in

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν  πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.

ΤΟ ΑΛΑΤΙ ΤΗΣ ΓΗΣ
THE SALT OF THE EARTH
Σκηνοθεσία
:  Βιμ Βέντερς, Τζουλιάνο Ριμπέιρο Σαλγκάδο

Το εξαιρετικό αυτό ντοκιμαντέρ, το οποίο ήταν υποψήφιο για Όσκαρ, είχαμε την ευκαιρία να δούμε στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Ένας εκ των κορυφαίων παγκοσμίως σκηνοθέτης, ο Βιμ Βέντερς, αποφάσισε να κινηματογραφήσει και έτσι να κάνει γνωστό το έργο ενός σπουδαίου φωτογράφου, του βραζιλιάνου, Σαμπαστιάο Σαλγκάδο.
Για την πραγματοποίηση του εγχειρήματος συνεργάστηκε στη σκηνοθεσία με τον ομότεχνό του, Τζουλιάνο Σαλγκάδο, γιο του Σεμπαστιάο.

Μέσα από την ταινία ανακαλύπτουμε τη συναρπαστική ζωή του Σεμπαστιάο Σαλγκάδο, ο οποίος επί 40 χρόνια ταξίδεψε σε ολόκληρο τον κόσμο και με τη φωτογραφική του μηχανή αποτύπωσε γεγονότα και μαζί τους την πορεία της ιστορίας. Οι εικόνες του πολύ συχνά είναι σκληρές, όπως σκληρή είναι και η ίδια η πορεία της ανθρωπότητας. Άλλες εικόνες του δείχνουν μια απέραντη αγάπη για τη Γη αλλά και μια αγωνία καθώς αποτυπώνουν τη χλωρίδα και την πανίδα αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης από την καταστροφή του περιβάλλοντος.

Κι ανάμεσα στα ταξίδια, τις φωτογραφίες την καταγραφή του κόσμου και των ανθρώπων, παρακολουθούμε και τη ζωή του ίδιου του φωτογράφου που έζησε πολλά χρόνια μακριά από την πατρίδα του για πολιτικούς λόγους.

Το θαυμάσιο αυτό ντοκιμαντέρ του Βέντερς και του Σαλγκάδο, κέρδισε το βραβείο για το τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα στο Φεστιβάλ των Κανών και το Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν.

Ο Βιμ Βέντερ, όπως έχει πει σε συνέντευξή του, γνώριζε και θαύμαζε το έργο του Σεμπαστιάο Σαλγκάδο. Μάλιστα είχε αγοράσει δύο φωτογραφίες του τις οποίες είχε στο γραφείο του. Κι έτσι αποφάσισε να γυρίσει αυτό το ντοκιμαντέρ. Όσο για το [πως αποφασίστηκε τελικά να γίνει πραγματικότητα αυτήν η ταινία, ο Βιμ Βέντερς, λέει:  

«Συναντηθήκαμε στα γραφεία του στο Παρίσι. Με ξενάγησε στο στούντιό του και ανακάλυψα το έργο του “Γένεσις”. Αυτή ήταν μια συναρπαστική νέα αφετηρία στο έργο του, και όπως πάντα, ένα έργο τεράστιας εμβέλειας που θα ξεδιπλωνόταν σε βάθος χρόνου. Ήμουν γοητευμένος από την αποφασιστικότητά του και από τη στενή σχέση έχει με το έργο του. Συναντηθήκαμε και πάλι, ανακαλύψαμε την κοινή μας αγάπη για το ποδόσφαιρο και αρχίσαμε να μιλάμε για τη φωτογραφία γενικότερα. Μια μέρα, με ρώτησε αν θα με ενδιέφερε να τον συνοδεύσω σε ένα ταξίδι που ήδη είχαν ξεκινήσει μαζί με τον γιο του Τζουλιάνο, χωρίς συγκεκριμένο στόχο και για το οποίο πίστευαν ότι χρειάζονταν μια διαφορετική άποψη, αυτήν ενός αουτσάιντερ».

Η ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ
Σκηνοθεσία:
Κίμων Τσακίρης

Πως ένα ντοκιμαντέρ μπορεί να διαθέτει στοιχεία που να ξεπερνούν την απλή καταγραφή της πραγματικότητας και να εμπλουτίζεται με στοιχεία που θυμίζουν πολύ μυθοπλασία, χωρίς πρόκειται για δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ;

Την απάντηση δίνει η εξαιρετική ταινία του Κϊμωνα Τσακίρη η οποία έκανε πρεμιέρα στο 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Η κάμερα του σκηνοθέτη παρακολουθεί τις άοκνες προσπάθειες της αρχαιολόγου Γεωργίας Καραμήτρου-Μεντεσίδη, η οποία προσπαθεί να διασώσει αρχαιολογικά ευρήματα από μία ανασκαφή η οποία αναφέρεται στους προϊστορικούς χρόνους.

Η αρχαιολόγος και οι συνεργάτες έχουν ως αντίπαλο το χρόνο καθώς η περιοχή πρόκειται να κατακλυστεί από νερά, αφού κατασκευάζεται ένα φράγμα της ΔΕΗ. Πρόκειται για το φράγμα του Ιλαρίωνα, στον Αλιάκμονα, στη Δυτική Μακεδονία.

Ο σκηνοθέτης καταγράφει τις αγωνιώδεις προσπάθειες της ομάδας ενώ παράλληλα μας δείχνει και τις προοόδους του έργου της ΔΕΗ. Ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο που καταγράφεται στην ταινία είναι οι σχέσεις που έχει δημιουργήσει η αρχαιολόγος με τους κατοίκους της περιοχής, κάποιοι από τους οποίους εργάζονται μαζί της. Οι άνθρωποι πιστεύουν σε αυτό που κάνουν, πιστεύουν στη διάσωση της Ιστορίας, πιστεύουν στην προστασία και τη διατήρηση της μνήμης.

Αρχαιολογία, περιβάλλον, ιστορία, ανάπτυξη, άνθρωποι, σχέσεις, όλα μαζί σε ένα θαυμάσιο ντοκιμαντέρ που συνδέει όλα τα παραπάνω με το στοιχείο του σασπένς καθώς ο χρόνος περνά και η στιγμή που η περιοχή θα γίνει λίμνη πλησιάζει.

Ο ΆΝΘΡΩΠΟΣ ΤΟΥ ΝΟΕΜΒΡΗ
THE NOVEMBER MAN
Σκηνοθεσία:
Ρότζερ Ντόναλτσον
Πρωταγωνιστούν: Πιρς Μπρόσναν, Όλγα Κιριλένκο, Λουκ Μπρέισι, Λαζάρ Ριστόβσκι, Μπιλ Σμίτροβιτς

Οι ιστορίες με πράκτορες που έχουν αποσυρθεί αλλά αναγκάζονται να επανέλθουν για μια τελευταία αποστολή, είναι ένα από τα αγαπημένα θέματα του Χόλιγουντ. Όπως και οι ιστορίες εκείνες που έχουν να κάνουν με ίντριγκες και προδοσίες εντός των μυστικών υπηρεσιών, που έχουν στο στόχαστρο όλο αυτό το βρώμικο παιχνίδι κατασκοπίας.

Ο Πίτερ Ντέβερο, είναι ένας πρώην πράκτορας της Σι Άι Έι, ο οποίος έχει αποσυρθεί. Όμως εξαιτίας μιας πολύ προσωπικής υπόθεσης αναγκάζεται να επανέλθει και αναλαμβάνει να βρει και να προστατεύσει μια πολύτιμη μάρτυρα. Στο μεταξύ κάποιος σκοτεινός τύπος, ετοιμάζεται να διεκδικήσει την προεδρία στη Ρωσία.

Ο Ντέβερο θα αναμιχθεί σε μια πολύ επικίνδυνη περιπέτεια όπου θα πρέπει να προστατεύσει τη μάρτυρα, να αποκαλύψει τον προδότη που βρίσκεται στην υπηρεσία και να σώσει τη ζωή της κόρης του.

Μια δυναμική περιπέτεια, ένα κατασκοπευτικό φιλμ νουάρ με πολύ δυνατές ερμηνείες. Μια ταινία για την προδοσία και την ηθική, για το καθήκον και τη δικαιοσύνη. Δυνατές σκηνές δράσης και ένας κόσμος ανθρωπιάς που κρύβεται πίσω από παγωμένα πρόσωπα και κάνες που ξερνούν μολύβι.

Ένα κατασκοπευτικό θρίλερ με πολλαπλές αναφορές σε κλασικές ταινίες του είδους.

Η ταινία είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα του Μπιλ Γκρέιντζερ, «Δεν υπάρχουν κατάσκοποι», από τη δημοφιλή σειρά Ο Άνθρωπος του Νοέμβρη.

Η ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΛΙΣΗΣ: ΑΝΤΑΡΣΙΑ
INSURGENT
Σκηνοθεσία:
Ρόμπερτ Σουέντκε
Πρωταγωνιστούν: Σέιλιν Γούντλι, Θίο Τζέιμς, Κέιτ Ουίνσλετ, Οκτάβια Σπένσερ, Ναόμι Ουότς, Μάιλς Τέλερ, Ζόε Κράβιτζ, Τζέι Κόρτνι, Άνσελ Έλγκορτ, Ρέι Στίβενσον, Μάγκι Κιου, Μεκάι Φάιφερ, Ντάνιελ Ντάε Κιμ

Με δεκάδες εκατομμύρια πωλήσεις, η «Τριλογία της Απόκλισης» είναι ένα από τα πιο αγαπημένα βιβλία της τελευταίας δεκαετίας και διαθέτει φανατικούς αναγνώστες. Η «Ανταρσία» βασίζεται στο δεύτερο βιβλίο της υπέρ-επιτυχημένης τριλογίας της Βερόνικα Ροθ, που έχει για ηρωίδα την Τρις.

Τώρα η Τρις και ο Φορ βρίσκονται επικεφαλής μια επανάστασης η οποία απειλεί το κοινωνικό σύστημα. Αντίπαλός τους είναι η Τζανίν, μια γυναίκα που διψάει για εξουσία.

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΟΥ ΦΟΙΝΙΚΑ
PHOENIX
Σκηνοθεσία:
Κρίστιαν Πέτζολντ
Πρωταγωνιστούν: Νίνα Χος, Ρόναλντ Ζέρφελντ, Νίνα Κούντζεντορφ

Στη θαυμάσια αυτή ταινία η οποία προβλήθηκε στο 55ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο Πέτζολντ σκηνοθετεί μια δραματική ταινία με θέμα την αναζήτηση της ταυτότητας, την αναζήτηση της ίδιας της ζωής και τη σύνδεση με τους ανθρώπους αλλά και με τον εαυτό μας.

Η Νέλι είοναι μια γυναίκα η οποία κατάφερε να επιβιώσει από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Όμως βαρύ ήταν το τίμημα αφού τα πολλαπλά τραύματά της την ανάγκασαν να υποβληθεί σε μια σειρά πλαστικών εγχειρήσεων για να αναπλάσει το πρόσωπό της. Κι όταν όλα αυτά θα τελειώσουν, η Νέλι θα αναζητήσει το σύζυγό της, θα τον βρει μόνο που εκείνος δεν την αναγνωρίζει! Επί πλέον, ο άντρας που τη θεωρεί νεκρή, θα της προτείνει να υποδυθεί τη γυναίκα του ώστε να διεκδικήσει την περιουσία της. Η Νέλι, ξεπερνώντας το πρώτο σοκ, αποφασίζει να παίξει το παιχνίδι του θέλοντας να μάθει τα πραγματικά του αισθήματα.

Ο σκηνοθέτης Κρίστιαν Πέτζολντ, σημειώνει:

«Η πρώτη μέρα των γυρισμάτων για το ‘Τραγούδι του Φοίνικα’: ένα δάσος, ένας άντρας σε φόρμα Βέρμαχτ, γυναίκες με περιβολή στρατοπέδου συγκέντρωσης. Χρησιμοποιήσαμε ως αναφορά μια φωτογραφία του Ιδρύματος για το Ολοκαύτωμα: μια έγχρωμη εικόνα με έντονο κόκκο από ένα σταυροδρόμι στο δάσος λουσμένο από ιμπρεσσιονιστικό πρωινό φως. Μόνο σε δεύτερη ανάγνωση ο θάνατος: ένα πτώμα στο γρασίδι. Κατά τη διάρκεια του γυρίσματος κάτι δε λειτουργούσε. Ο φωτισμός ήταν καλός, το κάδρο μας τέλειο, έμοιαζε με ακριβή αναπαράσταση της εικόνας, αλλά κάτι δε λειτουργούσε. Η αναπαράσταση του τρόμου, η φωτογραφία μέσα και γύρω από το Άουσβιτς- ήταν σα να προσπαθούσαμε να συμπυκνώσουμε τα πάντα σε μία ιστορία και να τα εξαναγκάσουμε σε τάξη. Πετάξαμε όλο το υλικό που γυρίσαμε εκείνη την ημέρα
Πριν το Ολοκαύτωμα υπήρχαν ιστορίες, τραγούδια, μυθιστορήματα- αυτά δεν υπήρχαν τώρα. Ένα κείμενο μας βοήθησε πολύ στην προετοιμασία μας, το «Ένα πείραμα αγάπης», του Αλεξάντερ Κλούγκε. Η ιστορία λαμβάνει χώρα στο Άουσβιτς. Οι Ναζί παρατηρούν από κλειδαρότρυπες ένα ζευγάρι που κάποτε ήταν τρελά ερωτευμένο. Οι γιατροί προσπαθούν να αναβιώσουν αυτό τον έρωτα. Θέλουν να δουν το ζευγάρι να κοιμάται μαζί. Σκοπός τους να δουν αν η γυναίκα έχει στειρωθεί με επιτυχία. Δοκιμάζουν τα πάντα: σαμπάνια, κεριά, τους ψέκαζαν ακόμη με κρύο νερό θεωρώντας ότι η ανάγκη για ζεστασιά θα τους φέρει κοντά. Δε συμβαίνει τίποτα όμως- δεν κοιτάζουν καν ο ένας τον άλλον. Η αποτυχία των γιατρών είναι ένας θρίαμβος για την αγάπη: μια χαμένη αγάπη δε μπορεί να πυροδοτηθεί από τους εγκληματίες. Μας βοήθησε πολύ αυτό το κείμενο όταν αναρωτιόμασταν αν είναι δυνατόν να αναγεννήσεις συναισθήματα όπως η αγάπη, η συμπάθεια σε αυτό το κλίμα και τις συνθήκες.
Η Νέλι θέλει να γυρίσει πίσω το χρόνο. Με ενδιαφέρουν πολύ οι άνθρωποι που δεν αποδέχονται κάτι, που αψηφούν τα πάντα και είναι επίμονοι».

AMORE MIO
Σκηνοθεσία:
Χρήστος Δήμας
Πρωταγωνιστούν: Φάνης Μουρατίδης, Ναταλία Τσαλίκη, Πάνος Μουζουράκης, Αθηνά Οικονομάκου, Λεωνίδας Καλφαγιάννης, Ιωάννα Πηλιχού, Αλέξανδρος Γιάννου, Ιωάννα Τριανταφυλλίδου, Ελίνα Μάλαμα

Τέσσερις ερωτικές ιστορίες σε ένα κωμικό κινηματογραφικό παζλ. Οι εξωσυζυγικές περιπέτειες ενός προπονητή γυναικείας ομάδας βόλεϊ, μια κολλητή κι ένας κολλητός που ερωτεύονται την ίδια γυναίκα, μια ανέλπιστα αταίριαστη σχέση μεταξύ ετερώνυμων και οι μετά-συζυγικές αναζητήσεις ενός γάμου της συμφοράς.
Ο Χρήστος Δήμας διασκευάζει μια από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές επιτυχίες όλων των εποχών στην Ιταλία.

ΣΟΝ ΤΟ ΠΡΟΒΑΤΟ: Η ΤΑΙΝΙΑ
SHAUN THE SHEEP MOVIE
Σκηνοθεσία:
Μαρκ Μπάρτον, Ρίτσαρντ Στάρτζακ

Ο Σον είναι ένα έξυπνο, άτακτο πρόβατο, που θα ταξιδέψει στη Μεγάλη Πόλη μαζί με το κοπάδι για να σώσουν τον καλό αγρότη στη φάρμα του οποίου ζουν.
Κινούμενα σχέδια.

ΗΜΕΡΕΣ ΈΚΛΕΙΨΗΣ
DNI ZATMENIYA
Σκηνοθεσία:
Αλεξάντερ Σοκούροφ
Πρωταγωνιστούν: Άλεξ Ανανίσμοβ, Εσκεντέρ Ουμάροβ, Ιρίνα Σοκόλοβα, Βλαντιμίρ Ζαμάνσκι, Κύριλλο Ντούντκιν, Βίκτορ Μπελοβόλσκι

Ταινία του 1988, το πρώτο μέρος μιας τριλογίας που συμπληρώνουν οι ταινίες «Δεύτερος Κύκλος» του 1990 και «Πέτρα» του 1992, με θέμα την καταγραφή της καθημερινή ζωή των ανθρώπων σε μια φαντασιακή κοινωνία, σε ένα παράλληλο σύμπαν, μέσα από τη συνύπαρξη, τη πλάνη και τη λήθη.

Η ταινία είναι βασισμένη στο βιβλίο «Δισεκατομμύρια χρόνια πριν από το τέλος του κόσμου» των Μπορίς και Αντρέι Στρουγκάτσκι.

Η ταινία διαδραματίζεται σε ένα φτωχό μέρος της Σοβιετικής Ένωσης, στο Τουρκμενιστάν. Ο γιατρός Ντιμίτρι Μαλγιάνοβ παίρνει απόσπαση εκεί και αναλαμβάνει να κάνει έρευνα για τις επιπτώσεις της θρησκευτικής πρακτικής στην ανθρώπινη υγεία. Η έρευνά του έχει καταρτίσει το πολιτικά ορθό συμπέρασμα ότι η θρησκευτική πίστη πράγματι μπορεί να βελτιώσει την υγεία. Ωστόσο κατά την προσπάθειά του να γράψει την διατριβή του, διάφορα παράξενα γεγονότα λαμβάνουν χώρα το ένα μετά το άλλο. Ο Μαλγιάνοβ αντιλαμβάνεται ότι κάποια δύναμη τον εμποδίζει να ολοκληρώσει την έρευνά του.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σεμνά και μεσαιωνικά! Της Άντας Ψαρρά

Επί σκηνής η αληθινή ιστορία της οικογένειας Φον Τραπ που δεν ενέδωσε στον ναζισμό- Συνέντευξη του Άκη Σακελλαρίου