Ενδεικτική για τον τρόπο που αντιμετωπίζει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας την υλοτόμηση επιπλέον 105.000 τμ.δάσους στο Σέιχ-Σου για την κατασκευή του Fly Over ήταν η απάντηση που έδωσε ο Αντιπεριφερειάρχης Τεχνικών Υποδομών Πάρις Μπίλλιας στον περιφερειακό Σύμβουλο Γ. Μυλόπουλο με την παράταξη «Αλλαγή στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας». Την Παρασκευή το μεσημέρι αντιπεριφερειάρχες της Περιφερειακής Διοίκησης απάντησαν μέσα από τη διαδικασία της λογοδοσίας για περιβαλλοντικά ζητήματα που έθεταν παρατάξεις της αντιπολίτευσης μεταξύ αυτών και το Fly Over.
Ο Γ. Μυλόπουλος αναφέρθηκε στον τρόπο που αποφασίστηκε το Fly Over ως ένα έργο «μονόδρομος» χωρίς να έχει συγκριθεί με άλλες τεχνικές επεμβάσεις που θα ήταν πιο αποτελεσματικές για την κυκλοφορία, οικονομικά και κοινωνικά. Ανέφερε ότι για το έργο δεν ύπηρξε κυκλοφοριακή μελέτη, όπως παραδέχθηκε ο ίδιος ο υφυπουργός Υποδομών Ν.Ταχιάος στην συνάντησή του με τον δήμαρχο της πόλης Στ. Αγγελούδη δύο μήνες πριν. Υπενθύμισε ακόμη ότι δεν υπήρχε οριστική στατική μελέτη για την γέφυρα ενώ, όπως επιβεβαιώθηκε από το ΣτΕ, από τον Νοέμβριο το Δημόσιο είχε κληθεί να καταθέσει πλήρη φάκελο σχετικά με τις προσφυγές συλλόγων και φορέων και δεν το είχε κάνει μέχρι πολύ πρόσφατα.
Μεταξύ άλλων ο Γ. Μυλόπουλος ανέφερε αυτό που έγινε γνωστό στη συζήτηση στο ΣτΕ στις 16 Απριλίου για την αίτηση αναστολής των εργασιών που κατέθεσαν ο σύνδεσμος Κωνσταντινοπολιτών, η επιτροπή προστασίας του Σέιχ-Σου και ο Σύλλογος Δρομέων για την Υγεία. «Εκεί μάθαμε ότι η περιβαλλοντική μελέτη έπεσε έξω κατά 125% σχετικά με την υλοτόμηση του δάσους. Ενώ αρχικά η ΜΠΕ που εγκρίθηκε πέρυσι από την περιφέρεια αναφερόταν σε 82.000 τμ αποδείχθηκε ότι υπήρξε υπολογιστικό λάθος και τελικά η έκταση που θα κοπεί αφορούσε 182.000τμ.
Τι απάντησε ο Πάρις Μπίλλιας σχετικά με το «λάθος» αυτό;
«Και τι είναι 105.000 τμ επιπλέον δασικής έκτασης; Ξέρετε ποσά εκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα δασικής έκτασης έχει το Σέιχ-Σου;» ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι το ποσοστό που θα κοπεί είναι πολύ μικρό.
Είναι εμφανές ότι παρά τις συζητήσεις και τα μεγάλα λόγια που λέγονται περί κλιματικής κρίσης, ανθεκτικότητας των πόλεων και προστασίας τους δάσους, το δάσος αντιμετωπίζεται ως παράπλευρη απώλεια χωρίς να υπολογίζονται οι συνέπειες μιας τέτοιας κίνησης καταστροφής του. Για την κυβέρνηση δεν φαίνεται να έχει μεγάλη σημασία αν υπήρχαν οριστικές μελέτες ή αν τα στοιχεία της ΜΠΕ ήταν σωστά. Αυτά εξάλλου όπως αποδεικνύουν οι κινήσεις της μπορούν να «διορθωθούν» και στη συνέχεια όταν αποδεικνύονται ψευδή.
Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι με έγγραφο που έφεραν στο φως της δημοσιότητας φορείς που αντιτίθενται στην κατασκευή του Fly Over δείχνουν το Υπουργείο Περιβάλλοντος τροποποίησε τη Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων σχετικά με την υλοτόμηση των 187.00 τμ στο δάσος του Σέιχ Σου στις 18/4/2024, δηλαδή δύο μέρες μετά την εκδίκαση από το ΣΤΕ της αίτησης αναστολής που είχαν καταθέσει σύλλογοι πολιτών σχετικά με τη συνέχιση των εργασιών του έργου και πριν την έκδοση της σχετικής απόφασης. H κίνηση αυτή αποδεικνύει τουλάχιστον την προχειρότητα των μελετών από πλευράς του αρμόδιου Υπουργείου αλλά και μια προσπάθεια της κυβέρνησης να προλάβει την έκδοση της απόφασης του Ανώτατου Δικαστηρίου, η οποία αναμένεται να εκδοθεί άμεσα. Να σημειωθεί ότι η κύρια εκδίκαση των αιτήσεων ακύρωσης του έργου στο ΣτΕ έχει προσδιοριστεί για τις 22 Μαΐου, μετά από αναβολή που προχώρησε το ίδιο το Ανώτατο Δικαστήριο λόγω της μη εμπρόθεσμης κατάθεσης φακέλου από το αρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος.
Είναι ακόμη προφανές ότι όχι μόνο δε συζητήθηκε δημόσια αν χρειάζεται ένα τέτοιο κοστοβόρο έργο αλλά δεν υπήρχε και καμία προετοιμασία των φορέων της πόλης για τις συνέπειες της έναρξης των εργασιών στη ζωή της, πράγμα που αποδεικνύεται και από το κυκλοφοριακό κομφούζιο που προκαλείται καθημερινά. Τουλάχιστον ο Πάρις Μπίλλιας παραδέχτηκε δημόσια ότι «δεν έχει συζητηθεί σοβαρά τόσο από πλευράς κυβέρνησης και δικιάς μας, έπρεπε να είχαμε καλέσει όλους τους εμπλεκόμενους τους αρμόδιους φορείς αυτούς που εκπόνησαν τις μελέτες, να μας πουν κατά πόσο χρειάζεται ένα τέτοιο έργο στη Θεσσαλονίκη». Ωστόσο υπερασπίστηκε το έργο τονίζοντας ότι «σε όλες τις μεγαλουπόλεις τα ΜΜΜ δεν αντιστρατεύονται τους περιφερειακούς δρόμους που εξυπηρετούν τη διαμπερή κυκλοφορία ενώ τα ΜΜΕ αναλαμβάνουν τις μετακινήσεις εντός του αστικού ιστού».
Ο κ. Μπίλλιας τόνισε ότι εφόσον εφαρμοστούν και οι προτάσεις της Περιφέρειας (που δεν έχουν ακόμα υιοθετηθεί), οι επιπτώσεις από την κατασκευή του έργου θα μειωθούν θεαματικά. Τα μέτρα αφορούν την νυχτερινή αποκομιδή απορριμμάτων και τις φορτοεκφορτώσεις ενώ αναφέρθηκε και στη διάνοιξη του δρόμου για τα ασθενοφόρα και τα άλλα οχήματα μέσα από το πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου. Μίλησε ακόμη για σχέδιο της Τροχαίας να κλείνει κόμβους από όπου θα διοχετεύονται σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης τα οχήματα προτεραιότητας και σχέδιο έκτακτης ανάγκης που εκπονεί το ΕΚΑΒ και θα παρουσιαστεί στο τέλος του μήνα αλλά και αντίστοιχο σχέδιο καταρτίζει η Πυροσβεστική για την επέμβαση στο Σέιχ Σου σε περίπτωση πυρκαγιάς.
Το πρόβλημα για τον κ. Μπίλλια δεν θα λυθεί ολοκληρωτικά ωστόσο, όπως ανέφερε, τα πράγματα μπορούν να βελτιωθούν περαιτέρω.
Παρόλα αυτά οι λύσεις που προτείνονται αποτελούν και πάλι αμφίβολες θεραπείες για μόνιμα προβλήματα που θα δημιουργήσει η κατασκευή του έργου και κυρίως έχουν να κάνουν με την κυκλοφορία ενώ δεν γίνεται αναφορά στo τεράστιο περιβαλλοντικό κόστος που θα προκαλέσει στο Σέιχ Σου τον μοναδικό πνεύμονα πρασίνου της Θεσσαλονίκης, που θα μετατραπεί σε ένα απέραντο εργοτάξιο. Όπως έχουν επισημάνει φορείς της πόλης με τεκμηριωμένα στοιχεία, το έργο δεν λαμβάνει υπόψη την κλιματική κρίση και την ανάγκη προστασίας του δάσους, αλλά κινείται στη λογική της αύξησης της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, μέσω της προσφοράς περισσότερων χιλιομέτρων αυτοκινητοδρόμων.