Εδώ και δύο μήνες οι φοιτητές και οι φοιτήτριες του ΑΠΘ βρίσκονται στους δρόμους αλλά και στους χώρους του επανοικειοποιημένου ΑΠΘ, προκειμένου να μην εφαρμοστεί ο νόμος Κεραμέως- Χρυσοχοϊδη και να μην μετατραπεί το πανεπιστήμιο σε ένα αποστειρωμένο περιφρουρημένο εργαστήριο των νεοφιλελεύθερων πολιτικών. Παράλληλα, όλο αυτό το διάστημα οι φοιτητικοί σύλλογοι έχουν ανοίξει ένα σύνολο ζητημάτων μέσα από εκδηλώσεις, συνελεύσεις και αντι-μαθήματα που υπερβαίνουν τα στενά ακαδημαϊκά πλαίσια με στόχο να συνδεθούν με τα υπόλοιπα κομμάτια της κοινωνίας.
Την Δευτέρα το μεσημέρι, φοιτητές και φοιτήτριες πέντε φοιτητικών συλλόγων (Μαθηματικού, Φυσικού, Αρχιτεκτονικής, Πολιτικών Επιστημών και Γεωλογικού), οι σχολές των οποίων τελούν υπό κατάληψη, παραχώρησαν συνέντευξη τύπου στην κατειλημμένη Σχολική Θετικών Επιστημών για να μιλήσουν για ζητήματα που είτε αποσιωπούνται από τα κυρίαρχα ΜΜΕ είτε σκοπίμως παρουσιάζονται ελλιπώς. Κάλεσαν ακόμη σε αποκλεισμό του campus στις 15 Απρίλη, μετατροπή των καταλήψεων σε κέντρα αγώνα και σε παρουσία φοιτητών-τριών σε όλη την πανεπιστημιούπολη.
Ένα νόμος που αλλάζει το πανεπιστήμιο προς το χειρότερο
Αιχμή του αγώνα των φοιτητών είναι φυσικά ο νόμος 4777/2021 που εντείνει, όπως δήλωσαν, την επίθεση τόσο στη δευτεροβάθμια όσο και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, θέτοντας ακόμη περισσότερους ταξικούς φραγμούς στους μαθητές και τους φοιτητές μαζί με ένα πλαίσιο αυστηρής πειθάρχησής τους. Εκτός από την ειδική βάση εισαγωγής, άλλες ρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας που εντείνουν τον αποκλεισμό αφορούν την Τράπεζα Θεμάτων αλλά και τα διπλά μηχανογραφικά. Εκτίμηση των φοιτητικών συλλόγων αποτελεί ότι το 1/5 του αριθμού των υποψηφίων θα μείνει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Επιπλέον, ένα σκληρό πλαίσιο αυστηροποίησης της ακαδημαϊκής και κοινωνικής ζωής των πανεπιστημίων εισάγεται μέσα από τις προβλέψεις για διαγραφές φοιτητών με το όριο φοίτησης αλλά και τη θέσπιση πειθαρχικών συμβουλίων που θα κρίνουν «παρεκκλίνουσες» συμπεριφορές που μπορεί να σχετίζονται με πολιτική ακόμη και πολιτιστική δράση εντός των πανεπιστημίων. Η ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας, πρόγευση της δράσης της οποίας βίωσαν με τον πιο σκληρό τρόπο οι φοιτητές μέσα από τα κατασταλτικά επεισόδια στο ΑΠΘ στις 22 Φλεβάρη και στις 11 Μάρτη, συνδέεται άμεσα με ένα συνολικό πλαίσιο επίβλεψης των κινήσεων των φοιτητών/τριών μέσα από ελέγχους στις εισόδους του πανεπιστημίου και την εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης εντός του campus.
Οι φοιτητικοί σύλλογοι τόνισαν πως οι ρυθμίσεις αυτές αποτελούν συνέχεια μιας χρόνιας εκπαιδευτικής αποδιάρθρωσης, που έχει στόχο να μετατρέψει το πανεπιστήμιο σε έναν θεσμό που θα διασφαλίζει ένα διαχειρίσιμο εργατικό δυναμικό πλήρως εκμεταλλεύσιμο από την αγορά και το οποίο θα καλύπτει τις ανάγκες κερδοφορίας της και όχι της κοινωνίας. Είναι ενδεικτικό ότι άνθρωποι χάνονται καθημερινά σε υποστελεχωμένα νοσοκομεία ενώ υπάρχουν πολλοί αδιόριστοι γιατροί και παράλληλα κάθε Νοέμβρη στα σχολεία δεν υπάρχουν διδάσκοντες-ουσες ενώ υπάρχει πληθώρα αδιόριστων καθηγητών-τριών.
Κεντρικός ρόλος του νέου νόμου είναι η καταστολή απέναντι σε οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζει το πανεπιστήμιο καθώς και η πειθάρχηση των φοιτητών μέσα από τη διάλυση των συλλογικών διαδικασιών που θα μπορούσαν να αποτελέσουν ανάχωμα στις επιθέσεις που δέχονται.
Για πάνω από ένα χρόνο εν μέσω πανδημίας οι σχολές παραμένουν κλειστές χωρίς κανείς να γνωρίζει πότε θα ανοίξουν ξανά. Το υβριδικό μοντέλο της τηλεκπαίδευσης έχει πλέον εγκαθιδρυθεί και φαίνεται ότι θα χρησιμοποιείται όποτε κρίνεται «χρήσιμο» από το Υπουργείο Παιδείας για να αποτραπεί κάθε συλλογική διαδικασία αλλά και ως μέσο εκβιασμού.
Παρά τα συνεχόμενα επεισόδια καταστολής με την εισβολή των ΜΑΤ στην Πρυτανεία και τη βίαιη εκκένωσή της, το φοιτητικό κίνημα απάντησε με την πρωτοφανή σε μαζικότητα πορεία των 10.000 φοιτητών και εκπαιδευτικών, το καθιερωμένο ραντεβού στους δρόμους κάθε Πέμπτη, την επανοικειοποίηση των χώρων του πανεπιστημίου και τις καταλήψεις των σχολών που συνεχώς αυξάνονται. Οι καταλήψεις, όπως χαρακτηριστικά είπε φοιτητής του Μαθηματικού, δεν είναι φετίχ ούτε life style. «Είναι το ύστατο μέσο πίεσης απέναντι στην επίθεση που δέχονται οι φοιτητές από την κυβέρνηση, το Υπουργείο Παιδείας αλλά και από τις πρυτανικές αρχές» σημείωσε.
«Στο ραντεβού του Χρυσοχοΐδη θα απαντήσουμε συλλογικά»
Οι φοιτητές-τριες που συμμετείχαν στη συνέντευξη τύπου δήλωσαν ότι το φοιτητικό κίνημα θα είναι έτοιμο να απαντήσει συλλογικά στο «ραντεβού» στις 15 Απρίλη που έδωσε ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη για την είσοδο της αστυνομίας στα πανεπιστήμια, είτε τηρηθεί είτε όχι. Για τον λόγο αυτό καλούν το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας να απέχει τη μέρα αυτή από την εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και εργατικά σωματεία, συλλόγους κ.ά να συνδεθούν μαζί με τους φοιτητές για να υπερασπιστούν το πανεπιστήμιο.
Οι φοιτητές στην Τουρκία γνωρίζουν καλά το τι σημαίνει πανεπιστημιακή αστυνομία, ανέφερε φοιτήτρια του Φυσικού. Σε σχετική εκδήλωση μεταφέρθηκαν οι τρομακτικές εικόνες του βιώματος αυτού στους φοιτητές του ΑΠΘ, ενώ άλλη φοιτήτρια της Αρχιτεκτονικής δήλωσε: «Ανοίγουμε τις σχολές με τις καταλήψεις, δεν θα αφήσουμε την αστυνομία να μπει» τονίζοντας ότι οι σχολές μετατρέπονται σε κέντρα αγώνα ενάντια στην επίθεση που δέχεται το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Το μεγάλο ζήτημα της έρευνας και των σκοπών που υπηρετεί δεν έμεινε έξω από τους προβληματισμούς των φοιτητών καθώς, όπως αναφέρθηκε, ο τρόπος με τον οποίο διεξάγεται ήδη σε μεγάλο βαθμό στο πανεπιστήμιο δεν είναι άλλος από την εξυπηρέτηση του κεφαλαίου με βάση την αποδοτικότητα, έτσι όπως ορίζεται από την αγορά. Στο πανεπιστήμιο είναι ήδη «καθαγιασμένη» η έρευνα που εξυπηρετεί εκτός από την αγορά, τον μιλιταρισμό και την γενικότερη κοινωνική πειθάρχηση.
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες απάντησαν και στην λασπολογία κυρίαρχων ΜΜΕ που ενώ δεν ασχολήθηκαν καθόλου με τα αιτήματά τους, βρήκαν την ευκαιρία πριν από 1,5 περίπου εβδομάδα να κατασυκοφαντήσουν συνολικά το φοιτητικό κίνημα με αφορμή πάρτυ που έγινε στο πανεπιστήμιο, εξυπηρετώντας παράλληλα το παιχνίδι των πιέσεων που δέχονται από τις διοικήσεις των σχολών για το σταμάτημα των καταλήψεων.
Όσον αφορά στην στάση των πρυτανικών αρχών, οι φοιτητές μίλησαν για την χαρακτηριστική αντιδραστική στάση τους με το κάλεσμα της αστυνομίας αλλά και τον πάγιο ζήλο τους να εφαρμόζουν νόμους που υπηρετούν το κράτος την ίδια στιγμή που δεν λαμβάνουν καμία μέριμνα για το ασφαλές άνοιγμα των σχολών.
Σταυρούλα Πουλημένη