in

Να μπει ένα τέλος στην ασυδοσία του ΟΑΣΘ λένε πολίτες και συλλογικότητες της Θεσσαλονίκης

Να μπει ένα τέλος στην ασυδοσία του ΟΑΣΘ λένε πολίτες και συλλογικότητες της Θεσσαλονίκης

Πολίτες από κάθε γωνιά της πόλης συγκεντρώθηκαν χθες στο δημαρχείο με πρωτοβουλία του  «Συντονισμού Συλλογικοτήτων και Φορέων ενάντια στις αυξήσεις» για να συζητήσουν τρόπους δράσης απέναντι στην παρανοϊκή και αλαζονική πολιτική του ΟΑΣΘ να αυξήσει τις τιμές των εισιτηρίων από 1η Οκτώβρη, με τις πρώτες επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή των πολιτών να είναι εμφανείς και τις αντιδράσεις να κλιμακώνονται. Στις τοποθετήσεις των πολιτών αναφέρθηκαν σχεδόν όλες οι παθογένειες ενός φαύλου καθεστώτος που λυμαίνεται το δημόσιο αγαθό των μεταφορών εδώ και περίπου 60 χρόνια έχοντας φυσικά τις πλάτες του εκάστοτε πολιτικού προσωπικού των τελευταίων κυβερνήσεων. Αυτό που εξοργίζει περισσότερο τους πολίτες της Θεσσαλονίκης είναι ότι το κράτος με νόμους και ρυθμίσεις εξασφαλίζει  τα κέρδη των μετόχων να παραμένουν σταθερά ή και να αυξάνονται την στιγμή που τα εισιτήρια από το 2009 μέχρι και το 2014 έχουν αυξηθεί κατά 100% από 0.50 σε 1 ευρώ σε μια πόλη που τα επίσημα στοιχεία της ανεργίας ανέρχονται στο 32%.

Οι  καθημερινές ιστορίες παραλογισμού στα δρομολόγια του ΟΑΣΘ εμπλουτίζονται συνεχώς με νέα επεισόδια που προστίθενται στα παλιά και πλέον γνωστά για τους περισσότερους. Αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία π.χ. ότι τα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων εντός των λεωφορείων δεν δίνουν ρέστα προσφέροντας ανυπολόγιστα έσοδα στους μετόχους του ΟΑΣΘ για τα οποία ο οργανισμός τηρεί σιγή ιχθύος. Το αδιέξοδο του να βγάλεις εισιτηρίου εντός του λεωφορείου ενισχύεται διότι ελάχιστα είναι τα κανονικά εκδοτήρια εισιτηρίων στην πόλη, ακόμη λιγότερα στην περιφέρεια.  Εξωφρενική είναι επίσης η διπλάσια τιμή του εισιτηρίου στο λεωφορείο 78 για την ίδια διαδρομή πλην φυσικά του αεροδρομίου εξέλιξη για την οποία δεν έχει δοθεί  καμία εξήγηση από την διοίκηση του οργανισμού. Μεγάλη είναι ακόμη η αγανάκτηση των πολιτών για την διακοπή των νυχτερινών δρομολογίων και την μείωση της συχνότητάς τους δεδομένου ότι τα λεωφορεία παραμένουν να είναι το μοναδικό μέσο μετακίνησης στην Θεσσαλονίκη. Από τις αναφορές των πολιτών δεν έλειψε βέβαια αυτή για την άθλια συμπεριφορά ελεγκτών και οδηγών, τα τρομοκρατικά προς τους πολίτες ηχογραφημένα μηνύματα που ακούγονται εντός του λεωφορείου («γίνονται συνεχείς έλεγχοι των εισιτηρίων» κ.α.) ενώ αξίζει να σημειώσουμε και την υπενθύμιση ότι για ένα εισιτήριο και εξαιτίας της συμπεριφοράς του ελεγκτή ένα παιδί σκοτώθηκε πέρυσι το καλοκαίρι στην Αθήνα. Στην Θεσσαλονίκη έχουμε επίσης καταγγελίες και μαρτυρίες αγένειας και ρατσιστικών συμπεριφορών από τους οδηγούς και τους ελεγκτές προς ντόπιους και μετανάστες επιβαίνοντες οι οποίοι εξευτελίζονται καθημερινά επειδή δεν είχαν να πληρώσουν την τιμή του εισιτηρίου.

Οι μεταφορές χαρακτηρίστηκαν απ`όλους τους παραβρισκόμενους ως βασική παράμετρος της φτώχειας και ως ουσιαστικό εμπόδιο για τους πολίτες να επιβιώσουν σε συνθήκες σκληρής ανθρωπιστικής κρίσης.  Ο Δήμος Θεσσαλονίκης από την πλευρά του δεν έχει πάρει καμία θέση για το ζήτημα αυτό, ενδεικτική ήταν η τοποθέτηση ενός πολίτη που ανέφερε συγκεκριμένα ότι: «το δελτίο τύπου της διοίκησης του Δήμου για το «μεγάλο κουλούρι της Θεσσαλονίκης»  ήταν φανερά πιο περιεκτικό από την ανυπαρξία οποιουδήποτε σχολιασμού στο δελτίο τύπου του δήμου για την  τοποθέτηση του προέδρου του ΟΑΣΘ στο δημοτικό συμβούλιο ότι…. «οι τιμές των εισιτηρίων στον ΟΑΣΘ είναι χαμηλές!!!»

Παράλληλα μεγάλη είναι η γκάμα των δράσεων αντίστασης στην πολιτική του ΟΑΣΘ που εκφράστηκαν από τους πολίτες που  φαίνονται πλέον  αποφασισμένοι να βάλουν ένα στοπ στην ασυδοσία του ΟΑΣΘ διεκδικώντας δημόσιες φτηνές και ποιοτικές συγκοινωνίες με δωρεάν μετακίνηση σε μαθητές, ανέργους και άλλες ευπαθείς ομάδες. Να θυμίσουμε ότι το επόμενο κινηματικό ραντεβού του «Συντονισμού Φορέων και Συλλογικοτήτων ενάντια στις αυξήσεις» είναι το Σάββατο στις 12μ.μ. στο άγαλμα Βενιζέλου απ`όπου θα ξεκινήσει πορεία που αναμένεται να είναι ιδιαίτερα μαζική.

Στοιχεία που επιβεβαιώνουν το φαύλο καθεστώς του ΟΑΣΘ

Όσον αφορά τα στοιχεία για τον ΟΑΣΘ τα οποία αναλύθηκαν εκτενώς από τον Γ. Τοζίδη, οικονομολόγο και μέλος του συντονιστικού, στην εισήγησή του για την εκδήλωση αναφέρουμε συνοπτικά τα εξής:

Ο ΟΑΣΘ είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού δικαίου που από το 1957 μέχρι και σήμερα λειτουργεί τις αστικές συγκοινωνίες με διαδοχικές ανανεώσεις της οικονομικής συμφωνίας μεταξύ Δημοσίου και Οργανισμού. Πρόκειται για ιδιωτικό μονοπώλιο το οποίο επικροτεί με νόμους το κράτος χωρίς να ελέγχει ουσιαστικά τίποτα. Ενδεικτικός της εύνοιας που χαίρει ο ΟΑΣΘ από το κράτος είναι ότι με τον νόμο 3652 του 2008 και ενώ η τελευταία σύμβαση του ΟΑΣΘ έληγε το 2009, η διάρκεια της οικονομικής συμφωνίας παρατάθηκε μέχρι δύο έτη μετά την ολοκλήρωση των έργων του υπό εκτέλεση ΜΕΤΡΟ. Ουσιαστικά, όπως επεσήμανε ο Γ. Τοζίδης η διάρκεια της σύμβασης είναι αόριστη καθώς στην σύμβαση του μετρό προβλέπονται επεκτάσεις που θα παρατείνουν την ολοκλήρωσή του.  Ο ΟΑΣΘ με τον νόμο αυτό προσπάθησε και κατάφερε να υπερβεί τον σκόπελο της ευρωπαϊκής νομοθεσίας που μπήκε σε εφαρμογή του 2009, σύμφωνα με την οποία η διάρκεια των συμβάσεων παροχής μιας τέτοιας υπηρεσίας δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δέκα έτη.

Σκάνδαλο αποτελεί επίσης το γεγονός ότι το επιχειρηματικό κέρδος των μετόχων που καταβάλλεται από την αρχή του έτους παράλληλα με την επιχορήγηση παραμένει σταθερό ή και αυξάνεται «βρέξει χιονίσει» την ίδια στιγμή που αυξάνονται οι τιμές των εισιτηρίων.  Υπενθυμίζεται ότι συνυπολογίζοντας τις νέες αυξήσεις η τιμή του απλού εισιτηρίου διπλασιάστηκε την περίοδο 2009-2014 (από 0,50 σε 1 ευρώ).

Μεγαλύτερη θα είναι το κόστος μεταφοράς για τους πολίτες και τον επόμενο χρόνο καθώς η μείωση της δημόσιας επιχορήγησης κατά 38 εκατ. ευρώ το 2015 πρόκειται να επιβαρύνει ολοκληρωτικά τους πολίτες, αφού προβλέπεται, σύμφωνα με την έκθεση του Γ. Τοζίδης, αύξηση των εσόδων του ΟΑΣΘ.

Με νομοσχέδιο που κατέθεσε το Υπουργείο Μεταφορών την περασμένη εβδομάδα παρατείνεται ο χρόνος κυκλοφορίας των λεωφορείων από 15 σε 20 χρόνια ( το όριο μέχρι το 2008 ήταν 12 χρόνια)  χωρίς πρόβλεψη για την συντήρησή τους η την επιβάρυνσης του περιβάλλοντος ενώ ο Οργανισμός έχει ήδη εισπράξει το σύνολο του κόστους αγοράς τους μέσω των αιτήσεων απόσβεσης.  Στο πλαίσιο αυτό ο ΟΑΣΘ έχει καταφέρει να κατοχυρώσει την μείωση του αριθμού των λεωφορείων τα σαββατοκύριακα και την θερινή περίοδο χωρίς να επιβαρύνεται την απόκλιση αυτή στα οικονομικά μεγέθη.

Ακόμη με το εν λόγω νομοσχέδιο το δημόσιο μετατρέπεται σε εισπράκτορα και οι ελεγκτές σε δικαστές αφού τα πρόστιμα θα βεβαιώνονται στις εφορίες απαλλάσσοντας τον οργανισμό από το κόστος δικαστικής διεκδίκησής τους στερώντας παράλληλα τους πολίτες από το δικαίωμα αμφισβήτησης των αυθαιρεσιών των ελεγκτών.

Είναι γνωστή τέλος η αδιαφάνεια που διέπει τα οικονομικά στοιχεία του ΟΑΣΘ, το μετοχολόγιο του αποτελεί επτασφράγιστο μυστικό, δεν υπάρχει κανένας έλεγχος στα έσοδα (η έκδοση των εισιτηρίων γίνεται από τον ίδιο τον ΟΑΣΘ) και τα έξοδα (υπέρμετρη αύξηση δαπανών). Ο ΟΑΣΘ δεν έχει δημοσιεύσει ποτέ οικονομικά στοιχεία παρ`ότι επιχορηγείται από το Δημόσιο και παρά τα σχετικά αιτήματα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Όσον αφορά τις εισαγγελικές έρευνες για θέματα προμηθειών αυτές το υπουργείο δείχνει να τις…αγνοεί.

Σταυρούλα Πουλημένη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ο Γιάννος στη Χώρα που Κανένα Δάκρυ δεν Κυλά. Του Απόστολου Λυκεσά

Alterthess: Ιστορίες αναγνωστών από τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ