Με τη δική της ατζέντα κατεβαίνει στην γενική απεργία της Πέμπτης η Θεσσαλονίκη. Λιμάνι, αεροδρόμιο, ΕΛΒΟ, παραλίες και δημόσιες εκτάσεις προχωρούν ολοταχώς στα χέρια ιδιωτών με την κυβέρνηση να ξεπουλά τα πάντα πριν φύγει και τα κινήματα να βρίσκονται στους δρόμους διεκδικώντας τα αυτονόητα.
Αεροδρόμιο Μακεδονία
«Προίκα» στον όμιλο Κοπελούζου δίνονται για 40 χρόνια 14 περιφερειακά αεροδρόμια, μεταξύ αυτών και της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, με εφάπαξ τίμημα 1,234 δισ. ευρώ και 22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, η κοινοπραξία FRAPORT AG- SLENTEL Ltd, του ομίλου Κοπελούζου, ανακηρύχθηκε την Τρίτη από το ΤΑΙΠΕΔ ως προτιμητέος επενδυτής. Μαζί με τα έργα αναβάθμισης βέβαια έρχεται και κεφαλικός φόρος ανά επιβάτη 14,5 ευρώ, ο οποίος μετά την ολοκλήρωση των έργων, θα μονιμοποιηθεί και μάλιστα θα αυξηθεί στα 20 ευρώ.
Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι έχουν δηλώσει επανειλημμένα την αντίθεσή τους στην αποκρατικοποίηση των αεροδρομίων, προειδοποιώντας τις επιπτώσεις που θα έχει ένα τέτοιο ενδεχόμενο τόσο για τις θέσεις εργασίας τους όσο και για το επιβατικό κοινό και τις εταιρίες. Επίσης έχουν κάνουν γνωστή την πρόθεσή τους να προσφύγουν από κοινού με την Ομοσπονδία στην ελληνική και ευρωπαϊκή δικαιοσύνη.
Παράλληλα, τείχος αντίστασης στο ξεπούλημα των περιφερειακών αεροδρομίων πανελλαδικώς, ορθώνουν δεκάδες εκπρόσωποι φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης, εργατικά κέντρα, επιμελητήρια, βουλευτές καθώς και συλλογικότητες. Στο πλαίσιο των δράσεων της “Κοινής Πρωτοβουλίας Ενάντια στην Ιδιωτικοποίηση των Περιφερειακών Αεροδρομίων”, πραγματοποιούνται κινητοποιήσεις «ενάντια στο αδικαιολόγητο και άκρως επιζήμιο για την ελληνική οικονομία ξεπούλημα των κρατικών περιφερειακών αερολιμένων της χώρας» και προς αυτήν την κατεύθυνση έχουν μάλιστα κινηθεί και νομικές διαδικασίες.
ΟΛΘ
Επιταχύνει η κυβέρνηση τις διαδικασίες για το ξεπούλημα του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΘ μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, παρά τις καθολικές αντιδράσεις και παρά το γεγονός πως συνεχίζει την κερδοφορία του.
Να υπενθυμίσουμε ότι από τον Ιούλιο η πώληση του 65% των μετοχών του λιμανιού έχει περάσει στην δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Παράλληλα το προηγούμενο διάστημα η κυβέρνηση προσπαθούσε να υπογραφεί η πώληση του 65% και στη συνέχεια να τροποποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης η οποία θα υπογραφόταν από το Ελληνικό Δημόσιο. Ουσιαστικά, η κυβέρνηση μέσω του ΤΑΙΠΕΔ προσπαθούσε να κάνει την όλη διαδικασία «στα μουλωχτά» προκειμένου να υπερβεί τον σκόπελο της ψήφισης της τροποποιημένης σύμβασης από την Βουλή. Mάλιστα η κυβέρνηση επιθυμεί η διαδικασία της πώλησης να έχει δεσμευτικό χαρακτήρα προκειμένου η επόμενη κυβέρνηση να υποχρεωθεί να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα της.
Από την πλευρά τους, στα κάγκελα βρίσκονται εργαζόμενοι, πολίτες και φορείς διεκδικώντας την διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του λιμανιού και καταδικάζοντας την προσπάθεια της κυβέρνησης να ξεπουλήσει έναν δημόσιο και κερδοφόρο στρατηγικό τομέα.
ΕΛΒΟ
Αντιδράσεις έφερε το σχέδιο της κυβέρνησης για το μέλλον της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με την εκδήλωση ενδιαφέροντος που έδωσε στη δημοσιότητα ο ειδικός εκκαθαριστής της επιχείρησης, η ΕΛΒΟ τεμαχίζεται σε 4 κομμάτια και θα πωληθεί τμηματικά σε ευτελές τίμημα, χωρίς να υπάρχει απολύτως καμία πρόβλεψη για το μέλλον των 347 εργαζομένων της.
Η κυβέρνηση φαίνεται πως εδώ και καιρό έχει έρθει σε συμφωνία με την τρόικα προκειμένου να μπει λουκέτο στην ΕΛΒΟ, και να βρεθεί κυριολεκτικά, στο δρόμο το σύνολο των εργαζομένων, στους οποίους η κυβέρνηση όλους αυτούς τους μήνες μοιράζει υποσχέσεις.
Η διαδικασία αποκρατικοποίησης της ΕΛΒΟ, της τελευταίας βαριάς βιομηχανίας στη βόρεια Ελλάδα, έχει προκαλέσει πολλαπλές αντιδράσεις που επικεντρώνονται κυρίως στις συνέπειες από ενδεχόμενο κλείσιμο, συρρίκνωση και απώλεια των θέσεων εργασίας.
Πρώην στρατόπεδα
Σαφείς είναι οι προθέσεις της κυβέρνησης για την «αξιοποίηση» των πρώην στρατοπέδων. Ενδεικτική για το θα ακολουθήσει είναι η περίπτωση του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά.
Όπως έκανε γνωστό ο ίδιος ο πρωθυπουργός στο πλαίσιο της παρουσίας του στη Θεσσαλονίκη για την ΔΕΘ, τα σχέδια της κυβέρνησης περιλαμβάνουν τον τεμαχισμό και την οικοπεδοποίηση των εκτάσεων του πρώην στρατοπέδου. Μάλιστα μεγάλος κερδισμένος είναι ο στρατός και η Εκκλησία και όχι η τοπική κοινωνία καθώς οι όροι με τους οποίους προωθείται η παραχώρησή του στον Δήμο ανοίγουν τον δρόμο για την τσιμεντοποίησή μεγάλου μέρους του.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται 53 στρέμματα να δοθούν στο στρατό για οικοδόμηση γενικής κατοικίας, η οποία όμως περιλαμβάνει τράπεζες, ξενοδοχεία, Mall κλπ. Ένα ακόμη μέρος 8 στρεμμάτων παραδίδεται, στην Εκκλησία η οποία μάλιστα φρόντισε πριν από περίπου ένα μήνα να τον περιφράξει παράνομα. Ενώ κάθε αξιοποίηση του υπόλοιπου χώρου του στρατοπέδου που παραχωρείται κατά χρήση (και όχι κατά κυριότητα) στον δήμο Παύλου Μελά πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη του στρατού (του ταμείου Εθνικής Άμυνας). Μάλιστα ο διευθυντής του ταμείου Εθνικής Άμυνας στις συναντήσεις που είχε με δημοτικούς συμβούλους του Δήμου Παύλου Μελά προχώρησε σε προειδοποίηση-απειλή ότι αν δεν δεχτούν το σχέδιο της παραχώρησης που προτείνει ο στρατός, το πρώην στρατόπεδο θα περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ. Μάλιστα ό,τι συμβεί στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά θα αποτελέσει οδηγό και για το πρώην στρατόπεδο Καρατάσου. Ο στρατός, παίζοντας τον ρόλο ενός άλλου ΤΑΙΠΕΔ πιέζει ακόμη και για την αλλαγή του ΓΠΣ έτσι ώστε να “βολεύει” στα σχέδιά του.
Πρόκειται ουσιαστικά για επανεργοποίηση του νόμου Τσοχατζόπουλου για οικοπεδοποίηση του 50% των στρατοπέδων, που είναι πιθανό να ακολουθηθεί και για άλλα πρωην στρατόπεδα (πχ Καρατάσιου) σε όλη την Ελλάδα.
Δυναμική ωστόσο είναι η αντίδραση των πολιτών που προχωρούν σε κινητοποιήσεις διεκδικώντας να παραχωρηθεί το σύνολο της έκτασης στους πολίτες για τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου αστικού πρασίνου υπερτοπικής σημασίας και δεν θα επιτρέψουν να μπει ούτε “ένα τούβλο” στο πρώην στρατόπεδο.
Παραλίες, ακίνητα
Στο σφυρί βγάζει η κυβέρνηση μέσω του ΤΑΙΠΕΔ σημαντικές εκτάσεις στο παραλιακό μέτωπο, δεκάδες ακίνητα και ελεύθερους χώρους σε Θεσσαλονίκη και Χαλκιδική.
Σημαντικές εκτάσεις και δεκάδες ακίνητα έχουν μπει στην μαύρη λίστα του ΤΑΙΠΕΔ . Μεταξύ αυτών και 17 στρέμματα στην παραλία της Θεσσαλονίκης (από το λιμάνι μέχρι και το Μέγαρο Μουσικής), το κάμπινγκ στην Αγ. Τριάδα, το κάμπινγκ της Επανομής, το παραλιακό μέτωπο στο Καραμπουρνάκι, η περιοχή Σαχάρα στη Ν. Ηράκλεια καθώς και 900 στρέμματα καλλιεργήσιμων εκτάσεων δίπλα στις φυλακές της Κασσάνδρας (Το εν λόγω ακίνητο βρίσκεται στην περιοχή Σάνη στη Χαλκιδική και αποτελεί αγρόκτημα του Αγροτικού Σωφρονιστικού Καταστήματος Κασσάνδρας).Στην Σιθωνία όσες δασικές εκτάσεις και παραλίες δεν ανήκουν στα 53.000 στρέμματα που βρίσκονται ακόμη …στα χέρια του Βαρδινογιάννη, απειλούνται επίσης από το ΤΑΙΠΕΔ. Ήδη στο σφυρί έχουν βγει εκτάσεις στο Κριαρίτσι (14,5 στρέμματα) στον Νέο Μαρμαρά – Παράδεισος (14 στρέμματα), στο Μονοδένδρι (291 στρέμματα), στο Καλαμίτσι (15 στρέμματα) στο Πόρτο Κουφό (22,5 στρέμματα) στον Αγ. Ιωάννη (253 στρέμματα που περιλαμβάνουν 2.000 παραλιακού μετώπου) και την περιοχή Μπάρα στην Βουρβουρού (60 στρέμματα). Η παραλία Αγ. Ιωάννη έχει ήδη πωληθεί σε γνωστό επιχειρηματία της περιοχής ενώ προς πώληση οδηγείται και η Μπάρα η μόνη κοινόχρηστη διέξοδο της Βουρβουρού προς την Θάλασσα.
Συλλογικότητες της πόλης έχουν ενωθεί και συνεχίζουν να αντιστέκονται στο ξεπούλημα των ελεύθερων χώρων, αλλά και της δημόσιας περιουσίας. Η πρωτοβουλία Resist ΤΑΙΠΕΔ στο οποίο συμμετέχουν κάτοικοι απ`όλες τις γειτονιές της Θεσσαλονίκης έχει ήδη εδώ και αρκετούς μήνες ενεργοποιηθεί με δυναμικές κινητοποιήσεςι στην κατεύθυνση να μην επιτραπεί η αρπαγή των ελαχίστων δημόσιων χώρων και των παραλιών μας. Στις γραμμές τους έχουν συσπειρωθεί και αρχαιολόγοι καθώς και αρχιτέκτοντες που από την πλευρά τους αγωνίζονται για την διάσωση ιστορικών μνημείων όπως η Στοά Μοδιάνο που δεν γλίτωσε από τα δόντια του ΤΑΙΠΕΔ.
Η μάχη ενάντια στο ΤΑΙΠΕΔ συνεχίζει να αποτελεί έναν αγώνα διαρκείας που δίνεται σε πολλαπλά επίπεδα (κινηματικό, δικαστικό) συνιστώντας παράλληλα έναν ιδιαίτερα σημαντικό, μεταξύ άλλων, λόγο για τους Θεσσαλονικείς να συμμετέχουν στην αυριανή μεγάλη κινητοποίηση στο πλαίσιο της απεργίας.