Να γίνει επιτέλους η Πλατεία Ελευθερίας αντάξια του ονόματός της, για να τιμηθεί η ιστορική μνήμη όπως της αρμόζει, και για να δημιουργηθεί ένας ελεύθερος δημόσιος χώρος με υψηλό πράσινο στο κέντρο της πόλης, ζητάει με ανακοίνωσή της η «Πόλη Ανάποδα – Δύναμη Ανατροπής».
Η ανακοίνωση αναφέρει:
Αυτές τις μέρες, λίγο πριν κλείσουν δύο μήνες από τότε που το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) αποφάσισε την κατάχωση των αρχαιοτήτων που ανακαλύφθηκαν στις ανασκαφές στην Πλατεία Ελευθερίας, ξεκίνησαν εργασίες για να μετατραπεί αυτή και πάλι «προσωρινά» σε πάρκινγκ! Ούτε λίγο ούτε πολύ δηλαδή σήμερα η διοίκηση του δήμου επαναφέρει το όνειδος από το οποίο τόσο δύσκολα κατόρθωσε να απαλλαγεί η ιστορικότερη πλατεία της Θεσσαλονίκης!
Την απόφαση του ΚΑΣ είχε ακολουθήσει ανακοίνωση του δημάρχου της Θεσσαλονίκης, κ. Ζέρβα, ότι ο δήμος θα προχωρήσει άμεσα στον σχεδιασμό της κατασκευής υπόγειου πάρκινγκ παράλληλα με την επίγεια ανάπλαση της πλατείας. Μάλιστα, ο δήμαρχος τότε δεν είχε μείνει μόνο σε αυτή την εξαγγελία, αλλά είχε δηλώσει ότι μέχρι να αρχίσουν οι εργασίες της ανάπλασης, οι λαμαρίνες θα φύγουν και θα δοθεί ο χώρος της πλατείας για να παρκάρουν οι πολίτες και οι επισκέπτες της πόλης.
Για την απόφαση να δημιουργηθεί υπόγειο πάρκινγκ στον χώρο μιλήσαμε αναλυτικά στην προηγούμενη ανακοίνωσή μας. Δεν μπορούμε όμως να μην υπενθυμίσουμε τους λόγους για τους οποίους είναι καταστροφικό ένα υπόγειο ή επίγειο πάρκινγκ στην Πλατεία Ελευθερίας.
Η επιμονή λοιπόν της δημοτικής αρχής για πάρκινγκ στην πλατεία αυτή -την ώρα που και η ίδια ισχυρίζεται ότι πλησιάζει η λειτουργία του μετρό- δείχνει ακριβώς πώς γίνεται αντιληπτό από αυτή κάθε Μέσο Μαζικής Μεταφοράς: η πλέμπα με τα ΜΜΜ, οι έχοντες με κάποιο ΙΧ που θα μπορούν να παρκάρουν έναντι αντιτίμου σε υπόγειο πάρκινγκ δίπλα στη δουλειά τους.
Το χειρότερο όμως απ’ όλα είναι ότι πρόκειται για μια επιλογή που πέρα και πάνω από όλα καλεί επιπλέον αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης. Το έχουμε πει και ξαναπεί από την πρώτη στιγμή που, με αφορμή και την αφερεγγυότητα του προηγούμενου εργολάβου, ξαναζωντάνεψε η ιδέα του υπόγειου πάρκινγκ στην πλατεία Ελευθερίας: κάθε έργο, προσωρινό ή μόνιμο, που ενισχύει και ενθαρρύνει τη χρήση του ΙΧ, και δη στο κέντρο, είναι πλέον εγκληματικό.
Στην εποχή της κλιματικής κρίσης, οι χώροι στάθμευσης πρέπει να εξυπηρετούν μια στρατηγική μείωσης της πίεσης του κέντρου από τα ΙΧ και απελευθέρωσης χώρου. Για παράδειγμα, λίγο πιο πέρα από την Πλατεία Ελευθερίας υπάρχει άφθονος χώρος για αυτοκίνητα, εκτός αστικού ιστού, στον χώρο του λιμανιού. Ας τον διεκδικήσει η διοίκηση από τον ΟΛΘ.
Την περίοδο που εκατοντάδες ευρωπαϊκές -και όχι μόνο- πόλεις εξοβελίζουν όλο και περισσότερο το ΙΧ από το κέντρο τους· λίγες εβδομάδες αφότου ο ίδιος ο κ. Ζέρβας εκθείαζε το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου, το οποίο προβλέπει τη μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ στο κέντρο και την ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς· την εποχή που όταν δεν φυσάει Βαρδάρης το κέντρο πνίγεται από τα καυσαέρια και τα αιωρούμενα μικροσωματίδια· τις ίδιες ακριβώς ημέρες που η πόλη υποφέρει από ένα ανεπανάληπτο κυκλοφοριακό πρόβλημα -βοηθούντων του covid-19, του αναξιόπιστου ΟΑΣΘ, των ασφαλτοστρώσεων και των άναρχων φορτοεκφορτώσεων· σε αυτές ακριβώς τις συνθήκες «τέλειας καταιγίδας» η δημοτική αρχή σχεδιάζει να προσκαλέσει στο πολύπαθο κέντρο ακόμη περισσότερα ΙΧ.
Δεν μπορούμε να μένουμε λοιπόν απαθείς όταν αυτή η διοίκηση, ο επικεφαλής της οποίας έλεγε μόλις το καλοκαίρι ότι «Δεν υπάρχει μεγαλύτερο έγκλημα για την πόλη από την καταδίκη της στη στασιμότητα, από τη μόνιμη άρνηση στην εξέλιξή της», σχεδιάζει όχι απλώς τη στασιμότητα της πόλης, αλλά την ίδια την οπισθοδρόμησή της.
Τα πράγματα όμως είναι απλά: αντί να πεταχτεί στον κάλαθο των αχρήστων η αρχιτεκτονική πρόταση που κέρδισε τον διαγωνισμό για την ανάπλαση της πλατείας, η διοίκηση οφείλει να προχωρήσει το συντομότερο στην υλοποίησή της και να ξεχάσει δια παντός τα σχέδια για υπόγειο χώρο στάθμευσης.
Ως τότε, είναι πραγματικά εξοργιστικό να ισχυρίζεται η διοίκηση του δήμου ότι με την απομάκρυνση των λαμαρινών αποδίδεται η πλατεία στην πόλη και τους κατοίκους της, όταν στην πραγματικότητα προσκαλούνται κι άλλα αυτοκίνητα στο κέντρο για να σταθμεύουν στο νεκραναστημένο επίγειο πάρκινγκ. Η πλατεία θα αποδιδόταν στ’ αλήθεια στους κατοίκους της πόλης, αν διαμορφωνόταν από τις υπηρεσίες του δήμου ένας ελεύθερος κοινόχρηστος χώρος με δέντρα, παρτέρια και υπαίθριους καθιστικούς χώρους, όπως ζητάμε επιτακτικά από τον Δεκέμβριο του 2019.
Για να γίνει επιτέλους η Πλατεία Ελευθερίας αντάξια του ονόματός της, για να τιμηθεί η ιστορική μνήμη όπως της αρμόζει, και για να δημιουργηθεί ένας ελεύθερος δημόσιος χώρος με υψηλό πράσινο στο κέντρο της πόλης που μόλις μερικές μέρες πριν κατατάχθηκε, μετά από μεγάλη διεθνή έρευνα, στις πόλεις της Ευρώπης με τη μεγαλύτερη θνησιμότητα λόγω ατμοσφαιρικής ρύπανσης και ανεπαρκών χώρων πρασίνου.
Ο λαός της Θεσσαλονίκης πρέπει να αποτρέψει κάθε άλλο σχέδιο προς την αντίθετη κατεύθυνση, συμπεριλαμβανομένου και του πάρκινγκ -επίγειου ή υπόγειου. Σας καλούμε όλες και όλους για να αγωνιστούμε γι’ αυτό!