Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν  πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.

ΜΑΝΤΑΡΙΝΙΑ
MANDARIINID / TANGERINES

Σκηνοθεσία: Ζάζα Ουρουσάντζε
Πρωταγωνιστούν: Λέμπιτ Ούλφσακ, Έλμο Νουγκάνεν, Γκιόργκι Νακασίντζε, Μίσα Μέσκι, Ράιβο Τρας

Στα μέσα του 19ου αιώνα μετακινήθηκαν και εγκαταστάθηκαν στη Γεωργία μερικές χιλιάδες Εσθονοί. Οι άνθρωποι αυτοί δημιούργησαν τα δικά τους χωριά και έζησαν ειρηνικά με τους ντόπιους για περισσότερο από έναν αιώνα, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Τότε ξέσπασε ο εμφύλιος πόλεμος στην Αμπχαζία και οι περισσότεροι από αυτούς επέστρεψαν στη γη των προγόνων τους.

Η Αμπχαζία, με πρωτεύουσα το Σοχούμι (Σεβαστούπολη) βρίσκεται στην περιοχή του Καυκάσου, στη Μαύρη θάλασσα. Νομικά είναι αυτόνομη δημοκρατία της Γεωργίας αλλά το 1992, μετά από τον πόλεμο, διακήρυξε την ανεξαρτησία της. Ως ανεξάρτητη χώρα έχει αναγνωριστεί αρχικά από τη Ρωσία και στη συνέχεια από τη Νικαράγουα, τη Βενεζουέλα και τα νησιά Ναούρου.

Σε ένα εσθονικό χωριό στην Αμπχαζία, που οι περισσότεροι κάτοικοι το έχουν εγκαταλείψει, ζει ο Ίβο, ένας ηλικιωμένος άνδρας, ο οποίος κατασκευάζει καφάσια. Στο απέναντι σπίτι ζει ο Μάργκους, ο οποίος καλλιεργεί μανταρίνια. Οι δύο άνδρες προσπαθούν να συγκεντρώσουν τη σοδειά και να την πουλήσουν πριν φτάσει ο πόλεμος στο χωριό. Όμως ο πόλεμος τρέχει με ταχύτητα και θα έρθει μπροστά στα σπίτια τους. Μια μικρή μάχη, τέσσερις νεκροί και δύο τραυματίες. Ένας Τσετσένος μισθοφόρος, ο Αχμέντ, που πολεμά για τους Αμπχάζιους και ένας Γεωργιανός, ο Νίκο. Δύο εχθροί βρίσκονται σε διπλανά δωμάτια στο σπίτι του Ίβο ο οποίος τους περιθάλπει. Οι δύο άνδρες μισούνται, όμως σέβονται τον Ίβο που τους έσωσε τη ζωή. Μίσος στα μάτια τους, ανταλλαγές απειλών, ο Ίβο ανάμεσά τους κρατά ίσες αποστάσεις. Κι ο Μάργκους προσπαθεί να μαζέψει τα μανταρίνια του. «Αυτός είναι ο πόλεμος των εσπεριδοειδών», λέει. «Πολεμούν για τη γη που γίνονται τα μανταρίνια μου». Μια τόσο απλή μα τόσο αληθινή φράση η οποία δείχνει το μέγεθος του εθνικιστικού παραλογισμού και της μισαλλοδοξίας.

Ενώ οι δύο εχθροί αναρρώνουν αρχίζουν να γνωρίζουν καλύτερα ο ένας τον άλλον. Το μίσος αρχίζει να μετριάζεται καθώς ανακαλύπτουν τις ανθρώπινες πλευρές τους. Πίνουν τσάι, συζητούν, λογομαχούν και κάποιες φορές κοιτάζονται φευγαλέα στα μάτια. Κι όταν ο πόλεμος θα έρθει και θα πρέπει να πάρουν θέση, ο Αχμέντ κι ο Νίκο ξεπερνούν τους εαυτούς τους, νικούν το μίσος και αναδεικνύουν το μεγαλείο που κρύβουν οι άνθρωποι μέσα τους. Θα νικήσει αυτό το μεγαλείο αλλά το τίμημα θα είναι πολύ βαρύ σε ένα σπαρακτικά συγκινητικό φινάλε.

Τα «Μανταρίνια» δεν είναι απλά μια αντιπολεμική ταινία. Σπάει το κέλυφος του πολέμου κι αφήνει τους ανθρώπινους χαρακτήρες να τα βγάλουν πέρα μεταξύ τους. Ο σκηνοθέτης δεν κάνει μια ταινία για το πόλεμο αλλά μια ταινία για τους ανθρώπους στο πόλεμο. Για όλους, συμμετέχοντες και μη. Και τους φέρνει ενώπιους ενωπίων. Και είναι πολύ επίπονη αυτή η διαδικασία και γίνεται ακόμη πιο δύσκολη όσο κορυφώνεται η δράση. Και στο τέλος μιλούν μόνον τα μάτια. Ο Αχμέντ κοιτάζει τον Ίβο, αποχαιρετιούνται, η κάμερα κινηματογραφεί από ψηλά το τζιπ που φεύγει, το τοπίο είναι ήρεμο ενώ τα υγρά μάτια των θεατών ρουφούν τις τελευταίες εικόνες από αυτό το κινηματογραφικό διαμάντι που δεν πρέπει να χάσετε.

 

Ο ΕΚΑΤΟΝΤΑΧΡΟΝΟΣ ΠΟΥ ΠΗΔΗΞΕ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΚΙ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΕ
HUNDRAÅRINGEN SOM KLEV UT GENOM FÖNSTRET OCH FÖRSVANN
Σκηνοθεσία:
Φέλιξ Χέρνγκρεν
Πρωταγωνιστούν: Ρόμπερτ Γκούσταφσον, Μία Σκάρινγκερ, Ιβάρ Βικλάντερ, Ντέιβιντ Γουίμπεργκ, Γιενς Χίλτεν, Μπιάνκα Κρουζέιρο, Άλαν Φορντ

Έχοντας απολαύσει το βιβλίο του Γιούνας Γιούνασον ένιωσα μεγάλη χαρά όταν έμαθα πως μεταφέρεται στον κινηματογράφο από τον Φέλιξ Χέρνγκρεν. Έτσι ξαναβρήκα το θαυμάσιο χαρακτήρα του Άλαν Κάρλσον ο οποίος από τις σελίδες είχε μετακομίσει στην οθόνη.

Από μικρό παιδί αγαπούσε τις εκρήξεις! Μετά από ένα τραγικό δυστύχημα όμως, ο μικρός Άλαν μεταφέρθηκε στο ψυχιατρείο, κι όταν πήρε εξιτήριο αποφάσισε να συνεχίσει τη σταδιοδρομία του! Έτσι βρέθηκε στο επίκεντρο μεγάλων γεγονότων τα οποία επηρέασε, χωρίς ο ίδιος να αντιλαμβάνεται τη βαρύτητα των πράξεών του, καθώς δεν ήταν με το μέρος κανενός! Πολέμησε στο ισπανικό εμφύλιο ως βομβιστής με το μέρος των Δημοκρατικών, έσωσε τον Φράνκο από μία έκρηξη, βοήθησε στην εφεύρεση της ατομικής βόμβας, γνωρίστηκε με τον Στάλιν και τον Τρούμαν. Τώρα έχει κλείσει τα 100 του χρόνια και τη μέρα των γενεθλίων του το σκάει από το γηροκομείο. Μπαίνει σε ένα λεωφορείο, βρίσκεται με μια βαλίτσα γεμάτη χρήματα στα χέρια, γνωρίζεται με διάφορους ανθρώπους και ενώ τον κυνηγούν μαφιόζοι που ψάχνουν τα χρήματά τους και η αστυνομία, ο Άλαν και η παρέα του αφήνουν πίσω τους διάφορους νεκρούς! «Τα πράγματα είναι αυτά που είναι, και ό,τι είναι να γίνει θα γίνει» είναι το μότο του και τίποτε δεν του φαίνεται σοβαρό από όσα συμβαίνουν!

Αυτός είναι ο συναρπαστικός ήρωας του Γιούνασον που δια χειρός Φέλιξ Χέρνγκρεν αποκτά πρόσωπο και μας προσφέρει 114 λεπτά γέλιου. Η ταινία είναι μια εντελώς φευγάτη μαύρη κωμωδία με ξεκαρδιστικούς, καρτουνίστικους χαρακτήρες που τη χαρακτηρίζει το αιχμηρό σκανδιναβικό χιούμορ. Έχει πλάκα, έχει ανατροπές, έχει πολύ καλές ερμηνείες και ο σκηνοθέτης παραμένει μέσα στο πνεύμα του συγγραφέα αναπαράγοντας επιτυχώς την ατμόσφαιρα του βιβλίου. Όσο για το χαρακτήρα του 100χρονου, το οποίο ερμηνεύει με επιτυχία ο Ρόμπερτ Γκούσταφσον, είναι αξιαγάπητος.

Ο σκηνοθέτης λέει για την ταινία του: «Είναι πάντα δύσκολο να μεταφέρεις ένα μυθιστόρημα στη μεγάλη οθόνη, αλλά δε μπορούσα να αντισταθώ στον 100χρονο. Είναι μια απολαυστική ιστορία γεμάτη ανατροπές, πλούσιους χαρακτήρες- μια κωμωδία καταστάσεων από τις καλύτερες του είδους. Γνωρίζω ότι οι προσδοκίες είναι πολύ μεγάλες για την ταινία, αλλά προτιμώ να γυρίσω μια καλή ιστορία με υψηλές προσδοκίες, παρά μία χωρίς καθόλου.

Για τον Άλαν, ήθελα έναν ηθοποιό που να μπορεί να υποδυθεί όλες τις ηλικίες του ενήλικου Άλαν με αξιοπιστία. Όταν έφτασα περίπου στη μέση του βιβλίου άρχισα να σκέφτομαι τον Ρόμπερτ Γκούσταφσον. Όταν αρχίσαμε τις δοκιμές μαζί του το χειμώνα του 2012, ήμουν βέβαιος για την επιλογή του.

Ο Άλαν Κάρλσον κάνει ότι ακριβώς θα έπρεπε να κάνουμε όλοι μας. Δεν ανησυχεί για το μέλλον, ακολουθεί πάντα το ένστικτο του και δεν αναλώνεται σε προβλήματα του χθες. Αν μείνει αυτό στο κοινό, θα είμαι πολύ ευχαριστημένος με την ταινία».

 

ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ
ADIEU AU LANGAGE

Σκηνοθεσία: Ζαν Λικ Γκοντάρ
Πρωταγωνιστούν: Ελουάζ Γκοντέ, Καμέλ Αμπντελί, Ρισάρ Σεβαλιέ, Ζόι Μπρουνό, Κριστιάν Γκρεγκορί, Τζέσικα Έρικσον, Ρόξι Μιεβίλ, Ντιμίτρι Μπαζίλ, Αλεξάντρ Παϊτά

Ο ίδιος ο Γκοντάρ Λέει: «H ιδέα είναι απλή: Mια παντρεμένη γυναίκα κι ένας ανύπαντρος άνδρας συναντιούνται. Αγαπούν, τσακώνονται, τα αίματα ανάβουν. Ένας αδέσποτος σκύλος περιδιαβαίνει από την πόλη στην εξοχή. Οι εποχές περνούν. Ο άνδρας και η γυναίκα συναντιούνται ξανά. Ο σκύλος βρίσκεται ανάμεσά τους. O ένας είναι ο άλλος, και ο άλλος ο ένας και είναι τρεις. Ο πρώην σύζυγος διαλύει τα πάντα. Μία δεύτερη ταινία ξεκινά: ίδια με την πρώτη, κι όμως όχι. Από την ανθρώπινη φυλή περνάμε στη μεταφορά. Αυτό τελειώνει με γαβγίσματα και με τα κλάματα ενός μωρού. Στο μεταξύ, θα έχουμε δει ανθρώπους να μιλούν για την πτώση του δολαρίου, για την αλήθεια που κρύβεται στα μαθηματικά και για τον θάνατο ενός κοκκινολαίμη».
Αν όμως η ιδέα είναι απλή, όπως υποστηρίζει ο μέγας δημιουργός, το αποτέλεσμα είναι σύνθετο, πολύπλοκο, δαιδαλώδες και συνάμα γοητευτικό. Ο Γκοντάρ παραμένει προκλητικός, ανατρεπτικός και παρά τα 84 του χρόνια δεν έχει πάψει να πειραματίζεται. Η νέα του ταινία, την οποία αποφάσισε να γυρίσει σε τρισδιάτατο, είναι μια γκονταρική προσέγγιση της σχέσης ενός άνδρα και μιας γυναίκας. Αυτό ως σημείο έναρξης επειδή η συνέχεια είναι μία διάχυση λόγου και εικόνας με χρώματα έντονα, με εικόνες που θυμίζουν Σεζάν, με πλάγιες λήψεις, ευρυγώνιους φακούς και ερασιτεχνικά βίντεο. Κι όλα αυτά διανθισμένα με λόγο, με τσιτάτα ποιητών, φιλοσόφων και λοιπών διανοουμένων για την ιστορία, την πολιτική, την επανάσταση, τον έρωτα, το χωρισμό, τη ζωή. Τίθενται ερωτήματα, ανιχνεύονται απαντήσεις κι ο Γκοντάρ μοιάζει να αμφισβητεί το ίδιο το σινεμά. Ταινία αυστηρά για σινεφίλ.

  

ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΜΑΤΙΑ
HOJE EU QUERO VOLTAR SOZINHO

Σκηνοθεσία: Ντανιέλ Ριμπέιρο
Πρωταγωνιστούν: Γκιγιέρμε Λόμπο, Φάμπιο Άουντι, Τες Αμορίμ

Ο Λεονάρντο, ένας τυφλός έφηβος, έχει για καλύτερή του φίλη τη συμμαθήτριά του, Τζιοβάνα. Τα δυο παιδιά είναι πάντα μαζί και μοιράζονται τα μυστικά τους. Όλα θα αλλάξουν όταν θα έρθει στο σχολείο, ο Γκάμπριελ, ένα παιδί που σύντομα θα γίνει πολύ καλός φίλος με το Λεονάρντο. Και ενώ ο τελευταίος σχεδιάζει να φύγει για σπουδές στο εξωτερικό για να ξεφύγει από την υπερπροστατευτική μητέρα του, η Τζιοβάνα αρχίζει να ζηλεύει καθώς η σχέση των δύο αγοριών γίνεται όλο και πιο στενή.

Μια πολύ ευαίσθητη ταινία για τη φιλία και τη σεξουαλική αφύπνιση. Για την ενηλικίωση και την ανακάλυψη του κόσμου. Ο σκηνοθέτης Ντανιέλ Ριμπέιρο, με την πρώτη του ταινία, είναι διεισδυτικός, τρυφερός και πάνω απ’ όλα, τολμηρός. 

Ο σκηνοθέτης δηλώνει: «Η ταινία έχει θέμα τη σεξουαλική αφύπνιση ενός τυφλού εφήβου. Η εφηβεία είναι μια περίοδος της ζωής γεμάτη τόσες πολλές ανακαλύψεις, και η σεξουαλικότητα είναι συνήθως συνυφασμένη με την αίσθηση της όρασης. Πώς, λοιπόν, ένας άνθρωπος που δεν βλέπει μπορεί να νιώσει έλξη για κάποιον άλλον; Ακόμα περισσότερο, πώς ένας άνθρωπος που δεν έχει δει ποτέ άνδρα ή γυναίκα καθορίζει τον σεξουαλικό του προσανατολισμό; Αυτό ανακαλύπτουμε μπαίνοντας στη ζωή του Λεονάρντο .. Ήθελα να δημιουργήσω μία πανανθρώπινη ιστορία με την οποία όλοι, γκέι ή στρέιτ, τυφλοί ή όχι, θα μπορούσαν να ταυτιστούν». 

Ανάμεσα σε πολλά βραβεία έχει τιμηθεί με το Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας. 

 

ΤΡΕΛΗ ΑΓΑΠΗ
AMOUR FOU

Σκηνοθεσία: Τζέσικα Χάουσνερ
Πρωταγωνιστούν: Κρίστιαν Φρίντελ, Μπίρτε Σνέινκ, Στέφαν Γκρόσμαν

Ο νεαρός Χάινριχ είναι ένας Βερολινέζος μελαγχολικός ποιητής του ρομαντισμού, που θεωρεί ότι η καλύτερη απόδραση από την απόγνωση είναι η αυτοχειρία. Αποφασίζει να βρει μία γυναίκα που θα τον ακολουθήσει στο απονενοημένο διάβημα. Η γυναίκα αυτή είναι η Ενριέτα, στην οποί οι γιατροί διαγιγνώσκουν ανίατη ασθένεια.

Εμπνευσμένο από την αληθινή ιστορία της αυτοκτονίας του εκκεντρικού συγγραφέα Χάινριχ φον Κλάιστ και της Ενριέτα Φόγκελ το 1811, η ταινία είναι σαρκαστική, λεπτά χιουμοριστική και αρκετά μαύρη ώστε να μας μιλήσει για τον έρωτα που μπορεί να φτάσει μέχρι το θάνατο. Η τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία της αυστριακής σκηνοθέτιδας Τζέσικα  Χάουσνερ.

 

Η ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΑΥΡΙΟ
TOMORROWLAND: A WORLD BEYOND

Σκηνοθεσία: Μπραντ Μπερντ
Πρωταγωνιστούν: Μπριτ Ρόμπερτσον, Τζορτζ Κλούνεϊ, Τζούντι Γκριρ, Χιου Λόρι, Κάθριν Χαν, Κρις Μπάουερ, Ράφι Κάσιντι

Ένας άνδρας και μια γυναίκα προσπαθούν να αποκαλύψουν τα μυστικά ενός τόπου πέρα από το χώρο και το χρόνο. Εκείνη είναι μια φιλόδοξη έφηβη με επιστημονικές αναζητήσεις και εκείνος ένας απογοητευμένος εφευρέτης, πρώην παιδί-θαύμα.

 

Ο ΝΟΜΟΣ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ
SON OF A GUN

Σκηνοθεσία: Τζούλιους Έιβερι
Πρωταγωνιστούν: Γιούαν Μακγκρέγκορ, Μπρένταν Κέρκβλιετ, Μπρέντον Θουάιτς, Αλίσια Βικάντερ, Γκέοφ Κέλσο, Τζάσεκ Κόμαν, Ματ Ναμπλ, Πίτερ Νίβς, Τομ Μπαντζ

Ο 19χρονος Τζέι Αρ βρίσκεται στη φυλακή για κάποιο μικροπαράπτωμα. Εκεί θα τον πάρει υπό την προστασία του ο Μπρένταν, ο πιο επικίνδυνος άνθρωπος στην Αυστραλία. Ο Μπρένταν θα πείσει τον Τζέι Αρ να τον βοηθήσει να αποδράσουν με αντάλλαγμα πολύ χρυσάφι. Σύντομα ο νεαρός αρχίζει να έχει αμφιβολίες.

Ενδιαφέρουσα περιπέτεια, με δράση και πολύ καλές ερμηνείες.

 

ΚΑΥΤΗ ΚΑΤΑΔΙΩΞΗ
HOT PURSUIT

Σκηνοθεσία: Αν Φλέτσερ
Πρωταγωνιστούν: Ρις Γουίδερσπουν, Σοφία Βεργκάρα, Ρόμπερτ Καζίνσκι, Μάικλ Μόσλεϊ, Τζον Κάρολ Λιντς, Μάθιου Ντελ Νέγκρο, Ρίτσαρντ Τ. Τζόουνς, Μπένι Νιβς, Μάικλ Ρέι Εσκαμί

Μια αστυνομικός προστατεύει τη χήρα ενός βαρόνου ναρκωτικών. Οι δύο γυναίκες διασχίζουν το Τέξας ενώ τις καταδιώκουν κάθε λογής εγκληματίες.
 

ΘΕΛΕΙΣ Ή ΔΕ ΘΕΛΕΙΣ;
TU VEUX …
OU TU VEUX PAS?

Σκηνοθεσία:Τόνι Μαρσάλ
Πρωταγωνιστούν: Σοφί Μαρσό, Πατρίκ Μπρουέλ, Αντρέ Βιλμς, Σιλβί Βαρτάν, Φρανσουά Μορέλ, Φιλίπ Λελούς, Ζαν-Πιερ Μαριέλ

Ο Λαμπέρ έχει θεραπευτεί από τον εθισμό του στο σεξ και εργάζεται με μια ομάδα ως σύμβουλος γάμου. Η Ζουντίτ, είναι αθεράπευτα σεξομανής! Μια αίτηση της δεύτερης για δουλειά στο γραφείο του πρώτου θα τους φέρει κοντά, θα γνωριστούν και θα νιώσουν αμοιβαία έλξη. Όσο όμως εκείνη προσπαθεί να τον γοητεύσει, τόσο εκείνος προσπαθεί να «κρατηθεί» και να χτίσει μια υγιή σχέση μαζί της, η οποία θα δεν θα βασίζεται μόνο στο σεξ. Κάθε μέρα, όμως, ο στόχος του γίνεται ολοένα και πιο δύσκολος αφού πασχίζει να αμύνεται ενάντια στις συνεχείς ερωτικές της επιθέσεις…

 

ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΟΥ ΚΑΚΟΥ
POLTERGEIST

Σκηνοθεσία: Γκιλ Κέναν
Πρωταγωνιστούν: Σαμ Ρόκγουελ, Ρόζμαρι Ντεβίτ, Τζάρεντ Χάρις, Νίκολας Μπαράουν, Τζέιν Άνταμς, Σάξον Σαρμπίνο, Κένεντι Κλέμεντς

Οι Μπόουν μετακομίζουν. Αλλά στο καινούργιο τους σπίτι καραδοκούν υπερφυσικές δυνάμεις που τους απειλούν! Ταινία τρόμου.  

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ο ματωμένος Πολλαπλασιαστής του ΔΝΤ. Του Γιώργου Ανανδρανιστάκη

«Εν ψυχρώ» από την Ταινιοθήκη της ΕΡΤ-3