Την έντονη αντίθεση του στην τοποθέτηση συστημάτων παρακολούθησης με κάμερες σε σχολεία του δήμου Νεάπολης-Συκεών εκφράζει ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Στ’ Θεσσαλονίκης «Αριστοτέλης», τονίζοντας την ανάγκη για άμεση πρόσληψη φυλάκων στους σχολικούς χώρους.
Με μια μακροσκελή του ανακοίνωση ο Σύλλογος επισημαίνει ότι η τοποθέτηση των συστημάτων παρακολούθησης σε σχολεία παραβιάζει βασικούς παιδαγωγικούς κανόνες.
Παράλληλα τονίζουν πως ο δήμος θα μπορούσε να εξασφαλίσει κονδύλια για την πρόσληψη προσωπικού φύλαξης των σχολείων για την ασφάλεια των μαθητών και για την προστασία των σχολικών χώρων.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του Συλλόγου, με αφορμή τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Νεάπολης-Συκεών:
«Ως σύλλογος εκπαιδευτικών με έκπληξη πληροφορηθήκαμε πως στο δημοτικό συμβούλιο που θα διεξαχθεί στις 30-03-2022, στις 19:00, θα συζητηθεί το θέμα της τοποθέτησης καμερών στην αυλή των σχολείων χωρίς μάλιστα να ερωτηθούν εκπαιδευτικοί και γονείς.
Τα δημόσια κτίρια που προορίζονται να λειτουργήσουν ως σχολεία, πρέπει να πληρούν ένα πλήθος από προδιαγραφές που μοναδικό σκοπό έχουν να εξασφαλίσουν τη σωματική και ψυχική ακεραιότητα των μαθητών.
Σύμφωνα με την γνωμοδότηση της νομικού συμβούλου της ΔΟΕ κ. Τσίπρα: «Το ζήτημα της λειτουργίας συστημάτων βιντεοεπιτήρησης, όταν σχετίζονται με ανήλικους μαθητές και μάλιστα σε χώρους σχολείων, χρήζει ιδιαίτερης προσοχής, όπως έχει τονίσει και η ίδια η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Την ίδια στιγμή, παρουσιάζει ομοίως ενδιαφέρον από την σκοπιά των εκπαιδευτικών, αφού στην πραγματικότητα οι σχολικοί χώροι είναι χώροι εργασίας». https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/255517_kameres-sta-sholeia-ti-apanta-i-nomiki-symboylos-tis-doe-gia-peristatiko-sto
Κάθε παρέμβαση σε ένα κτίριο που λειτουργεί ως σχολείο, από οποιοδήποτε δημόσιο φορέα, πρέπει αυστηρά να μην εκθέτει με οποιοδήποτε τρόπο σε κίνδυνο τους μαθητές. Ως εκπαιδευτικοί θεωρούμε πως η ψυχική υγεία των μαθητών πλήττεται βάναυσα ακόμα και από την ύπαρξη άδειων κουτιών που προσομοιάζουν με κάμερες παρακολούθησης, πόσο μάλλον από τις πραγματικές κάμερες που έχει σκοπό να τοποθετήσει στα σχολεία ο Δήμος Νεάπολης Συκεών. Εκτός όλων των άλλων, υπάρχει ο κίνδυνος να περιορισθεί η ανάπτυξη της έννοιας της ελευθερίας τους, εάν πιστέψουν από μικρή ηλικία ότι είναι φυσιολογικό να παρακολουθούνται μέσω καμερών. Ακόμη λειτουργεί ανασταλτικά και κατασταλτικά στην ελευθερία κινήσεων του μαθητή, επιδρά αρνητικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους, προσβάλλοντας βάναυσα την προσωπική τους αξιοπρέπεια αναιρώντας τον παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου.
Δεν μπορούμε να φανταστούμε πως οι υπεύθυνοι του συγκεκριμένου δήμου βάζουν στην ίδια μοίρα την ανάπτυξη της προσωπικότητας των μικρών μαθητών μας με τις τυχόν φθορές που μπορεί να προκαλούνται κατά τις βραδινές ώρες στα σχολεία της περιοχής τους.
Αναρωτιόμαστε εν τέλει απασχολεί τη δημοτική αρχή η ασφάλεια των μαθητών ή μόνο των κτιρίων;
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα τονίζει: «Η ύπαρξη και μόνο καμερών σε σχολεία και άλλους χώρους όπου δραστηριοποιούνται ανήλικοι (όπως παιδικοί σταθμοί, οικοτροφεία, φροντιστήρια κλπ.) χρήζει ιδιαίτερης προσοχής, αφού δεν είναι εύκολο να αξιολογηθούν οι συνέπειες που μια τέτοια επεξεργασία μπορεί να έχει για την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας των ανηλίκων. Συγκεκριμένα, υπάρχει ο κίνδυνος να περιορισθεί η ανάπτυξη της έννοιας της ελευθερίας τους, εάν πιστέψουν από μικρή ηλικία ότι είναι φυσιολογικό να παρακολουθούνται μέσω καμερών» (Απόφαση 77/2009 και Οδηγία 1/2011 της Αρχής), (βλ. και Γνωμοδότηση 2/2009 της Ομάδας).
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με το άρθρο 18 της Οδηγίας 1/11 της Αρχής «για την εγκατάσταση και τη λειτουργία του συστήματος πρέπει να ζητηθεί και να ληφθεί η σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου οργάνου για τη διοίκηση του σχολείου, του συλλόγου διδασκόντων, του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και των μαθητικών συλλόγων όπου υπάρχουν», διαδικασία που στην προκειμένη περίπτωση δεν ακολουθήθηκε. Επιπροσθέτως, υπογραμμίζουμε ότι, κατά τα άλλα, εφαρμόζεται στο πλαίσιο της σχολικής ζωής και της εκπαιδευτικής διαδικασίας ένα ιδιαιτέρως αυστηρό πλαίσιο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών/τριών και των εκπαιδευτικών (Νόμοι 2472/1997 (ΦΕΚ 50/τ.Α’/1997) και 3471/2006 (ΦΕΚ 133/τ. Α’/2006).
Έκπληξη προκαλεί η προτεραιότητα του Δήμου να τοποθετήσει κάμερες τη στιγμή που υπάρχουν εκκρεμότητες σε κτιριακές υποδομές που δυσχεραίνουν τη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Βέβαια ως σύλλογος εκπαιδευτικών της περιοχής, αν είχαμε ερωτηθεί, θα μπορούσαμε να τους υποδείξουμε τον τρόπο να προστατεύσουν τα σχολεία χωρίς να θίξουν τον ψυχισμό των μαθητών. Είμαστε υπέρ του ανοιχτού σχολείου στην τοπική κοινωνία. Οι προαύλιοι χώροι των σχολείων πρέπει να γίνουν τα απογεύματα το “στέκι της γειτονιάς“, ώστε να γίνουν τόποι συνάντησης των παιδιών πραγματοποιώντας δράσεις που τα ενδιαφέρουν ή απλά να συνυπάρχουν με τους δικούς τους τρόπους. Ο Δήμος θα μπορούσε να εξασφαλίσει κονδύλια για την πρόσληψη προσωπικού φύλαξης των σχολείων για την ασφάλεια των μαθητών και για την προστασία των σχολικών χώρων.
Ως ΣΕΠΕ ΣΤ΄ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ εκφράζουμε την έντονη αντίθεσή μας στην τοποθέτηση συστημάτων παρακολούθησης, κάμερες κλπ. στα σχολεία. Έχοντας ως μοναδικό γνώμονα το συμφέρον των μαθητών μας καλούμε τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου να επαναπροσδιορίσουν την στάση τους πάνω στο συγκεκριμένο θέμα και να ταχθούν με την πλευρά των μαθητών τους και των εκπαιδευτικών.
-Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων των σχολείων της περιοχής του ΣΤ΄ συλλόγου εκπαιδευτικών ΠΕ, τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων αλλά και τους γείτονες και γειτόνισσες να μην αποδεχθούν την εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης.
-Ζητάμε να παραμένουν ανοιχτές οι αυλές των σχολείων με συγκεκριμένο ωράριο 6:00μ.μ. – 9:00μ.μ. τις απογευματινές ώρες και 9:00π.μ. – 1:00π.μ. τις πρωινές ώρες όταν τα σχολεία δε λειτουργούν. Ασπίδα προστασίας για τα σχολεία είναι η ολοήμερη λειτουργία τους με εξειδικευμένο προσωπικό, ως αθλητικά και πολιτιστικά κέντρα της γειτονιάς για την δημιουργική απασχόληση των παιδιών μας και όχι μόνο. Ζωντανά σχολεία φωτισμένα, κυψέλες δημιουργίας σε μια ζωντανή, φωτισμένη, λειτουργική και ανθρώπινη πόλη και όχι έρημα σχολεία σε απάνθρωπες «νεκροπόλεις».
-Για τη φύλαξη του σχολείου, προτείνουμε την πρόσληψη επαρκούς αριθμού μονίμων φυλάκων, για όλο το διάστημα που τα σχολεία είναι εκτός λειτουργίας».