Το συνεταιριστικό μέσο ενημέρωσης της Θεσσαλονίκης Alterthess επιχειρεί ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών της 8ης Οκτωβρίου να θέσει στη δημόσια συζήτηση ζητήματα που συχνά απουσιάζουν από την ατζέντα των κυρίαρχων ΜΜΕ.
Θέσαμε τις ίδιες ερωτήσεις στους/τις υποψήφιους/ες δημάρχους Θεσσαλονίκης με στόχο την καλύτερη ενημέρωση των πολιτών. Σήμερα δημοσιεύουμε τις απαντήσεις του υποψήφιου δημάρχου με τον συνδυασμό «Θεσσαλονίκη για Όλους», Σπύρου Πέγκα.
-Η κοινωνία της Θεσσαλονίκης βιώνει τα τελευταία χρόνια μια νέα φτωχοποίηση, λόγω της ενεργειακής κρίσης και του πληθωρισμού. Έχετε κάποιο σχέδιο υποστήριξης των πιο αδύναμων πολιτών μέσω κάποιων μόνιμων κοινωνικών δομών και προγραμμάτων;
Συμμετείχα στη διοίκηση του δήμου στα χρόνια της μεγάλης οικονομικής και προσφυγικής κρίσης και τότε οι ανάγκες ήταν πολύ μεγάλες και οι διαθέσιμοι πόροι λίγοι. Παρόλα αυτά στήσαμε από το μηδέν ένα δίκτυο κοινωνικής προστασίας για τους ευάλωτους συμπολίτες μας. Ήμουν εκεί παρών σε αυτά τα χρόνια και γνωρίζω από πρώτο χέρι πως στήθηκε αυτός το δίκτυο κοινωνικών δομών. Την τελευταία τετραετία, με τη διοίκηση Ζέρβα, οι κοινωνικές δομές του δήμου εγκαταλείφθηκαν στην τύχη τους- όπως εξάλλου και όλη η πόλη.
Φοβάμαι ότι η συνεχιζόμενη πληθωριστική κρίση, το αυξημένο ενεργειακό κόστος και το κόστος στέγασης ασκούν και πάλι πολύ μεγάλη πίεση στα πιο ευάλωτα κοινωνικά στρώματα. Εμείς από την πλευρά μας θέλουμε να στηρίξουμε με ουσιαστικό τρόπο τα νοικοκυριά που βρίσκονται στα όρια της φτώχειας. Με τη στήριξη δικτύου εθελοντών που θα πλαισιώσουν την Αντιδημαρχία Κοινωνικής Πολιτικής, θα πάμε εμείς στο δημότη και θα χαρτογραφήσουμε τις ανάγκες του. Αρχίζοντας από τους δικαιούχους του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) θα επιδιώξουμε να μειώσουμε τα δημοτικά τέλη και να παρέχουμε δωρεάν μια σειρά από δημοτικές υπηρεσίες, από τα δημοτικά ιατρεία μέχρι τα προγράμματα υποστήριξης και ενίσχυσης γονέων και οικογενειών και τα summer camps για την φύλαξη των παιδιών όταν κλείνει το σχολείο. Θα λειτουργήσουμε Κοινωνικά Παντοπωλεία σε όλες τις κοινότητες και με την έντονη και συστηματική κινητοποίηση της τοπικής κοινωνίας θα φροντίσουμε για τη λειτουργία τους με εθελοντές και για την ενίσχυσή τους με είδη διατροφής. Θα δημιουργήσουμε δημοτικό ταμείο όπου θα κατατίθενται οι δωρεές πολιτών για τα κοινωνικά προγράμματα υποστήριξης ευπαθών.
-Η κρίση στον τομέα της κατοικίας έχει χτυπήσει εδώ και καιρό την πόρτα της Θεσσαλονίκης. Τα ενοίκια είναι στα ύψη και δεν μπορούν να καλυφθούν από τον μέσο εργαζόμενο ή φοιτητή, ενώ τα ακίνητα που διατίθενται για βραχυχρόνια μίσθωση αυξάνονται, αντί να μειώνονται. Την ίδια ώρα το κτιριακό απόθεμα που μένει ανενεργό στην πόλη είναι μεγάλο. Τι προτίθεστε να κάνετε ώστε να υπάρξουν προσιτές κατοικίες στην πόλη; Είστε υπέρ της θεσμοθέτησης ορίων στον τομέα της βραχυχρόνιας μίσθωσης;
Αναγνωρίζω ότι αρχίζει να υπάρχει πρόβλημα στέγης για μεγάλα τμήματα του πληθυσμού, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, νέους εργαζόμενους και φοιτητές. Σε πρώτη φάση θα προχωρήσουμε στη δημιουργία του «Παρατηρητήριου Στέγασης», το οποίο θα ερευνά και θα αναλύει τα δεδομένα, θα υποστηρίζει τον σχεδιασμό των πολιτικών στέγασης του δήμου. Θα ενεργοπoιήσουμε τα προγράμματα κοινωνικής στέγασης του κράτους, όπως το Κάλυψις, αλλά δεν θα μείνουμε μόνο σε αυτά. Θα εξαντλήσουμε όλες μας τις επιλογές, από τα αναξιοποίητα ακίνητα του δήμου μέχρι τα ακίνητα αγνώστου ιδιοκτησίας που θα διεκδικήσουμε να μας αποδοθούν, με σκοπό να δημιουργήσουμε μια “τράπεζα στέγης” για τα στεγαστικά προγράμματα που θέλουμε να εφαρμόσουμε. Θα εξασφαλίσουμε χρηματοδότηση, μέσω ανάλογων ευρωπαϊκών προγραμμάτων, για να μετατρέψουμε και να διαθέσουμε τα διαμερίσματα αυτά με συμβολικό ενοίκιο σε οικογένειες χαμηλού εισοδήματος. Επίσης θα στηρίξουμε πρωτοβουλίες φορέων της Κοινωνίας των Πολιτών, για τη δημιουργία συνεταιριστικών και συνεργατικών μορφών κοινωνικής και οικονομικά προσιτής κατοικίας.
Όσο για τη βραχυχρόνια μίσθωση, είναι μεν μέρος της τουριστικής μας υποδομής και της προσπάθειας τουριστικής ανάπτυξης της πόλης, αλλά συμφωνώ ότι πρέπει να υπάρχουν κανόνες που να βάζουν όρια, ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα και στρεβλώσεις. Σκοπεύω να διεκδικήσω να ανατεθεί στον δήμο η αρμοδιότητα να ρυθμίζει το πλαίσιο λειτουργίας των βραχυχρόνιων μισθώσεων (airbnb), εισάγοντας περιορισμούς σε γειτονιές με έντονη τουριστική δραστηριότητα και περιορισμένο οικιστικό απόθεμα προς μακροχρόνια μίσθωση και διατήρηση της ισορροπίας σε περιοχές με μεγαλύτερο διαθέσιμο απόθεμα και μειωμένη τουριστική δραστηριότητα.
-Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις δηλώνουν ότι η καθαριότητα είναι ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα. Οι εργαζόμενοι του δήμου καταγγέλλουν ότι τα μηχανήματα του δήμου μένουν ανενεργά, ενώ ο ιδιώτης εργολάβος διεκδικεί χρήματα από τον δήμο για να προχωρήσει στην επισκευή τους. Πώς μπορεί η Θεσσαλονίκη να γίνει μια καθαρή πόλη;
Τo πρόβλημα με την καθαριότητα το διαπιστώνει και ο πιο καλόπιστος, τα σκουπίδια ξεχειλίζουν από τους κάδους και τα ογκώδη έχουν καταλάβει τα πεζοδρόμια. Η πόλη δεν έχει ζήσει ποτέ τέτοια παραμέληση, όπως τα τελευταία τέσσερα χρόνια με τη διοίκηση Ζέρβα! Η διαδικασία αποκομιδής και διαχείρισης των σκουπιδιών απορρυθμίστηκε τελείως για αυτό και δεν θα υποσχεθώ ότι θα λύσω το πρόβλημα σε εκατό ημέρες. Θα το λύσω όμως! Αρχίζοντας από τους εργαζόμενους και οικοδομώντας μια σχέση εμπιστοσύνης που θα βασίζεται στην αξιοκρατία. Ο κάθε υπάλληλος θα αξιολογείται με βάση τις ικανότητες του και όχι με το αν είναι “δικός μας” ή όχι, όπως συνέβη στην τετραετία Ζέρβα.
Χρειάζεται αναδιοργάνωση της υπηρεσίας καθαριότητας και σωστή χρήση των πόρων. Θα προνοήσουμε ώστε οι συμβάσεις για τα ανταλλακτικά και την επισκευή των οχημάτων να γίνονται εγκαίρως. Θα ξαναδούμε τα ωράρια φορτοεκφόρτωσης και θα αξιοποιήσουμε την τεχνολογία για την αποκομιδή. Επίσης, έχω ήδη επισημάνει προς όλες και όλους, ότι δεν θα ανεχτώ καμία καθυστέρηση στα γνωστά ΜΑΠ (Μέτρα Ατομικής Προστασίας των Εργαζομένων), για την μη έγκαιρη απόδοση τους στους εργαζομένους του δήμου. Θα το φροντίσω αυτό το θέμα από την πρώτη μέρα ανάληψης της διοίκησης του δήμου. Όλα αυτά, βέβαια, θα είναι μέρος ενός επιχειρησιακού σχεδίου με μακροπρόθεσμη στόχευση. Μας περιμένει πολλή δουλειά,. Βασιζόμαστε πολύ στη συνεργασία των δημοτών και θα επιδιώξουμε να οικοδομήσουμε μια κοινωνική συμμαχία, δίνοντας έμφαση στην ανακύκλωση και την επανάχρηση. Με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο και με συνεπή επιχειρησιακή καθοδήγηση του προσωπικού, με μία συμμαχία που θα οικοδομήσουμε με τους κατοίκους της πόλης, θα τα καταφέρουμε.
-Η κλιματική κρίση, οι αυξημένες θερμοκρασίες φέτος το καλοκαίρι και τα ακραία καιρικά φαινόμενα θέτουν επιτακτικά την ανάγκη για περισσότερο πράσινο. Το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν έντονες αντιδράσεις για την κοπή εκατοντάδων δέντρων, ενώ παραμένει ενεργή η διεκδίκηση για μετατροπή της ΔΕΘ σε Μητροπολιτικό Πάρκο. Ποια είναι η άποψη σας σε αυτά τα δύο ζητήματα;
Ο μόνος που δεν καταλαβαίνει ότι η κλιματική κρίση είναι εδώ κι ότι πρέπει να αυξήσουμε αντί να εξολοθρεύσουμε τα δέντρα είναι ο κ. Ζέρβας. Είναι τουλάχιστον ειρωνικό να κομπάζει για το Κλιματικό Σύμφωνο (που δεν είναι τίποτα άλλο από δήλωση προθέσεων) την ώρα που η διοίκηση του έκανε τόσες κοπές, (και κλαδεύεις, που επί της ουσίας ισοδυναμούν με κοπές) μεγάλων και υγιών δέντρων.
Εμείς δεσμευόμαστε ως δημοτική αρχή για την ενσωμάτωση «πράσινων» πολιτικών σε όλες τις αποφάσεις για έργα υποδομής. Με ένα πρόγραμμα εκτεταμένων φυτεύσεων στους δρόμους, στις πλατείες, στα πάρκα στο κέντρο και τις γειτονιές της πόλης σκοπεύουμε να διπλασιάσουμε τον αριθμό των δέντρων την επόμενη πενταετία. Οι κλαδεύεις θα αποτελούν την εξαίρεση και όχι τον κανόνα και οι κοπές θα είναι η έσχατη λύση, αφού πρώτα εξαντλήσουμε όλα τα μέσα για τη θεραπεία και διάσωση κάθε δέντρου. Θα δημιουργήσουμε πράσινους διαδρόμους που συνδέουν τους χώρους πρασίνου της πόλης. Όπου μπορούμε θα αντικαταστήσουμε την άσφαλτο με πράσινο. Θέλω να πρασινίσουν επίσης οι αυλές των σχολείων, να αρχίσουμε από εκεί, προκειμένου το παιδί –που είναι ο αυριανός δημότης- να καταλάβει ότι πρέπει να ζει σε ένα πράσινο περιβάλλον και να νοιάζεται για τον δημόσιο χώρο.
Ως προς το χώρο της ΔΕΘ-Helexpo εμείς έχουμε ταχθεί ξεκάθαρα υπέρ της δημιουργίας μητροπολιτικού πάρκου, και μάλιστα σκοπεύουμε να διεκδικήσουμε την επέκταση του και στο Γ’ Σώμα Στρατού. Ο στρατός πρέπει πια να φύγει από την καρδιά της πόλης. Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από ένα μεγάλο μητροπολιτικό πάρκο μαζί με ένα κέντρο πολιτισμού, στα πρότυπα του αντίστοιχου που έγινε στην Αθήνα, με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Αυτός θα πρέπει να γίνει ο συλλογικός μας στόχος.
-Είναι κοινή ομολογία ότι οι αστικές συγκοινωνίες του ΟΑΣΘ καταρρέουν, ενώ το Μετρό της Θεσσαλονίκης αργεί ακόμα πολύ να αποδοθεί σε κυκλοφορία. Με ποιον τρόπο μπορεί η νέα δημοτική αρχή να πιέσει προς την βελτίωση της κατάστασης; Είστε υπέρ της λειτουργίας των συγκοινωνιών από ιδιώτη;
Είμαι υπέρ της ύπαρξης λειτουργικών μέσων μαζικής μεταφοράς για την εξυπηρέτηση των πολιτών, ιδίως αυτών που δεν έχουν την οικονομική άνεση να μετακινούνται με ταξί, ούτε με αυτοκίνητο. Και δυστυχώς αυτή την περίοδο οι πολίτες δεν έχουν δύο μέσα δημόσιας συγκοινωνίας αλλά… μισό. Ο ΟΑΣΘ δεν έχει ούτε οδηγούς, ούτε λεωφορεία και περισσότερο ταλαιπωρεί παρά εξυπηρετεί. Το μετρό αργεί ακόμη, θα παραδοθεί στα τέλη 2024, αν δεν μετατεθεί το χρονοδιάγραμμα για άλλη μια φορά. Εμείς θα συνεχίσουμε να πιέζουμε ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των λεωφορείων και των οδηγών στον ΟΑΣΘ και θα είμαστε σε επαγρύπνηση για να μην υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις για το μετρό.
Από την πλευρά μας, ως διοίκηση του δήμου, θα αναλάβουμε όλες εκείνες τις πρωτοβουλίες που θα βελτιώσουν την κυκλοφορία των λεωφορείων αλλά και των ποδηλάτων και των πεζών στην πόλη. Με επέκταση των πλήρους και αποκλειστικής κυκλοφορίας λεωφορειολωρίδων, με δωρεάν κυκλικές διαδρομές λεωφορείων στο ιστορικό κέντρο από τους σταθμούς μετεπιβίβασης του μετρό. Με επέκταση των ποδηλατοδρόμων και τουλάχιστον μια κυκλική διαδρομή ποδηλατόδρομου από το κέντρο προς την Τούμπα, την Ανάληψη και τη Νέα Παραλία. Με διανοίξεις οδών που θα αποσυμφορήσουν περιοχές της πόλης (πχ Λαγκαδά από το στρατόπεδο Παύλου Μελά έως τον Βαρδάρη, Σόλωνος, Ψελλού κ.α). Με επαναφορά και αυστηρή εφαρμογή του νομοθετημένου με Φ.Ε.Κ. ωραρίου φορτοεκφόρτωσης και τροφοδοσίας των καταστημάτων. Με πεζοδρομήσεις και δρόμους ήπιας κυκλοφορίας. Με χώρους στάθμευσης με μεταλλικά κάθετα (καθ’ ύψος) πάρκινγκ στις συνοικίες ή/και περιμετρικά του κέντρου, και πλησίον στάσεων μετρό. Με την δημιουργία πλατφόρμας διαμοιρασμού οχημάτων, ώστε διευκολύνουμε τους πολίτες να μοιράζονται τη διαδρομή και να ελαχιστοποιήσουμε τον αριθμό των αυτοκινήτων στους δρόμους.
-Η κυβέρνηση εκκινεί τις διαδικασίες για την δημιουργία του υπερυψωμένου/ flyover περιφερειακού. Κάτοικοι και φορείς της πόλης αντιδρούν και κάνουν λόγο για ένα έργο χωρίς ώριμες μελέτες, ενώ ο κίνδυνος κυκλοφοριακού εμφράγματος της πόλης είναι έκδηλος. Είστε υπέρ της δημιουργίας του flyover περιφερειακού;
Τo αν υπάρχουν μελέτες και αν έχουν τηρηθεί τα προβλεπόμενα από τον νόμο θα κριθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου από όσο γνωρίζω έχουν κατατεθεί προσφυγές από πλευράς πολιτών. Θέλω όμως να επισημάνω ότι για μία ακόμη φορά παρουσιάζεται στην πόλη μια ειλημμένη απόφαση, χωρίς να προηγηθεί ενημέρωση και διαβούλευση με τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, που σε τελική ανάλυση θα είναι αυτοί που θα χρησιμοποιούν το έργο. Εφόσον θα αποσυμφορήσει την περιφερειακή οδό, δεν είμαι αντίθετος με το έργο, αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί θα επιτραπεί η υλοτόμηση δέντρων σε επί πλέον 82 στρέμματα του Σέιχ Σου.
Μέχρι να κατασκευαστεί ο δρόμος, φοβάμαι ότι το κυκλοφοριακό θα “στραγγαλίσει” την πόλη για τα επόμενα 4-5 χρόνια. Φοβάμαι ότι αναζητούνται λύσεις της τελευταίας στιγμής για να μην φανεί ότι η πόλη είναι παντελώς ανέτοιμη για να δεχτεί τον επιπλέον κυκλοφοριακό φόρτο. Πριν αρχίσει η κατασκευή του έργου θα έπρεπε τουλάχιστον να έχει παραδοθεί το μετρό, όχι ότι είναι πανάκεια, αλλά είναι μια εναλλακτική λύση, που θα καλύψει μέρος των ημερήσιων μετακινήσεων των κατοίκων της πόλης.
-Πριν από λίγους μήνες δημοσιεύθηκαν έγγραφα τα οποία αποκάλυψαν σχέδια για τη δημιουργία σταθμού LNG μέσα στον Θερμαϊκό Κόλπο. Επιστήμονες αλλά και πολίτες θεωρούν ότι μια ενδεχόμενη λειτουργία σταθμού LNG σε τόσο μικρή απόσταση από την πόλη θέτει ζητήματα ασφαλείας τόσο για το περιβάλλον, όσο και για την ανθρώπινη ζωή. Πώς τοποθετείστε;
Για άλλη μια φορά οι πολίτες πιάστηκαν εξαπίνης. Η εταιρεία έκανε τις σχετικές ανακοινώσεις από τα τέλη του 2022 αλλά δυστυχώς η διοίκηση του δήμου είτε δεν το πήρε είδηση, είτε δεν ενδιαφέρθηκε να ενημερωθεί. Οι Θεσσαλονικείς οφείλουν να έχουν πλήρη ενημέρωση για το σχέδιο κατασκευής του, αλλά και να τους δοθεί τεκμηριωμένη διαβεβαίωση πως η δημιουργία πλωτού σταθμού LNG δεν θα θέσει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, τη βιοποικιλότητα και το φυσικό περιβάλλον στο οποίο ζουν. Δεν το έκανε η απερχόμενη διοίκηση, θα το κάνουμε εμείς, σε τρεις μήνες από σήμερα, ως νέα διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης.
-Οι γυναικοκτονίες στη χώρα μας έχουν πάρει ανησυχητικές διαστάσεις. Χιλιάδες γυναίκες ζουν σε ένα κακοποιητικό περιβάλλον και φοβούνται να μιλήσουν γιατί τις περισσότερες φορές νιώθουν απροστάτευτες και μόνες τους. Πώς μπορεί ο δήμος να δημιουργήσει ένα πλέγμα προστασίας των γυναικών που βρίσκονται σε έναν τέτοιο κίνδυνο;
Η γενναία στάση της σερβιτόρας που βοήθησε μια νεαρή γυναίκα, θύμα trafficking στην Ηλιούπολη, προσωπικά με συγκίνησε και με ενέπνευσε. Για αυτό, ως δημοτική αρχή σκοπεύουμε να αναλάβουμε μια πρωτοβουλία, σε συνεργασία με την κοινωνία των πολιτών, ώστε το προσωπικό εμπορικών καταστημάτων και καταστημάτων εστίασης να εκπαιδευτεί στο να αναγνωρίζει και να υποστηρίζει θύματα κακοποίησης που ενδεχομένως θέλουν να ζητήσουν βοήθεια. Σε όσα καταστήματα συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα δοθεί σήμα ασφαλούς χώρου, ώστε να μπορούν να τα εντοπίζουν εύκολα τα θύματα.
Υποχρέωση μας ως δήμος είναι να δημιουργήσουμε, πέρα από την ήδη υπάρχουσα δομή για τις κακοποιημένες γυναίκες, ασφαλή καταφύγια για τα θύματα έμφυλης βίας, αλλά και να καταστρώσουμε μια ευρεία καμπάνια ενημέρωσης και πρόληψης. Σκοπεύουμε να ενισχύσουμε τις δομές στήριξης και τους ξενώνες φιλοξενίας σε αριθμό αντίστοιχο με τις αυξημένες ανάγκες των θυμάτων. Επίσης θα προχωρήσουμε στη δημιουργία ξενώνα φιλοξενίας (τύπου «Rainbow House») για ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα που έχουν εκδιωχθεί από το σπίτι τους ή που έχουν υποστεί ομοφοβικές και τρανσφοβικές επιθέσεις.