Μερικές πρώτες διαπιστώσεις από έναν εκ των τεχνικά εμπλεκόμενων στην συνέντευξη Τσίπρα μεσα twitter
Η διαδικτυακή συνέντευξη του Αλέξη Τσίπρα μέσω twitter που διεξήχθη την Τετάρτη 14/1 κατόρθωσε να ξεπεράσει κάθε ρεκόρ συμμετοχής σε πολιτικό γεγονός μέσω social media στην Ελλάδα, και να φτάσει στην τρίτη θέση των trending topics (των ταχύτερα διαδεδομένων “θεμάτων” δηλαδή) στο twitter παγκοσμίως. Είναι ένα μέτρο ενδεικτικό του ενδιαφέροντος που συγκέντρωσε αυτή η συνέντευξη.
Σύμφωνα με τα στατιστικά της μετάδοσης, την εικόνα του Αλέξη Τσίπρα να απαντά στις ερωτήσεις των χρηστών του twitter, είδαν 59.000 διακριτοί χρήστες, και η κίνηση τις δύο εκείνες ώρες μόνο στο avgi.gr, έφτασε σχεδόν τα 15.000 διακριτές επισκέψεις, ενώ τα tweets που περιείχαν το #asktsipras έφτασαν τα 32.000 μέχρι το βράδυ της 14/11 και 40.000 το πρωί της 15/1. Σε αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται τα περίπου 25.000 “retweets” (“αναμεταδόσεις”) στα ήδη υπάρχοντα tweet – που από όσο γνωρίζουμε όμως δεν “μετράνε” στον καθορισμό της κατάταξης των “trending topics” του twitter. Αυτός ο όγκος tweets περιλάμβανε φυσικά και τρολιές καλοπροαίρετες ή κακοπροαίρετες, και χαβαλέ, και πολλά άλλα, αλλά εμπειρικά μιλώντας προσωπικά εκτιμώ πως υπήρχαν τουλάχιστον 10.000 ερωτήσεις που ήταν όντως ερωτήσεις, μη υβριστικές και επί της ουσίας που κάλυπταν παν το επιστητόν.
Το γεγονός παρότι ήταν “παγκόσμιο” σε μέγεθος, ήταν τοπικό κυρίως σε όγκο. Με βάση τις πληροφορίες που έχουμε πάρει χρησιμοποιώντας επαγγελματικά εργαλεία analytics, σε ένα δείγμα 8000 tweets με πληροφορίες τοποθεσίας, το βράδυ της συνέντευξης, το 84% των πρωτότυπων tweets προέρχονταν από την Ελλάδα, 3% από Ηνωμένο Βασίλειο και περίπου 8% από την υπόλοιπη ΕΕ. Ο λογαριασμός του @atsipras πέρασε τις 6000 αναφορές εκείνη την μέρα, ενώ συνήθως οι αναφορές στον λογαριασμό του δεν περνούν τις 2000 ημερησίως. Σημειώνουμε απλώς πως αν επιλέγαμε να απευθύνουμε και αγγλόφωνο κάλεσμα για ερωτήσεις και μόνο η δημοφιλία σε όλη την Ευρώπη του Προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσε να εξασφαλίσει εύκολα την πρώτη θέση στα trending topics, όπως αποδεικνύεται. Δεν είχαμε τέτοιον στόχο, και θα θεωρούσαμε επιτυχία απλά και την “πρωτιά” στα σχετικά ελληνικά tags για συμβολικούς λόγους. Η πραγματικότητα μας υπερέβη.
Στην διαδικασία: η επιτροπή από τους 7 γνωστούς χρήστες του twitter επιλέχθηκε από την Αυγή σε συνεννόηση με τον Αποστόλη Καπαρουδάκη που προσφέρθηκε να βοηθήσει και να συμμετάσχει στην διοργάνωση του γεγονότος (ήταν άλλωστε εκ των συνδιοργανωτών της πρώτης συνέντευξης Τσίπρα στους χρήστες των κοινωνικών μέσων το 2008) και τον οποίο ευχαριστούμε ως Αυγή θερμά για την την συμμετοχή και την συμβολή του στην εκδήλωση. Ουσιαστικά ήταν μια ομάδα που θεωρούμε πως είναι αντιπροσωπευτική του Ελληνικού “πολιτικού twitter”, χαίρει ευρύτερης εκτίμησης για την αντικειμενικότητά της και την σοβαρότητά της και κάθε άλλο παρά “φιλοσυριζαϊκή” ήταν, Η επιλογή των ερωτήσεων έγινε αποκλειστικά από την ομάδα αυτή, χωρίς καμία συμμετοχή της Αυγής. Οι δύο χειριστές του λογαριασμού της Αυγής που ήταν παρόντες στην διαδικασία απλώς μετέφεραν τα όσα αποφασίζονταν από την ομάδα, χωρίς κανέναν απολύτως λόγο επί αυτών.
Ήταν αδύνατον φυσικά να απαντηθούν όλα τα ερωτήματα, ούτε 30 δεν προλάβαμε καλά-καλά να θέσουμε, η πίεση της ταχύτατης ροής του tag και το ομολογουμένως χαοτικό της ενδοσυνεννόησης έκαναν τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα για τους ηρωικούς επιμελητές και συντονιστές της συζήτησης (Γιάννη Μπογιόπουλο @yboyio, Φώτη Κόλλια @fotisk, Στράτο Σαφιολέα @stratosathens, Σώτω Μητρόγλου @sotomi, Γαλαξιάρχη @galaxyarchis, Jaquou Utopie @Jaquoutopie και Δολερό @doleross), τους οποίους και πάλι ευχαριστούμε για την συμμετοχή τους. Προφανώς από μια τέτοια επιλογή δεν θα ήταν δυνατόν να περάσουν παρά ελάχιστες εκ των ερωτήσεων που τέθηκαν, έγινε σκληρή προσπάθεια από τους επιμελητές της συζήτησης η επιλογή αυτή να είναι όσο το δυνατόν πιο αντιπροσωπευτική, αλλά προφανώς υπήρξαν αναμενόμενα και ευεξήγητα, για τον όγκο των ερωτήσεων, κενά.
Η εκδήλωση ορίστηκε την μόνη διαθέσιμη ημέρα και ώρα για τον Πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ μέσα στην προεκλογική περίοδο, και έτσι αναγκαστήκαμε να την διοργανώσουμε σε τρία 24ωρα, με όλα όσα αυτό συνεπάγεται για τις τεχνικές τις ατέλειες, για τις οποίες ζητάμε συγγνώμη από το κοινό της συνέντευξης και από τις οποίες έχουμε διδαχθεί ώστε να μην της επαναλάβουμε σε μελλοντικά παρόμοια γεγονότα. Το μέγεθος αυτής της εκδήλωσης, παρότι προφανώς επηρεάστηκε από την εκλογική συγκυρία, δείχνει πως το μέλλον βρίσκεται στην όσο το δυνατόν λιγότερο διαμεσολαβημένη από τα ΜΜΕ αλληλεπίδραση των πολιτικών κομμάτων με τους πολίτες. Ήδη και αυτή η ημι-τηλεοπτική φόρμα που χρησιμοποιήσαμε έχει δεχτεί εύλογες κριτικές σε σχέση με την αποτελεσματικότητά της. Όλα τελούν υπό συνεχή αναθεώρηση.
Το εύρος των θεμάτων που καλύφθηκαν ήταν πρωτοφανές, ξαναλέω, για πολιτικό αρχηγό, πολύ πέραν της πεπατημένης των συνηθισμένων ερωτήσεων: από μια πρόχειρη δειγματοληψία των θεμάτων που τέθηκαν στο #asktsipras έχει ενδιαφέρον πως τα θέματα που κυριάρχησαν αμέσως μετά τον “ΣΥΡΙΖΑ” και την “κυβέρνηση”, ήταν οι “φυλακές τύπου Γ'” και το “κολαστήριο” του Κορυδαλλού, αλλά και το θέμα των αδειών των καναλιών. Καμία από αυτές τις ερωτήσεις δεν ήταν στημένη, καμία γνώση δεν είχε ο Αλέξης Τσίπρας για την θεματολογία που θα αντιμετώπιζε.
Στην Αυγή επιφυλασσόμαστε για ακόμα καλύτερες παρόμοιες πρωτοβουλίες αλλά δεν τρέφουμε καμία ανταγωνιστικότητα προς τον οποιοδήποτε: αν κάποιοι πιστεύουν πως θα μπορούσαν να το κατορθώσουν καλύτερα, ας το επιχειρήσουν με κάποιον άλλο πολιτικό αρχηγό, με διαφανέστερο ακόμα τρόπο αν μπορούν να σκεφτούν κάποιον. Πεδίον δόξης λαμπρόν. Θα τους χειροκροτήσουμε.