Νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής 826 MW στα Διαβατά: μεταβατική λύση ή business as usual ?

Ενστάσεις σχετικά με την εγκατάσταση νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής της ELPEDISON στα Διαβατά εκφράζει η Πρωτοβουλία για την Εναλλακτική Θεσσαλονίκη τονίζοντας ότι η χωροθέτηση μιας τέτοιας υψηλής όχλησης μονάδας γίνεται σε μια ήδη επιβαρυμένη περιβαλλοντικά περιοχή στις παρυφές του πολεοδομικού συγκροτήματος με μόνο κριτήριο ουσιαστικά την οικονομία για τις απαιτούμενες υποδομές που θα ωφεληθεί η εταιρεία. Διερωτάται ακόμη η εγκατάσταση αυτή σε ποιό σχεδιασμό χωροταξικό, περιβαλλοντικό, ενεργειακό εντάσσεται σημειώνοντας ότι δεν έχει προηγηθεί στοιχειώδης ενημέρωση και διάλογος στην τοπική κοινωνία και τους επιστημονικούς φορείς της;

Η νέα μονάδα θα είναι ισχύος 826 MW με καύσιμο φυσικό αέριο (ετήσια κατανάλωση καυσίμου 1 δις m3) και δημιουργείται στα Διαβατά δίπλα στην υφιστάμενη μονάδα Η/Π ισχύος 400 MW της ιδίας εταιρείας.

Τα ερωτήματα που θέτει η Πρωτοβουλία για την Εναλλακτική Θεσσαλονίκη είναι τα εξής:

Όταν η απουσία μηχανισμών παρακολούθησης της ποιότητας περιβάλλοντος και των συνεπειών της στην υγεία των πολιτών, δεν αποτιμάται περιβαλλοντικά και κοινωνικά.

Όταν η έλλειψη περιβαλλοντικού σχεδιασμού συναρμοσμένου με τον ευρύτερο χωροταξικό/πολεοδομικό σχεδιασμό μιας Μητροπολιτικής περιοχής όπως η Ευρύτερη Περιοχή Θεσσαλονίκης, από διαχρονική παθογένεια του συστήματος διοίκησης, γίνεται πολιτική επιλογή της κεντρικής αλλά και της τοπικής εξουσίας.

Όταν είναι επιστημονικά δεδομένο ότι η ηλεκτροπαραγωγή (Η/Π) με φυσικό αέριο(φ.α.) δεν είναι ο ορθολογικότερος τρόπος χρήσης του ενεργειακά γιατί η απόδοση φθάνει το πολύ στο 60%, ενώ με άλλους τρόπους μπορεί να υπερβεί το 90% (άμεσες θερμικές χρήσεις για θέρμανση & παραγωγή ζεστού νερού χρήσης, Συμπαραγωγή ηλεκτρισμού –θερμότητας).

Όταν η εγκατεστημένη ισχύς του συστήματος Η/Π της χώρας είναι 21.400 MW, με μέση ετήσια ζήτηση 9.800MW και ζήτηση αιχμής 11.200MW,ποια η σκοπιμότητα δημιουργίας της νέας μονάδας Η/Π; Ακόμη και η πρόωρη παύση μέχρι το 2023,των 1900 MW Η/Π με λιγνίτη υπερκαλύπτεται από τις υπάρχουσες μονάδες.

Ως μεταβατικό καύσιμο το φ.α. θα καταργηθεί το 2050 όπως προβλέπεται με την πλήρη απανθρακοποίηση ή θα συνεχίσουν να λειτουργούν οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής για να τροφοδοτούν την ηλεκτρική αυτοκίνηση που προωθείται;

 Οι εκπεμπόμενοι ρύποι 931,4 ton/έτος, οξείδια του αζώτου (NOx) και 931,4 ton/έτος, μονοξείδιο του άνθρακα (CO) και σημαντικές ποσότητες μεθανίου (CH4)και πτητικές οργανικές ενώσεις εκτός από το μεθάνιο (NMVOC) δεν θα επιβαρύνουν δυσβάστακτα την ατμόσφαιρα της ευρύτερης περιοχής ιδίως τις ημέρες με άπνοια και θερμοκρασιακή αναστροφή; Ποια είναι η φέρουσα ικανότητα της ατμόσφαιρας της περιοχής; Είναι αρκετό να μην υπερβαίνει η κάθε μονάδα τα θεσμοθετημένα όρια? Ποια θα είναι η συνολική κατάσταση σε μια περιοχή που λειτουργούν ήδη κι άλλες βαριά οχλούσες βιομηχανίες;

H επιπρόσθετη θερμική ρύπανση στην περιοχή από τον αερόψυκτο συμπυκνωτή και τα 3.920.000 m3/ώρα καυσαέρια δεν θα επηρεάσει το μικροκλίμα της ευρύτερης περιοχής ?

Οι ετήσιες απαιτήσεις 205.920 κυβικών μέτρων νερού για τη λειτουργία της μονάδας είναι αμελητέες σε ένα Πολεοδομικό συγκρότημα 1.000.000 κατοίκων που δεν έχει λύσει με επάρκεια την υδροδότησή του ?

Η χωροθέτηση μιας τέτοιας υψηλής όχλησης μονάδας, σε μια ήδη επιβαρυμένη περιβαλλοντικά περιοχή στις παρυφές του πολεοδομικού συγκροτήματος, με μόνο κριτήριο ουσιαστικά την οικονομία για τις απαιτούμενες υποδομές που θα ωφεληθεί η εταιρεία σε ποιό σχεδιασμό χωροταξικό, περιβαλλοντικό, ενεργειακό εντάσσεται;

Είναι δυνατόν η γνωμοδότηση για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα να λαμβάνεται από θεσμικό όργανο, όπως η Μητροπολιτική Επιτροπή της Π.Κ.Μ., ηλεκτρονικά δια περιφοράς, χωρίς να έχει προηγηθεί στοιχειώδης ενημέρωση και διάλογος στην τοπική κοινωνία και τους επιστημονικούς φορείς της;

Επειδή πιστεύουμε ότι «η κοινωνία μπορεί να λύσει τα προβλήματα που μπορεί να θέσει», έστω και την τελευταία στιγμή πριν την περιβαλλοντική αδειοδότηση, ας ανοίξει ο δημόσιος διάλογος και ας πάρει ο κάθε ένας την ευθύνη των απόψεων και της στάσης του για το μέλλον αυτού του τόπου.

Πρωτοβουλία για την Εναλλακτική Θεσσαλονίκη