Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.
ΜΙΑ ΥΠΟΣΧΕΣΗ
A PROMISE / UNE PROMESSE
Σκηνοθεσία: Πατρίς Λεκόντ
Πρωταγωνιστούν: Ρεμπέκα Χολ, Ρίτσαρντ Μάντεν, Άλαν Ρίκμαν
Ο έρωτας, ο πόλεμος και μια υπόσχεσή συναντιούνται στη νέα ταινία του Πατρίς Λεκόντ. Ο τρυφερός αυτός εστέτ του ευρωπαϊκού κινηματογράφου μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα του Στέφαν Τσβάιχ, «Ταξίδι στο Παρελθόν», το οποίο ο συγγραφέας ξεκίνησε να γράφει στα μέσα της δεκαετίας του 1930 και το χειρόγραφο του οποίου ανακαλύφθηκε μετά το θάνατό του, το 1942.
Η ταινία «Μια Υπόσχεση», ψηλαφίζει το βιβλίο τη νουβέλα του Τσβάιχ, «ένα θαύμα της συνοπτικότητας», όπως τη χαρακτηρίζει ο Λεκόντ και την παρουσιάζει διατηρώντας ανέπαφο το μέγα ερώτημα που θέτει ο συγγραφέας: «αντέχει η επιθυμία ενός εραστή στο πέρασμα του χρόνου;».
Όλα συμβαίνουν στη Γερμανία, το 1912, λίγο πριν ξεσπάσει ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. Ένας νεαρός άνδρας, ο Φρίντριχ, πιάνει δουλειά σε ένα εργοστάσιο χάλυβα. Η ποιότητα της δουλειάς του εντυπωσιάζει τον Καρλ Χόφμαϊστερ, ιδιοκτήτη της επιχείρησης, ο οποίος τον κάνει γραμματέα του. Του έχει απόλυτη εμπιστοσύνη ώστε όταν ο Καρλ για λόγους υγείας αναγκάζεται να εργάζεται στο σπίτι, τον παίρνει μαζί του. Εκεί, ο Φρίντριχ, θα γνωρίσει τη Λότε, την πολύ νεότερη σύζυγο του αφεντικού του. Η όμορφη, ευγενική και συνεσταλμένη, κυρία Χόφμαϊστερ, γοητεύει το νεαρό γραμματέα, ο οποίος την ερωτεύεται χωρίς όμως να τολμά να της εκδηλώσει τα αισθήματά του. Όμως ούτε η Λότε αδιαφορεί για το Φρίντριχ, κι αυτό θα φανεί από την αντίδρασή της όταν εκείνος πρέπει να ταξιδέψει στο Μεξικό κατ’ εντολή του Καρλ, για να επιβλέψει τα ορυχεία που διαθέτει εκεί. Τότε, λίγο πριν ο Φρίντριχ φύγει για το μεγάλο ταξίδι στην άλλη άκρη του κόσμου, η Λότε του δίνει μια υπόσχεση: πως όταν θα επιστρέψει μετά από δύο χρόνια, θα γίνει δική του!
Στο μεταξύ όμως έρχεται ο πόλεμος, οι νεκροί στην Ευρώπη είναι εκατομμύρια, οι καταστροφές ανυπολόγιστες και ο Φρίντριχ καταφέρνει να επιστρέψει ύστερα από οκτώ χρόνια. Λαχταράει να βρει την αγαπημένη του αλλά δεν ξέρει εάν εκείνη έχει καταφέρει να παλέψει με τις δυσκολίες και με το χρόνο, εάν είναι σε θέση να κρατήσει την υπόσχεση που του είχε δώσει.
Ο σκηνοθέτης, Πατρίς Λεκόντ, λέει σε σημείωμά του: «Πρόκειται για μια στοιχειωτική, έντονα συναισθηματική ταινία.
Στοιχειωτική, γιατί ο φωτισμός, τα σκηνικά, ο τρόπος κινηματογράφησης, ο ρυθμός, όλα μεταφέρουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα ιλιγγιώδη συναισθήματα της ιστορίας. Η προβληματισμένη γοητεία μιας ταινίας προέρχεται από τη διευθέτηση των σκηνικών και των αντικειμένων στο χώρο.
Έντονη, γιατί το μυθιστόρημα του Στέφαν Τσβάιχ είναι ένα θαύμα της συνοπτικότητας- λες και ο συγγραφέας αποφάσισε να ξεφορτωθεί οτιδήποτε δεν τροφοδοτούσε άμεσα την ιστορία και το συναίσθημα που αυτή μας μεταφέρει. Η προσαρμογή του σεναρίου, που γράψαμε μαζί με το Ζερόμ Τονέρε, σέβεται την επιθυμία να παραμείνει στα απολύτως απαραίτητα.
Συναισθηματική, γιατί γι’ αυτό πρόκειται εξάλλου: την επιθυμία ενός εραστή. Να αγαπάς χωρίς να γνωρίζεις αν υπάρχει περίπτωση να αγαπηθείς κι εσύ. Να ονειρεύεσαι χωρίς να μπορείς να εκφράσεις τα όνειρα σου. Να το κρατάς μυστικό, αλλά να σε κρατά ένα βλέμμα, ένα άγγιγμα. Το μυθιστόρημα του Τσβάιχ θέτει ένα μεγαλειώδες ερώτημα: αντέχει η επιθυμία ενός εραστή στο πέρασμα του χρόνου;
Καθώς προσεγγίζω την ταινία, γνωρίζω πως η προσοχή μου θα κινητοποιείται από ‘τα μικρά τίποτα που μας οδηγούν’».
ΕΡΩΤΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΜΠΟΥΝΙΑ
LES COMBATTANTS
Σκηνοθεσία: Τόμας Κέιλι
Πρωταγωνιστούν: Αντέλ Χενέλ, Κέβιν Αζαΐς, Αντουάν Λοράν, Μπροιγκίτ Ρουάν, Ουίλιαμ Λεμπγκίλ
Αυτή είναι η ιστορία του Αρνό, ενός νέου άνδρα ο οποίος ενώ ετοιμάζεται να περάσει ένα ήσυχο καλοκαίρι, γνωρίζει τη Μαντλίν μια γυμνασμένη κοπέλα η οποία σκέφτεται το τέλος του κόσμου, προετοιμάζοντας τον εαυτό της γι’ αυτό.
Σε αντίθεση με τον Αρνό, ο Μαντλίν ζει στα άκρα.
Μια ιστορία για την ενηλικίωση και την αγάπη, μια ρομαντική κομεντί για τη σχέση των δύο φύλων.
Ανάμεσα σε πολλά βραβεία, περιλαμβάνονται και τα βραβεία της Κριτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου στην Ελλάδα και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου στις Κάνες.
Σε συνέντευξή του ο σκηνοθέτης, λέει: «Από την αρχή της συγγραφής του σεναρίου, ήθελα να χτίσω την ιστορία των ηρώων ως ένα ταξίδι από την πραγματικότητα στη φαντασία. Η ταινία ξεκινάει με την οπτική του Αρνό, δείχνοντας το περιβάλλον του, την οικογένεια, τους φίλους, της δουλειά του και ό,τι απαρτίζει την καθημερινότητα του. Η Μαντλίν εμφανίζεται από το πουθενά σαν αστέρι που προσκρούει στη Γη εκεί κοντά.
Εκείνη φέρνει τη μυθοπλασία στην ιστορία. Επιταχύνει τον χρόνο και κινητοποιεί τον κόσμο. Η προοπτική μας αλλάζει γρήγορα από τον κόσμο του Αρνό στον δικό της, τον κόσμο που ονειρεύεται (τον στρατό) και που τελικά την απογοητεύει καθώς απορρίπτει τις αξίες που τον διέπουν. Εν ολίγοις, τίποτα δεν συμβαίνει όπως το είχε σχεδιάσει. Γιατί ο Αρνό και η Μαντλίν δεν ταιριάζουν στους κόσμους τους, η μόνη τους επιλογή είναι να δημιουργήσουν έναν καινούριο κόσμο μαζί.
Αφήνουν τα πάντα πίσω και δημιουργούν τη δική του μυθοπλασία: ένα μωσαϊκό, ένα εύθραυστο τρόπο ζωής που είναι ουτοπικός και εύθραυστος μαζί, αλλά είναι δικός τους. Είναι το τέλος του μέχρι τότε γνωστού κόσμου και πρόκειται για μία πιθανή αναγέννηση την ίδια στιγμή».
DEMONIC
HOUSE OF HORROR
Σκηνοθεσία: Ουίλ Κάνον
Πρωταγωνιστούν: Μάριο Μπέλο, Φρανκ Γκρίλο, Κόντι Χορν, Ντάστιν Μίλιγκαν, Μέγκαν Παρκ
Πέντε νεαροί δολοφονούνται σε ένα στοιχειωμένο σπίτι. Ένας ντετέκτιβ ερευνά την υπόθεση και μαθαίνει από το μοναδικό επιζώντα πως βρισκόταν εκεί για να κυνηγήσουν φαντάσματα. Έτσι αποφασίζουν να καλέσουν πνεύματα και να κινηματογραφήσουν τη δράση τους ώστε να διαθέτουν αποδεικτικά στοιχεία. Και μπορεί τα πνεύματα να εμφανίστηκαν αλλά δεν ήσαν ιδιαίτερα φιλικά αν πάρουμε υπόψη τον τρόμο και το λουτρό αίματος που ακολούθησε. Τι συνέβη αλήθεια εκείνη τη νύχτα;
Η ταινία τρόμου της χρονιάς ή μια συρραφή από αναμενόμενα εφέ; Μάλλον το δεύτερο.
YOGANANDA: ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΑΦΥΠΝΙΣΗΣ
AWAKE: THE LIFE OF YOGANANDA
Σκηνοθεσία: Παόλα Ντι Φλόριο, Λίζα Λίμαν
Ο Παραμαχάνσα Γιοκανάντα είναι ο πιο διάσημος γιόγκι στη Δύση. Το βιβλίο του «Η Αυτοβιογραφία Ενός Γιόγκι» έγινε θρυλικό και αποτέλεσε το «ευαγγέλιο» πολλών δυτικών οι οποίοι θέλησαν να μυηθούν στη γιόγκα και τη φιλοσοφία της. Το ντοκιμαντέρ μας φέρνει κοντά στο «δάσκαλο», τις ιδέες του αλλά και την εποχή του. Μάσα από αυτήν την κινηματογραφική βιογραφία ο θετής μπορεί να κατανοήσει την ιστορία της γιόγκα στις ΗΠΑ και την επίδρασή της.
VICE: Η ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ
VICE
Σκηνοθεσία: Μπράιαν Μίλερ
Πρωταγωνιστούν: Μπρους Γουίλις, Τόμας Τζέιν, Αμπίρ Τσίλντερς
Το Βάις, είναι ένας τεχνητός προορισμός που έχει επινοήσει ο Τζούλιαν Μάικλς και οι πελάτες μπορούν εκεί να εκπληρώσουν ακόμη και τις πιο ακραίες φαντασιώσεις τους. Ο «κάτοικοι» του Βάις μοιάζουν με τους αληθινούς ανθρώπους και μία από αυτούς καταφέρνει να αποδράσει από την τεχνητή πόλη. Οι μπράβοι του Τζούλιαν την κυνηγούν. Το ίδιο κάνει και ένας αστυνομικός ο οποίος αναζητά τρόπο για να κλείσει τη Βάις.
Η πέμπτη ταινία του Μίλερ, είναι μια ταινία με έντονη δράση και γρήγορους ρυθμούς