in

Προβολή της κωμωδίας «Σταματήστε! Μη βαράτε το γιατρό!»

Προβολή της κωμωδίας «Σταματήστε! Μη βαράτε το γιατρό!»

Η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕMΕΣ συνεχίζουν το αφιέρωμά τους με τίτλο Μας κοιτούν από ψηλά και προβάλλουν τη Δευτέρα 8 Μαϊου στις 21:00 στην αίθουσα ΒΑΚΟΥΡΑ 1 (Ιωάννου Μιχαήλ 8, τηλ. 2310233665) την ξεκαρδιστική κωμωδία Σταματήστε! Μη βαράτε το γιατρό! (ΗΠΑ, 1979, έγχρωμη, 103′) προς τιμήν του σκηνοθέτη της Άρθουρ Χίλερ. Παίζουν: Άλαν Άρκιν, Πίτερ Φολκ, Ρίτσαρντ Λιμπερτίνι.

Θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου ενώ στους θεατές θα διανεμηθεί έντυπη ανάλυση της Τζάνετ Μάσλιν από τους New York Times. Στο τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό.

Το προς συζήτηση θέμα στο μάθημα για τον κινηματογράφο θα είναι: Τα σινεφίλ οδοιπορικά του κινηματογράφου.

Την παραμονή του γάμου των παιδιών τους, δύο συμπέθεροι μπλέκουν σε απίστευτες περιπέτειες με αφορμή μια ληστεία και καταλήγουν αντιμέτωποι με δικτατορίες της Λατινικής Αμερικής.

Η ανάλυση που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:

«Γέλασα τόσο πολύ στο Σταματήστε! Μη βαράτε το γιατρό!, μια υπέροχη κωμωδία καταστάσεων, που μετά από λίγο έκλαιγα. Και τώρα δεν θυμάμαι γιατί ακριβώς ήταν τόσο αστεία. Όταν όλα, ωστόσο, είναι τόσο αστεία, ίσως τα σπουδαία νοήματα δεν έχουν σημασία.

Το Σταματήστε! Μη βαράτε το γιατρό! σίγουρα δεν είναι μια ταινία που ενδιαφέρεται για σπουδαία νοήματα. Σκηνοθετημένη από τον Άρθουρ Χίλερ, είναι, στην καλύτερη περίπτωση, ένα ευχάριστο μπάχαλο, και ξεκινάει παράξενα. Μια ομοσπονδιακή χρηματαποστολή ληστεύεται, με την κλοπή να διευθύνεται από τον Πίτερ Φολκ. Όχι και τόσο ενδιαφέρον, αφού είδαμε πρόσφατα τον  Φολκ να σχεδιάζει μια παρόμοια ληστεία στους Αετονύχηδες του Μπρινκς (1978). Περιμένετε, όμως. Το φορτηγό είναι γεμάτο λεφτά, και οι ληστές δεν τα θέλουν καν. Ψάχνουν κάτι άλλο. Αυτό είναι το πρώτο από μια σειρά ευρημάτων.

Έρχεται η ώρα του βραδινού, και ο Φολκ με τον Άλαν Άρκιν συναντώνται για πρώτη φορά. Ο Άρκιν παίζει έναν από τους πιο διακεκριμένους οδοντιάτρους του κόσμου και ο Φολκ σίγουρα είναι από τους πιο ευθείς άντρες του κόσμου. Η κόρη του οδοντιάτρου θα παντρευτεί σε δύο μέρες το γιο του ληστή, αλλά πολλά θα συμβούν μέχρι τότε.

Όταν ρωτούν τον Φολκ για τη δουλειά του, απαντάει λίγο αόριστα. Αλλά λέει ότι έφτασε μέχρι τη Γουατεμάλα και αφηγείται κάποιες ιστορίες για μύγες τσε-τσε μεγάλες σαν αετούς. Την επόμενη μέρα, στο πρωινό με τον Άρκιν, είναι πιο ειλικρινής: ισχυρίζεται πως δουλεύει για τη CIA.

Μέσα σε ελάχιστο χρόνο, ο Φολκ εμπλέκει τον Άρκιν σε ομοσπονδιακό αδίκημα και τον βάζει σε ένα μικρό αεροπλάνο με κινέζικο πλήρωμα. Σε λίγο βρίσκονται σε ένα ξενοδοχείο της Καραϊβικής, με το σαλόνι γεμάτο ζωντανά κοτόπουλα. Εκεί επισκέπτονται έναν τρελό στρατηγό (Ρίτσαρντ Λιμπερτίνι), την συλλογή έργων τέχνης του οποίου έχει συμβουλευτεί να επαινέσει ο Άρκιν. Η συλλογή έργων τέχνης, που παραμένει απροσδιόριστη, είναι το πιο αστείο εύρημα σε αυτή την σπαρταριστή ταινία.

Ο Άντριου Μπέργκμαν έγραψε ένα σπάνιο κωμικό σενάριο που κλιμακώνεται σταθερά και υπέροχα, χωρίς να βαλτώνει ή να βιάζεται να τελειώσει. Όσο για τους Άρκιν και Φολκ, το παιχνίδι είναι δικό τους και όχι των παιδιών. Το πάντρεμα των χαρακτήρων τους – ένας υποτακτικός συναντά έναν επιχειρηματία – θυμίζει το Αυτοί οι τρελοί τρελοί παραγωγοί (1967). Αλλά να υπερβάλλουν ερμηνευτικά, και οι δύο ηθοποιοί παίζουν σχεδόν ανέκφραστα.

Ωστόσο, όταν τα πράγματα ξεφεύγουν, ο Φολκ είναι πάντα πρόθυμος να προσφέρει μια ιδιαίτερα υπομονετική εξήγηση. Και ο Άρκιν προσπαθεί πάντοτε, ανεπιτυχώς ωστόσο, να μην ουρλιάξει. Δε μπορώ να θυμηθώ πότε κάποιος από τους δύο ήταν περισσότερο έξοχος.»

ΔΕΚΑ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΤΟ «ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ! ΜΗ ΒΑΡΑΤΕ ΤΟ ΓΙΑΤΡΟ!»

Εξάλλου, 10 λόγοι για να μη χάσετε το Σταματήστε! Μη βαράτε το γιατρό! είναι:

  1. Για το εκπληκτικό πρωταγωνιστικό δίδυμο των Άρκιν και Φολκ.
  2. Για το χιτσκοκικό επικάλυμμα της ταινίας, όπου το φαίνεσθαι είναι τελείως διαφορετικό από το είναι.
  3. Για το εξαιρετικό σενάριο με πολλές ανατροπές, που καταφέρνει να διατηρεί το ενδιαφέρον.
  4. Γιατί παρά τις σεναριακές αναφορές στον Ψυχρό Πόλεμο, η ταινία δε στοχεύει εκεί αλλά στην ειρήνη και τη φιλία.
  5. Γιατί ο Χίλερ, μέγας επαγγελματίας και γνώστης του σινεμά, ενθέτει σινεφίλ αναφορές αλλά και αναπαράγει το στυλ της σκρούμπολ κωμωδίας.
  6. Για την αφηγηματική δύναμη της ταινίας που ξεγλιστρά επιδέξια μέσα από τα κινηματογραφικά είδη: κωμωδία, θρίλερ καταδίωξης, ιστορία παραπλάνησης και μεταμφιέσεων, και καλπάζει για να αποδεσμεύσει απλόχερα την ψυχαγωγία.
  7. Γιατί ο Χίλερ αναπαράγει με τον τρόπο του το παλιό αίτημα των χίπυς “κάντε έρωτα, όχι πόλεμο”.
  8. Γιατί καλό είναι να γίνονται συγκρίσεις με το ριμεϊκ που δυστυχώς είναι πολύ μέτριο σε σχέση με το αρχικό φιλμ.
  9. Γιατί αυτή είναι ίσως η καλύτερη αμερικανική κωμωδία στα τέλη της δεκαετίας του ’70 πριν αρχίσει η τρομερή κάμψη του αμερικανικού σινεμά τη δεκαετία του ’80.
  10. Γιατί άλλη μια αμερικανική ταινία μας δείχνει με τον τρόπο της πως η πεζή πραγματικότητα όταν αποφλειώνεται κρύβει επικίνδυνες εκπλήξεις και μυστικά.

Υ.Γ. Την Δευτέρα 15 Μαϊου η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕΜΕΣ παρουσιάζουν στα πλαίσια του ίδιου αφιερώματος το αριστουργηματικό σπαγγέτι γουέστερν Το όνομά μου είναι κανένας (1973) του Τονίνο Βαλέρι.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

SOSτε το Νερό: Η πώληση της ΕΥΑΘ συνεχίζεται! – Κινητοποίηση  την Παρασκευή 5 Μαΐου

Με τη λέπρα ή με το σκατό; Του Χρήστου Λάσκου