Ψηφίστηκε επί της αρχής το νομοσχέδιο για την απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών, αλλά οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων, που παραμένουν έξω από τη Βουλή, δηλώνουν αποφασισμένοι να συνεχίσουν τον αγώνα τους.Ξεκίνησαν μάλιστα, όπως είχαν προαναγγείλλει τον αποκλεισμό Εθνικών Οδών, κλείνοντας διαδοχικά τα ρεύματα στις Ε.Ο. Αθηνών Κορίνθου και Αθηνών – Λαμίας. Στην Εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης, ιδιοκτήτες φορτηγών έχουν κλείσει, για μια ώρα, το δρόμο στο ύψος της λαχαναγοράς.
Ταυτόχρονα παραμένουν αποκλεισμένοι κόμβοι στην Αττική, όπως
- η Λ.Αμαλίας μπροστά από το Κοινοβούλιο
- η Βασ.Σοφίας από τη συμβολή της με την Λ.Αμαλίας μέχρι την Ακαδημίας
- η Λ.Καβάλας, στο ύψος του Σκαραμαγκά (και τα δύο ρεύματα)
- η Λ.Σχιστού (και τα δύο ρεύματα)
- η συμβολή των οδών Βουλιαγμένης-Αλίμου (και τα δύο ρεύματα)
- Στο Δαφνί έχουν κλείσει οι δύο από τις τρεις λωρίδες κυκλοφορίας
Στη βουλή τώτα, το νομοσχέδιο υπερψηφίστηκε επί της αρχής από το ΠΑΣΟΚ και τη Νέα Δημοκρατία. Μόνο ο βουλευτής Πάνος Καμμένος διαχώρισε τη θέση του, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο. Η ψηφοφορία ήταν ονομαστική έπειτα από σχετικό αίτημα του ΛΑΟΣ.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Δημήτρης Ρέππας επέμεινε ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για αλλαγές, τόνισε ότι «είναι ώρα ευθύνης για όλους κόμματα και κοινωνικούς φορείς και όχι ψηφοθηρίας» ενώ ανέφερε ότι με τις αιτιάσεις για επιμήκυνση της μεταβατικής περιόδου «επιδιώκεται ένας νέος κύκλος σύγκρουσης σε μια άλλη χρονική περίοδο».
Από την πλευρά της, σύσσωμη η αντιπολίτευση ζήτησε να γίνουν αποδεκτά τα δύο βασικά αιτήματα των μεταφορέων, για 5ετή μεταβατική περίοδο και διατήρηση του 35% της άυλης αξίας των αδειών τους, κατηγορώντας την κυβέρνηση για αλαζονεία και αδιαλλαξία.
«Με τόλμη και συγκεκριμένη προγραμματική πρόταση αντιμετωπίζει το θέμα της απελευθέρωσης της αγοράς η κυβέρνηση, χωρίς να υπολογίζει το πολιτικό κόστος, αλλά με γνώμονα το συμφέρον του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας. Αν δεν προχωρήσουμε σε αλλαγές, θα παραμείνει στρεβλή η λειτουργία της αγοράς σε βάρος της οικονομίας και της ανάπτυξης της χώρας» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Ρέππας και πρόσθεσε:
«Οι επιθέσεις και ύβρεις που δεχόμαστε δεν θα θολώσουν την κρίση μας. Έχουμε απόλυτη αίσθηση του χρέους μας απέναντι στη πατρίδα, ιδιαίτερα αυτές τις δύσκολες ώρες. Εμείς είμαστε μια θητεία στο Υπουργείο, οι μεταφορείς θα είναι συνέχεια στο επάγγελμα τους. Δεν μπορείς όμως να οδηγείς το αυτοκίνητο κοιτώντας στον καθρέφτη από πίσω».
Σε αυτό το σημείο επιτέθηκε στη ΝΔ καλώντας την να ξεκαθαρίσει τη θέση της. «Εμείς έχουμε όραμα και συγκεκριμένη πολιτική. Εσείς πάτε στο άγνωστο με βάρκα τη λέξη ελπίδα» τόνισε ο υπουργός Υποδομών.
Στον κ. Ρέππα απάντησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Μανώλης Κεφαλογιάννης, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «υιοθετεί τις πιο ακραίες θέσεις ενός τριτοκοσμικού νεοφιλελευθερισμού της Λατινικής Αμερικής». «Το ΠΑΣΟΚ υιοθετεί έναν άκρατο νεοφιλελευθερισμό και αλαζονικά κουνά το δάχτυλο στην ελληνική κοινωνία. Όμως προσέξτε γιατί η κοινωνία θα σας το επιστρέψει με το χέρι ανοιχτό» συμπλήρωσε ο κ. Κεφαλογιάννης, ζητώντας ταυτόχρονα είτε να κάνει δεκτά τα δύο αιτήματα των μεταφορέων είτε να αποσύρει το νομοσχέδιο.
«Το μόνο που νοιάζει τη ΝΔ είναι να ψαρεύει στα θολά νερά. Τι νομίζετε ότι οι Έλληνες είναι ιθαγενείς που τους πετάτε γαλάζιες χάντρες;» σχολίασε, μεταξύ άλλων, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Πέτρος Ευθυμίου. Παράλληλα επανέλαβε τις δεσμεύσεις του υπουργού Υποδομών σε ό,τι αφορά την ένταξη των μεταφορέων στον αναπτυξιακό νόμο και στο ΕΣΠΑ, καθώς και την διασφάλιση των συνταξιοδοτικών και ασφαλιστικών τους δικαιωμάτων.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ Γιώργος Καρατζαφέρης άσκησε έντονη κριτική στην κυβέρνηση, ενώ ταυτόχρονα επιτέθηκε και στη ΝΔ για την κριτική που ασκούν στελέχη της για τη στάση του κόμματος του.
Για το νομοσχέδιο ο κ. Καρατζαφέρης υποστήριξε ότι «θα φέρει όχι άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων αλλά ξεχείλωμα», τόνισε ότι «δεν βάζει ούτε ένα περιορισμό για την δυνατότητα ίδρυσης εταιριών μόνο από υπηκόους της ΕΕ» και πρόσθεσε ότι έτσι θα εξυπηρετηθούν τα καρτέλ, ενώ θα γίνεται πάρτι λαθρεμπόρων.
Τόσο ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος όσο και ο ειδικός αγορητής του κόμματος Απόστολος Νάνος έκαναν λόγο για υποκρισία των δύο μεγάλων κομμάτων τα οποία όπως είπαν ξεπούλησαν την κρατική περιουσία. Υποστήριξαν ακόμα ότι το νομοσχέδιο είναι ένα κομμάτι της αντιλαϊκής και μονοπωλιακής πολιτικής που έρχεται να συμπληρώσει τα πρόσφατα αντιλαϊκά φοροεισπρακτικά μέτρα και παραδίδει σε λίγες εταιρίες και καρτέλ τις εμπορευματικές μεταφορές οδηγώντας χιλιάδες οικογένειες στο δρόμο και τη πείνα.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης υποστήριξε ότι η κυβέρνηση επιμένει σε ένα νομοσχέδιο που κάνει τη πιο βίαιη προσαρμογή την οποία θα πληρώσουν χιλιάδες οικογένειες. Ακόμα τόνισε ότι το κόμμα του δεν είναι κατά της απελευθέρωσης των κλειστών επαγγελμάτων, αλλά δεν μπορεί να γίνει με αυτό τον τόσο βίαιο τρόπο και ούτε θα πρέπει τις καθυστερήσεις και την αδυναμία ΠΑΣΟΚ και ΝΔ να σχεδιάσουν έγκαιρα, να την πληρώσουν οι χιλιάδες μεταφορείς.
Τέλος, ο εισηγητής της ΝΔ Μαργαρίτης Τζίμας, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο μαχαιριά στη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και ταφόπλακα χιλιάδων οικογενειών.
Πηγές in.gr, enet.gr