Όμοφωνη απόφαση κατά των συγχωνεύσεων σχολείων έλαβε το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης μετά από διαμαρτυρία εκπροσώπων συλλόγων γονέων και εκπαιδευτικών. Πρόκειται για την υπόθεση συγχώνευσης του 17ου Λυκείου και 13ου Γυμνασίου που στεγάζονται σε κτίριο επί της οδού Χριστοπούλου με το 4ο Λύκειο και 4ο Γυμνάσιο που στεγάζονται σε κτίριο επί της οδού Συγγρού και τη συγχώνευση του 30ου Γυμνασίου «Κωνσταντίνος Καραθεοδωρής» που στεγάζεται στα Ξυλάδικα με το 12ο Γυμνάσιο που στεγάζεται στην οδό Γρ. Κολωνιάρη στην Ξηροκρήνη μετά από σχεδιασμό του Υπουργείου Παιδείας και εισηγήση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Το σύνολο των δημοτικών παρατάξεων εκφράστηκε αρνητικά σε μια τέτοια εξέλιξη στηρίζοντας τον αγώνα μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών.
Γονείς και εκπρόσωποι της Α’ και Γ’ ΕΛΜΕ πραγματοποίησαν διαμαρτυρία στο δημοτικό συμβούλιο όπου έλαβαν τον λόγο για να παραθέσουν τα επιχειρήματά τους ενάντια στις συγχωνεύσεις. Η πρόεδρος της Α΄ ΕΛΜΕ Δήμητρα Τραγάκη τόνισε ότι οι προτεινόμενες συγχωνεύσεις δεν προσφέρουν κανένα παιδαγωγικό ή μαθησιακό όφελος στους μαθητές και γίνονται μόνο για την εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού (πολύ λίγων εκπαιδευτικών, στην πραγματικότητα). «Η πείρα δείχνει ότι σε μια συγχώνευση μειώνονται τα τμήματα και αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις, γεγονός που σημαίνει παραπέρα υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε βάρος των παιδιών μας, αλλά και δυσχεραίνει το έργο των εκπαιδευτικών. Εξάλλου, τα μεγάλα μαθησιακά και ψυχοκοινωνικά κενά που άφησε η τηλεκπαίδευση και ο εγκλεισμός των μαθητών στη διάρκεια της πανδημίας, δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν σε σχολεία με ακόμη μεγαλύτερο μαθητικό δυναμικό και πολυπληθή τμήματα» σημείωσε.
Επιπλέον πρόκειται, όπως είπε, για μία άσκοπη και τελείως αντιπαιδαγωγική μετακίνηση των μαθητών, αφού η συγχώνευση των παραπάνω σχολείων ούτε εξοικονόμηση πόρων προσφέρει ούτε και λύνει κάποιο πρόβλημα σχολικής στέγης στον Δήμο. «Ξεριζώνει μόνο τα παιδιά από το οικείο περιβάλλον του σχολείου και της γειτονιάς τους, επιβάλλει μια κοπιαστική μετακίνηση των μαθητών σε αντίθετες κατευθύνσεις από την περιοχή κατοικίας τους, υποχρεώνοντας πολλά να διανύσουν μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις μέσα στο ήδη επιβαρυμένο αστικό περιβάλλον, μέσα σε πολυσύχναστους και επικίνδυνους δρόμους».
Χαρακτηριστικότερη ως προς αυτό η περίπτωση των μαθητών από το 30ό Γυμνάσιο στα Ξυλάδικα, πολλοί από τους οποίους θα αναγκαστούν να διασχίζουν καθημερινά, με μια σχολική τσάντα στην πλάτη, τη νέα Δυτική Είσοδο της πόλης, τις οδούς Γιαννιτσών, Μοναστηρίου, Αγίων Πάντων και Μαργαροπούλου, και τελικά να φτάνουν στο 12ο Γυμνάσιο μετά από δύο και πλέον χιλιόμετρα περπάτημα, ενώ το μεσημέρι θα επαναλαμβάνουν την ίδια διαδρομή μετά από ένα εξάωρο ή εφτάωρο στο σχολείο.
Από την πλευρά της η πρόεδρος της Γ’ ΕΛΜΕ Γιάννα Λαθήρα σημείωσε πως το ατελείωτο και άσκοπο πέρα δώθε των μαθητών για όλα τα χρόνια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσής τους θα οδηγήσει -στην καλύτερη περίπτωση- σε διαρροή προς σχολικές μονάδες που βρίσκονται πιο κοντά στους τόπους κατοικίας, με αποτέλεσμα τα σχολεία που θα δημιουργηθούν από τις συγχωνεύσεις κινδυνεύουν σε ακόμη περισσότερη αποδυνάμωση, ενώ κάποια άλλα θα γιγαντωθούν συνεχίζοντας να μετατρέπουν ακατάλληλους χώρους σε αίθουσες διδασκαλίας. Στη χειρότερη περίπτωση, θα υπάρξουν φαινόμενα ακόμη και εγκατάλειψης του σχολείου από μαθητές που ήδη εμφανίζουν δυσκολίες στην παρακολούθηση των μαθημάτων στις πολύ πιο κοντινές σε αυτά σχολικές μονάδες.
Γονείς και εκπαιδευτικοί ανέφερα ότι μεγάλο μέρος του μαθητικού πληθυσμού των σχολείων (4ο Γυμνάσιο και 4ο Λύκειο, 30 Γυμνάσιο και 12ο Γυμνάσιο) προέρχεται από ευάλωτα τμήματα της κοινωνίας, με πολυπολιτισμικά χαρακτηριστικά και ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες (Ρομά, μετανάστες, πρόσφυγες, παλιννοστούντες). «Αντί λοιπόν το Υπουργείο να φροντίσει ώστε η εκπαίδευσή τους να γίνει με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες (σύγχρονα διδακτήρια, μικρός αριθμός μαθητών ανά τάξη, εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, ενισχυτική διδασκαλία, τμήματα υποδοχής), προκρίνεται η συγχώνευση των σχολείων με καθαρά δημοσιοοικονομικούς όρους για εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού στη λογική του κόστους-οφέλους. Με δεδομένο τη δημιουργία μεγάλων τμημάτων οι μαθητές αυτοί δε θα μπορέσουν να τύχουν κατάλληλης στοιχειώδους εκπαίδευσης αυξάνοντας την πιθανότητα πολλά από τα παιδιά να εγκαταλείψουν το σχολείο. Επιπλέον, συμπεριφορές ανεπιθύμητες μέσα στη σχολική κοινότητα πού ήδη σε κάποια σχολεία υπάρχουν, θα ενταθούν γιατί η σχολική κοινότητα λόγω του μεγάλου αριθμού τους δεν θα μπορεί να τις ελέγξει».
Για όλους τους παραπάνω λόγους καλέσαν το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης να κάνει ξεκάθαρο προς το Υπουργείο Παιδείας ότι δεν θα επιτρέψει να προχωρήσουν οι συγχωνεύσεις, ούτε τώρα ούτε και στο μέλλον και να στηρίξει τον αγώνα που δίνουμε εκπαιδευτικοί γονείς και μαθητές, ώστε οι μαθητές μας να μορφώνονται σε σύγχρονα και ασφαλή σχολεία, κοντά στον τόπο κατοικίας τους, με όλες τις απαραίτητες υποδομές και εποπτικά μέσα, πλήρως στελεχωμένα με όλες οι απαραίτητες υποστηρικτικές δομές.