Οι νέες ταινίες (κριτική και παρουσίαση). Του Στράτου Κερσανίδη

Οι νέες ταινίες (κριτική και παρουσίαση). Του Στράτου Κερσανίδη

ΛΑΝΤΛΟΟΥ, ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ

Σκηνοθεσία: Λεωνίδας Βαρδαρός

Οι Έλληνες μετανάστες οι οποίοι αναζήτησαν μια καλύτερη τύχη στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού αντιμετώπισαν μεγάλες δυσκολίες στη νέα τους πατρίδα. Αντιμετωπίστηκαν για πολλά χρόνια ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας, όπως και χιλιάδες άλλοι μετανάστες από άλλες χώρες του κόσμου.

Μια σελίδα από την ιστορία της ελληνικής μετανάστευσης αλλά και του εργατικού κινήματος στην Αμερική αφηγείται το ντοκιμαντέρ του Λεωνίδα Βαρδαρού, “Λάντλοου, Οι Έλληνες στους πολέμους του άνθρακα”. Η ταινία, η οποία προβλήθηκε στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, στο τμήμα Καταγραφή της Μνήμης, τιμήθηκε με το βραβείο Ανθρώπινες Αξίες από τη Βουλή των Ελλήνων. 

Το 1914 οι απεργοί ανθρακωρύχοι στις εταιρίες του Ροκφέλερ στο Λάντλοου του Κολοράντο, συγκρούστηκαν με την Εθνοφυλακή η οποία λειτούργησε ως μισθοφορικός στρατός της εργοδοσίας. Τα γεγονότα αποτέλεσαν μια αιματοβαμμένη σελίδα του αμερικανικού εργατικού κινήματος και ονομάστηκαν Πόλεμος του Άνθρακα. ήταν μια μετωπική σύγκρουση των εργατών στα ανθρακωρυχεία, με το μεγαλύτερο οικονομικό τρομοκράτη της εποχής, τον Τζον Ροκφέλερ.

Τα γεγονότα αποκτούν ιδιαίτερη σημασία για τον ελληνισμό της διασποράς επειδή στο συνδικάτο, δηλαδή την Ένωση Ανθρακορύψων της Αμερικής, πολύ σημαντικό ρόλο έπαιξαν οι 500 περίπου Έλληνες ανθρακωρύχοι. Κάποιοι από αυτούς μάλιστα έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο, όπως ο Λούης Τίκας, ο οποίος δολοφονήθηκε από την Εθνοφρουρά.

Στις 20 Απριλίου 1914, δολοφονήθηκαν από τις αρχές 20 γυναικόπαιδα ενώ δολοφονήθηκαν εν ψυχρώ και 3 συνδικαλιστές, ανάμεσα στους οποίους ήταν και ο Τίκας.

Η έρευνα για το ντοκιμαντέρ ξεκίνησε με τις μαρτυρίες των απογόνων των αγωνιστών του Λάντλοου και τις ιστορίες σημερινών κατοίκων της περιοχής που κρατούν ζωντανή την προφορική παράδοση. Ακολούθησαν πολύωρες συζητήσεις με ιστορικούς, καθηγητές και μελετητές, συνδικαλιστές, δημοσιογράφους και συγγραφείς που ασχολούνται με το θέμα.

Στο πολύ καλό αυτό ντοκιμαντέρ, αποκαλύπτεται από το Βαρδαρό, μία σημαντική πτυχή του αμερικανικού εργατικού κινήματος και η συμμετοχή των ελλήνων μεταναστών σε αυτό.

Στην ταινία, το πλούσιο και σπάνιο αρχειακό υλικό, συμπληρώνεται από αφηγήσεις διανοούμενων, ιστορικών, δημοσιογράφων, όπως για παράδειγμα ο Νταν Γεωργακάς, μια πολύ σημαντική μορφή της ομογένειας.

 Είναι πολύ ευχάριστο πως μια τόσο σημαντική ταινία τεκμηρίωσης βγαίνει στους κινηματογράφους μερικές μόνο εβδομάδες μετά την πρώτη της προβολή΄’η στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Και η προβολή της αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία λαμβάνοντας υπόψη την παρούσα πολιτική, οικονομική και κοινωνική συγκυρία για την Ελλάδα και την Ευρώπη.

 

ΑΛΙΑΣ ΜΑΡΙΑ

ALIAS MARIA

Σκηνοθεσία: Χοσέ Λουίς Ρουχέλες

Πρωταγωνιστούν: Κάρεν Τόρες, Ερίκ Ρουίζ, Άντερσον Γκόμεζ, Κάρλος Κλαβίχο, Λόλα Λάγος

Μια 13χρονη αντάρτισσα, η Μαρία, συμμετέχει μαζί με ακόμη τρεις συντρόφους της σε μια επικίνδυνη αποστολή. Πρέπει να μεταφέρουν μέσα από τη ζούγκλα, στην ασφάλεια μιας γειτονικής πόλης το νεογέννητο παιδί του διοικητή τους. Όμως η Μαρία κουβαλά μαζί της ένα μεγάλο μυστικό. Είναι και η ίδια έγκυος κάτι που το κρύβει επειδή απαγορεύεται στους αντάρτες να τεκνοποιούν. Και ενώ οι μάχες μαίνονται και η ομάδα προσπαθεί να φέρει σε πέρας την αποστολή της, το μυστικό της Μαρίας αποκαλύπτεται. Το μόνο που μένει πλέον στη νεαρή υποψήφια μητέρα είναι να το σκάσει ώστε να μην οδηγηθεί στη λύση της αναγκαστικής έκτρωσης.

Η Κολομβία είναι μια χώρα που έχει πληρώσει βαρύ φόρο αίματος εξαιτίας των εμφύλιων συγκρούσεων. Ο σκηνοθέτης, με αυτή τη δεύτερη ταινία του, σκιαγραφεί το πορτρέτο μιας κοπέλας που στο πρόσωπό της εμφανίζονται τα πάθη μιας ολόκληρης χώρας. Με μια νεορεαλιστική προσέγγιση και ηθοποιούς ερασιτέχνες, που οι περισσότεροι έχουν βιώσει την αγριότητα του πολέμου, ο Χοσέ Λουίς Ρουχέλες αποτίει φόρο τιμής στις γυναίκες της χώρας του με μια ταινία-κραυγή εναντίον της βίας και ένα μήνυμα ελπίδας για το μέλλον της Κολομβίας.

 

 

ΟΡΚΙΣΜΕΝΗ ΠΑΡΘΕΝΑ

VERGINE GIURATA

Σκηνοθεσία: Λάουρα Μπισπούρι
Πρωταγωνιστούν: Άλμπα Ρορβάκερ, Φλόνια Κοντέλι, Λαρς Έιντινγκερ, Λούαν Τζάχα, Μπρούνο Σλάκου, Ίλιρε Σελάι

Σε ένα απομακρυσμένο χωριό στην Αλβανία, η Χάνα Ντόνα καθώς μεγαλώνει βλέπει με τρόμο το μέλλον που την περιμένει ως γυναίκα σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία. Για να γλυτώσει επικαλείται τον εθιμικό νόμο του Κανούν, σύμφωνα με τον οποίο ορκίζεται αιώνια παρθενία και έτσι μπορεί να ζήσει ως άνδρας. Παίρνει το όνομα Μαρκ, φορά αντρικά ρούχα, πιάνει όπλο. Πολλά χρόνια αργότερα, τα αλβανικά βουνά τα νιώθει φυλακή κι αποφασίζει να κάνει πραγματικότητα το όνειρό της να ταξιδέψει στην Ιταλία. Σε έναν καινούργιο κόσμο ο Μαρκ θα ανακαλύψει ξανά το σώμα του και θα ξαναφέρει στη ζωή τη Χάνα.

Η σκηνοθέτιδα, σημειώνει: “Η ταινία είναι εμπνευσμένη από το ομώνυμο βιβλίο του Ελβίρα Nτόουνς. Πάλεψα για να κάνω αυτήν την ταινία, ωθούμενη από μια μεγάλη αγάπη για τον χαρακτήρα της Χάνα / Mαρκ, και από το αίσθημα της ευθύνης για την Ιστορία, κυρίως γι’ αυτό που αισθάνθηκα σχετικά με τη γυναικεία ελευθερία και τον κόσμο. Από την αρχή, ήμουν συνεπαρμένη από την ιστορία και τον πολυδιάστατο χαρακτήρα της ηρωίδας, το κοινωνικό θέμα που πραγματεύεται και ειδικά για την απομονωμένη γεωγραφική της θέση. Ωστόσο, ήμουν σίγουρος ότι όλο αυτό θα μπορούσε να αγγίξει πολύ ευρύτερα και παγκόσμια θέματα. Η Ορκισμένη παρθένα αγγίζει μερικές πτυχές του αλβανικού πολιτισμού, ιδίως εκείνων της ζωής του χωριού στα απομακρυσμένα βόρεια βουνά: ο Κανούν είναι ο παραδοσιακός νόμος του αίματος, για την τιμή, την εκδίκηση, τους ρόλους των γυναικών, την οικογένεια, τις φυλές. Όλα αυτά τα θέματα έχουν σπάνια μεταφερθεί στον κινηματογράφο και γι’ αυτό το επέλεξα ως ένα σύμβολο της γενικότερης κατάστασης”.

 

HARDCORE HENRY

Σκηνοθεσία: Ίλια Ναϊσούλερ
Ηθοποιοί: Χέιλι Μπένετ, Τιμ Ροθ, Σάρλτο Κόπλεϊ, Σάιρους Άρνολντ, Ίλια Ναϊσούλερ, Ντάρια Χαρούσα, Ντανίλα Κοζλόφσκι, Γουίλ Στιούαρτ

Ο Χένρι ξυπνά και δε θυμάται τίποτα. Πριν από λίγο  εκείνη -του λέει πως είναι γυναίκα σου- του έσωσε τη ζωή. Τώρα κάποιος τον πυροβολεί και την απάγει. Ο Χένρι, χωρίς μνήμη, πρέπει να τη σώσει. Να τη σώσει από τον Ακάν, έναν επικίνδυνο πολέμαρχο ο οποίος θέλει να κυριαρχήσει στον κόσμο. Περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας.

 

ΓΑΜΟΣ ΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ 2

MY BIG FAT GREEK WEDDING 2

Σκηνοθεσία: Κερκ Τζόουνς
Πρωταγωνιστούν: Νία Βαρντάλος, Τζον Κόρμπετ, Τζον Στάμος, Ρίτα Γουίλσον, Μαρκ Μαργκόλις, Μάικλ Κόνσταντιν, Έλενα Καμπούρις, Τζία Καρίντις, Λούις Μάντιλορ

Η συνέχεια της κωμωδίας του 2002. Τώρα η Τούλα και ο Ίαν πρέπει να παντρέψουν την κόρη τους. Νέος ελληνικός γάμος εν όψει.

 

SOMNIA
BEFORE I WAKE

Σκηνοθεσία: Μάικ Φλάναγκαν
Πρωταγωνιστούν: Κέιτ Μπόσγουορθ, Άναμπελ Γκις, Τόμας Τζέιν, Τζέικομπ Τρέμπλεϊ, Σκότι Τόμπσον, Τζέι Καρνς, Κάιλ Ντίβερ, Ντας Μίχοκ

Η Τζέσι και ο Μαρκ υιοθέτησαν τον 8χρονο Κόντι. Όμως ο Κόντι φοβάται να κοιμηθεί. Και δεν είναι ψυχολογικοί οι λόγοι αλλά φόβος για τα ‘όνειρα που βλέπει. Όνειρα που γίνονται αληθινά. Υπερφυσικό θρίλερ.

 

ΧΑΪΝΤΙ

HEIDI

Σκηνοθεσία: Αλέν Γκσπόνερ
Ηθοποιοί: Ανούκ Στέφεν, Μπρούνο Γκαντζ, Πίτερ Λομάγιερ, Ιζαμπέλ Ότμαν, Κιρίν Αγκρίπι, Καταρίνα Σούτλερ
Η ξένοιαστη ζωή της ορφανής Χάιντι που ζει με τον παππού της και το φίλο της Πέτερ στο βουνό θα τελειώσει όταν η θεία της θα την πάρει στη Φρανκφούρτη. Η ζωή της γίνεται ασφυκτική και το κορίτσι σκέφτεται την ελεύθερη ζωή που ζούσε στο βουνό. Η διάσημη ιστορία της Χάιντι στη μεγάλη οθόνη. 

 

ΔΩΡΟ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

EIN GESCHENK DER GOTTER

Σκηνοθεσία: Όλιβερ Χάφνερ
Πρωταγωνιστούν: Καταρίνα Μαρί Σούμπερτ, Αδάμ Μπουσδούκος

Διαβάζουμε στο σημείωμα από την εταιρία διανομής: “Πρόκειται για μια συγκινητική κωμωδία που μέσα από την ανεργία και τα προβλήματα που δημιουργεί δείχνει με χαριτωμένο τρόπο τις κουλτούρες Ελλήνων και Γερμανών και γελάει με τα κλισέ που τρέφει κάθε λαός για τον άλλο.

Η θεατρική ομάδα και η δυναμική της μέσα από τη δημιουργική διαδικασία λειτουργούν ως κάθαρση για τους πρωταγωνιστές, αλλά και για τους θεατές, που φεύγουν από την αίθουσα με ένα αίσθημα ευφορίας, αισιοδοξίας και χαράς”.

Η ταινία, η οποία κέρδισε το βραβείο κοινού και το βραβείο καλύτερης παραγωγής στο Φεστιβάλ του Μονάχου 2014, είναι γυρισμένη και στην Ελλάδα. 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Παγκόσμια κρίση, εμπόλεμη Ευρώπη, Νέα Αριστερά. Η «Δικτύωση» για τη συγκυρία

Υπεγράφη το ξεπούλημα του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά – Επόμενη στάση Θεσσαλονίκη