Οι νέες ταινίες (κριτικές και παρουσιάσεις). Του Στράτου Κερσανίδη

Οι νέες ταινίες (κριτικές και παρουσιάσεις). Του Στράτου Κερσανίδη

Η ΚΙΒΩΤΟΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
FRANCOFONIA

Σκηνοθεσία: Αλεξάντρ Σοκούροφ
Πρωταγωνιστούν: Τζοάνα Κόρταλς Άλτες, Λουίς Ντο ντε Λενκεσένγκ, Βίνσεντ Νέμεθ, Μπέντζαμιν Ούτζεραθ
 
Εκτός από τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα υπάρχουν και οι άνθρωποι. Είναι εκείνοι που αφήνουν το στίγμα τους, που επηρεάζουν τα γεγονότα, που στέκονται πέρα από ιδεολογίες ή ιδεοληψίες και, απλά, πράττουν το καθήκον τους απέναντι σε κάτι μεγαλύτερο, σε κάτι που ξεπερνά τα χρονικά  όρια του ανθρώπινου βίου και των ιστορικών γεγονότων. Μια τέτοια ιστορία επιλέγει ο μεγάλος ρώσος σκηνοθέτης, Αλεξάντερ Σοκούροφ και την παρουσιάζει με το μέσο που ξέρει πολύ καλά να χειρίζεται: τον κινηματογράφο. 

Στις 14 Ιουνίου 1940 το Παρίσι, πέντε εβδομάδες μετά από την επίθεση που δέχτηκε η Γαλλία, κατελήφθη από τους ναζί. Όπως είναι φυσικό μαζί με την πόλη έπεσαν στα χέρια και όλοι οι θησαυροί της γαλλικής πρωτεύουσας, ανάμεσα στους οποίους ήταν και το Μουσείο του Λούβρου. Το τι αντιπροσωπεύει το συγκεκριμένο μουσείο αλλά και όλα σχεδόν τα μουσεία του κόσμου, νομίζω πως είναι περιττό να αναλυθεί περαιτέρω καθώς είναι πέρα για πέρα αντιληπτό. Θα χρησιμοποιήσω μόνον μια λέξη από τον τίτλο της ταινίας: “Κιβωτός”. Αυτήν εξηγεί τα πάντα με τον καλύτερο τρόπο.

Όμως στον πόλεμο, σε κάθε πόλεμο τα πρώτα θύματα εκτός από τους ανθρώπους, είναι τα μνημεία, είναι τα έργα τέχνης μέσα στα οποία περικλείεται η μνήμη του παρελθόντος, το DNA του ανθρώπινου πολιτισμού. Ας δούμε λοιπόν, τι αφηγείται η ταινία του Σοκούροφ.

Δύο άνδρες, ο Ζακ Ζογιάρ, διευθυντής στο Μουσείο του Λούβρου στα χρόνια της γερμανικής κατοχής και ο κόμης Φραγκίσκος Βολφ-Μέτερνιχ, αξιωματικός των ναζί στο Παρίσι συνεργάστηκαν για να συντηρηθούν οι θησαυροί του μουσείου αλλά και να σωθούν από τη μεταφορά τους στη Γερμανία κατά τη διάρκεια του πολέμου. Οι δύο αυτοί άνδρες μετά τον πόλεμο κατηγορήθηκαν και φυλακίστηκαν ως ναζιστές αλλά σύντομα αποκαταστάθηκαν και τιμήθηκαν με το μετάλλιο της Λεγεώνας της Τιμής για το έργο που προσέφεραν. Αυτό είναι το θέμα με το οποίο καταπιάνεται ο μέγας Σοκούροφ σε αυτήν την ταινία- κομψοτέχνημα. Πρόκειται για ένα λεπτομερές κέντημα στο οποίο ο δημιουργός προσέχει και την παραμικρή λεπτομέρεια προκειμένου να επιτύχει ένα υψηλό αισθητικό αποτέλεσμα. Ταυτόχρονα όμως με τα γεγονότα και τη δράση των δύο ανδρών, ο σκηνοθέτης εξετάζει, με αφορμή το Λούβρο τη σχέση ανάμεσα στην τέχνη, τη δημοκρατία και την εξουσία.

Μέσα στους διαδρόμους του μουσείου κυκλοφορεί η Μαριόν, η γυναίκα – σύμβολο της Γαλλικής Δημοκρατίας και ο Μέγας Ναπολέων! Ελευθερία, Ισότητα, Αδελφοσύνη, λέει η Μαριόν και ο σκηνοθέτης σαρκάζει για τα χαμένα ιδανικά της Ευρώπης. Κι ο Ναπολέων, ως αυτοκράτορας περιφέρεται αυτάρεσκα μέσα στο Μουσείο και δείχνει τους πίνακες που τον απεικονίζουν, σε μια συμβολική αλλά και αυστηρή ματιά του σκηνοθέτη προς την εξουσία. Τέχνη, μουσείο, δυο άνδρες και ένας συνεχής, υπόγειος πολιτικός σχολιασμός.

 Η ταινία ανήκει στην κατηγορία αυτού που αποκαλούμε δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ. Ταυτόχρονα όμως είναι και μια ταινία η οποία κινείται εντός των ορίων της υψηλής τέχνης. Με λίγα λόγια έχουμε να κάνουμε με ένα να μεγαλειώδες κινηματογραφικό επίτευγμα από τον Αλεξάντερ Σοκούροφ, ο οποίος αποτίοντας φόρο τιμής στην ιστορική μνήμη, επιλέγει να κλείσει την ταινία του με τον ύμνο της Σοβιετικής Ένωσης.

Σκηνοθετώντας την “Κιβωτό των ανθρώπων”, ο Σοκούροφ υπενθυμίζει πως μια κιβωτός της μνήμης του ανθρώπινου πολιτισμού και της Ιστορίας είναι και ο κινηματογράφος. Κι έτσι αυτήν η κιβωτός ανοίγει για να βγουν από μέσα της δύο χαρακτήρες, δύο άνθρωποι οι οποίοι πέρα από ιδεολογίες και ιδεοληψίες, συνεργάστηκαν για κάτι πολύ πιο μεγάλο. Για κάτι που ξεπερνά το πεπερασμένο του βίου και των μεγάλων ιστορικών γεγονότων. Ακόμη κι όταν τα γεγονότα αυτά είναι τόσο δραματικά, όσο ένας πόλεμος.
 
SUNTAN
Σκηνοθεσία: Αργύρης Παπαδημητρόπουλος
Πρωταγωνιστούν: Μάκης Παπαδημητρίου, Έλλη Τρίγκου, Μιλού Φαν Χρούσεν, Ντίμι Χαρτ, Χαρά Κότσαλη, Μάρκους Κόλεν
 
Έχοντας βραβευτεί στο πλαίσιο της Αγοράς, στο 55ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, η 3η ταινία του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου ξεκίνησε ήδη τη διεθνή της καριέρα πριν κάνει πρεμιέρα στη χώρα μας.

Ο κεντρικός χαρακτήρας της ταινίας είναι ο Κωστής, ένας 40ρης γιατρός ο οποίος φτάνει στην Αντίπαρο για αναλάβει υπηρεσία στο τοπικό νοσοκομείο. Και ενώ το χειμώνα όλα κυλού ήσυχα το καλοκαίρι σε ένα νησί του Αιγαίου είναι εντελώς διαφορετικό. Έτσι και η ζωή του Κωστή θα ακολουθήσει το ρυθμό του καλοκαιριού όταν θα γνωριστεί με μια παρέα νέων τουριστών. Ανάμεσα στην παρέα είναι και η Άννα, μια 19χρονη κοπέλα την οποία ο Κωστής θα ερωτευτεί παράφορα. Όμως ο χειμώνας επιστρέφει και τα απροσδόκητα γεγονότα διαδέχονται το ένα το άλλο.
Η ταινία είναι ένα ψυχολογικό δράμα με σασπένς και χιούμορ. 
 
ΣΤΗΝ ΑΓΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΦΙΔΙΟΥ
EL ABRAZO DE LA SERPIENTE 
Σκηνοθεσία: Σίρο Γκέρα
Πρωταγωνιστούν: Νίλμπιο Τόρες, Γιαν Μπιζοβέ, Αντόνιο Μπολιβάρ, Μπριόν Ντέιβις
 
Δυο επιστήμονες, με μια χρονική απόσταση κάποιων δεκαετιών, αναζητούν στη ζούγκλα του Αμαζονίου ένα φυτό με θεραπευτικές ιδιότητες. Η αναζήτησή τους, θα τους οδηγήσει στα ίχνη ενός Σαμάνου, ο οποίος είναι ο τελευταίος επιζών μιας φυλής.
Με ασπρόμαυρη φωτογραφία, ώστε να αποφύγει την τουριστική ματιά του θεατή στο υπέροχο τοπίο,  ο κολομβιανός σκηνοθέτης αποτυπώνει στη σχέση ανάμεσα στους δύο επιστήμονες και τον ιθαγενή Σαμάνο μέσα από την οποία εξερευνώνται τα εμφανή ακόμη σημάδια της αποικιοκρατίας αλλά και η συνάντηση δύο κόσμων. Μια εθνογραφική προσέγγιση στο επίκεντρο της οποία βρίσκεται η βίαιη εισβολή του δυτικού “πολιτισμού” με αποτέλεσμα την εξαφάνιση των πολιτισμών της ζούγκλας του Αμαζονίου.   
 
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
UROK
Σκηνοθεσία: Κριστίνα Γκρόζεβα, Πέταρ Βαλτσάνοφ
Πρωταγωνιστούν: Μαργκίτα Γκόσεβα, Ιβάν Μπάρνεφ, Ιβάν Σάβοφ

Η Ναντέζντα είναι μια νεαρή καθηγήτρια σε μια μικρή πόλη στη Βουλγαρία. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει είναι πως μέσα στην τάξη της υπάρχει κάποιος κλέφτης. Θέλει να τον ανακαλύψει και του εξηγήσει πως η κλεψιά δεν είναι σωστή και δεν αποτελεί λύση Όμως ενώ επιστρέφει στο σπίτι της προκύπτει ακόμη ένα πρόβλημα. Απειλείται με κατάσχεση της περιουσίας της επειδή ο σύζυγός της αγόρασε ένα φορτηγό το οποίο όμως δυσκολεύεται να εξοφλήσει. Προσπαθεί να βρει τα χρήματα που χρειάζεται αλλά δεν τα καταφέρνει. Έτσι αναγκάζεται να ληστέψει μια τράπεζα. Ξοφλά τα χρωστούμενα αλλά τώρα δεν έχει τι να συμβουλέψει τον κλέφτη της τάξης της που στο μεταξύ έχει ανακαλύψει.
Η ταινία κέρδισε το Χάλκινο Αλέξανδρο και το βραβείο σεναρίου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
 
ΕΝΤΙ Ο ΑΕΤΟΣ
EDDIE THE EAGLE
Σκηνοθεσία: Ντέξτερ Φλέτσερ
Πρωταγωνιστούν: Χιου Τζάκμαν, Τάρον Έτζερτον, Κρίστοφερ Γουόκεν
 
Μια συγκινητική κι αστεία αθλητική ιστορία με πρωταγωνιστή τον Μάικλ Έντουαρτς, το χειρότερο αθλητή του σκι! Με κακή όραση και πάσχοντας από υψοφοβία κατάφερε να τερματίσει 55ος στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Κάλγκαρι, το 1988. Όμως η επιμονή του και η αισιοδοξία του τον έκαναν ιδιαίτερα γνωστό κι αγαπητό.
 
10 CLOVERFIELD LANE
Σκηνοθεσία: Νταν Τράχτενμπεργκ
Πρωταγωνιστούν: Μέρι Ελίζαμπεθ Γουίνστεντ, Τζον Γκούντμαν, Τζον Γκάλαχερ Τζούνιορ 

Ξυπνώντας από ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα, μια νεαρή κοπέλα βρίσκεται στο υπόγειο ενός ανθρώπου που λέει ότι έσωσε τη ζωή της από μια χημική επίθεση που έκανε ένα τέρας.
Ταινία Θρίλερ, σίκουελ του “Cloverfield”.
 
ΤΟ ΛΕΥΚΟ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑ
EL GOLPE BLANCO
Σκηνοθεσία: Γουόλτερ Χαϊνόφσκι, Τζέραρντ Σόιμαν
 
Ντοκιμαντέρ με θέμα το πραξικόπημα του Αουγκούστο Πινοσέτ εναντίον του προέδρου της Χιλής, Σαλβαδόρ Αγιέντε τον Σεπτέμβριο του 1973.
Στην ταινία αποκαλύπτεται ο ρόλος της Σι Άι Έι καθώς και τα εκατομμύρια δολάρια με τα οποία χρηματοδότησαν οι Αμερικάνοι τους προβοκάτορες που οδήγησαν την χώρα σε αναταραχή, η οποία ήταν και η αφορμή για την αιματηρή επέμβαση του στρατού.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Είναι οι πολίτες και οι αξίες του ανθρώπου, που καλούνται τώρα να γείρουν τη ζυγαριά. Του Τάσου Γλαντζή

Διεθνής Αμνηστία: Θανάσιμα λάθη στη συμφωνία Ε.Ε. – Τουρκίας