in ,

Ο Βασίλης Τομπουλίδης απαντά στις ερωτήσεις του Alterthess

Εκλογές στον Δήμο Θεσσαλονίκης 2023

Το συνεταιριστικό μέσο ενημέρωσης της Θεσσαλονίκης Alterthess επιχειρεί ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών της 8ης Οκτωβρίου να θέσει στη δημόσια συζήτηση ζητήματα που συχνά απουσιάζουν από την ατζέντα των κυρίαρχων ΜΜΕ.

Θέσαμε τις ίδιες ερωτήσεις στους/τις υποψήφιους/ες δημάρχους Θεσσαλονίκης με στόχο την καλύτερη ενημέρωση των πολιτών. Σήμερα δημοσιεύουμε τις απαντήσεις του υποψήφιου δημάρχου Θεσσαλονίκης με τον συνδυασμό της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Βασίλη Τομπουλίδη.

 

-Η κρίση στον τομέα της κατοικίας έχει χτυπήσει εδώ και καιρό την πόρτα της Θεσσαλονίκης. Τα ενοίκια είναι στα ύψη και δεν μπορούν να καλυφθούν από τον μέσο εργαζόμενο ή φοιτητή, ενώ τα ακίνητα που διατίθενται για βραχυχρόνια μίσθωση αυξάνονται, αντί να μειώνονται. Την ίδια ώρα το κτιριακό απόθεμα που μένει ανενεργό στην πόλη είναι μεγάλο. Τι προτίθεστε να κάνετε ώστε να υπάρξουν προσιτές κατοικίες στην πόλη; Είστε υπέρ της θεσμοθέτησης ορίων στον τομέα της βραχυχρόνιας μίσθωσης;

Tο δυσβάσταχτο κόστος της στέγασης, σε συνδυασμό με τους χαμηλούς μισθούς, την ανεργία, την υποαπασχόληση και την επίθεση στο λαϊκό εισόδημα, φέρνει χιλιάδες νοικοκυριά αντιμέτωπα με μια πολύ σκληρή πραγματικότητα: Το ενοίκιο ή η δόση του δανείου απορροφά το μεγαλύτερο μέρος του μισθού, αφήνοντας τους εργαζόμενους να πασχίζουν να βγάλουν τον κάθε μήνα και να καλύψουν τις άλλες στοιχειώδεις ανάγκες τους με ψίχουλα.

Το στεγαστικό πρόβλημα οξύνεται και από το στόχο του κεφαλαίου για την κερδοφόρα ανάπτυξη του “τουρισμού πόλεων” (city-break), όλο το χρόνο. Η επιδίωξη από κυβερνήσεις και δημοτικές αρχές (σε σύμπνοια ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) για την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε τουριστικό και εμπορικό κέντρο επιδρά αρνητικά στις λαϊκές ανάγκες για στέγαση και όχι μόνο από τη σκοπιά της αύξησης της βραχυχρόνιας μίσθωσης ή των τουριστικών καταλυμάτων σε βάρος της κατοικίας. Τα εκτεταμένα προγράμματα αναπλάσεων σε φιλέτα γης που παραδίδονται στο κεφάλαιο (πχ ΔΕΘ, παραλιακό μέτωπο κλπ), προσαρμόζουν χρήσεις γης και δόμηση στα μέτρα των επενδυτών. Η όποια βελτίωση του δημόσιου χώρου και οι υποδομές που θα δημιουργηθούν, όχι μόνο θα λειτουργούν και θα συντηρούνται με επιχειρηματικά κριτήρια περιορίζοντας την πρόσβαση σε όποιον έχει την οικονομική δυνατότητα. Θα αποτελούν το προαύλιο των επενδύσεων, που αναβαθμίζει την αξία της γης και των ακινήτων, σε επίπεδα απλησίαστα για την κοινωνική πλειοψηφία. Και αν συντηρούνται επαρκώς, πχ η εγκατάλειψη των πάρκων της νέας παραλίας.

Σε συνθήκες συρρίκνωσης των εισοδημάτων, ανατιμήσεων και ακρίβειας, αυξήσεων – φωτιά στους λογαριασμούς της Ενέργειας, το κόστος της ενοικίασης επίσης της φοιτητικής στέγης εκτινάσσεται ακόμα και πάνω από 30% στη Θεσσαλονίκη, σε σχέση με πέρυσι. Ενδεικτικά, στο κέντρο και στην Άνω Πόλη, γκαρσονιέρες και στούντιο του ενός δωματίου κατά κύριο λόγο, 20 – 30 τ.μ., ξεκινούν από 320 ευρώ και φτάνουν μέχρι και τα 500 ευρώ. Την ίδια στιγμή οι ελάχιστες και εγκαταλελειμμένες στο έλεος της υποχρηματοδότησης φοιτητικές εστίες μετά βίας επαρκούν για το 9% των φοιτητών που σπουδάζουν σε άλλη πόλη. Στη Θεσσαλονίκη, οι Εστίες του ΑΠΘ καλύπτουν μόνο το 2% των αναγκών, το ΠΑΜΑΚ διαθέτει για μόλις το 1% των αναγκών, ενώ το ΔΙΠΑΕ, με περισσότερους από 15χιλιάδες φοιτητές, διαθέτει περίπου 200 κλίνες.

Η πραγματική διέξοδος για τον λαό προϋποθέτει σύγκρουση με τη στρατηγική του κεφαλαίου, περνάει μέσα από την εργατική – λαϊκή πάλη για κατάργηση των πλειστηριασμών, για ουσιαστικά μέτρα ενίσχυσης του λαϊκού εισοδήματος και ανακούφισης από το κόστος της στέγης, προγράμματα λαϊκής στέγης με ευθύνη και χρηματοδότηση από το κράτος, φθηνά και ασφαλή σπίτια για όλο τον λαό, ενώ ταυτόχρονα για τους φοιτητές και στην πόλη της Θεσσαλονίκης πρέπει να γίνεθα άμεση εισδοχή φοιτητών στις εστίες και να Αξιοποίηθούν αδιάθετα διαμερίσματα  και ξενοδοχεία για τη δωρεάν στέγαση όσων έχουν ανάγκη. Πλαφόν στις τιμές των ενοικίων. 300€ μηνιαία επιδότηση για όλους τους φοιτητές που νοικιάζουν και να καταβληθεί άμεσα το φοιτητικό στεγαστικό επίδομα για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, να αυξηθεί στα 2.000€ με διεύρυνση των δικαιούχων. Τέλος να  αξιοποιηθεί η περιουσία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και κενά κτίρια του Δημοσίου για την κατασκευή νέων σύγχρονων εστιών στην ευθύνη του κράτους, χωρίς ΣΔΙΤ και ενοίκια. Άμεση επισκευή, ανακαίνιση των υπαρχουσών εστιών, ποιοτικές υπηρεσίες, με επαρκή κρατική χρηματοδότηση και μόνιμο προσωπικό, χωρίς εργολάβους.

-Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις δηλώνουν ότι η καθαριότητα είναι ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα. Οι εργαζόμενοι του δήμου καταγγέλλουν ότι τα μηχανήματα του δήμου μένουν ανενεργά, ενώ ο ιδιώτης εργολάβος διεκδικεί χρήματα από τον δήμο για να προχωρήσει στην επισκευή τους. Πώς μπορεί η Θεσσαλονίκη να γίνει μια καθαρή πόλη;

Η διοίκηση του κ. Ζέρβα, με την εκλογή της πριν από 4 χρόνια, είχε διαβεβαιώσει τους πολίτες της Θεσσαλονίκης ότι θα λύσει το χρόνιο και τεράστιο πρόβλημα της καθαριότητας μέσα σε έναν χρόνο. Μετά από 4 χρόνια, η κατάσταση στην καθαριότητα της πόλης έχει χειροτερέψει δραματικά τόσο όσον αφορά την αποκομιδή όσο και κυρίως τα εκατοντάδες εργατικά “ατυχήματα” που πολλαπλασιάζονται μήνα τον μήνα. Τώρα, προεκλογικά, η παράταξη του δημάρχου υπόσχεται ότι θα λύσει ξανά το πρόβλημα σε …18 μήνες. Και γιατί δεν το έκανε 4 χρόνια; Γιατί δεν το έκαναν οι προηγούμενοι; Και δεν θα το κάνουν ούτε οι επόμενοι;

Γιατί η πραγματική αιτία είναι η αντιλαϊκή πολιτική των κυβερνήσεων ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ, που ακολουθούν πιστά και οι διοικήσεις των δήμων, όπως και η διοίκηση Ζέρβα στον δήμο Θεσσαλονίκης. Οι μεθοδευμένες ελλείψεις προσωπικού ή Μέσων Προστασίας καταδικάζουν τους εργαζόμενους σ’ αυτές τις συνθήκες δουλειάς και την πόλη στη δραματική χειροτέρευση της καθαριότητας. Στα σίγουρα καλλιεργούν το έδαφος ιδιωτικοποίησης και της καθαριότητας που προωθούν και η ΝΔ και οι δήμαρχοί της με τις “εμφανείς” προτάσεις τους και ο ΣΥΡΙΖΑ με τη “συγκαλυμμένη” πρόταση για ΚΟΙΝΣΕΠ (“εργολαβίες των ίδιων των εργαζομένων”).

Εδώ οδηγεί η γενικευμένη υποχρηματοδότηση των υπηρεσιών που καλύπτουν κρίσιμες λαϊκές ανάγκες, οι κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προωθεί τις ιδιωτικοποιήσεις και σ’ αυτόν τον τομέα, σε βάρος των εργαζομένων, του λαού που θα πληρώνει ακόμα ακριβότερα, σε όφελος των μεγαθηρίων – εργολάβων, όπως στη συντήρηση των οχημάτων. Αλλά και οι προτάσεις και η κριτική των “νέων” υποτίθεται υποψήφιων δημάρχων (Αγγελούδης, Πέγκας) και των παρατάξεών τους που στηρίζονται από ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ, κινούνται στις ίδιες αντιλαϊκές ράγες, δεν τολμούν να πουν τίποτα, πόσο μάλλον να διεκδικήσουν την επόμενη μέρα προσλήψεις μόνιμου προσωπικού από την κυβέρνηση, αύξηση της χρηματοδότησης. Οι “λύσεις” που προτείνουν είναι καταδικασμένες σε αποτυχία γιατί δεν στοχεύουν στην αιτία του προβλήματος.

Η “Λαϊκή Συσπείρωση” διεκδίκησε όλα τα προηγούμενα χρόνια, στο πλευρό των εργαζομένων, και θα συνεχίσει να παλεύει για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στο ύψος των πραγματικών αναγκών του δήμου, κόντρα στην εργολαβοποίηση υπηρεσιών. Για να εκσυγχρονίσει, αναβαθμίσει και αξιοποιήσει πλήρως όλες τις υπάρχουσες τεχνικές δυνατότητες του δήμου για επισκευές οχημάτων, σε αντικατάσταση των εργολάβων. Για να αποδοθούν άμεσα όλα τα Μέσα Ατομικής Προστασίας στους εργαζόμενους, για την ουσιαστική προστασία τους. Για αύξηση της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό».

-Η κλιματική κρίση, οι αυξημένες θερμοκρασίες φέτος το καλοκαίρι και τα ακραία καιρικά φαινόμενα θέτουν επιτακτικά την ανάγκη για περισσότερο πράσινο. Το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν έντονες αντιδράσεις για την κοπή εκατοντάδων δέντρων, ενώ παραμένει ενεργή η διεκδίκηση για μετατροπή της ΔΕΘ σε Μητροπολιτικό Πάρκο. Ποια είναι η άποψη σας σε αυτά τα δύο ζητήματα;

Την επιτακτική ανάγκη για περισσότερο πράσινο στην Θεσσαλονίκη, δεν την αναδεικνύουν μόνο οι αυξημένες θερμοκρασίες φέτος το καλοκαίρι ή τα “ακραία καιρικά φαινόμενα”. Η ανάγκη αναβάθμισης των χώρων πρασίνου, αξιοποίησης και διεύρυνσης των όποιων ελεύθερων χώρων, αξιοποίησης και απομάκρυνσης στρατοπέδων από τον αστικό ιστό, αποτελεί πάγια διεκδίκηση των υποψήφιων με τη Λαϊκή Συσπείρωσα όλα αυτά τα χρόνια.

Την ίδια ώρα, με την υπογραφή των κυβερνήσεων ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, της διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η Θεσσαλονίκη αποκτά, αντί για έναν πραγματικό πνεύμονα πρασίνου, που τόσο έχει ανάγκη, ένα νέο επιχειρηματικό κέντρο.

Οι εργαζόμενοι και η νεολαία της περιοχής μας έχουν ανάγκη από τη μετατροπή όλου του χώρου της ΔΕΘ σε πάρκο με δυνατότητα για αθλητικές – πολιτιστικές δραστηριότητες και χρήσεις, την εξέταση της αντιπλημμυρικής προστασίας της ευρύτερης περιοχής του κέντρου της Θεσσαλονίκης και την ένταξη του χώρου της ΔΕΘ στο σχέδιο πολιτικής προστασίας ως χώρου συγκέντρωσης πληθυσμού σε περίπτωση σεισμού. Ταυτόχρονα, την ένταξη σε έναν ενιαίο σχεδιασμό, μαζί με το χώρο της ΔΕΘ, του χώρου του Γ’ Σώματος Στρατού μετά από μετεγκατάστασή του και κατάργηση του ΝΑΤΟϊκού Στρατηγείου, του χώρου του πρώην 424 ΓΣΝ και την αξιοποίηση τους για επέκταση των χώρων πρασίνου, καθώς επίσης για εγκατάσταση και άλλων απαραίτητων υποδομών, π.χ. παιδείας, φοιτητικής στέγης, αθλητικών χώρων.

-Είναι κοινή ομολογία ότι οι αστικές συγκοινωνίες του ΟΑΣΘ καταρρέουν, ενώ το Μετρό της Θεσσαλονίκης αργεί ακόμα πολύ να αποδοθεί σε κυκλοφορία. Με ποιόν τρόπο μπορεί η νέα δημοτική αρχή να πιέσει προς την βελτίωση της κατάστασης; Είστε υπέρ της λειτουργίας των συγκοινωνιών από ιδιώτη;

Υπάρχουν διαχρονικές ευθύνες κυβερνήσεων ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ παλιότερα, αλλά και διοικήσεων Περιφέρειας και δήμων για το γεγονός ότι το 2023 στο δεύτερο μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας είναι διαλυμένες οι αστικές συγκοινωνίες του ΟΑΣΘ, δεν υπάρχει Μετρό, δεν υπάρχει επαρκής και ασφαλής Περιφερειακή Οδός.

Οι  εξελίξεις που λαμβάνουν χώρα στον ΟΑΣΘ έρχονται να συμπληρώσουν την ήδη τραγική κατάσταση που υπάρχει στο μοναδικό Μέσο Μαζικής Μεταφοράς που υπάρχει αυτή τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη. Ήδη επιβατικό κοινό και εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ βρίσκονται στο ίδιο έργο θεατές με την έλλειψη οχημάτων που έχει σαν αποτέλεσμα τη μείωση των δρομολογίων και την καθημερινή ταλαιπωρία χιλιάδων εργαζόμενων και ανέργων στην πόλη, τις άθλιες συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας  και ιδιαίτερα εν μέσω καλοκαιρινού καύσωνα.

Η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών με βάση τη σχέση κόστους – οφέλους και η υποχρηματοδότησή τους από τον κρατικό προϋπολογισμό έχει σαν αποτέλεσμα όλα τα παραπάνω προβλήματα

Η κυβέρνηση της ΝΔ σε συνέχεια των προηγούμενων κυβερνήσεων ακολουθεί πιστά την πολιτική απαξίωσης του ΟΑΣΘ, ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές οδηγίες περί απελευθέρωσης των αστικών συγκοινωνιών.

Η ευθύνη των αστικών συγκοινωνιών είναι (και πρέπει να μείνει) του κράτους και όχι των δήμων ή των ιδιωτών επιχειρηματιών. Αυτό έχει και την ευθύνη για τη χρηματοδότηση τους, την αγορά – συντήρηση επαρκούς και αξιόπιστου στόλου λεωφορείων. Ο δήμος και τα ανταποδοτικά έσοδα του που «τρέφονται» από τη βαριά τοπική φορολογία των δημοτών (δημοτικά τέλη, δικαιώματα, «βροχή» προστίμων κ.λ.π.) δεν έχουν καμιά δουλειά στις αστικές συγκοινωνίες και τον ΟΑΣΘ. Εκτός κι αν ο δήμος Θεσσαλονίκης θέλει να χρηματοδοτήσει το κράτος για να το ευχαριστήσει για την περικοπή κατά 70%, εδώ και χρόνια, της κρατικής επιδότησης στους δήμους. Πρόκειται για δισεκατομμύρια από τη λαϊκή (κεντρική) φορολογία που έπρεπε να επιστρέφονται στους δήμους για τις λαϊκές ανάγκες αλλά παρακρατούνται και δίνονται σαν επιδότηση στις μεγάλες επιχειρήσεις.

Ως Λαϊκή Συσπείρωση στηρίζουμε τα δικαιώματα των εργαζομένων και του επιβατικού κοινού, καλώντας τους να διεκδικήσουν μαζί με εμάς:

-Να διασφαλιστούν άμεσα όλα τα εργασιακά δικαιώματα και τα μέτρα ασφαλείας των εργαζόμενων. Υπογραφή ΣΣΕ με αυξήσεις στους μισθούς των εργαζομένων. Καμία κατάργηση επιδομάτων, αναδρομική απόδοση όλων των χρωστούμενων από τον ΟΑΣΘ στους εργαζόμενους.

-Μέτρα για βελτίωση της τραγικής κατάστασης του ΟΑΣΘ με άμεση κρατική χρηματοδότηση στο ύψος των αναγκών για επισκευή και ανανέωση του στόλου. Περισσότερα σύγχρονα και ασφαλή λεωφορεία, προσλήψεις εργαζομένων με πλήρη δικαιώματα.

-Να εξασφαλίσουν όλα τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να υπάρχει πύκνωση των δρομολογίων με επάρκεια σε όλες τις γραμμές των αστικών συγκοινωνιών της πόλης,

-Μείωση τις τιμής των εισιτηρίων, δωρεάν μεταφορά των εργαζομένων από και προς τη δουλειά, δωρεάν μεταφορά για ανέργους, μαθητές, φοιτητές, ΑΜΕΑ».

-Η κυβέρνηση εκκινεί τις διαδικασίες για την δημιουργία του υπερυψωμένου/ flyover περιφερειακού. Κάτοικοι και φορείς της πόλης αντιδρούν και κάνουν λόγο για ένα έργο χωρίς ώριμες μελέτες, ενώ ο κίνδυνος κυκλοφοριακού εμφράγματος της πόλης είναι έκδηλος. Είστε υπέρ της δημιουργίας του flyover περιφερειακού;

Το σημερινό κυκλοφοριακό χάος και η ταλαιπωρία χιλιάδων εργαζόμενων και οδηγών στην πόλη της Θεσσαλονίκης είναι εικόνα από το κοντινό μέλλον. Αυτή θα είναι η καθημερινότητα για χιλιάδες Θεσσαλονικείς και ειδικά για τους εργαζόμενους, αν προχωρήσει το σχέδιο για την κατασκευή του flyover και την εκτροπή της κυκλοφορίας μέσα από την πόλη.

Χάθηκαν δεκαετίες, σπαταλήθηκαν χρήματα, ο λαός της πόλης υφίσταται μια διαχρονική ταλαιπωρία γιατί δεν θέλουν και δεν μπορούν να λύσουν ολοκληρωμένα το ζήτημα του συγκοινωνιακού και κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης.

Ειδικά για την Περιφερειακή Οδό, ενώ ήταν λανθασμένος εξαρχής ο σχεδιασμός, ενώ ήταν γνωστά τα προβλήματα από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας της προχώρησαν σε κατασκευή ανισόπεδων έργων και άλλων τεχνικών έργων χωρίς να γίνει ταυτόχρονα αναβάθμιση της υφιστάμενης Περιφερειακής Οδού. Χωρίς να εξασφαλιστούν ενδεχόμενη διαπλάτυνση, επαρκείς λωρίδες και ΛΕΑ, αλλαγή κλίσεων και συνολικά όλες οι παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να προταθούν με βάση την υπάρχουσα επιστημονική γνώση σε αυτό τον τομέα.

Τώρα οι ίδιοι που δημιούργησαν το πρόβλημα, που άφησαν να χαθούν χρόνια ολόκληρα, το παίζουν “σωτήρες”. Οι μεν προβάλλοντας το έργο του flyover και οι δε το πανάκριβο έργο της Εξωτερικής Περιφερειακής που έχει αμφίβολη αποτελεσματικότητα όσον αφορά στη βελτίωση του κυκλοφοριακού και επιφέρει σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις στο περιαστικό δάσος.

Θυμήθηκαν μάλιστα οι “τοπικοί παράγοντες” να “εκφράσουν τον προβληματισμό τους” και να κάνουν συναντήσεις συντονιστικών οργάνων για την “επίλυση του κυκλοφοριακού” που θα επιβαρυνθεί από την κατασκευή του flyover το 2023 ενώ έχει ήδη δημοπρατηθεί το έργο και ενώ είναι γνωστά τα προβλήματα εδώ και χρόνια. Προβλήματα που είχε εντοπίσει και για τα οποία είχε προειδοποιήσει το ΚΚΕ, οι εκλεγμένοι με τη “Λαϊκή Συσπείρωση” σε Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας και δήμους ήδη από το 2020 χωρίς να λάβει ουσιαστικές απαντήσεις.

Μάλιστα στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης το 2021 που εξέτασε τη ΜΠΕ του flyover, η διοίκηση Τζιτζικώστα (ΝΔ) και η παράταξη Παπαστεργίου (ΠΑΣΟΚ) τοποθετήθηκαν θετικά ενώ και όσοι από τις άλλες δυνάμεις καταψήφισαν το έκαναν με ένα θολό περιεχόμενο χωρίς ολοκληρωμένη εξέταση των ζητημάτων, δεν συνέβαλαν στην ενημέρωση του λαού και στη διαμόρφωση διεκδικήσεων υπέρ του.

Οι μόνοι που πανηγυρίζουν με την πολιτική που ασκείται κεντρικά και τοπικά είναι οι επιχειρηματικοί όμιλοι. Για το συγκεκριμένο έργο του flyover είναι δεδομένη η ικανοποίηση της κατασκευαστικής κοινοπραξίας που θα τη χρυσοπληρώσουμε μέσω ΣΔΙΤ, η ικανοποίηση μεγαλοξενοδόχων και μεγάλων εμπορικών κέντρων που επιδιώκουν τη μετατροπή της περιοχής σε τουριστικό και εμπορικό κόμβο για να αυξήσουν τα κέρδη τους και άρα απαιτούν κατά προτεραιότητα και τα αντίστοιχα έργα που θα διευκολύνουν την πρόσβαση σε αυτούς.

Πρέπει να τους γυρίσουμε την πλάτη, να διεκδικήσουμε: Άμεση ενίσχυση του ΟΑΣΘ με εκατοντάδες οδηγούς, νέα λεωφορεία, νέες γραμμές, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, μείωση του εισιτηρίου που θα επιτρέψουν να απορροφηθεί έτσι ένα τμήμα της κυκλοφορίας.

Επιτάχυνση του έργου του Μετρό και όλων των επεκτάσεων προς Καλαμαριά, δυτικά αλλά και ανατολικά. Να δοθούν σαφή χρονοδιαγράμματα. Να μην προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της λειτουργίας του που θα επιφέρει μεγαλύτερο κόστος στον λαό. Υλοποίηση του έργου του δυτικού προαστιακού και εξέταση κάθε άλλης έκτακτης ή μόνιμης συγκοινωνιακής λύσης που θα συμβάλλει στην απορρόφηση κυκλοφοριακού φόρτου ιδιαίτερα για τις μετακινήσεις από και προς την εργασία.

-Πριν από λίγους μήνες δημοσιεύθηκαν έγγραφα τα οποία αποκάλυψαν σχέδια για τη δημιουργία σταθμού LNG μέσα στον Θερμαϊκό Κόλπο.  Επιστήμονες αλλά και πολίτες θεωρούν ότι μια ενδεχόμενη λειτουργία σταθμού LNG σε τόσο μικρή απόσταση από την πόλη θέτει ζητήματα ασφαλείας τόσο για το περιβάλλον, όσο και για την ανθρώπινη ζωή. Πώς τοποθετείστε;

Από την πρώτη στιγμή οι υποψήφιοι με τη Λαϊκή Συσπείρωση Θεσσαλονίκης καταθέσαμε πρόταση ψηφίσματος με το οποίο απορρίπτει συνολικά (αρχική αδειοδότηση και άδεια επέκτασης) την κατασκευή σταθμού αεριοποίησης LNG στον Θερμαϊκό Κόλπο και την ευρύτερη περιοχή. Απαιτούσαμε την ανάκληση της κατασκευής από την κυβέρνηση αλλά και τη διακοπή όλων των σχετικών μελετών και εργασιών.

Συγκεκριμένα εκτιμούσαμε και εκτιμάμε ότι η προωθούμενη κατασκευή σταθμού αεριοποίησης LNG στο Θερμαϊκό Κόλπο θα έχει σοβαρότατες αρνητικές επιπτώσεις για το περιβάλλον της πόλης και ολόκληρης της περιοχής (βλ. εκπομπές μεθανίου, πολύ τοξικότερου και από το διοξείδιο του άνθρακα, σοβαρότατη διατάραξη του θαλασσίου περιβάλλοντος με αρνητικές επιπτώσεις στον ήδη επιβαρυμένο Θερμαϊκό Κόλπο και τις λειτουργίες που σχετίζονται μ΄ αυτόν, εκτόξευση του κινδύνου μεγάλου βιομηχανικού ατυχήματος με καταστροφικές επιπτώσεις για την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης).

Επίσης, η κατασκευή του σταθμού, πέραν των καταστροφικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, προωθεί την επέκταση της χρήσης του πανάκριβου LNG με παραπέρα τεράστια επιβάρυνση των καταναλωτών, που ήδη δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στους θηριώδεις λογαριασμούς Ενέργειας, και προς όφελος μόνο των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων κατασκευής παρόμοιων σταθμών καθώς και των παραγωγών και μεταφορέων LNG.

Είναι αναπόσπαστο στοιχείο της ενεργειακής μετάβασης και “Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας”, που βαφτίζει πράσινο το φυσικό αέριο (και στη μορφή του LNG) και το έχει αναγάγει σε στρατηγικό καύσιμο για την ηλεκτροπαραγωγή και στη χώρα μας. Είναι κομμάτι, επίσης, του ενεργειακού πολέμου που συνοδεύει την ιμπεριαλιστική σύγκρουση μεταξύ ΝΑΤΟ – ΗΠΑ και Ρωσίας στην Ουκρανία και του σχεδιασμού για τη μετατροπή και της περιοχής μας σε ενεργειακό κόμβο.

Συμπερασματικά, η επέκταση αυτή θέτει στο περιθώριο εγχώριες ενεργειακές πηγές, πολύ φθηνότερες και ασφαλέστερες περιβαλλοντικά, ενώ θέτει τη χώρα στο επίκεντρο των ενεργειακών ανταγωνισμών (που εξυπηρετούνται ακόμα και με πολέμους) με όποιους κινδύνους συνεπάγεται αυτό.

Με βάση τα παραπάνω απορρίπτουμε συνολικά (αρχική αδειοδότηση και άδεια επέκτασης) την κατασκευή σταθμού αεριοποίησης LNG στον Θερμαϊκό Κόλπο και την ευρύτερη περιοχή και απαιτούμε την ανάκλησή τους από την κυβέρνηση και τη διακοπή όλων των σχετικών μελετών και εργασιών.

-Οι γυναικοκτονίες στη χώρα μας έχουν πάρει ανησυχητικές διαστάσεις. Χιλιάδες γυναίκες ζουν σε ένα κακοποιητικό περιβάλλον και φοβούνται να μιλήσουν γιατί τις περισσότερες φορές νιώθουν απροστάτευτες και μόνες τους. Πώς μπορεί ο δήμος να δημιουργήσει ένα πλέγμα προστασίας των γυναικών που βρίσκονται σε έναν τέτοιο κίνδυνο;

Η δολοφονία, η σεξουαλική κακοποίηση και ο βιασμός πηγή τους έχουν το «δίκαιο» που επιβάλλει η σημερινή εκμεταλλευτική κοινωνία, τις αξίες που εκπορεύονται από την ίδια τη φύση της: την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, τον ανελέητο ανταγωνισμό, τον ατομισμό, τον εγωιστικό τρόπο ζωής και σκέψης. Σε αυτό το έδαφος γεννιούνται η αλαζονεία, η υποτίμηση της φίλης ή του φίλου, του συναδέλφου, του συντρόφου, η απαξίωση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, η υποτίμηση της ίδιας της ανθρώπινης ζωής και από τα δύο φύλα. Σε αυτό το έδαφος αναπτύσσονται συμπεριφορές επιθετικές και εχθρικές ακόμα και μεταξύ ανθρώπων που έχουν τις ίδιες έγνοιες, τα ίδια προβλήματα, τα ίδια συμφέροντα.

Η σεξουαλική, σωματική, λεκτική, ψυχολογική ή όποιας άλλης μορφής βία υφίστανται οι γυναίκες, παράγεται και αναπαράγεται στο έδαφος που διαμορφώνει ο οικονομικός και κοινωνικός καταναγκασμός, η επιδείνωση των συνθηκών εργασίας και ζωής. Οι συνέπειές τους είναι βαριές αλυσίδες για την εργαζόμενη ή άνεργη γυναίκα – ανεξαρτήτως μορφωτικού επιπέδου – η οποία βιώνει την ανασφάλεια της «ευέλικτης» εργασίας, του πετσοκομμένου εισοδήματος, των υποβαθμισμένων και εμπορευματοποιημένων υπηρεσιών Υγείας, Πρόνοιας. Αυτές είναι οι οικονομικές, κοινωνικές συνθήκες που τις δυσκολεύουν να απεγκλωβιστούν από παθογόνες οικογενειακές και διαπροσωπικές σχέσεις.

Η σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν χιλιάδες γυναίκες, εκτεθειμένες στην πολύμορφη βία, επιβεβαιώνει ότι όπως κι αν ονομαστούν οι δολοφονίες γυναικών – είτε γυναικοκτονίες, είτε όχι – η ουσία του σύνθετου κοινωνικού προβλήματος δεν αλλάζει. Η αυστηροποίηση του ποινικού πλαισίου – στην οποία τασσόμαστε υπέρ – από μόνη της δεν αποτρέπει τέτοιες εγκληματικές πράξεις. Δεν αντιμετωπίζονται μόνο με την αναγκαία ενημέρωση και αποφασιστική καταδίκη των περιστατικών που παραβιάζουν θεμελιώδη δικαιώματα των γυναικών.

Συγκαλυμμένα απορρίπτεται ότι ο αγώνας για την ισότιμη θέση της γυναίκας στην εργασία, στην οικογένεια, σε κάθε πλευρά της κοινωνικής ζωής και δράσης είναι ανάγκη να στηρίζεται στην κοινή πάλη γυναικών και ανδρών από εργατικές – λαϊκές δυνάμεις για την κατάργηση της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης και καταπίεσης.

Δεν ανεχόμαστε να ακούμε για τα θύματα τις υποκριτικές κραυγές όλων αυτών που ευθύνονται για όσα βιώνουν χιλιάδες γυναίκες εκτεθειμένες στην ανασφάλεια και στην πολύμορφη βία. Δεν είναι μόνο υποκριτικές, αλλά και εξοργιστικές οι κραυγές της κυβέρνησης και των κομμάτων που κινούνται στις ράγες της ΕΕ, αφού με τη δική τους πολιτική δημιουργούν τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες πάνω στις οποίες ανθίζουν αυτά τα αποτρόπαια φαινόμενα.

Και φυσικά όπως όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, έτσι δεν είναι ατομικό ζήτημα και ευθύνη κάθε γυναίκας να “σπάσει τη σιωπή” της.

Το θάρρος, η τόλμη απέναντι στη βία μπορεί να αναπτυχθεί στο έδαφος της συλλογικότητας, της συναδελφικότητας, της αλληλεγγύης. Η δράση στον σύλλογο, στο σωματείο είναι η καλύτερη “ασπίδα προστασίας” της γυναίκας για να βρει τη δύναμη και το κουράγιο να αλλάξει τη ζωή της μαχόμενη.

Ως Λαϊκή Συσπείρωση διεκδικούμε:

-Χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό για τη λειτουργία των κρατικών κοινωνικών υπηρεσιών και υποδομών για την πρόληψη του φαινομένου της βίας κατά των γυναικών και για τη στήριξη των κακοποιημένων γυναικών (ξενώνες, τηλεφωνικές γραμμές κ.ά.), με την άμεση και πλήρη στελέχωσή τους από εξειδικευμένο προσωπικό με μόνιμη και σταθερή εργασία χωρίς καμία εμπλοκή ΜΚΟ και ΚΟΙΝΣΕΠ.

-Δημιουργία ενός δημόσιου και δωρεάν δικτύου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και κοινωνικών υπηρεσιών με επίκεντρο τη γειτονιά, που – εκτός των άλλων – θα καλύπτουν την ψυχική υγεία, τον οικογενειακό προγραμματισμό, τη συμβουλευτική ζεύγους και γονιών.

-Στελέχωση των σχολείων με το απαραίτητο επιστημονικό προσωπικό (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί κ.λπ.), που έγκαιρα θα εντοπίζουν και θα αντιμετωπίζουν και τα φαινόμενα βίας και ενδοοικογενειακής βίας.

– Ενημερωτικά προγράμματα σε σχολεία και σχολές, σε αθλητικά σωματεία και χώρους αθλητισμού, Πολιτισμού κ.λπ. από επιστημονικούς κρατικούς φορείς ώστε να γίνει κτήμα των νέων ανθρώπων ότι η ανθρώπινη αξιοπρέπεια είναι ανεκτίμητη και αδιαπραγμάτευτη.

-Μέτρα στήριξης των άνεργων γυναικών (επίδομα ανεργίας χωρίς όρους και προϋποθέσεις), των γυναικών από μονογονεϊκές και πολύτεκνες οικογένειες. Μόνιμη και σταθερή δουλειά με αξιοπρεπείς μισθούς, πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, για να μπορέσουν οι γυναίκες να σταθούν με αξιοπρέπεια στα πόδια τους και να πάρουν τη ζωή στα χέρια τους.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ρυθμιστικό Σχέδιο για Μητροπολιτική διακυβέρνηση στη Θεσσαλονίκη ή επιχειρηματική πόλη;

Εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη για τα 50 χρόνια από το πραξικόπημα στη Χιλή