Στις 13 Απριλίου γίνεται ο δεύτερος γύρος των εκλογών στον Ισημερινό, μεταξύ του απερχόμενου δεξιού προέδρου Ντανιέλ Νομπόα και της κεντροαριστερής Λουίσα Γκονζαλες, που στον πρώτο γύρο πήραν αντίστοιχα 44.17% και 44%. Το τρίτο μεγαλύτερο κόμμα, το ιθαγενές Pachakutik Plurinational Unity Movement (MUPP), που πήρε 5,2% στις εκλογές του Φεβρουαρίου, θα μπορούσε να είναι ο αποφασιστικός παράγοντας τόσο στο δεύτερο γύρο όσο και στο κοινοβούλιο, όπου ούτε ο Νομπόα ούτε η Γκονζάλες θα έχουν πλειοψηφία. Το Pachakutik έχει μια κουλτούρα και μια πολιτική ιστορία πολύ μακριά από τη δυτικοκεντρική παράδοση που τροφοδοτεί τις φιλελεύθερες δημοκρατίες, ενώ ο χαρισματικός ηγέτης του, ο Λεωνίδας Ίζα, έχει προωθήσει μια διαφορετική πολιτική γραμματική και έχει αναγκάσει τους πολιτικούς του αντιπάλους να ακούσουν διαφορετικούς τρόπους και χρόνους άσκησης πολιτικής. Στην συνέντευξη που ακολουθεί, ο Ίζα μιλά για την αποαποικιοποίηση, τον αντικαπιταλισμό, και τον ριζοσπαστικό περιβαλλοντισμό.
Συνέντευξη στον Αντρέα Σέγκνα για το Elsatodiario.com,Μετάφραση: Δημήτρης Γκιβίσης
-Ποια είναι κατά τη γνώμη σου η διαφορά μεταξύ των δύο υποψηφίων προέδρων;
-Από τη μία πλευρά έχουμε τον νεοφασισμό του Ντανιέλ Νομπόα, ο οποίος επιδιώκει να εκλεγεί πρόεδρος του Ισημερινού για δεύτερη φορά. Πρόκειται για ένα ολιγαρχικό σχέδιο που υποστηρίζεται από την πολιτική πόλωση, την στρατιωτικοποίηση της χώρας (η λογική του εσωτερικού εχθρού), και έναν επιπόλαιο ψηφιακό λαϊκισμό που γίνεται viral με τεράστια χρηματικά ποσά. Μια νίκη του στον δεύτερο γύρο θα σήμαινε την εδραίωση μιας νεοαποικιακής μπανανίας, που χαρακτηρίζεται από τον κοινωνικό αποκλεισμό, την οικονομική στασιμότητα, τις αδηφάγες ιδιωτικοποιήσεις, την έλλειψη σεβασμού προς τους νόμους, την ποινικοποίηση των υπερασπιστών της γης, και τις ατιμώρητες δολοφονίες λαϊκών ηγετών. Όλα αυτά συμβαδίζουν με τη ριζοσπαστικοποίηση της δεξιάς στη Δύση. Από την άλλη πλευρά έχουμε τη σοσιαλδημοκρατία του 21ου αιώνα, που κλίνει προς ένα κεϋνσιανό αναπτυξιακό μοντέλο που επιτίθεται στη φύση προκειμένου να ενισχυθεί ο καπιταλισμός, ένα σχέδιο που κάποτε ενίσχυσε τον κρατικό μηχανισμό.
-Όλοι στον Ισημερινό περιμένουν να πεις αν θα στηρίξεις έναν από τους δύο υποψηφίους στον δεύτερο γύρο. Οι κοινότητες των αυτόχθονων πληθυσμών είναι διαφορετικές και η άμεση δημοκρατία θα πρέπει να σέβεται την κοινοτική δημοκρατία ως πρακτική αποικιοκρατίας. Γιατί είναι σημαντικό αυτό;
–Η δημοκρατία δεν περιορίζεται μόνο στην εκλογική διαδικασία, αλλά και στο δικαίωμα συμμετοχής και μόνιμης λήψης αποφάσεων. Επιλέγουμε τη συλλογική πολιτική εξουσία, δηλαδή την κοινοτική δημοκρατία. Οι αποφάσεις μας λαμβάνονται συλλογικά, με τη συμμετοχή λαών και εθνικοτήτων από όλες τις περιφέρειες και τους αστικούς τομείς, οι οποίοι επίσης μας στήριξαν σθεναρά. Οι πολιτικές θέσεις χτίζονται συλλογικά, αυτός είναι ο μόνος δρόμος προς ένα πολυεθνικό ταξικό κράτος που βασίζεται στην πολυεθνική λαϊκή εξουσία. Σε αυτό το σενάριο, ελπίζουμε ότι θα επικρατήσει το πολιτικό και οικονομικό σχέδιο που επηρεάζει λιγότερο τα ιστορικά φτωχά τμήματα της χώρας. Σίγουρα θα επιλέξουμε ποιον θα πολεμήσουμε τα επόμενα χρόνια, αλλά δεν είναι μυστικό ότι η δεξιά μας επιτέθηκε συστηματικά, όπως συνέβη και στις καταστροφικές κυβερνήσεις του Μορένο και του Λάσο.
–Τι ρόλο θα παίξει τώρα το κίνημα Pachakutik στην πολιτική του Ισημερινού;
–Έχει ειπωθεί ότι η ψήφος που πετύχαμε σε αυτές τις εκλογές μας κάνει καθοριστικό παράγοντα. Αυτό δεν έχει αλλάξει την αντίληψη μας για την πολιτική. Δεν διαπραγματευόμαστε τις αρχές μας. Με τα χρόνια έχουμε αντιμετωπίσει τόσο νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις όσο και σοσιαλδημοκρατικά σχέδια. Σήμερα, καθώς η χώρα καταρρέει, προτείνουμε ένα πρόγραμμα με τα εξής ελάχιστα σημεία: Πρώτο, να κηρυχθεί εθνική περιβαλλοντική κατάσταση έκτακτης ανάγκης, δίνοντας προτεραιότητα στις περιοχές που πλήττονται από την παράνομη εξόρυξη. Δεύτερο, να θεσπιστεί ένα μορατόριουμ εξόρυξης σε εθνικό επίπεδο ενώ διεξάγεται ένας δεσμευτικός ολοκληρωμένος έλεγχος. Τρίτο, να ξεκινήσουν διαδικασίες ελέγχου και αποκατάστασης για τις περιβαλλοντικές υποχρεώσεις και να εφαρμοστεί ένας συμμετοχικός χωροταξικός σχεδιασμός για τη χρήση της γης για τη νομιμοποίηση της βιοτεχνικής και μικρής κλίμακας εξόρυξης. Τέταρτο, η χορήγηση αμνηστίας και χάρης σε όλους τους κοινωνικούς ακτιβιστές. Πέμπτο, η προώθηση της κοινοτικής διαχείρισης της δίγλωσσης διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και την ενσωμάτωση της διαπολιτισμικότητας στο εκπαιδευτικό σύστημα του Ισημερινού. Έκτο, η μεταρρύθμιση του Συνολικού Οργανικού Ποινικού Κώδικα για την εξάλειψη των νομικών εννοιών που χρησιμοποιούνται για την ποινικοποίηση της κοινωνικής διαμαρτυρίας. Έβδομο, η αποκατάσταση των αγροτικών εκτάσεων που απαλλοτριώθηκαν από την επέκταση των αγροτικών επιχειρήσεων και τον εξορυκτισμό, μαζί με την πλήρη εγγύηση των εργασιακών δικαιωμάτων. Όγδοο, ο απεριόριστος σεβασμός στην αυτονομία των λαϊκών οργανώσεων και η απόρριψη της κορπορατοποίησης της κοινωνίας των πολιτών. Ένατο, όχι σε μια νέα συντακτική συνέλευση, καθώς αυτό θα συνεπαγόταν οπισθοδρόμηση των δικαιωμάτων που κατακτήθηκαν με την πάροδο των χρόνων. Δέκατο, όχι στην παραχώρηση του κοιτάσματος Sacha, του πιο παραγωγικού της χώρας. Αυτά, και άλλα αιτήματα, γεννήθηκαν μέσα στις διάφορες κοινοτικές και πολυεθνικές συνελεύσεις που έγιναν.
-Ποιος θα είναι ο ρόλος σου τώρα, τόσο στο Pachakutik όσο και στη Συνομοσπονδία Αυτόχθονων Εθνοτήτων του Ισημερινού (Conaie);
–Εναπόκειται στο λαϊκό στρατόπεδο να πραγματοποιήσει την αποτελεσματική οικοδόμηση ενός πολυεθνικού ταξικού κράτους, βασισμένου στην αρχή της πολυεθνικής λαϊκής εξουσίας. Θα υποστηρίξουμε μια πρόταση για τη χώρα με δημόσιο, συνεκτικό και συλλογικό τρόπο. Ως επικεφαλής του Διοικητικού Συμβουλίου της Conaie, διατηρώ τη δέσμευση προς τις αυτόχθονες εθνότητες και τους λαούς που αντιστέκονται στις μορφές κυριαρχίας, εκμετάλλευσης και διακρίσεων από την εποχή της αποικιοκρατίας. Θα είμαστε εκεί που πρέπει να είμαστε Η ριζοσπαστικοποιημένη και φιλοφασιστική δεξιά κερδίζει έδαφος στην περιοχή και εμείς, συνεπείς με τις αρχές μας, θα την αντιμετωπίσουμε. Συνεχίζουμε να παλεύουμε όλη μας τη ζωή, και θα διατηρήσουμε τη συνοχή που μάθαμε από τους προγόνους μας: αντίσταση και αξιοπρέπεια.