Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν  πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.

 

ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΧΤΥΠΗΜΑ
LE DERNIER COUP DE MARTEAU

Σκηνοθεσία: Αλίξ Ντελαπόρτε
Πρωταγωνιστούν: Ρομέν Πολ, Κλοτίλντ Εσμέ, Γκρεγκορί Γκαντεμπουά

Ο Βικτόρ είναι ένα 14χρονο αγόρι που δεν έχει ιδέα από μουσική. Μόνον ποδόσφαιρο ξέρει να παίζει καλά, να κάνει τα μαθήματά του και να βοηθά στα γαλλικά το μικρότερο γειτονόπουλό του, το Μιγκέλ, που είναι από την Ισπανία. Ζει σε ένα σπίτι-τροχόσπιτο κοντά στη θάλασσα, μαζί με τη μητέρα του Ναντιά, η οποία είναι καρκινοπαθής. Ο Βικτόρ νοιάζεται για τη μητέρα του αλλά και για τη συνομήλικη του Λούνα, αδελφή του Μιγκέλ, με την οποία είναι ερωτευμένος. Όμως ο Βικτόρ δε γνωρίζει τον πατέρα του, το Σαμουέλ Ροβινσκί, διάσημο μαέστρο, ο οποίος έρχεται για να διευθύνει την 6η Συμφωνία του Μάλερ, στην Όπερα του Μονπελιέ. Όταν η μητέρα του, του λέει πως πρέπει να αλλάξουν σπίτι, το αγόρι αποφασίζει να γνωρίσει τον πατέρα του. Η συνάντησή τους είναι αμήχανη, ο Ροβινσκί βλέπει το γιο του πρώτη φορά και δεν ξέρει πώς να του φερθεί. Δείχνει να θέλει να τον αποφύγει αλλά τελικά θα βρει το δικό του τρόπο να επικοινωνήσει με το Βικτόρ. Τον τρόπο που εκείνος γνωρίζει: τη μουσική!

Με τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της, η Αλίξ Ντελαπόρτ, αφηγείται με έναν ιδιαίτερο τρόπο μια ιστορία ενηλικίωσης. Είναι η ιστορία του Βικτόρ ο οποίος βρίσκεται μπροστά στην αρρώστια της μητέρας, τη συνάντηση με τον άγνωστο πατέρα του και τα πρώτα ερωτικά του σκιρτήματα. Η ιδιαιτερότητα της αφήγησης έγκειται στην ‘απαλότητα’ με την οποία η Ντελαπόρτ αντιμετωπίζει τους ήρωές της και ιδίως τον κεντρικό της χαρακτήρα. Είναι σα να τους χαϊδεύει, δε δημιουργεί εξάρσεις και ξεσπάσματα, προτιμά το βουβό, τον υπόγειο δρόμο μέσα από τον οποίο ξεπηδούν τα συναισθήματά τους. Αποφεύγει επίσης τη πολυλογία, δίνει χώρο στην εικόνα, στις κινήσεις, τα βλέμματα, τις αντιδράσεις. Μπορεί οι ήρωές της να βρίσκονται αντιμέτωποι με μεγάλες δυσκολίες, μπορεί ο Βικτόρ να αντιμετωπίζει προβλήματα αναντίστοιχα με την ηλικία του αλλά δεν υπάρχει ίχνος μελοδραματισμού. Αυτό που υπάρχει –και είναι ιδιαίτερα ελκυστικό- είναι μια τρυφερή συγκίνηση, μια καθαρά ανθρωπιστική προσέγγιση μέσα από την οποία αναδεικνύεται ο αφανής ηρωισμός των απλών ανθρώπων. 

Η Αλίξ Ντελαπόρτ, λέει: «Στις ταινίες μου, υπάρχουν πολύ λίγα λόγια. Δεν είναι ένας στόχος που θέτω στον εαυτό μου, απλά έτσι συμβαίνει. Δεν είναι σιωπή, αλλά περισσότερο ένα παρθένο έδαφος. Όπως ο Βικτόρ που κλείνει τα 14. Εδώ, η μουσική αντικαθιστά τις λέξεις. Συνδέει τον Σαμουέλ με τον γιο του, Βικτόρ. Μέσω της μουσικής, τα συναισθήματα εκφράζονται και οι χαρακτήρες επικοινωνούν. Αφήνοντας τον γιο του να ανακαλύψει τη μουσική, ο Σαμουέλ ‘δίνει’ ό,τι δε μπορεί να εκφράσει με τις λέξεις. Αφήνοντας τη μουσική να ανθίσει μέσα του και βιώνοντας το πρώτο του καλλιτεχνικό συναίσθημα, ο Βικτόρ κάνει χώρο για τον πατέρα του».

 

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ
VIAGGIO IN ITALIA

Σκηνοθεσία: Ρομπέρτο Ροσελίνι
Πρωταγωνιστούν: Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Τζορτζ Σάντερς

Ο Αλεξάντερ και η Κάθριν είναι ένα ζευγάρι Βρετανών οι οποίοι μετά από 8 χρόνια γάμου ταξιδεύουν στην Ιταλία. Σκοπός του ταξιδιού είναι να πουλήσουν το σπίτι που κληρονόμησαν από ένα θείο τους ο οποίος ζούσε εκεί. Από την αρχή φαίνεται πως το ζευγάρι αντιμετωπίζει προβλήματα. Η αρμονία που νόμιζαν πως υπάρχει στο γάμο τους μοιάζει να διαταράσσεται όταν για πρώτη φορά βρίσκονται ο ένας με τον άλλον, μετά από 8 χρόνια. Όλα μοιάζουν να ισορροπούν σε τεντωμένο σχοινί. Τα προβλήματα αρχίζουν να μεγεθύνονται, ο Άλεξ φλερτάρει με μια παλιά του φίλη που συνάντησαν εκεί, η Κάθριν αναπολεί έναν ποιητή που γνώρισε κάποτε, ο Άλεξ της μιλά απότομα, η Κάθριν του το ανταποδίδει. Κι ενώ εκείνη επισκέπτεται το Βεζούβιο εκείνος πηγαίνει στο Κάπρι, για να μείνουν λίγο μακριά. Η απόφασή τους να χωρίσουν είναι κοινή και φαίνεται πως ηρεμεί τα πράγματα ανάμεσά τους. Μόνο που ούτε εκείνος, ούτε εκείνη είναι σίγουροι πως το επιθυμούν. Η στιγμή της αποκάλυψης και της τελικής απόφασης για το γάμο τους έρχεται με τρόπο σχεδόν μεταφυσικό.

Ο Ρομπέρτο Ροσελίνι υπογράφει μια από τις πιο δυνατές ερωτικές ταινίες. Μια δραματική ιστορία στην οποία ξεδιπλώνεται η βεντάλια των μικρών καθημερινών προβλημάτων που αντιμετωπίζει ένας γάμος. Προβλήματα τα οποία ενώ δεν είναι μεγαλύτερα από έναν κόκκο άμμου το καθένα, συσσωρευμένα δημιουργούν αμμοθύελλα. Έχοντας στη διάθεσή του δύο καταπληκτικούς ηθοποιούς, ο Ροσελίνι αξιοποιεί στο έπακρο τις δυνατότητές τους. Η Κάθριν κι ο Αλεξάντερ δεν καυγαδίζουν αλλά συζητούν. Κι ο ιταλός σκηνοθέτης δε φαίνεται να επιδιώκει να δώσει κάποιον δραματικό τόνο έξαρσης. Προτιμά να δώσει έμφαση στον τρόπο που κοιτάζουν ο ένας τον άλλον, στο πως παρατηρούν ο ένας τις κινήσεις του άλλου, στο πως συμπεριφέρονται όταν δεν βρίσκονται μαζί. Αλλά και στα σκαμπανεβάσματα που υπάρχουν στα συναισθήματά τους. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η πολύ εύστοχη παρατήρηση που έκανε ο Φρανσουά Τριφό, λέγοντας πως  πρόκειται για την πρώτη ταινία που έχει «ως θέμα της ένα συναίσθημα και τις παραλλαγές του».

Λέγεται πως ο Ροσελίνι περιέλαβε αυτοβιογραφικά στοιχεία στην ταινία. Κι αυτό επειδή η σχέση του με την Μπέργκμαν έχοντας συμπληρώσει ήδη τέσσερα χρόνια, φαινόταν να αντιμετωπίζει προβλήματα με αποτέλεσμα να οδηγηθούν στο χωρισμό το 1957. Αφορμή δόθηκε όταν ο Ροσελίνι συνήψε σχέση με τη Σονάλι Ντας Γκούπτα, ινδή σεναριογράφο, με την οποία συνεργάστηκε στο ντοκιμαντέρ «Ινδία», μετά από πρόσκληση του ινδού πρωθυπουργού, Τζαβαχάρλαλ Νέρου.

Αν και η υποδοχή που επεφύλαξε η πλειοψηφία των κριτικών της εποχή στο «Ταξίδι στην Ιταλία», δεν ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντική, τον στήριξαν με πάθος τα Καγιέ ντε Σινεμά (Κινηματογραφικά Τετράδια) και ιδιαίτερα ο Φρανσουά Τριφό και ο Ζακ Ριβέτ.

 

ΤΟ ΑΡΝΑΚΙ

KUZU

Σκηνοθεσία: Κουτλούγ Αταμάν
Πρωταγωνιστούν: Μερτ Ταστάν, Νεσρίν Καβαντζάντε, Καχίτ Γκόκ, Σίλα Λάρα Καντούρκ, Νουρσέλ Κόζε

Σε ένα μικρό χωριό στην Ανατολική Τουρκία, η 27χρονη, Μεντινέ, αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα. Πρέπει να αγοράσει ένα αρνάκι να το κάνει στο φούρνο για να κεράσει τους προσκεκλημένους στην τελετή περιτομής του 6χρονου γιου της, Μερτ. Όμως είναι φτωχοί και η οικογένεια αναγκάζεται να μαζεύει και να κουβαλά ξύλα για να εξοικονομήσει χρήματα. Και ενώ, ο Ισμαήλ, σύζυγος της Μερντινέ, ανησυχεί για το δυναμικό τρόπο με τον οποίο η γυναίκα του αντιμετωπίζει την κατάσταση, η αδελφή του Μερτ, η Βιζντάν, η οποία ζηλεύει για την προσοχή που δείχνουν όλοι στον αδελφό της, τον κοροϊδεύει λέγοντας του πως εάν δε βρεθεί αρνί, θα μπει ο ίδιος στο φούρνο. Ο πρόεδρος του χωριού, προκειμένου να βοηθήσει, βρίσκει μια δουλειά για τον Ισμαήλ στα σφαγεία. Όμως εκείνος, αφελής καθώς είναι, σπρώχνεται από τους φίλους του στην αγκαλιά μια πόρνης για χάρη της οποίας ξοδεύει το μισθό του. Και ενώ ο κίνδυνος να μείνει το γιορτινό τραπέζι χωρίς αρνάκι είναι ορατός, θα έρθει μια απρόσμενη βοήθεια.

Λαϊκός κινηματογράφος, σκηνοθετημένος με ρεαλισμό και με πινελιές χιούμορ. Με εμφανείς κοινωνικές αναφορές και με επίκεντρο τον άνθρωπο, η ενδιαφέρουσα αυτή ταινία του Αταμάν, βραβεύτηκε στο Πανόραμα στο Φεστιβάλ του Βερολίνου.

 

Η ΔΙΑΣΩΣΗ
THE MARTIAN (3D)

Σκηνοθεσία: Ρίντλεϊ Σκοτ
Πρωταγωνιστούν: Ματ Ντέιμον, Τζέσικα Τσαστέιν, Κρίστεν Ουίγκ, Κέιτ Μάρα, Μάικλ Πένια, Τζεφ Ντάνιελς, Τσιουέτελ Ετζίοφορ, Ντόναλντ Γκλόβερ, Σον Μπιν, Σεμπάστιαν Σταν, Άλεξ Χένι, Μακένζι Ντέιβις

Ο αστροναύτης Μαρκ Γουάτνι, βρίσκεται μόνος στην επιφάνεια του Άρη, όταν κατά τη διάρκεια μιας αποστολής στον Κόκκινο Πλανήτη εγκαταλείπει το πλήρωμα εξαιτίας μια καταιγίδας και θεωρείται νεκρός. Με ελάχιστες προμήθειες καταφέρνει να επιβιώσει και να ειδοποιήσει τη Γη πως είναι ζωντανός. Η ΝΑΣΑ αλλά και το πλήρωμα του σκάφους του αγωνίζονται να τον φέρουν πίσω. Μια αποστολή, όχι ιδιαίτερα εύκολη.

Η ταινία βασίζεται στο μυθιστόρημα του Άντι Γουίαρ, ενός προγραμματιστή ηλεκτρονικών υπολογιστών που λάτρευε ανέκαθεν ό,τι είχε να κάνει με την ιστορία των διαστημικών αποστολών και αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τις εκτεταμένες γνώσεις του σε μια δική του ιστορία.

 

ΜΗΠΩΣ ΕΙΣΑΙ Ο ΤΥΠΟΣ ΜΟΥ; ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ ΠΕΡΙ ΕΡΩΤΟΣ
PAS SON GENRE

Σκηνοθεσία: Λούκας Μπελβό
Πρωταγωνιστούν: Εμίλ Ντεκινί, Λόις Κορμπερί

Ο Κλεμέν, καθηγητής και μαθημένος στη παριζιάνικη ζωή μετατίθεται στην επαρχιακή πόλη, Αράς. Και ενώ δεν ξέρει πώς να περάσει τον καιρό του γνωρίζει και ερωτεύεται την Τζένιφερ, μια όμορφη κομμώτρια που αγαπά τη δουλειά της, τραγουδά καραόκε και διαβάζει κουτσομπολίστικα περιοδικά. Μπορεί να κρατήσει ο έρωτας ανάμεσα σε δύο τόσο διαφορετικούς ανθρώπους; 

 

LIFE

Σκηνοθεσία: Άντον Κορμπίν
Πρωταγωνιστούν: Ρόμπερτ Πάτινσον, Ντέιν Ντε Χάαν, Τζόελ Έγκερτον, Μπεν Κίνγκσλεϊ, Μισέλ Τεριό, Αλεσάντρα Μαστρονάρντι

Βασισμένη στην αληθινή ιστορία της φιλίας του φωτογράφου Ντένις Στοκ και του Τζέιμς Ντιν, που ξεκίνησε όταν ο Στοκ ανέλαβε να φωτογραφήσει τον ηθοποιό για το περιοδικό Λάιφ.

Το 1955 ο ανερχόμενος Τζέιμς Ντιν έγινε, τελικά, εξώφυλλο στο περιοδικό. Ο νεαρός φωτογράφος Ντένις Στοκ, που το φωτογράφισε, δεν ήξερε πως επρόκειτο να τραβήξει τις τελευταίες φωτογραφίες του ηθοποιού. Στην ταινία παρακολουθούμε τις προσπάθειες του Στοκ να καταφέρει να βάλει σε μια τάξη το χαοτικό Ντιν, για να τον φωτογραφίσει.   
 

ΕΒΕΡΕΣΤ
EVEREST (&3D)

Σκηνοθεσία: Μπαλτάζαρ Κόρμακουρ
Πρωταγωνιστούν: Τζέισον Κλαρκ, Τζος Μπρόλιν, Τζέικ Τζίλενχαλ, Ρόμπιν Ράιτ, Τζον Χόουκς, Σαμ Γουόρθινγκτον, Έμιλι Γουάτσον, Κίρα Νάιτλι, Μάικλ Κέλι

Ο Τζον Κρακάουερ, δημοσιογράφος και αλπινιστής, συμμετείχε σε μια αποστολή στο Έβερεστ, η οποία στις 10 Μαΐου 1996 βρέθηκε σε μια σφοδρή χιονοθύελλα με αποτέλεσμα να χαθούν 8 ορειβάτες. Τη δραματική του αυτή εμπειρία την κατέγραψε σε ένα συγκλονιστικό βιβλίο, το οποίο μετέφερε στον κινηματογράφο ο ισλανδός σκηνοθέτης Μπαλτάσαρ Κόρμαρουκ. Θυμίζουμε την προηγούμενη ταινία του «The deep», η οποία ήταν κι εκείνη βασισμένη στην πραγματική ιστορία ενός άνδρα ο οποίος επέζησε σε ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες μετά από ένα ναυάγιο στη Βόρεια Θάλασσα.

Γράφει ο Κρακάουερ: «Η προσπάθεια να ανεβείς στο Έβερεστ είναι μια πραγματικά παράλογη πράξη, ένας θρίαμβος της επιθυμίας έναντι της λογικής».