in ,

Η “Διπλή Ταυτότητα” από την Ταινιοθήκη της ΕΡΤ-3

Η “Διπλή Ταυτότητα” από την Ταινιοθήκη της ΕΡΤ-3

Την Διπλή Ταυτότητα (προβολή Τρίτη 11 Φεβρουαρίου, Αλέξανδρος, στις 21:00) υπογράφει ο μέγιστος Αμερικανοβιεννέζος σκηνοθέτης Μπίλι Γουάιλντερ. Αγάπησε το νουάρ και ήδη η Ταινιοθήκη της ΕΡΤ-3 παρουσίασε το αδικημένο αριστούργημά του Το τελευταίο ατού, ενώ προσανατολιζόταν για επιλογή και της πολύκροτης Λεωφόρου της Δύσεως.

Όταν αναφέρουμε τον γαλλικό όρο ολοκληρωμένος δημιουργός, σίγουρα τον ανθολογούμε όχι μόνο γιατί ήταν παραγωγός, σεναριογράφος (78 ταινίες) και σκηνοθέτης (27 φιλμ), όχι μόνο γιατί πήρε 5+1 τιμητικό Όσκαρ, αλλά για το εξαιρετικό, ειρωνικό και κυνικό του χιούμορ.

Ο γερο- Μπίλι γνώριζε καλύτερα από τον καθένα μας τι εστί άνθρωπος.  Αγάπησε, λοιπόν, τον άνθρωπο, αλλά δεν διέθετε καμιά φρούδα ελπίδα για το πώς αντιδρά και επιλέγει. Ανθρωπιστής, πεσιμιστής, αποφλοίωσε  απόλυτα τον αναπαραστατικό χώρο του θεάματος (Λεωφόρος της Δύσεως, Φεντόρα) και επέλεγε να τελειώνει τις ταινίες του με χαρακτηριστικές ατάκες. Σκάσε και μοίραζε (Η γκαρσονιέρα), Αυτό είναι μια άλλη ιστορία (Τροτέζα), Κανείς δεν είναι τέλειος (Μερικοί το προτιμούν καυτό).

Όμως, το συνταραχτικό για μας σε σχέση μ’ αυτόν ήταν πως συνέβαινε κάτι κρυφό, ανατριχιαστικό σε σχέση με τις ταινίες του. Αναδεικνυόταν σχεδόν πάντα μια αναδιπλασιαζόμενη προσωπικότητα, ένα περίσσευμα προσωπικότητας, ένα τέρας, πλάγιο μόρφωμα, υπόγειο και τρομερό. Ποιος είναι ο λόρδος που, ενώ είναι φανταστική προσωπικότητα, μονιμοποιείται ως πραγματική (Η Τροτέζα); Και τι θα γίνει με τον Τζακ Λέμον που θεωρείται πλέον ότι έχει αποχτήσει την περσόνα γυναίκας (Μερικοί το προτιμούν καυτό); Τι συμβαίνει ακριβώς με τα Φιλαράκια (1981), τελευταία ταινία της ένδοξης καριέρας του; Πώς είναι δυνατό ένα πτώμα να συνδέει ένα ζευγάρι (Αβάντι); Τι ακριβώς εκπροσωπεί ο μεσήλικας (Έντουαρντ Τζ. Ρόμπινσον) στο Με διπλή ταυτότητα; Πώς τα βρίσκουν οι άνδρες και αποχωρεί η γυναίκα (Η πρώτη σελίδα);

Στο Με διπλή ταυτότητα το τετράγωνο των ηρώων θρυμματίζεται και από την επανασυγκόλληση προκύπτει να υπάρχει μόνον… ένας. Πώς είναι δυνατό να υπάρξει επανασυγκόλληση και συν-τηξη μόνον με έναν; Μόνο η μεγαλοφυΐα του Γουάιλντερ θα τα καταφέρει σε μια ταινία που προτάθηκε για 7 Όσκαρ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Διεργασίες στον «ήρεμο» πάτο της οικονομίας. Του Πέτρου Σταύρου

Ταινιοθήκη της ΕΡΤ-3: Με διπλή ταυτότητα