Μια μάχη που δεν δόθηκε-Ταύτιση κυβέρνησης-τρόικας για τις αμυντικές βιομηχανίες

Με επίσημη διαρροή του υπουργείου Οικονομικών ανακοινώθηκε το τελικό σχέδιο της κυβέρνησης για τις αμυντικές βιομηχανίες, το οποίο ταυτίζεται πλήρως με την περιβόητη πρόταση της τρόικας για άμεσο λουκέτο των επιχειρήσεων. Η μάχη που είχε προαναγγείλει ο πρωθυπουργός δεν δόθηκε ποτέ, καθώς η ελληνική κυβέρνηση είναι ένα βήμα μπροστά από τους δανειστές και εξασφαλίζει την πώληση σε ιδιώτες με τους πλέον ευνοικούς όρους.

Μάλιστα το κυβερνητικό σχέδιο διασφαλίζει τους ιδιώτες ανταγωνιστές, βγάζει στο σφυρί την ακίνητη περιουσία των εταιριών και διασφαλίζει τους μελλοντικούς ιδιοκτήτες από τυχόν ποινικές ρήτρες που συνεπάγεται το λουκέτο των επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει:

  • Διάσπαση της ΕΑΣ (Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα) με διατήρηση μόνο του στρατιωτικού σκέλους και εν λειτουργία εκκαθάριση του υπόλοιπου τμήματος.

  • Διάσπαση της ΕΛΒΟ (Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων) με επίσης διατήρηση μόνο του στρατιωτικού σκέλους και εν λειτουργία εκκαθάριση του υπόλοιπου τμήματος.

  • Επιτάχυνση της ιδιωτικοποίησης της ΛΑΡΚΟ, που ήδη έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ.

Τι κόλπο με το στρατιωτικό τμήμα

Στην πραγματικότητα οι αμυντική βιομηχανία διαθέτει μόνο στρατιωτικά τμήματα, τα οποία είναι νόμιμα επιδοτούμενα και έχουν σίγουρα κέρδη. Αντίθετα, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια η παραγωγή πολιτικών οχημάτων ήταν αισθητά περιορισμένη, καθώς ιδιώτες ανταγωνιστές είχαν τον πρώτο λόγο στους σχετικούς διαγωνισμούς. Ο διαχωρισμός αυτός όμως επιτρέπει την περαιτέρω συρρίκνωση των επιχειρήσεων εν λειτουργία, χωρίς να φαίνεται ότι μπαίνει πραγματικό λουκέτο. Με βάση δηλαδή τις τρέχουσες εργασίες -μετά και τη συστηματική απαξίωση των επιχειρήσεων- οι εργαζόμενοι που λογαριάζονται στον στρατιωτικό τομέα είναι ελάχιστοι. Οι υπόλοιποι θα θεωρηθούν “πολιτικό” προσωπικό και θα απολυθούν άμεσα, όπως προβλέπει η τρόικα. Για παράδειγμα στην ΕΛΒΟ εκρεμμεί η επισκευή 70 φορτηγών του ελληνικού στρατού, που συνδέεται με αντίστοιχες ποινικές ρήτρες. Έτσι θα παραμείνουν μόλις 80 εργαζόμενοι -ένα συνεργείο- για να ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη εργασία και να απολυθούν και αυτοί. Επιστρέφουμε δηλαδή στο σχέδιο που γράφαμε στο alterthess από τις αρχές Ιουλίου και αποτελεί πρόταση της τρόικας. Ανάλογο είναι το σχέδιο και για τα ΕΑΣ, με την εν λειτουργία εκκαθάριση να φαντάζει ευφυολόγημα. Άλλωστε και οι δύο επιχειρήσεις είψαν περάσει θετικά τα τεστ της αναδιάρθρωσης τα τελευταία χρόνια, καθώς είχαν μειωθεί τα λειτουργικά τους έξοδα κατά 60%.

Διαφορετική είναι η περίπτωση της ΛΑΡΚΟ, καθώς πρόκειται για την επιχείρηση με τη μεγαλύτερη ακίνητη περιουσία. Το μεγάλο deal θα γίνει για τα ορυχεία, που έχει ήδη εκδηλωθεί ενδιαφέρον από γερμανικές επιχειρήσεις, ενώ σημαντικής αξίας είναι το οικόπεδο-φιλέτο που διαθέτει η εταιρία στην Ελευσίνα. Όπως λοιπόν ζητήθηκε από τους μελλοντικούς αγοραστές, η ΛΑΡΚΟ θα διατεθεί προς πώληση στο σύνολό της, ώστε το ιδιωτικό μονοιπώλειο που θα δημιουργηθεί να μπορεί να αξιοποιήσει τις δημόσιες -μέχρι πρότινος- πλουτοπαραγωγικές πηγές.