in

Μετρό Θεσσαλονίκης: «Μαύρο μέτωπο» για την απόσπαση των αρχαίων

Μετρό Θεσσαλονίκης: «Μαύρο μέτωπο» για την απόσπαση των αρχαίων

Με αποκλειστικό θέμα την ενημέρωση σχετικά με την πρόταση του Δήμου για την διατήρηση και ανάδειξη των αρχαιότητων στη Βενιζέλου πραγματοποιήθηκε η έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης ξέσπασε αντιπαράθεση μεταξύ του Δήμου και φορέων της πόλης σχετικά με την λύση που πρέπει να δοθεί για τη διατήρηση των αρχαίων. Από τη πλευρά του ο Δήμος κατέθεσε προτάσεις για την διατήρηση και ανάδειξη των αρχαίων και την διατήρηση του σταθμού της Βενιζέλου, ακόμα και με την ολοκλήρωσή του σε δεύτερο χρόνο με στόχο την ανάδειξη των μοναδικών αρχαιοτήτων. Στον αντίποδα οι επαγγελματικοί φορείς της πόλης εξαπέλυσαν σφοδρή επίθεση στο Δήμο για την απόφαση του να καταθέσει πρόταση στο ΚΑΣ για τη διατήρηση των αρχαίων, υποστηρίζοντας πως μόνη λύση για να ολοκληρωθεί και να μη τεθεί σε κίνδυνο το έργο είναι η απόσπαση των αρχαίων και η επανατοποθέτησή τους μετά την κατασκευή του σταθμού ενώ ξεκαθάρισαν σε κάθε τόνο πως προτεραιότητα πρέπει να έχει η κατασκευή του έργου και προειδοποιώντας πως “θα σταθούμε απέναντι σε όποιον καθυστερεί το έργο’.

Το δίλημμα «ή μετρό ή αρχαία» επιστρέφει από άλλη σκοπιά σήμερα με εκείνους που στο παρελθόν πίεζαν να αποσπαστούν τα αρχαία και να μεταφερθούν άλλου όπως το πρώην στρατόπεδο Π. Μελά καταστρέφοντας με αυτό το τρόπο ένα μοναδικό μνημείο και πολιτιστικό χώρο, σήμερα να λένε πως δεν υπάρχει άλλη λύση. Από την άλλη πλευρά ο Δήμος Θεσσαλονίκης με τους επιστημονικούς και αρχαιολογικούς φορείς μένουν να δίνουν τη μάχη για τη διάσωση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας για τις επόμενες γενιές.

Μπουτάρης: Γεφύρι της Άρτας το Μετρό

Για διχαστικό και ψευδές δίλημμα που τέθηκε στη πόλη εδώ και τρία χρόνια έκανε λόγο ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης αναφερόμενος στο «ή μετρό ή αρχαία» ενώ ξεκαθάρισε πως οι αστοχίες και οι καθυστερήσεις από τις κακές αρχικές εκτιμήσεις δημιούργησαν μία κατάσταση που έπρεπε να βρεθεί ο αποδιοπομπαίος τράγος.

«Η πολιτεία θεώρησε ότι ο Δήμος θα μπορούσε να είναι ο αποδιοπομπαίος τράγος», υπογράμμισε και παρουσίασε τη σειρά ενεργειών του Δήμου και την πρόταση που κατατέθηκε στο ΚΑΣ.

«Η πρόταση συνίσταται στη δημιουργία μιας υπόγειας διάβασης από τη πλατεία Αλκαζάρ προς τη πλατεία Καπνεργατών, κάτω από την Εγνατία», τόνισε ο κ. Μπουτάρης και ξεκαθάρισε πως «δεν απαγορεύει την κατασκευή του σταθμού» ενώ ζήτησε «να σταματήσει η ανόητη κινδυνολογία».

«Είμαστε απόλυτα πεπεισμένοι ότι μπορούν να παραμείνουν τα αρχαία στη θέση τους και να γίνει και το μετρό. Με την τελευταία απόφαση του ΚΑΣ διασώζονται τα αρχαία και ανοίγεται ο δρόμος για να κατασκευαστεί το μετρό», πρόσθεσε.

Ο κ. Μπουτάρης προανήγγειλε ότι η γνωμοδότηση του ΚΑΣ αναμένεται να γίνει υπουργική απόφαση και ξεκαθάρισε πως πρόκειται για πρόταση που δεν έχει μορφή οικονομοτεχνικής μελέτης αλλά “αυτό θα κάνουμε τώρα και θα το ξανασυζητήσει το ΚΑΣ”. 

Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης επιτέθηκε στους υπεύθυνους του έργου την Αττικό Μετρό και την πολιτική ηγεσία λέγοντας πως «κυριάρχησε η αντίληψη της Αττικό Μετρό με αποτέλεσμα να μην γίνει ούτε αυτοψία από το ΚΑΣ στο χώρο.

« Κυριάρχησε η αντίληψη της Αττικό Μετρό ότι έχει υδράργυρο η περιοχή και ήταν επικίνδυνη η επίσκεψη. Είναι πρόστυχο και ψευδές», πρόσθεσε.

Ο Γιάννης Μπουτάρης ξεκαθάρισε πως ο Δήμος «θα παλέψει να γίνει ο σταθμός στη Βενιζέλου» ενώ σχετικά με τη δημόσια συζήτηση μετά την γνωμοδότηση του ΚΑΣ τόνισε πως τα δημοσιεύματα είχαν προεκλογικές σκοπιμότητες με στόχο να κρύψουν λάθη και παραλείψεις.

«Προσπάθεια για να κρύψουν τα λάθη για το καινούριο γιοφύρι της Άρτας», τόνισε.

Η μελέτη

Από την πλευρά της ερευνητικής ομάδας η καθηγητρια του ΑΠΘ Αλέκα Αλεξοπούλου παρουσίασε την πρόταση που κατατέθηκε στο ΚΑΣ. Σκοπός της μελέτης είναι η διερεύνηση της διατήρησης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου.

Σύμφωνα με την πρόταση πρόκειται για μάι αρχαιολογικά πλάζα που θα δίνει τη δυνατότητα για επίσκεψη και παρατήρηση του αρχαιολογικού χώρου με τρεις τρόπους μέσω ενός κεντρικού άξονα πάνω από τις αρχαιότητες με ανοίγματα στις πλατείες Αλκαζάρ και Καπνεργάτη.

Η κ. Αλεξοπούλου τόνισε ότι αυτό θα έχει πολύ λιγότερο ανασκαφικό έργο σε σχέση με την τελευταία πρόταση που προέβλεπε απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων.

Το χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή της πρότασης του Δήμου με την κατασκευή του Σταθμού Βενιζέλου παρουσίασε ο Ανδρέας Κουράκης και ξεκαθάρισε πως το έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2019 προκειμένου να μη χαθούν ή ακομα και να ζητηθούν πίσω τα χρήματα από κοινοτικά κονδύλια.

Σύμφωνα με τον κ. Κουράκη μέχρι το τέλος του 2015 θα πρέπει να λυθεί το διοικητικό και οικονομικό σκέλος της υπόθεσης, μέχρι το 2016 να έχει ολοκληρωθεί η μελέτη κατασκευής του Σταθμού Βενιζέλου και οι εργασίες συντήρησης των ευρημάτων, το 2017 να ξεκινήσει η κατασκευή του Σταθμού ώστε μέχρι το 2019 να έχει ολοκληρωθεί το έργο.

Αττικό Μετρό: Ή σταθμός ή διατήρηση των αρχαίων

Ο διευθυντής της Αττικό Μετρό Γιώργος Κωνσταντινίδης ξεκαθάρισε πως η εταιρεία εκτιμά ότι μπορεί θεωρητικά να συζητάται αλλά πρακτικά δεν είναι εφικτό να κατασκευαστεί ο σταθμός στη Βενιζέλου με τη διατήρηση των αρχαιότητων.

Σχετικά με το σχέδιο του Δήμου Θεσσαλονίκης εκτίμησε πως δεν αφορά το Μετρό και πως τίποτα δεν είναι «ακατασκεύαστο σήμερα αλλά με παραμέτρους το κόστος, το χρόνο και τις αβεβαιότητες» ενώ υπογράμμισε πως οι αιτίες για τις καθυστερήσεις είναι οι απαλλοτροιώσεις και τα αρχαία.

«Δεν μπορούμε να αφήσουμε εμείς το έργο και τη πόλη χωρίς το μετρό για ένα σταθμό. Για το δέντρο δεν θα χάσουμε το δάσος», υπογράμμισε αλλά πρόσθεσε πως πρόκειται για έναν κομβικό σταθμό –το δεύτερο μεγαλύτερο- στον οποίο υπολογίζεται φόρτος κίνησης 65.000.

Επίθεση Καλαφάτη στον Γ. Μπουτάρη

Από τη πλευρά των επικεφαλής των παρατάξεων ο Στ. Καλαφάτης επιτέθηκε στον Γ. Μπουτάρη για τη διαχείριση του θέματος που όπως είπε «δημιουργεί κίνδυνο για το σύνολο του έργου» ενώ τον κατηγόρησε πως δεν τήρησε τα συμφωνηθέντα στο δημοτικό συμβούλιο και προχώρησε μόνος του με την κατάθεση της πρότασης στο ΚΑΣ.

Επιπλέον οι Ρ. Καλφακάκου, Ε. Ιωαννίδου και Γ. Ρακκάς επεσήμαναν την αναγκαιότητα διατήρησης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων ενώ επανέλαβαν τις αστοχίες και τιε ευθύνες των προηγούμενων κυβερνήσεων στην αρχική μελέτη κατασκευής και ο Γ. Δελής ζήτησε να γίνει ο σταθμός της Βενιζέλου και να προστατευτούν τα συμφέροντα των εργαζομένων και του δημοσίου.

Φορείς: Θα σταθούμε απέναντι σε όποιον καθυστερεί το έργο

Από τη πλευρά της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ο κ. Γιουτίκας, εκπροσωπώντας τον Περιφερειάρχη, υπογράμμισε την ανάγκη συναινετικής λύσης με στόχο την επανεκκίνηση των εργασιών, την επαναπρόσληψη των απολυμένων, την συμφωνία χρονοδιαγράμματος για περαίωση του έργου.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας Π. Μπίλλιας επεσήμανε την ανάγκη να συνεχιστεί το έργο και εκτίμησε πως ο Σταθμός Βενιζέλου είναι απαραίτητος ενώ σε μια σφοδρή επίθεση χαρακτήρισε την πρόταση του Δήμου “έκθεση ιδεών που λίγο απέχει από τη ζωγραφική”.

Ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Ν. Βαλεργάκης τάχθηκε υπέρ της λύσης της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων. 

«Λύσεις υπάρχουν, λεφτά δεν υπάρχουν και το ζήτημα σκαλώνει στα χρήματα», υπογράμμισε χαρακτηριστικα ο κ. Βαλεργάκης.

Στο υπόμνημα που υπογράφουν 21 φορείς και ζητούν να ολοκληρωθεί το έργο επικρίνοντας τη στάση του Δήμου αναφέρθηκε ο κ. Φιλιππίδης πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης και ζήτησε να κατασκευαστεί ο σταθμός στη Βενιζέλου με την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων.

“Θα σταθούμε απέναντι σε οποίον καθυστερεί το έργο”, τόνισε.

Στον αντίποδα ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης Π. Τσαραμπουλίδης υπογράμμισε πως “σταθμός της Βενιζέλου χωρίς αρχαία δεν μπορεί να υπαρξει, και αρχαία χωρίς σταθμό της Βενιζέλου επίσης” ενώ υπογράμμισε πως “δεν ξέρει τι του γίνεται οποιος λέει ότι το Μετρό θα τελειώσει μέχρι το 2019”.

Εκπροσωπώντας τη Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ ο Σωκράτης Φάμελλος υπογράμμισε πως το θέμα είναι πότε θα ξεκινήσουν οι εργασίες και υπενθύμισε τη δέσμευση του αρμόδιου υπουργού ότι πρέπει να ολοκληρωθεί εντός μηνός η διαδικασία της διαπραγμάτευσης μεταξύ δημοσίου και κοινοπραξίας. Επιπλέον ο κ. Φάμελλος τόνισε ότι η Αττικό Μετρό απέτυχε να διοικήσει και απαιτείται να υπάρχει εκτελεστική δυνατότητα στην τοπική διοίκηση. Ταυτόχρονα κάλεσε το δημοτικό συμβούλιο να συμφωνήσει στην αναγκαιότητα διατήρησης των αρχαιοτήτων και της κατασκευής του Μετρό.

Ο πρόεδρος των εργαζομένων στο αρχαιολογικό κομμάτι του έργου Χ. Κυπριανίδης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την διατήρηση των αρχαίων ενώ επεσήμανε την ανάγκη να αυξηθεί η πίεση για τη συνέχιση του έργου και υπογράμμισε τους κινδύνους που δημιουργουνται λόγω των καθυστερήσεων για τις αρχαιότητες.

Το «παρών» έδωσαν μεταξύ άλλων οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Μάρδας, Σ. Φάμελλος, Τρ. Μηταφίδης, Τ. Κουράκης, η βουλευτής της ΝΔ Ε. Ράπτη, οι Βουλευτές του ΚΚΕ Σ. Βαρδαλής και Γ. Δελλής, η περιφερειακή σύμβουλος Δ. Χαραλαμπίδου, ο Δήμαρχος Συκεών – Νεάπολης Σ. Δανιηλίδης, η πρώην βουλευτής του Ποταμιού Χρ. Ταχιάου. Από τους φορείς της πόλης παρευρέθηκαν από την Αττικό Μετρό ο Γ. Κωνσταντινίδης, ο πρόεδρος του ΕΚΘ Π. Τσαραμπουλίδης, εκπρόσωποι των Επιμελητηρίων, ο πρόεδρος του ΔΣΘ Δ. Βαλεργάκης, ο πρόεδρος του ΤΕΕ Κ-Μ Π. Μπίλλιας οι καθηγητές του ΑΠΘ και του ΠΑΜΑΚ κ. Τοκμακίδης και κ. Ελευθεριάδης αλλά και εργαζόμενοι και οι πρόεδροι των Σωματείων Στ. Στέτσικας και Χ. Κυπριανίδης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

O κόσμος μας είναι γεμάτος υπέροχους ανθρώπους, που στο τέλος θα τον αλλάξουν

Παν. Φύσσας: Επαγγελματικό το χτύπημα του Ρουπακιά- Την Παρασκευή καταθέτουν η μητέρα και η αδελφή του Παύλου Φύσσα