in ,

Τα στοιχεία για τον ΟΑΣΘ διαψεύδουν κυβέρνηση και δήμο

Τα στοιχεία για τον ΟΑΣΘ διαψεύδουν κυβέρνηση και δήμο

Σε πλήρη διάψευση της κυβερνητικής εικόνας για την κατάσταση στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης οδηγούν στοιχεία τα οποία παρουσίασε σήμερα Τετάρτη η δημοτική παράταξη στον Δήμο Θεσσαλονίκης «Πόλη Ανάποδα-Δύναμη Ανατροπής». Αυτά αποδεικνύουν ότι όχι μόνο η κατάσταση δεν βελτιώθηκε, όπως ισχυρίζεται η κυβέρνηση, αλλά ότι έχουμε επιστρέψει σε μια απελπιστική για τους χιλιάδες επιβάτες «κανονικότητα» ταλαιπωρίας και συνωστισμού.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το διάστημα από την άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας (4/5/2020) ως σήμερα, παρά την αποκατάσταση της κυκλοφορίας και παρά την ανάγκη για περισσότερα δρομολόγια ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός, στους δρόμους της πόλης εμφανίζονται να κυκλοφορούν κάθε μέρα 177 οχήματα, δηλαδή 23% λιγότερα ακόμα κι από τον Ιανουάριο του 2020.

Ο Αντώνης Γαζάκης, επικεφαλής της παράταξης αναφέρθηκε στις υποσχέσεις του πρωθυπουργού, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και του γενικού γραμματέα του Υπουργείου οι οποίες, όπως είπε, «όλες τους ήταν ψευδείς».

Ενδεικτικά, ο Κ. Καραμανλής στις 3 Σεπτεμβρίου 2019 ισχυριζόταν πως σε κυκλοφορία βρίσκονταν 273 από τα 213 που παρέλαβε η νέα διοίκηση. Στις 6 Σεπτέμβρη, ο ίδιος ο πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ στις 6 Σεπτεμβρίου υποστήριζε πως έχουν τεθεί σε κυκλοφορία επιπλέον 120 λεωφορεία ενώ συνολικά 150 με 200 θα εντάσσονταν στην εξυπηρέτηση της πόλης. Ο γ.γ. Μεταφορών Ν. Σταθόπουλος στις 12 Δεκεμβρίου σε ειδική συνεδρίαση του Δ.Σ. του Οργανισμού μιλούσε για επιπλέον 120 λεωφορεία ενώ με τη σύμβαση ΚΤΕΛ-ΟΑΣΘ στις 16 Μαρτίου για την παραχώρηση γραμμών στα ΚΤΕΛ 120 νέα λεωφορεία θα προστίθονταν στον στόλο. Ο υπουργός Μεταφορών μάλιστα στην πιο πρόσφατη δήλωσή του στις 22 Μαϊου δήλωσε: «ψεύδεστε όταν λέτε ότι κυκλοφορούν 180 λεωφορεία. Σήμερα κυκλοφορούν 350 λεωφορεία».

«Είναι βαθιά προσβλητικό πιστεύουμε για την κοινωνία της Θεσσαλονίκης, μια κοινωνία που ταλαιπωρείται εδώ και χρόνια από την κατάσταση του ΟΑΣΘ, η κυβέρνηση, η διοίκηση του ΟΑΣΘ κι η διοίκηση του Δήμου, να προσπαθούν να την καθησυχάσουν εδώ και ένα χρόνο μόνο με ψέματα» σημείωσε ο Α. Γαζάκης στην συνέντευξη τύπου παρουσιάζοντας την κατάσταση όπως έχει σήμερα. Τα στοιχεία αναζητήθηκαν μέσω της ιστοσελίδας του ΟΑΣΘ που «διαβάζει» μέσω του συστήματος τηλεματικής πόσα λεωφορεία κυκλοφορούν κάθε στιγμή στο δρόμο και τέθηκαν υπο επεξεργασία από πρόγραμμα που δημιούργησε η παράταξη και το οποίο παρακολουθεί κάθε 10 λεπτά τα δεδομένα που δίνει ο ίδιος ο ΟΑΣΘ.

Το σημαντικότερο στοιχείο, σύμφωνα με την παράταξη, είναι ο μέγιστος αριθμός οχημάτων σε κυκλοφορία εντός της ημέρας. Ο αριθμός αυτός κυμαίνεται από 250 ως 150 περίπου στο διάστημα της απαγόρευσης κυκλοφορίας και σήμερα είναι κοντά στα 180 λεωφορεία. «Πέρα από αυτά, υποθέτουμε ότι υπάρχει και ένα ποσοστό οχημάτων σε αναμονή στις αφετηρίες, το οποίο όμως δεν αλλάζει δραματικά τα δεδομένα. Τα στοιχεία αυτά λοιπόν είναι απόλυτα αξιόπιστα και πραγματικά. Αν μετά τη σημερινή παρουσίαση, ο ΟΑΣΘ θελήσει να τα διαψεύσει, θα πρέπει ταυτόχρονα να ομολογήσει ότι δεν δουλεύει το σύστημα τηλεματικής, για το οποίο δηλώνει τόσο υπερήφανος» σημείωσε ο Α. Γαζάκης.

Η σύγκριση από τον Ιανούριο του 2020, οπότε ξεκίνησε η καταγραφή των στοιχείων ως το Μάιο (από την άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας και μετά), δείχνει ότι υπάρχει μια συνεχόμενη πτώση των λεωφορείων που κινούνται στους δρόμους, η οποία φτάνει το 23,2%.

«Πέρα από την τάση κατάρρευσης του Οργανισμού, τα στοιχεία είναι ακόμη πιο τραγικά αν σκεφτεί κανείς ότι μιλάμε για μια περίοδο όπου κάθε συνωστισμός θεωρείται και είναι μια επικίνδυνη εστία για τη μετάδοση της επιδημίας» δήλωσε ακόμη ο Α. Γαζάκης κάνοντας λόγο για υποκρισία της κυβέρνησης «από τη μία να επιτίθεται με ΜΑΤ ενάντια σε νέους και νέες που απλά κάθονται σε ελεύθερους χώρους και από την άλλη να αναγκάζει τους επιβάτες της πόλης να στριμώχνονται σε όλο και λιγότερα, όλο και πιο γερασμένα λεωφορεία».

Μπορεί, σύμφωνα με τον ίδιο, να μην υπάρχει ακόμη ακραίος συνωστισμός μετά την άρση της απαγόρευσης λόγω του ότι χιλιάδες εργαζόμενοι/ες φοβούνται να στριμωχτούν στα λεωφορεία και αναγκάζονται να πάνε στη δουλειά με τα ποδιά, με ΙΧ ή ακόμη και με ταξί, αυτό όμως δε θα συνεχιστεί για πολύ. Ήδη, όπως υπενθύμισε «κυκλοφορούν ανεπίτρεπτες εικόνες συνωστισμού, οι οποίες ακυρώνουν όλη την προσπάθεια, όλες τις θυσίες που έκανε ο λαός μας αυτούς τους μήνες».

Δεν υπάρχει όφελος από τη σύμβαση με τα ΚΤΕΛ

Ακόμη όμως και η περιβότητη σύμβαση με τα ΚΤΕΛ, έκανε απ`ότι φαίνεται τα πράγματα χειρότερα, αφού κατακερμάτισε το έργο του ΟΑΣΘ ενώ έγινε με απευθείας ανάθεση και χωρίς διαφάνεια. Ο Α. Γαζάκης ανέφερε ότι η «Πόλη Ανάποδα-Δύναμη Ανατροπής» αντιτάχθηκε στη σύμβαση χαρακτηρίζοντας την «μερική ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ που ξεκίνησε με την προηγούμενη κυβέρνηση και εντάθηκε από τη σημερινή κυβέρνηση και διοίκηση, με την παραχώρηση 25 επιπλέον γραμμών». «Η ιδιαίτερη αυτή μορφή ιδιωτικοποίησης έκανε τα πράγματα ακόμα χειρότερα, αφού κατακερματίζει το έργου του ΟΑΣΘ, ενώ έγινε με απευθείας ανάθεση, χωρίς καμία διαφάνεια» είπε ακόμη.

Από τη λειτουργία των γραμών των ΚΤΕΛ που ξεκίνησε σταδιακά από τις αρχές Απρίλη η εικόνα, σύμφωνα με τα στοιχέια που δόθηκαν είναι η εξής: Παρά το γεγονός ότι το ΚΤΕΛ αγόρασε, όπως δήλωσε 120 λεωφορεία, κάθε μέρα στους δρόμους εμφανίζονται από 30 ως 46 λεωφορεία το μέγιστο. Τα ΚΤΕΛ δεν πραγματοποιούν το 35-40% του έργου, αλλά το 21%, δηλαδή σχεδόν το μισό από αυτό που προβλεπόταν. Παρά την είσοδο των ΚΤΕΛ και την ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ, ο αριθμός οχημάτων διαρκώς μειώνεται. Συγκεκριμένα τα λεωφορεία που κυκλοφορούν έχουν μειωθεί από τον Ιανουάριο ως σήμερα κατά 38,5%:

Όσον αφορά στα 50 λεωφορεία που ο δήμαρχος θέλει να αγοράσει με χρήματα του Δήμου, η «Πόλη Ανάποδα- Δύναμη Ανατροπής» τονίζει ότι ο ΟΑΣΘ είναι μια κρατική εταιρία και η ενίσχυση της δημόσιας συγκοινωνίας είναι ευθύνη της κυβέρνησης.

«Τα χρήματα που διαθέτει ο κ. Ζέρβας, δεν είναι δικά του. Είναι το πλεόνασμα που έχει δημιουργηθεί από την χρόνια υπερφορολόγηση των δημοτών μέσω των δημοτικών τελών για τις -όποιες- υπηρεσίες καθαριότητας και φωτισμού απολαμβάνουν. Σύμφωνα με το νόμο -τουλάχιστον ως σήμερα- τα τέλη αυτά είναι αυστηρά ανταποδοτικά: τα πληρώνουμε στο Δήμο γιατί ο Δήμος έχει αναλάβει αυτές τις υπηρεσίες και απαγορεύεται ρητά να πάνε σε άλλες ανάγκες» σχολίασε ο Α. Γαζάκης επισημαίνοντας πως «στο μέσο μιας υγειονομικής κρίσης τα χρήματα αυτά χρειάζονται για τη βελτίωση των υπηρεσιών καθαριότητας, ειδικά στις παρατημένες γειτονιές (τακτικότερη αποκομιδή, μέσα ατομικής προστασίας στους εργαζόμενους, προσλήψεις τακτικού προσωπικού, νέα απορριμματοφόρα, αναδιοργάνωση της ανακύκλωσης)». «Αν πάλι περισσεύουν, θα μπορούσε να τα αφαιρέσει από τα επόμενη δημοτικά τέλη, απαλλάσσοντας τους άνεργους και μειώνοντάς τα κατά 50% στα σπίτια των φτωχών εργαζομένων, όπως προτείναμε και πέρσι» ή να τα αξιοποιήσει για την ενίσχυση απόρων, αστέγων, ελεύθερων χώρων και ποδηλατοδρόμων» κατέληξε.

Έτσι, σύμφωνα με τον δημοτικό σύμβουλο «αποδεικνύεται ότι η αγορά των 50 λεωφορείων θα λειτουργήσει ως ένα ακόμη επικοινωνιακό τρικ και μάλιστα χωρίς σχέδιο καθώς δεν έχει ξεκαθαριστεί το το πώς θα γίνει η αγορά και η διάθεση των λεωφορείων στα ΚΤΕΛ»

Σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι ακόμη και η μείωση του ΦΠΑ στα μέσα μεταφοράς από 24% στο 13% που συνιστά ένα πενιχρό όφελος για τους πολίτες, η διοίκηση αποφάσισε να το παρακρατήσει.

Τέλος, ο Α. Γαζάκης επανέφερε τις θέσεις της Πόλης Ανάποδα για την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΑΣΘ υπό κρατική ιδιοκτησία με τη συμμετοχή των Δήμων και με κοινωνικό έλεγχο. Την ανάγκη διεύρυνσης του μέτρου των δωρεάν μετακινήσεων, την ενίσχυση των γραμμών με περισσσότερα δρομολόγια και επέκταση ωραρίου μέχρι και την νύχτα για την εξυπηρέτηση αναγκών των εργαζομένων και της νεολαίας. Η παράταξη ζητά ακόμη επαναλειτουργία της ΕΛΒΟ υπό δημόσιο έλεγχο και ιδιοκτησία, ως βασικό προμηθευτή του ΟΑΣΘ, του ΕΣΥ, της Πυροσβεστικής και των άλλων δημόσιων υπηρεσιών και την λειτουργία αποκλειστικών, προστατευμένων λωρίδων για την κίνηση λεωφορείων.

Ο Γ. Λαθήρας, δημοτικός σύμβουλος με την δημοτική παράταξη «η Πόλη Αλλιώς» στον Δήμο Νεάπολης – Συκεών περιέγραψε την κατάσταση των συγκοινωνιών στις δυτικές συνοικίες της πόλης δηλώνοντας ότι «η μόνη κανονικότητα στην οποία επέστρεψε η πόλη μετά την πανδημία, όπως με ειρωνία απευθύνθηκε χθες ο πρωθυπουργός στους απολυμένους της 3Κ είναι είναι η κανονικότητα των άθλιων συγκοινωνιών, ένα ατέλειωτο μαρτυρίο με στιβαγμένους επιβάτες». «Και ενώ η περιοχή μας είναι η πιο κοντινή χιλιομετρικά αναγκαζόμαστε επί ώρες να μετακινούμαστε για να πάμε στη δουλειά μας ή να επιστρέψουμε σπίτι» πρόσθεσε ενώ παράλληλα αναφέρθηκε στην άθλια κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι στάσεις και ο στόλος των λεωφορείων. «Χρειάζεται ένα κίνημα των πολιτών για να διεκδικήσει τις συγκοινωνίες που αξίζουν στην πόλη» κατέληξε προαναγγέλοντας νέα κινητοποιήση των πρωτοβουλιών για έναν δημόσιο ΟΑΣΘ μέσα στον Ιούνιο.

Η ιστοσελίδα με τα στοιχεία για την κίνηση των λεωφορείων από την τηλεματική του ΟΑΣΘ που έφτιαξαν από κοινού τα δύο δημοτικά σχήματα: http://paratiritiriooasth.com

Φωτογραφία αρχείου: Δημήτρης Τοσίδης
 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Ακυρώθηκε η εγκατάσταση 15 ανεμογεννητριών στην Τήνο

Η easyJet ανακοίνωσε μείωση προσωπικού της κατά 30%