Συνεχίζονται οι αντιδράσεις μετά τη γνωστοποίηση της εγκατάστασης πλωτού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μέσα στο Θερμαϊκό κόλπο. Μετά την περιφερειακή σύμβουλο Δέσποινα Χαραλαμπίδου και η περιφερειακή παράταξη Κοιτάμε Μπροστά καλεί τη διοίκηση Τζιτζικώστα στη περιφέρεια να προχωρήσει σε συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για το θέμα καθώς και να πάρει ως διοίκηση θέση.
Αυτά τα δύο ερωτήματα απευθύνει δημόσια προς τη διοίκηση της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας η παράταξη της μείζονος αντιπολίτευσης στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κοιτάμε Μπροστά.
Όπως επισημαίνει η περιφερειακή παράταξη, «από ανάλογες περιπτώσεις στο παρελθόν, δεν έχουμε και πολλές ελπίδες ανταπόκρισης, καθώς το Περιφερειακό Συμβούλιο έχει υποβαθμιστεί και δεν συζητά πλέον τα σοβαρά ζητήματα της πόλης, ούτε και υποστηρίζεται ο μητροπολιτικός του ρόλος, με ευθύνη της διοίκησης. Οι αποφάσεις πλέον παίρνονται σε… «ανώτερα» επίπεδα και η Περιφέρεια απλά ακολουθεί πειθήνια!».
Παράλληλα η παράταξη θέτει και επιμέρους ερωτήματα:
«Γιατί άραγε δόθηκε προθεσμία μόλις 15 ημερών, εντός προεκλογικής περιόδου, από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΑΕΥ) μόνο προς τους Δήμους του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης που έχουν θαλάσσιο όριο στο Θερμαϊκό Κόλπο, για να υποβάλλουν αντιρρήσεις στο αίτημα για την επέκταση της ήδη υπάρχουσας αδειοδότησης για την κατασκευή Πλωτού Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), έτσι ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί ταυτόχρονα 2 σκάφη;
Γιατί δεν δόθηκε μεγαλύτερη προθεσμία σε περίοδο που θα μπορούσε να γίνει διαβούλευση με μεγαλύτερη ηρεμία και συγκέντρωση;
Γιατί δεν περιλήφθηκαν στους αποδέκτες και οι υπόλοιποι Δήμοι του Πολεοδομικού Συγκροτήματος;
Γιατί δεν περιλήφθηκε το Περιφερειακό Συμβούλιο Κ. Μακεδονίας;
Υπάρχουν ζητήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια των πολιτών της Θεσσαλονίκης σε περίπτωση ατυχήματος;
Υπάρχουν ζητήματα περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ατμοσφαιρικής και θαλάσσιας ρύπανσης, αισθητικής υποβάθμισης;
Θα υπάρξουν επιπτώσεις σε οικονομικές δραστηριότητες, όπως οι μυδοκαλλιέργειες της Χαλάστρας;
Υπάρχει αντίστοιχο προηγούμενο σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, ή αποφεύγεται η κατασκευή παρόμοιων σταθμών τόσο κοντά στην ακτή (μόλις 3,4 χλμ από τον 6ο προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης) και σε ημίκλειστες θαλάσσιες περιοχές με μεγάλη πυκνότητα ανθρωπογενών δραστηριοτήτων;
Ποιό το όραμα της διοίκησης για τον Θερμαϊκό Κόλπο; Θα φτιάξει το Παραλιακό Μέτωπο για να χαζεύουν οι τουρίστες και οι κάτοικοι τον Πλωτό Τερματικό Σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), που θα καλύπτει 80 στρέμματα σε έκταση και 170.000 κυβικά μέτρα σε συνολικό όγκο;».
«Αυτά είναι ερωτήματα που θα άξιζε να συζητηθούν σε μια πραγματικά ουσιαστική διαβούλευση για να γνωρίζουν οι πολίτες της Θεσσαλονίκης τις απαντήσεις. Η ενεργειακή πολιτική δεν είναι μια πολιτική που αποφασίζεται κεντρικά και επιβάλλεται στις τοπικές κοινωνίες σαν να αποτελούνται αυτές από αγράμματους ιθαγενείς! Υπάρχουν πλέον τα μέσα και τα εργαλεία για μια πιο αποκεντρωμένη ενεργειακή πολιτική, με τους πολίτες σε ενεργότερο ρόλο», καταλήγει η ανακοίνωση της περιφερειακής παράταξης.
Κοινή ανακοίνωση Σακισλόγλου-Τρεμόπουλου
Την ίδια ώρα, με κοινή τους ανακοίνωση οι δημοτικές κινήσεις «Κίνηση για τη Θεσσαλονίκη 2310», με επικεφαλής τον Άκη Σακισλόγλου και η «Οικολογία-Αλληλεγγύη», με επικεφαλής τον Μιχάλη Τρεμόπουλο, κάνουν λόγο για μεθοδεύσεις και κινήσεις ενεργειακής πολιτικής που εντείνουν αντί να μειώνουν τη χρήση ενός τύπου ορυκτού καυσίμου, όπως το LNG.
Παράλληλα οι δύο Δημοτικές Κινήσεις θα επιδιώξουν να συντονιστούν με άλλες αυτοδιοικητικές και κοινωνικές συλλογικότητες, ώστε να αποτραπεί η συγκεκριμένη επιλογή για τη Θεσσαλονίκη.
Αναλυτικά η κοινή ανακοίνωση των δύο δημοτικών κινήσεων:
«Η ενεργειακή πολιτική της χώρας είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να περνά με μεθοδευμένες αποφάσεις και χωρίς δημοκρατικό διάλογο στις τοπικές κοινωνίες, όπως η κατασκευή Πλωτού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στον Θερμαϊκό, με πιθανές μεγάλες επιπτώσεις στην ασφάλεια και στο περιβάλλον.
Η προθεσμία μόλις 15 ημερών, εντός της προεκλογικής περιόδου, που δόθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΑΕΥ) προς τους Δήμους του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης οι οποίοι έχουν θαλάσσιο όριο στον Θερμαϊκό Κόλπο, ώστε να υποβάλουν αντιρρήσεις στο αίτημα για την επέκταση της υπάρχουσας αδειοδότησης για την κατασκευή Πλωτού Τερματικού Σταθμού LNG, είναι προσχηματική. Και θυμίζει αντίστοιχες μεθοδεύσεις που έγιναν στην περίοδο της καραντίνας για τον κορονοϊό, όπως η έγκριση της καύσης απορριμμάτων στην τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ.
Δυστυχώς, αν και η Elpedison έχει ξεκινήσει τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης από πέρυσι και το θέμα έχει δημοσιοποιηθεί τον Νοέμβριο του 2022, η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης δεν έχει δείξει καμία διάθεση να ασχοληθεί με το ζήτημα. Είναι όμως υποχρεωμένη να το φέρει στο Δημοτικό Συμβούλιο της επόμενης Δευτέρας.
Η συγκεκριμένη εγκατάσταση, που επεκτείνεται ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί ταυτόχρονα 2 μεγάλα σκάφη, δεν είναι μια απλή υπόθεση τεχνικής έγκρισης μιας οποιασδήποτε ενεργειακής μονάδας. Υπάρχουν πολύ σοβαρά ζητήματα, που σχετίζονται με την ασφάλεια των πολιτών της Θεσσαλονίκης σε περίπτωση ατυχήματος, με περιβαλλοντικές επιπτώσεις από διαρροές ρύπων και αλλαγές στη ροή των ρευμάτων, με επιπτώσεις στην τοπική θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα, ακόμη και με επιπτώσεις σε παρακείμενες οικονομικές δραστηριότητες, όπως οι μυδοκαλλιέργειες της Χαλάστρας.
Η χωροθέτηση της μονάδας προβλέπεται να γίνει σε απόσταση μόλις 3,4 χλμ από τον 6ο προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης και 3,1 χλμ από την ακτή της Χαλάστρας στα δυτικά. Η απαιτούμενη πλωτή επιφάνεια ανέρχεται σε περίπου 80 στρέμματα ενώ ο συνολικός όγκος της μονάδας υπολογίζεται σε 170.000 κυβικά μέτρα. Δηλαδή, θα πρόκειται για μια επιβλητική αντιαισθητική εγκατάσταση, ορατή σε όλους τους Θεσσαλονικείς που θα κάνουν βόλτα στο πλακόστρωτο της Νέας Παραλίας, από τον Λευκό Πύργο μέχρι το Μέγαρο Μουσικής και τον Ναυτικό Όμιλο!
Σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, αποφεύγεται η κατασκευή παρόμοιων σταθμών τόσο κοντά στην ακτή και σε ημίκλειστες θαλάσσιες περιοχές με μεγάλη πυκνότητα ανθρωπογενών δραστηριοτήτων, όπως συμβαίνει στον Θερμαϊκό Κόλπο, για προφανείς λόγους ασφαλείας και επικινδυνότητας.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει ωθήσει την Ευρωπαϊκή Ένωση σε απεγνωσμένες κινήσεις απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο, προς όφελος του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Η κυβέρνηση της Ν.Δ. έχει σπρώξει αυτή την απεγνωσμένη πολιτική σε ακόμη πιο ακραία επίπεδα, “φυτεύοντας” από έναν πλωτό σταθμό LNG σε μεγάλα λιμάνια της Β. Ελλάδας (Αλεξανδρούπολη, Βόλος, Θεσσαλονίκη). Ο στόχος της είναι να αποτελέσει η χώρα εξαγωγικό “κόμβο” για τα Βαλκάνια και όχι να καλύψει απλώς τις εγχώριες ανάγκες. Κάτι τέτοιο, ωστόσο, φορτώνει τη χώρα με υπέρμετρο περιβαλλοντικό ρίσκο, για αμφίβολα οφέλη από τα ιδιωτικά κέρδη που θα προκύψουν.
Οι Δημοτικές Κινήσεις «Κίνηση για τη Θεσσαλονίκη 2310», με επικεφαλής τον Άκη Σακισλόγλου και η «Οικολογία-Αλληλεγγύη», με επικεφαλής τον Μιχάλη Τρεμόπουλο, απορρίπτουν τέτοιου είδους μεθοδεύσεις και κινήσεις ενεργειακής πολιτικής που εντείνουν αντί να μειώνουν τη χρήση ενός τύπου ορυκτού καυσίμου, όπως το LNG. Υποστηρίζουν την αποκεντρωμένη και δημοκρατική παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ), με κατάλληλη χωροθέτηση, που δεν θα υποβαθμίζει τις προστατευόμενες περιοχές της ελληνικής φύσης και τη βιοποικιλότητα, με διαχείριση από τους ίδιους τους πολίτες (κυρίως δια μέσου ενεργειακών συνεταιρισμών). Η διεθνής αντεπίθεση των πολυεθνικών εκμετάλλευσης ορυκτών καυσίμων, πυρηνικής ενέργειας και δήθεν “πράσινης ανάπτυξης”, μετά τις διεθνείς εκστρατείες για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, έχει σοβαρές επιπτώσεις και στη χώρα μας, ισοπεδώνοντας βουνά και κάμπους.
Για όλους αυτούς τους λόγους, οι δύο Δημοτικές Κινήσεις θα επιδιώξουν να συντονιστούν με άλλες αυτοδιοικητικές και κοινωνικές συλλογικότητες, ώστε να αποτραπεί η συγκεκριμένη επιλογή για τη Θεσσαλονίκη».