Στο στόχαστρο του διευθύνοντα συμβούλου της Nu Boyana Studio Hellenic SA, Yariv Lerner, βρέθηκε ο συνδικαλισμός και τα εργασιακά δικαιώματα, όπως αποτυπώνεται σε δηλώσεις του το Σάββατο 11 Νοεμβρίου στην εκδήλωση της Ένωσης Κινηματογραφιστών Βόρειας Ελλάδας (ΕΚΒΕ) «Find your Fund». Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του 64ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με τη συμμετοχή δεκάδων επαγγελματιών του κινηματογράφου και σπουδαστών σχετικών σχολών της πόλης.
Η Nu Boyana είναι η εταιρεία με έδρα την Βουλγαρία που οργανώνει τις παραγωγές των ταινιών που γυρίστηκαν τα τελευταία χρόνια στη Θεσσαλονίκη, η οποία μετατράπηκε, σύμφωνα με δημοσιεύματα σε νέο «Ηοllywood». Ωστόσο πίσω από τα πομπώδη δημοσιεύματα και την παρουσία των διάσημων ηθοποιών που συμμετείχαν κρύβεται μια πραγματικότητα όχι τόσο λαμπερή για τους εργαζόμενους στις παραγωγές αυτές που δεν φαίνεται να αποδίδουν στις τοπικές κοινωνίες κάποιο σημαντικό όφελος.
Ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Yariv Lerner, σε δηλώσεις του στην εκδήλωση παραδέχτηκε ότι η εταιρεία έχει χρέος ύψους πάνω από 2 εκατ. ευρώ σε λογαριασμούς και πρόσωπα από την τελευταία ταινία Dirty Angels ζητώντας «συγνώμη». Μεγάλο προβληματισμό όμως προκάλεσαν στους επαγγελματίες που παραβρέθηκαν στην εκδήλωση και οι οποίοι δεν κλήθηκαν να συμμετέχουν στις παραγωγές-καθώς αυτές στελεχώθηκαν με το συνεργείο από την ίδια την εταιρεία- οι δηλώσεις του περί σωματείων, συλλογικών διαπραγματεύσεων και εργασιακών δικαιωμάτων. Αυτά όχι μόνο δεν φαίνεται να έχουν κάποια αξία, αντίθετα στοχοποιήθηκαν από τον διευθύνοντα σύμβουλο ως τροχοπέδη για την ανάπτυξη των παραγωγών…
Όπως αναφέρει η Ένωση Κινηματογραφιστών Βόρειας Ελλάδας στην ανακοίνωσή της «με λύπη διαπιστώσαμε την πολεμική διάθεση της διεύθυνσης της Nu Boyana απέναντι στα σωματεία. Ο κ. Lerner προχώρησε σε μια πλήρως ανιστόρητη αφήγηση σχετικά με τα σωματεία, παίρνοντας αφορμή από τις πρόσφατες απεργίες των SAG, WGA SAG-AFTRAκ.ά. στις ΗΠΑ, οι οποίες μόλις είχαν τελειώσει με τη νίκη των σωματείων. Συγκεκριμένα είπε πως τα σωματεία «δεν έχουν επαφή με τους εργαζόμενους” και ότι “φταίει η δομή τους που στήθηκε από τον Al Capone, ο οποίος ήταν αυτός που την εφηύρε”(!)».
Αλγεινή εντύπωση προκάλεσε στο κοινό, σύμφωνα με την ΕΚΒΕ, το γεγονός οι δηλώσεις του έγιναν σε μια εκδήλωση που διοργάνωνε ένα σωματείο. Όπως συνεχίζει στην καταγγελία του του σωματείο, ο Yariv Lerner «δεν δίστασε, μάλιστα, να μας προειδοποιήσει για τις “έμφυτες παγίδες των σωματείων” που βρίσκονται “στις συλλογικές διαπραγματεύσεις”. Επιπλέον, προχώρησε σε παραδείγματα για το πώς τα εργασιακά δικαιώματα αποτελούν, κατά τον ίδιο, τροχοπέδη σε μία παραγωγή. Ο ίδιος θεωρεί, μάλιστα, φυσιολογικό να ξυπνάει τον/την βοηθό του στις 3.00 τα ξημερώματα για να δουλέψει καθώς η σχέση εργασίας του/της δεν θα έπρεπε να διέπεται από ωράρια, όπως μια κανονική σύμβαση εργασίας, αλλά είναι μια σύμβαση έργου από την αρχή μέχρι το τέλος της παραγωγής με ό,τι αυτό συνεπάγεται».
Η ΕΚΒΕ διαπιστώνει ακόμη «την πλήρη απαξίωση στον επαγγελματισμό μας χωρίς να είναι γνώστης της κατάρτισής μας, καθώς δεν πραγματοποιήθηκε ουδέποτε ένα ανοιχτό κάλεσμα στους επαγγελματίες του οπτικοακουστικού κλάδου στη Β. Ελλάδα παρά μονάχα σε ηθοποιούς και βοηθητικούς» ενώ όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της, «ο ίδιος επιδόθηκε σε μία ρητορική διδακτισμού, παροτρύνοντας να επιμορφωθούμε με σεμινάρια στη Film Forge που εδρεύει στη Βουλγαρία». Αυτό προκάλεσε μία δυσφορία καθώς το κοινό που απευθυνόταν απαρτίζονταν από επαγγελματίες με πολύχρονη πείρα και με κινηματογραφικές σπουδές και από σπουδαστές κινηματογραφικών σχολών.
«Ευελπιστούμε οι επόμενες ξένες «επενδύσεις» στη χώρα μας να γίνουν με καλύτερες προϋποθέσεις, να αξιοποιήσουν το ανθρώπινο δυναμικό επαγγελματιών που με δυσκολία προσπαθεί να σταθεί όρθιο και ν’ αφήσουν ένα θετικό αντίκτυπο στη Β. Ελλάδα» καταλήγει η ΕΚΒΕ στην ανακοίνωσή της.
Σε δηλώσεις της στο alterthess.gr η Αλεξάνδρα Ακανθοπούλου, πρόεδρος της ΕΚΒΕ δίνει περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το τι συμβαίνει με τις παραγωγές της Ny Boyanna Studio στη Θεσσαλονίκη.
«Σύμφωνα με δικές μας πληροφορίες μόνο το 30% των εργαζομένων στις παραγωγές είναι άνθρωποι που ζουν και εργάζονται στην Β. Ελλάδα. Από το ποσοστό αυτό οι περισσότεροι είναι φοιτητές Τμήματος Κινηματογράφου που κάνουν τη πρακτική τους και αν αφαιρέσουμε και αυτούς μικρό ποσοστό των εργαζομένων αφορά πραγματικούς επαγγελματίες του κλάδου της περιοχής μας. Στην εκδήλωση δόθηκε το βήμα για να ειπωθεί η αλήθεια πίσω από το «Hollywood», ποιες είναι οι συνθήκες εργασίας και ποια η κατάσταση επικρατεί πίσω από τις ξένες επενδύσεις» σημειώνει. Μάλιστα η ίδια χαρακτηρίζει προσβλητική και την τοποθέτηση του στην επιμόρφωση των επαγγελματιών του κλάδου μέσω της Film Forge που εδρεύει στην Βουλγαρία, καθώς, όπως αναφέρει, πρόκειται για ένα σεμινάριο μερικών ημερών που δεν μπορεί να αντικαταστήσει κινηματογραφικές σπουδές πολλών ετών, μεταπτυχιακά και την πολύχρονη πείρα των εργαζομένων στην Βόρεια Ελλάδα».
Όσον αφορά στο «συγνώμη» του Yariv Lerner, η ίδια δηλώνει ότι «μια συγνώμη δεν αρκεί για να εξαλείψει το χρέος. Γνωρίζουμε ότι εργαζόμενοι δεν έχουν πληρωθεί, σίγουρα το χρέος αφορά και άλλους εμπλεκόμενους φορείς και τομείς».
Αναφορικά με την στοχοποίηση του συνδικαλισμού η κα Ακανθοπούλου εκφράζει την αναγκαιότητα οι εργαζόμενοι να γνωρίζουν τα εργασιακά τους δικαιώματα, να μην «ρίχνουν» τις αμοιβές τους, να διεκδικούν την τήρηση της ελληνικής νομοθεσίας καθώς μπορεί να αφορά μια ξένη επένδυση, ωστόσο διέπεται, όπως λέει, από τους κανόνες της χώρας. «Δεν γίνεται τα ωράρια να υπερβαίνουν το οχτάωρο, πόσο μάλλον δεν γίνεται 3 τα μεσάνυχτα οι εργαζόμενοι να είναι διαθέσιμοι για να εργαστούν!». Τέλος καλεί σε ενδυνάμωση του συνδικαλισμού και συσπείρωση στην ΕΚΒΕ «για να δυναμώσει η φωνή μας, να μην αισθάνεται κανείς και καμία μόνος/η απέναντι στον εργοδότη, να μπορεί να διαπραγματευόμαστε τις εργασιακές μας συνθήκες. Με την ένταξη των νέων επαγγελματιών στα σωματεία μπορούν να παταχθούν τα κακώς κείμενα που συμβαίνουν στη χώρα μας και στον κλάδο αυτό».