Περεταίρω ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης φέρνει το σχέδιο της κυβέρνησης που παρουσιάστηκε εχθές, Παρασκευή, στο Υπουργικό Συμβούλιο από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Προβλέπεται διαρκής και αυξανόμενη ιδιωτικοποίηση λεωφορειακών γραμμών, όπως συμβαίνει σήμερα με τα ιδιωτικά ΚΤΕΛ.
Στο σχέδιο περιλαμβάνεται η δημιουργία νέου φορέα και η κατάργηση του ΟΑΣΘ, ο οποίος συνεχίζει να τελεί υπό εκκαθάριση. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Υπουργικού παρουσιάστηκε και το σχετικό χρονοδιάγραμμα, σύμφωνα με το οποίο η όλη διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Οκτωβρίου του 2024.
Το σχέδιο της κυβέρνησης για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει:
-Κατάργηση, μέσω της διαδικασίας εκκαθάρισης εν λειτουργία του ΟΑΣΘ και σύσταση ενός νέου δημόσιου Φορέα, σε πλήρη συμμόρφωση με τις διατάξεις του Κανονισμού Ε.Κ. 1370/2007.
-Εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του ΟΣΕΘ, ως 100% θυγατρική του.
-Εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου από τον «Νέο ΟΑΣΘ» και ανάθεση σε ιδιώτες, του υπολειπόμενου, μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών από τον ΟΣΕΘ. Η διαδικασία αυτή ακολουθείται και σήμερα, μέσω των αναθέσεων που έχουν γίνει στα ΚΤΕΛ.
-Ο «Νέος ΟΑΣΘ» θα αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο που θα μπορεί να υλοποιεί με συνέπεια προς τους πολίτες.
Δηλαδή, η κυβέρνηση λέει ευθέως ότι ο «νέος ΟΑΣΘ» θα αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο που θα «μπορεί να υλοποιεί με συνέπεια προς τους πολίτες», και το υπόλοιπο έργο θα αναλαμβάνουν οι ιδιώτες μέσω διαγωνισμών που θα προκηρύσσει ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης. Δεν μας λέει βέβαια ποιος θα ορίζει το πόσα δρομολόγια θα μπορεί να υλοποιεί «με συνέπεια προς τους πολίτες» ο νέος ΟΑΣΘ. Η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και η διοίκηση που θα έχει διορίσει στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου φυσικά, με βάση τα δικά τους κριτήρια κάθε φορά.
Εν ολίγοις, η κυβέρνηση δηλώνει πως ο «νέος ΟΑΣΘ» θα εκτελεί δρομολόγια μόνο στο κέντρο της πόλης, λόγω της έλλειψης οχημάτων και οδηγών, και τα υπόλοιπα δρομολόγια θα αναλαμβάνουν ιδιώτες, με το ανάλογο τίμημα για το Ελληνικό Δημόσιο φυσικά.
Δεν πρέπει επίσης να παραβλέπουμε το γεγονός ότι στον υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ οι μόνες προσλήψεις που έγιναν τα τελευταία 10 χρόνια είναι οι περίπου 150 προσλήψεις οδηγών με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, χωρίς καμία δέσμευση για ανανέωση τους. Το ανθρώπινο δυναμικό του δημόσιου ΟΑΣΘ, που θα μεταφερθεί στον νέο φορέα, θα συνεχίσει λόγω των συνταξιοδοτήσεων να μειώνεται χρόνο με τον χρόνο ακόμα περισσότερο. Μέχρι να μείνει ο «νέος ΟΑΣΘ» χωρίς προσωπικό και η κυβέρνηση να παρουσιάσει ως «μονόδρομο» την παραχώρηση του συνόλου του συγκοινωνιακού έργου σε ιδιωτικές εταιρείες.
Έτσι, το Δημόσιο θα έχει ως «εργαλείο» άσκησης πολιτικής μόνο τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, που εποπτεύει τις αστικές συγκοινωνίες αλλά και την μελλοντική λειτουργία του Μετρό, η οποία έχει ήδη παραχωρηθεί σε ιδιώτες. Ο ΟΣΕΘ θα κάνει δηλαδή τον «τροχονόμο» των ιδιωτικών εταιρειών στις συγκοινωνίες της πόλης.
ΙΜ