Την στιγμή που όλος ο κόσμος θρηνούσε και διαδήλωνε για την στυγερή δολοφονία των σκιτσογράφων στο Παρίσι, ο έλληνας πρωθυπουργός, προχωρούσε σε ένα κρεσέντο μισαλλοδοξίας το οποίο, πολύ θα το ζήλεψε, ο φυλακισμένος Μιχαλολιάκος. Ο κ. Σαμαράς, στη γραμμή συμβούλων και βουλευτών του που διαπνέονται από ρατσιστικά και ακροδεξιά σύνδρομα, μιλώντας στην Χαλκίδα, διατυμπάνιζε με το γνωστό του ύφος «είδατε τι έγινε στην Γαλλία και εδώ καλούν και άλλους μετανάστες μοιράζουν ιθαγένεια». Καθίσταται προφανές ότι όχι μόνο δεν καταλαβαίνει ή κάνει ότι δεν καταλαβαίνει, αλλά προσπαθεί να δυναμώσει τη φωτιά που έχουν ανάψει οι εμπρηστές τρομοκράτες. Η λύση που προκρίνει είναι οι φράχτες. Για τον πρωθυπουργό, οι μουσουλμάνοι πρόσφυγες της Συρίας που προσπαθούν να σωθούν από την μανία των ομοθρήσκων τους του Ισλαμικού Κράτους, είναι δυνάμει δολοφόνοι σαν τους διώκτες τους. Εφόσον αυτά πρεσβεύει, προσβάλλει τα πιστεύω των νεκρών σκιτσογράφων, οι οποίοι δολοφονήθηκαν επειδή ακριβώς δεν υποτάχθηκαν στην μισαλλοδοξία της σέχτας. Όπως το διατυπώνει ο Ραούλ Βάνεγκεμ στο βιβλίο του «Τίποτα δεν είναι ιερό, όλα μπορούν να λεχθούν» (εκδόσεις Σαββάλας, 2005) το οποίο αποτελεί το μανιφέστο των Ρεπόρτερ Χωρίς Σύνορα: «ίδιον της βαρβαρότητας είναι να διαδίδεται ακόμα και στο στρατόπεδο αυτών που την καταδικάζουν».
Ούτε μια στιγμή δεν πέρασε από το μυαλό του έλληνα πρωθυπουργού ότι οι δολοφόνοι δεν είναι άραβες μουσουλμάνοι αλλά γάλλοι υπήκοοι. Τίποτα δεν λέει, στον έλληνα πρωθυπουργό και τους ομοίους του, το γεγονός ότι οι αποκεφαλιστές του Ισλαμικού Κράτους είναι όπως έχει αποδειχθεί, όχι άραβες μουσουλμάνοι αλλά ευρωπαίοι πολίτες που εντάχθηκαν στο Ισλαμικό Κράτος. Δεν περιμένω λοιπόν από ανθρώπους που διαπνέονται, όχι από ιδέες αλλά μόνο από πούρα συναισθήματα μίσους, να μπουν στον κόπο να καταλάβουν και να εξηγήσουν τις διαφορές και τα χάσματα των δογμάτων του Ισλάμ.
Διότι ας το πούμε καθαρά, όπως θα το ήθελαν οι δολοφονημένοι μας συνάδελφοι: αν δεν εξηγήσεις στους ανθρώπους, εσύ, που μπορείς να μάθεις κάποια πράγματα περισσότερα γιατί αυτή είναι η δουλειά σου, αν δεν εξηγήσεις με όσο κόπο χρειαστεί, δεν φτάνει ανέξοδα να καταδικάζεις, τίποτα δεν καταφέρνεις έτσι, ο τρόμος θα έχει νικήσει. Πρέπει να εξηγήσεις, διαφορετικά συνεχίζεις με άλλα λόγια την ιδέα του Σιμόν ντε Μονφόρ, οποίος στην πρώτη σταυροφορία, -η οποία θυμίζω ότι έγινε εναντίον χριστιανών (των Καθαρών της νότιας Γαλλίας)- διατυμπάνιζε «Σκοτώστε τους όλους! Ο Θεός θα αναγνωρίσει τους δικούς του».
Ο τυφλός φανατισμός που γεννιέται στην καρδιά της Ευρώπης, στις σύγχρονες παραγκουπόλεις των ευρωπαϊκών πόλεων είναι χειρότερος και από τον φανατισμό της Αλ Κάιντα, είναι αυτός ο φανατισμός, που σπρώχνει και δεκάδες γυναίκες να εντάσσονται στο Ισλαμικό Κράτος προς έκπληξη ακόμη και αυτών των ηγετών του ΙΣΙΣ. Αυτό το Τέρας είναι δικό μας παιδί όπως και το δήθεν αντίθετό του το ακροδεξιό Τέρας των μαχαιροβγαλτών, ή το δομικό Τέρας της περιστολής δικαιωμάτων και των βασανιστηρίων, που σηκώνει κεφάλι με μια ποικιλία πολιτικών εκφάνσεων που εκβάλλουν όμως στην κοίτη του ίδιου ποταμού: του Αφρισμένου Μίσους.
Οι δολοφόνοι επικαλούνται προσβολές στον προφήτη τους. Η διαστροφή των ιερών κειμένων υποκινούσε πάντα τον θρησκευτικό φανατισμό που αποτελούσε από αρχαίων χρόνων το δάχτυλο που τραβούσε την σκανδάλη. Αν προσθέσεις και την οριενταλίστικη διαστροφή της εικόνας της ανατολής που καλλιεργήθηκε για αιώνες από δυτικούς διανοούμενους ο φαύλος κύκλος μοιάζει να αναπαράγεται αέναα και όλα τα μέτρα που θα παίρνουμε θα μοιάζουν με την αποτελεσματικότητα των πινακίδων που αναρτώνταν στις πλατείες της ελληνικής επικράτειας στα μέσα του περασμένου αιώνα και οι οποίες καλούσαν τους πολίτες: «Μην υβρίζετε τα Θεία».
Οι επικαλούμενες προσβολές είναι η πρόφαση. Αν αυτές ήταν το ζήτημα τότε μπορεί να εκτονωνόταν απλώς με άλλες προσβολές από τους εύθικτους μέχρι του σημείου που οι εκατέρωθεν προσβολές κανένα νόημα πια δεν θα είχαν. Είναι χαρακτηριστικό το επεισόδιο που καταγράφεται σε μια από τις στιγμές ορόσημο της ελληνικής ιστορίας, την πολιορκία του Μεσολλογίου. Όπως καταγράφεται, σε μια στιγμή ανάπαυλας της μάχης ένας τούρκος άρχισε να βρίζει την πίστη και τα άγια των αγίων του πολιορκημένου έλληνα χριστιανού, οποίος, μη χάνοντας χρόνο, απάντησε αμέσως με ένα καταιγισμό βωμολοχιών, ασυγκράτητο, τέτοιου μεγέθους, έντασης αλλά και χρονικής έκτασης που ο τούρκος σηκώθηκε όρθιος και του φώναξε «αμάν φτάνει, σταμάτα» και τότε, γέλασαν πρώτοι οι ίδιοι οι τούρκοι με το πάθημα του δικού τους που είχε βρει τον μάστορή του. (Νίκος Πλατής, Index Maladictus/ Το Βρωμολεξικό, Εκδόσεις Των Συναδέλφων)
Είναι χρέος μας στη μνήμη των Γάλλων συναδέλφων μας να μην υποκύψουμε στον τρόμο, να εξηγούμε διαρκώς, να απαντάμε στην μισαλλοδοξία από όπου κι αν προέρχεται. Άφοβα να βάζουμε απέναντι στην ατομική ή την άλλη την μαζικότερη δομική βία και τον φόβο, να τοποθετούμε αντίκρυ τους την εμπιστοσύνη και την συμπόνια, την ομορφιά του πολυδιάστατου, κόντρα στον φασισμό του μονόχρωμου και την βολεψιά των εύκολων σχημάτων. Εν ολίγοις, έχουμε χρέος να συνεχίσουμε εμπνεόμενοι από τους δολοφονημένους του Charlie-Hebdo , διότι όπως το ορίζει ο Βάνεγκεμ οφείλουμε να μην αφήσουμε άοπλη την Ελευθερία από σκέψη και γενναιοδωρία. Μόνο έτσι θα είμαστε άφοβοι, θα γίνουμε και θα παραμείνουμε, πράγματι, όλοι Charlie-Hebdo.
* Ο δημοσιογράφος του ρ/σ “Στο Κόκκινο 93,4” Απόστολος Λυκεσάς αρθρογραφεί καθημερινά στο alterthess.gr. Ακούστε ζωντανά στο “Κόκκινο 93,4” την εκπομπή “Ορθά- Κοφτά” με τον Απόστολο Λυκεσά Δευτέρα- Παρασκευή 11:00- 12:00.