Παραβιάζουν το σύνταγμα τα νέα μέτρα και η διαδικασία ψήφισης

 

Γνωμοδότηση για τη συνταγματικότητα του πολυνομοσχεδίου που ψηφίστηκε την Τετάρτη στην Βουλή παρέδωσαν, μετά από αίτημα του Α. Τσίπρα, ο Κώστας Χρυσόγονος  Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου και ο Ακρίτας Καϊδατζής Λέκτορας Συνταγματικού Δικαίου στο Τμήμα Νομικής  του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
 
Οι δύο συνταγματολόγοι έκριναν πως οι νέες πρόσθετες περικοπές σε μισθούς, συντάξεις και επιδόματα και λοιπές επιβαρύνσεις που προβλέπονται στο νομοσχέδιο και επισωρεύονται σε σειρά αντίστοιχων περικοπών και επιβαρύνσεων που έχουν επιβληθεί κατά την προηγούμενη τριετία παραβιάζουν άρθρα του Συντάγματος.
 
Σύμφωνα με την γνωμοδότηση “Δεν είναι επομένως επιτρεπτή η επιβολή μέτρων που βαρύνουν δυσανάλογα ορισμένες κατηγορίες  πολιτών έναντι άλλων ούτε, κατά μείζονα λόγο, η επισώρευση νέων μέτρων σε βάρος των ίδιων κατηγοριών πολιτών, εάν τα προηγούμενα αποδείχθηκαν απρόσφορα” και προσθέτει πως “είναι αμφίβολη η  προσφορότητα των νέων μέτρων, δηλαδή το αν και κατά πόσον η περαιτέρω αφαίμαξη ήδη συρρικνωμένων εισοδημάτων μπορεί πράγματι να αποδώσει τα προσδοκώμενα δημοσιονομικά οφέλη”. 
 
Επιπλέον αναφέρει πως “παρίσταται κατεξοχήν αμφίβολη η  αναγκαιότητα των  νέων μέτρων, δεδομένου ότι με αυτά επιβαρύνονται για πολλοστή φορά και δυσανάλογα οι μισθωτοί και συνταξιούχοι, χωρίς να έχουν εξαντληθεί οι δυνατότητες –και ούτε καν έχουν ληφθεί στοιχειώδη μέτρα– για τη σύλληψη της φορολογητέας ύλης και της παραοικονομίας, τα οποία άλλωστε μπορούν να έχουν δυνητικά πολλαπλάσια απόδοση”.  
 
Οι συνταγματολόγοι έκριναν πως “Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις για περικοπές αποδοχών ή συντάξεων είναι ως εκ τούτου αντισυνταγματικές ήδη σε αφηρημένο επίπεδο, καθότι δεν συναρτούν τις εν λόγω περικοπές με τον προσδιορισμό ενός ελάχιστου ποσού αποδοχών ή συντάξεων, το οποίο να διασφαλίζει το ελάχιστο επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης του ανθρώπου. Πέραν τούτου, οι σχετικές ρυθμίσεις καθίστανται και συγκεκριμένα  αντισυνταγματικές σε κάθε περίπτωση κατά την οποία από τη συγκεκριμένη εφαρμογή των μέτρων καταλείπεται διαθέσιμο εισόδημα σε ύψος που υπολείπεται του ορίου της φτώχειας”.
 
Ακόμη κρίνουν πως συντρέχει προσβολή της αρχής της προστασίας της δικαιολογημένης  εμπιστοσύνης προς το κράτος, από το σύνολο των μέτρων που, είτε αυτοτελώς είτε σε συνδυασμό με προηγουμένως επιβληθέντα, συνεπάγονται δραστική και υπέρμετρη συρρίκνωση του  διαθέσιμου εισοδήματος. Αυτό αφορά ιδίως τις περικοπές αποδοχών και συντάξεων όσων  ανήκουν στα ειδικά μισθολόγια, που κατά περίπτωση μπορεί να φτάνει ή και να υπερβαίνει ποσοστό 35%, καθώς και τη βίαιη αναπροσαρμογή των αποδοχών στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, με την υπαγωγή στο μισθοβαθμολόγιο του Δημοσίου, που κατά περίπτωση μπορεί να καταλήγει σε απώλειες που υπερβαίνουν ακόμη και το 50% των μέσων αποδοχών του 2009.    
 
Η γνωμοδότηση αναφέρει πως “τα προτεινόμενα μέτρα στο σύνολό τους, και ιδίως η κατάργηση επιδομάτων (εορτών και αδείας, κοινωνικής αλληλεγγύης  συνταξιούχων, οικογενειακά και πολυτεκνικά, ειδικά ανεργίας), που πλήττουν δυσανάλογα  τα χαμηλά εισοδήματα, αντίκεινται στην αρχή της ισότητας στα δημόσια βάρη, που κατοχυρώνει το άρθρο 4 παρ. 5 Συντ”.  
 
Παραβίαση του Συντάγματος και στη διαδικασίας ψήφισης των μέτρων   
 
Μείζον συνταγματικό ζήτημα τίθεται, σύμφωνα με τους συνταγματολόγους, από τη σώρευση του συνόλου των παραπάνω μέτρων σε ένα και μόνον άρθρο, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή για συζήτηση, επεξεργασία και ψήφιση με τη διαδικασία του κατεπείγοντος. 
 
“Είναι επομένως πέραν πάσης αμφισβήτησης ότι η σώρευση πλείστων και ποικίλων  μέτρων ατάκτως ερριμμένων στο κατ’ ευφημισμόν «άρθρο μόνο» του νομοσχεδίου  παραβιάζει κατάφωρα το άρθρο 76 παρ. 1 Συντ., δεδομένου ότι, παρά την αυταπόδεικτη κανονιστική αυτοτέλεια των επιμέρους (συνταξιοδοτικών, μισθολογικών κλπ.) ρυθμίσεων, παραλείπεται η κατ’ άρθρον συζήτηση, επεξεργασία και ψήφισή τους” αναφέρει. 
 
“Η παραβίαση είναι  ακόμη βαρύτερη, αν ληφθεί υπόψη ότι το νομοσχέδιο εισάγεται με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και επομένως έχει ήδη συρρικνωθεί στο ελάχιστο συνταγματικά επιτρεπτό  όριο η συζήτηση στη Βουλή” τονίζει. 
 
“Ταυτόχρονα, η παραπάνω μεθόδευση προσβάλλει επίσης το δικαίωμα της κατά συνείδηση ψήφου των βουλευτών κατά το άρθρο 60 παρ. 1 Συντ., δεδομένου ότι τους στερεί τη δυνατότητα να διαφοροποιήσουν, θετικά ή αρνητικά, εάν αυτό επιβάλλει η συνείδησή τους, την ψήφο για ένα ή περισσότερα από τα επιμέρους  μέτρα σε σχέση με την επί της αρχής ψήφο τους.   Πρέπει να επισημανθεί ότι η εν λόγω μεθόδευση παραβιάζει επιπροσθέτως και άλλες  συνταγματικές διατάξεις” προσθέτει.
 
“Από την άποψη της λειτουργίας του πολιτεύματος, όλα τα παραπάνω συνιστούν μια  βαρύτατη θεσμική απρέπεια έναντι της Βουλής” επεσημαίνουν. 
 
Μπορείτε να δείτε ολόκληρη την γνωμοδότηση εδώ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Κι όμως οι Ελληνικοί ΟΤΑ είναι λιγότερο χρεωμένοι στην Ευρώπη

ΑΔΕΔΥ: Πανελλαδική στάση εργασίας την Τρίτη