Κάλεσμα στην 4η πανεθνική συνέλευση για το νερό και τη ζωή στις 23 και 24 Μαρτίου 2024 στην πολιτεία Τλαξκάλατου Μεξικού καλούν δεκάδες συλλογικότητες και Ιθαγενικές Επιτροπές δηλώνοντας ότι «η αυτονομία των λαών και η υπεράσπιση της ζωής δεν είναι έγκλημα».
Ακολουθεί το κάλεσμα και το πρόγραμμα της συνέλευσης:
Προς την Παράνομη Ιθαγενική Επιτροπή – Γενική Διοίκηση του EZLN
Προς τον Ζαπατιστικό Στρατό Εθνικής Απελευθέρωσης, EZLN
Προς τις Τοπικές Αυτόνομες Κυβερνήσεις (GAL)
Προς τις Συλλογικότητες Αυτόνομων Ζαπατιστικών Κυβερνήσεων (CGAZ)
Προς τις Συνελεύσεις των Συλλογικοτήτων των Αυτόνομων Ζαπατιστικών Κυβερνήσεων (ACGAZ)
Προς την έκτη επιτροπή του EZLN
Προς το Εθνικό Ιθαγενικό Κογκρέσο, CNI
Προς το Ιθαγενικό Συμβούλιο Διακυβέρνησης, CIG
Προς τη Μαρία Πατρίθιο Μαρτίνεθ, τη «φωνή του CNI-CIG»
Προς τους λαούς του κόσμου που αντιστέκονται στο καπιταλιστικό και πατριαρχικό σύστημα
Προς τους ιθαγενικούς λαούς, φυλές, έθνη, κοινότητες και γειτονιές που δεν κατακτήθηκαν ποτέ
Προς τους 60 δήμους της Τλαξκάλα
Προς τις/τους κατοίκους των κοινοτήτων των Νάχουα και των Γιουμού της Τλαξκάλα
Προς τις οργανώσεις που υπερασπίζονται τα συλλογικά δικαιώματα, το έδαφος, το νερό και συνεπώς τη ζωή
Προς τις κοινοτικές αρχές που υπερασπίζονται την αυτόνομη οργάνωσή τους
Προς τους λαούς που αγωνίζονται και αντιστέκονται στη Κοιλάδα του Μεξικού/Ανάχουακ
Προς την εθνική και διεθνή Έκτη
Προς τα δίκτυα αντίστασης και εξέγερσης
Προς την ανυπότακτη, αξιοπρεπή και εξεγερμένη Ευρώπη
Προς όσες/ους/α υπέγραψαν τη Διακήρυξη για τη Ζωή
Προς τα ελεύθερα, ανεξάρτητα, εναλλακτικά μέσα ενημέρωσης ή όπως αλλιώς ονομάζονται…
NonelhuayoNonelhuayo huitz canin in mahuan oquichihuiliaya in tepetatl canic timonapaloah ican in tzotzonaliz xochitlahtoltzin canic in tlacatzintli, tlaoltzintli mopatla canic in tonalmeh mopatla ilhuitzintli canic in cocemalotl motlahquiti ipan telal canic in auhhyaliztl tlaxcalmeh ihza in apiztl canic in tepemeh techtlahpaloa ica in mixmeh huan quiahuitl canic in citlallimeh quimachilia in tlanequiliztli canic in tocayotl noicnimeh moihcuilo ica in atl ica in xochitl teotl ica in teotlac ica in tezcatl ameztli ica in tlapalmeh cemanahuac ica netzahualla ica in xopantla Ica in patlanil in cuauhtli Ica in cahualiztli Ica in cuamaitl Ica in yoloxochitl Ica in cocoliztl Ica in tlanextzinCanic nicahtehua, noxochitlahtoltzin patlani inahuac in papalotzitzin |
Οι ρίζες μου
Οι ρίζες μου προέρχονται από εκείνα τα χέρια που έπλασαν τον πηλό, από εκεί όπου σε αγκαλιάζουν με τη μουσική της ποίησης, όπου ο άνθρωπος είναι καλαμπόκι, όπου οι μέρες είναι μια γιορτή, όπου το ουράνιο τόξο υφαίνεται στο στημόνι, όπου το άρωμα της τορτίγιας ξυπνά την πείνα, όπου οι λόφοι σε χαιρετούν με σύννεφα και βροχή, όπου τα αστέρια αγγίζουν τα όνειρα, όπου τα ονόματα των αδελφών μου γράφονται με το νερό, με το θεϊκό λουλούδι, με το ηλιοβασίλεμα, με τον καθρέφτη του φεγγαριού, με τη νηστεία, με τα χρώματα του σύμπαντος, με την άνοιξη, με το πέταγμα του αετού, με τη νοσταλγία, με τα κλαδιά των δέντρων, με την καρδιά του λουλουδιού, με τον πόνο, με το λυκόφως, όπου αφήνω τις λέξεις μου να πετάξουν με τις πεταλούδες. Ethel Xochitiotzin Pérez |
Αδελφές, αδελφοί, αδέλφια, όλ@
Επαναβεβαιώνοντας: Ότι την 1η Ιανουαρίου 2021, χιλιάδες αισθήματα οργής, αντιστάσεις και εξεγέρσεις, από διάφορες γωνιές του πλανήτη Γη, μαζί με τις αδελφές και τους αδελφούς μας του Ζαπατιστικού Στρατού Εθνικής Απελευθέρωσης, συνυπογράψαμε τη “ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ… ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ» δηλώνοντας ότι «…κάνουμε δικούς μας τους πόνους της γης: τη βία κατά των γυναικών˙ το διωγμό και την περιφρόνηση εκείνων που έχουν διαφορετική συναισθηματική, ψυχολογική και σεξουαλική ταυτότητα˙ τον αφανισμό της παιδικής ηλικίας˙ τη γενοκτονία των αυτόχθονων˙ τον ρατσισμό˙ τον μιλιταρισμό˙ την εκμετάλλευση˙ τη λεηλασία˙ την καταστροφή της φύσης.» Αναλάβαμε επίσης τη «…δέσμευση να αγωνιστούμε, παντού και κάθε ώρα και στιγμή – ο καθένας και η καθεμιά στον χώρο της – ενάντια σε αυτό το σύστημα μέχρι να το καταστρέψουμε ολοκληρωτικά. Η επιβίωση της ανθρωπότητας εξαρτάται από την καταστροφή του καπιταλισμού…». Ο αγώνας μας είναι για τη Ζωή, δηλαδή για το Νερό.
Υπενθυμίζοντας: Ότι στις 27 και 28 Αυγούστου 2022 πραγματοποιήθηκε η πρώτη Πανεθνική Συνέλευση για το Νερό και τη Ζωή στη Σάντα Μαρία Σακατεπέκ, Χουάν Μπονίγια, πολιτεία Πουέμπλα. Εκεί συναντήθηκαν λαοί, κοινότητες, οργανώσεις και συλλογικότητες από διάφορες πολιτείες της χώρας για να κάνουν ορατούς και να συνδέσουν τους αγώνες για την υπεράσπιση του νερού σε όλο το μήκος και το πλάτος της εθνικής επικράτειας. Στα ίδια αυτά εδάφη, ενάμιση χρόνο νωρίτερα, οι λαοί Νάχουα της περιοχής Τσολουλτέκα είχαν απελευθερώσει το ζωτικό υγρό το οποίο υπεξαιρούσε η εταιρεία Bonafont-Danone προκαλώντας ξηρασία και ανεπανόρθωτες περιβαλλοντικές ζημιές υπό την αιγίδα των δημοτικών, πολιτειακών και ομοσπονδιακών κυβερνήσεων, οι οποίες λειτουργούσαν χωρίς κανένα καταλογισμό ευθυνών. Η εταιρεία Bonafont-Danone που εδρεύει στο Σαν Ματέο Κουαναλά της Πουέμπλα παραμένει κλειστή και από τις 22 Μαρτίου 2021 δεν έχει καταφέρει να κλέψει ούτε μια σταγόνα από το ζωτικό υγρό, με αποτέλεσμα ο λαός Νάχουα της περιοχής Τσολουλτέκα να έχει ανακτήσει το νερό από τα πηγάδια, τα ποτάμια και τα ρυάκια, ως αποτέλεσμα της αντίστασης, της οργάνωσης και της αλληλεγγύης των λαών.
Υπενθυμίζοντας: Ότι τον Φεβρουάριο του 2023, στο Σαντιάγο Μεξκιτιτλάν, Αμεάλκο, πολιτεία Κερέταρο, περιοχή Χνοχνό πραγματοποιήθηκε η Δεύτερη Πανεθνική Συνέλευση για το Νερό και τη Ζωή. Σε αυτή τη συνέλευση επαναλάβαμε την καταγγελία της λεηλασίας του νερού, της απαλλοτρίωσης εδαφών, των εξαναγκαστικών εξαφανίσεων, της ποινικοποίησης των ιθαγενών πληθυσμών και της δολοφονίας των υπερασπιστών της Μάνας Γης. Η αντίσταση και η οργάνωση του λαού Οτομί ενάντια στη λεηλασία του νερού έδωσε τη δυνατότητα της κατάληψης, από τις 31 Μαρτίου 2021, της πηγής νερού στο Barrio 4°, σταματώντας έτσι πλήρως τη λεηλασία του νερού που είχε σχεδιαστεί από την [κρατική Εθνική Επιτροπή για το Νερό] CONAGUA και την [κρατική επιτροπή υδάτων] CEA της πολιτείας Κερέταρο, προς όφελος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και των ιδιωτών. Ως αποτέλεσμα αυτής της δράσης, η λίμνη του Barrio 4° έχει ανακτηθεί πλήρως.
Υπενθυμίζοντας: Ότι στις 12 και 13 Αυγούστου 2023 στην ιθαγενική κοινότητα Σαν Γκρεγκόριο Ατλαπούλκο, Οτσιμίλκο, Πολιτεία του Μεξικού, πραγματοποιήθηκε η Τρίτη Πανεθνική Συνέλευση για το Νερό και τη Ζωή. Με αυτή την ευκαιρία, ενώσαμε τις φωνές μας για να απαιτήσουμε τον πλήρη τερματισμό του πολέμου ενάντια στους ζαπατιστικούς λαούς και τις κοινότητες, καθώς και τον πλήρη τερματισμό της καταστολής και των παρενοχλήσεων ενάντια σε όλους τους ιθαγενείς λαούς και τις αυτόχθονες κοινότητες της χώρας. Το Σαν Γκρεγκόριο Ατλαπούλκο, μέσω της κινητοποίησης και της αντίστασης, κατάφερε να ακυρώσει το έργο ύδρευσης που προοριζόταν να στερήσει το νερό από τις κοινότητες του Οτσιμίλκο, και παρά την καταστολή, οι οργανωμένοι λαοί κατάφεραν να σταματήσουν ένα έργο θανάτου στην περιοχή τους. Στο πλαίσιο αυτών των δράσεων, στις 27 Οκτωβρίου 2023, οι κάτοικοι του Σαν Γκρεγκόριο κατέλαβαν την κοινοτική βιβλιοθήκη για να της δώσουν μια πραγματική κοινοτική χρήση και τη μετονόμασαν σε «Σπίτι του λαού Τλαματστιλογιάν του Ατλαπούλκο», όπου διεξάγονται διάφορες δραστηριότητες για την ενίσχυση της αυτονομίας, του πολιτισμού και της ταυτότητας των κατοίκων του Σαν Γκρεγκόριο Ατλαπούλκο.
Υπενθυμίζοντας: Ότι μετά από δύο ημέρες εργασιών της Πανεθνικής Συνέλευσης για το Νερό και τη Ζωή και έχοντας καταλήξει σε διάφορες συμφωνίες για την υπεράσπιση του νερού, του εδάφους και της ζωής, η συνέλευση συμφώνησε να διοργανώσει μια τέταρτη Πανεθνική Συνέλευση για το Νερό και τη Ζωή, στις 23 και 24 Μαρτίου στην αξιοπρεπή περιοχή της Λα Μαγκνταλένα, Τλαλτελούλκο, πολιτεία Τλαξκάλα…
ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΥΠ’ ΟΨΗ
Πρώτον: Ότι στις 22 Μαρτίου, όπως κάθε χρόνο, ο Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ) καλεί για τον «εορτασμό» σε όλο τον κόσμο της Παγκόσμιας Ημέρας Νερού, ανακηρύσσοντας ως σύνθημα και εκστρατεία του το «ΝΕΡΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ», αναφέροντας επίσης ότι «Το νερό μπορεί να δημιουργήσει ειρήνη ή να πυροδοτήσει συγκρούσεις». Αυτή η διακήρυξη και το σύνθημα του ΟΗΕ δεν είναι απλά προπαγανδιστικά — προσπαθούν επιπλέον να αποκρύψουν ότι η απαλλοτρίωση εδαφών και, επομένως, η λεηλασία του νερού σε βάρος των ιθαγενών λαών και των ιθαγενών λαών όχι μόνο στο Μεξικό, αλλά σε ολόκληρο τον κόσμο, είναι πρακτικά ήδη ένας καπιταλιστικός πόλεμος για το δικαίωμα στο νερό, δηλαδή για το δικαίωμα στη ζωή.
Δεύτερον: Ότι το νερό είναι απαραίτητο στοιχείο για τη ζωή, αλλά διαθέσιμο μόνο σε λίγους εκατομμυριούχους. Πριν από λίγες ημέρες η CONAGUA ανέφερε ότι η ξηρασία και η έλλειψη νερού σε όλη την εθνική επικράτεια οφείλονται σε δύο παράγοντες, την έλλειψη βροχής και την άνοδο της θερμοκρασίας. Ανακοίνωσε μάλιστα ότι η «Ημέρα Μηδέν» στη Μητροπολιτική Ζώνη της Κοιλάδας του Μεξικού θα φτάσει στις 26 Ιουνίου του τρέχοντος έτους (βολική ημερομηνία, αμέσως μετά τις εκλογές). Από την άλλη πλευρά, η ιδιωτική πρωτοβουλία, προκειμένου να εγγυηθεί την κάλυψη της μελλοντικής ζήτησης νερού απαιτεί από το μεξικανικό κράτος να «επικαιροποιήσει» το νομικό και ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει τη διαχείριση του νερού, καθώς και να εκσυγχρονίσει τις υποδομές υδροδότησης της χώρας, Στις 5 Φεβρουαρίου του περασμένου έτους, στο πλαίσιο της Συνταγματικής Μεταρρύθμισης, ο προϊστάμενος του τέταρτου μετασχηματισμού, υπακούοντας στο χρηματοπιστωτικό κεφάλαιο, έστειλε στη Βουλή των Αντιπροσώπων, μεταξύ άλλων, την Πρωτοβουλία Νομοσχεδίου για τη Μεταρρύθμιση Διαφόρων Διατάξεων του Πολιτικού Συντάγματος των Ηνωμένων Πολιτειών του Μεξικού Σχετικά με το Δικαίωμα στην Τροφή, το Υγιές Περιβάλλον και το Δικαίωμα στο Νερό.
Τρίτο: Ότι σε αυτόν τον πόλεμο για το νερό, η CONAGUA δεν λειτουργεί απλά με ατιμωρησία και συνενοχή προς όφελος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, των πολυεθνικών εταιρειών και του μεγάλου χρηματοπιστωτικού κεφαλαίου. Πρόσφατη έρευνα του Αυτόνομου Μητροπολιτικού Πανεπιστημίου δείχνει ότι μια μικρή ομάδα πολιτικών και εταιρειών είναι υπεύθυνη για τη λεηλασία και την αρπαγή του νερού, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν οι εξής: Cervecería Cuauhtémoc Moctezuma, με πλιάτσικο νερού της τάξης των 143,7 δισεκατομμυρίων λίτρων νερού ετησίως, η Mexicana del Cobre, με κατανάλωση νερού 445 δισεκατομμυρίων λίτρων ετησίως, και η Compañía Industrial Minera, με κατανάλωση νερού 8 δισεκατομμυρίων λίτρων ετησίως. Είναι επίσης γνωστό ότι οι εταιρείες παραγωγής άχρηστων προϊόντων αντλούν (κλέβουν) 133 δισεκατομμύρια λίτρα νερού ετησίως, με την Coca Cola μόνο να κλέβει 55 δισεκατομμύρια λίτρα νερού ετησίως. Σύμφωνα με την ίδια την CONAGUA, η Danone αφαιρεί 15 δισεκατομμύρια λίτρα νερού και η Nestlé 10 δισεκατομμύρια λίτρα νερού ετησίως. Και ο κατάλογος συνεχίζεται, με την Bimbo, την εταιρεία κοτόπουλων Bachoco, τη Walmart, τις εταιρείες ακινήτων και πολλές άλλες να παίρνουν όλο το νερό που θέλουν, ενώ πολλοί άνθρωποι και οικογένειες δεν έχουν καθόλου.
Τέταρτο: Η ιδιωτικοποίηση του νερού επιχειρείται να γίνει νόμος μέσω πρωτοβουλιών, όπως, για παράδειγμα, στις πολιτείες Κερέταρο, Τλαξκάλα και Πουέμπλα: ο Νόμος για την παροχή υπηρεσιών πόσιμου νερού, αποχέτευσης και καθαριότητας για την πολιτεία Τλαξκάλα και τους δήμους της, ο Νόμος για το νερό και την αποχέτευση της πολιτείας Πουέμπλα, ο Νόμος που ρυθμίζει την παροχή υπηρεσιών πόσιμου νερού, αποχέτευσης και καθαριότητας της πολιτείας Κερέταρο. Από την άλλη πλευρά, ολόκληρη η χώρα βιώνει μια επιταχυνόμενη αναδιάταξη που συνεπάγεται τη μεταμόρφωση και την ολοκληρωτική καταστροφή εδαφικών περιοχών, όπως συμβαίνει με τα εμβληματικά μέγα-έργα του Τέταρτου Μετασχηματισμού: Το τρένο Μάγια, τον Διωκεάνιο Διάδρομο, το Διεθνές Αεροδρόμιο Σάντα Λουθία, το Ολοκληρωμένο Σχέδιο Μορέλος. Στις πολιτείες Κερέταρο, CDMX, Τλαξκάλα και Πουέμπλα, η ανάπλαση ονομάζεται, αντίστοιχα, Τρένο Μεξικό-Κερέταρο, Πρόγραμμα Γενικής Διαχείρισης Γης, Μητροπολιτικό Πρόγραμμα Πούμπλα-Τλαξκάλα. Όλα αυτά τα σχέδια και τα προγράμματα σχεδιάζονται και ενορχηστρώνονται από μια χούφτα ανθρώπων που σκοπεύουν να αποφασίζουν για τις ζωές ολόκληρων λαών, προκειμένου να ικανοποιήσουν τις φιλοδοξίες τους αλλά και τις απαιτήσεις των μεγάλων επενδυτών, σχεδιάζοντας το θάνατο και την καταστροφή των κοινοτήτων μας.
Πέμπτον. Ότι υπάρχει ένας ανοιχτός πόλεμος εναντίον όλων των λαών, όπως συμβαίνει με τους Παλαιστίνιους αδελφούς και αδελφές μας, θύματα της γενοκτονίας που ενορχηστρώνεται από το δολοφονικό κράτος του Ισραήλ, τη μέγιστη έκφραση της εγκληματικότητας του αιμοδιψούς καπιταλιστικού συστήματος.
Στο Μεξικό, η οργάνωση και η αυτονομία των αυτόχθονων λαών και κοινοτήτων αποτελούν αντικείμενο φονικών επιθέσεων από το καπιταλιστικό Νάρκο-Κράτος. Το καταδεικνύουν οι δολοφονίες του αδελφού μας Σαμίρ Φλόρες Σομπεράνες στο Αμιλθίνγκο του Μορέλος το 2019, των συντρόφων Ισαούλ Νεμέσιο Σαμπράνο, Μιγέλ Εστράδα Ρέγιες και Ρολάντο Μάγκνο Σαμπράνο Χουάν Μεδίνα και Λορένθο Φροϊλάν δε λα Κρους, από τη Σάντα Μαρία Οστούλα του Μιτσοακάν, μια κοινότητα που συνεχίζει να δέχεται επιθέσεις από το CJNG με την άδεια και τη συνενοχή της κακής κυβέρνησης, η δολοφονία του συντρόφου μας (και μέλους του Εθνικού Ιθαγενικού Κογκρέσου) Κάρμεν Λόπες Λούγκο από το εχίδο Τίλα στην Τσιάπας και η βίαιη εξαφάνιση των συντρόφων μας Αντόνιο Ντίας και Ρικάρντο Λαγκούνες στην κοινότητα Ακίλα του Μιτσοακάν, χωρίς να έχει υπάρξει καμία πρόοδος στην αναζήτησή τους.
Από την άλλη πλευρά, η υπεράσπιση του νερού, του εδάφους και της ζωής ποινικοποιείται, διώκεται και φυλακίζεται, όπως συμβαίνει με τους συντρόφους Αλφρέντο Μπολάνιος, Φερνάντο Γκαβίτο, Φρανθίσκο Ντουράν, Μαρθελίνο Μιραμόν από την πόλη Ελοξοτσιτλάν σε Φλόρες Μαγκόν, οι οποίοι είναι φυλακισμένοι εδώ και 9 χρόνια, ενώ υπάρχουν επιπλέον ανοιχτές δικογραφίες εναντίον άλλων δέκα χωρικών που αντιμετωπίζουν τις ίδιες κατηγορίες με τους προαναφερθέντες συντρόφους, Η φυλάκιση και οι διώξεις αποτελούν μέρος των πολλαπλών επιθέσεων κατά της αυτοδιάθεσης του λαού Μασατέκο που οργανώνονται από την κυβέρνηση της Οαχάκα, με επικεφαλής τον Σαλομόν Χάρα και την Ελίσα Σεπέδα, τρέχουσα εκπρόσωπο του Ινστιτούτου Γυναικών στην Οαχάκα. Τον Ιούλιο του 2022 οι ακόλουθοι υπερασπιστές της γης και ηγέτες της κοινότητας Σαν Πέδρο Τλαλκουαπάν, ο Σαούλ Ροσάλες, πρόεδρος της κοινότητας, και ο Ραϊμούντο Καχουαντσί Μελέντες συνελήφθησαν αυθαίρετα, για την υποτιθέμενη συμμετοχή τους σε λιντσάρισμα, σύλληψη που έγινε με διάφορες παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους από τη πρώτη στιγμή. Τον Ιανουάριο του 2023, ο σύντροφος Νταβίντ Ερνάντες Σαλασάρ συνελήφθη επειδή στην κοινότητά του, Πουέντε Μαδέρα, στην Οαχάκα, αντιτάχθηκε στον Πόλο Βιομηχανικής Ανάπτυξης του Διωκεάνιου Διαδρόμου του Ισθμού του Τεχουαντέπεκ (CIIT) και πρόσφατα καταδικάστηκε σε 46 χρόνια κάθειρξη για την υπεράσπιση της ζωής και του εδάφους.
Έκτο. Η σημερινή κυβέρνηση της Τλαξκάλα σκοπεύει να θέσει σε εφαρμογή (και να υλοποιήσει) επιχειρηματικά σχέδια που βρίσκονται σε εξέλιξη εδώ και χρόνια. Ο δημόσιος λόγος έχει φαινομενικά αλλάξει, με ένα υποτιθέμενο ενδιαφέρον για την προστασία των «φυσικών πόρων» μέσω της βιώσιμης χρήσης, με επεξεργασμένες στρατηγικές, τη χαρτογράφηση των πόλεών μας, την προθυμία των περιβαλλοντικών υπηρεσιών να συνεργαστούν με τους ενδιαφερόμενους φορείς, τις προσομοιωμένες δημόσιες διαβουλεύσεις και τις υπογραφές πίσω από κλειστές πόρτες των προέδρων των δήμων που παραχωρούν δικαιώματα παρέμβασης στην κυβέρνηση σύμφωνα με τα συμφέροντά τους, τα σχέδια και τη νομοθεσία για τη διαχείριση και την παραχώρηση των κοινών αγαθών. Λένε ότι εργάζονται για το περιβάλλον και υπέρ του πληθυσμού, αλλά γνωρίζουμε τις επιχειρηματικές τους προθέσεις να επωφεληθούν από το έδαφός μας, το νερό, τη ζωή και την ευημερία των κοινοτήτων μας. Δεν είναι τυχαίο ότι η ίδια κυβέρνηση που όταν ασχολείται με περιβαλλοντικά ζητήματα χρησιμοποιεί έννοιες όπως η αγορά ή η επένδυση, απαντά με καταστολή και ποινικοποίηση στις κοινωνικές διαμαρτυρίες και την οργάνωση.
Στις κοινότητες της Τλαξκάλα υπάρχει υπερεκμετάλλευση των πηγών νερού μέσω της εγκατάστασης βιομηχανιών, τα καλλιεργούμενα εχίδος πωλούνται σε χαμηλό κόστος σε εταιρείες ακινήτων που δεν υπόκεινται σε κανενός είδους έλεγχο, οι πολυεθνικές εταιρείες με τις πράσινη ενέργειά τους στερούν από τον πληθυσμό τη βροχή και το νερό για τις καλλιέργειες — αυτά τα «αναπτυξιακά» έργα μολύνουν το έδαφος, τον αέρα και το νερό που φτάνει στα ποτάμια και τις λίμνες, βλάπτοντας την υγεία των κατοίκων, Οι επιχειρηματίες και οι συγγενείς των κυβερνώντων επενδύουν στον τουρισμό, στα τουρνουά βόλεϊ και στις κατ’ ευφημισμό αποκαλούμενες «μαγικές πόλεις», οι οποίες το μόνο που κάνουν είναι να εκτοπίζουν τους αυτόχθονες κατοίκους, χτίζοντας ξενοδοχεία που μονοπωλούν το νερό, τις παραδόσεις και τα έθιμα των ανθρώπων και τα μετατρέπουν σε τουριστικό εμπόρευμα.
Ο εκσυγχρονισμός, τα κυβερνητικά αναπτυξιακά προγράμματα και το κεφάλαιο προσπαθούν να σπάσουν την οργάνωσή μας εδώ και αιώνες, αλλά η οργάνωση και η αυτονομία των κοινοτήτων μας είναι αυτή που φροντίζει για τα δάση, τα βουνά, τα ποτάμια και τις λίμνες μας. Ο τρόπος μας δεν είναι αργός, ούτε αρχαίος, είναι η ζωντανή γνώση των προγόνων μας να φροντίζουν τα εδάφη μας και όλες τις μορφές ζωής.
Έβδομο. Στο δήμο Λα Μαγκνταλένα Τλατελούλκο της Τλαξκάλα, ο πληθυσμός αντιμετώπισε επιθέσεις εκποίησης από εταιρείες ακινήτων και, κάτι ακόμη πιο επικίνδυνο, την αυταρχική και βίαιη εκποίηση των κοινοτικών πηγών νερού που ανήκουν στα εχίδος, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο τη μοναδική πηγή διαβίωσης, που είναι η γεωργία, αλλά και τη ζωή της κοινότητας η οποία έχει τη δική της δυναμική και τις δικές της μορφές αυτόνομης οργάνωσης.
Η επιβολή των μέγα-έργων από τις πολιτειακές και την ομοσπονδιακή κυβερνήσεις παραβιάζει τα εδάφη μας και προκαλεί αποψίλωση των δασών, όπως συμβαίνει στο βουνό «Μαλπαΐς» ατο Καλπουλαλπάν, όπου το δάσος βελανιδιάς καταστράφηκε για να εγκατασταθεί το φωτοβολταϊκό πάρκο Nueva Xcala, που μεταξύ άλλων επηρεάζει τη λεκάνη απορροής νερού.
Στο Σαν Φρανθίσκο Τετλανοχκάν, το δάσος Μαλίντσε έχει πληγεί σοβαρά από τη δεκαετία του 1990 από την παράνομη υλοτομία και την εξόρυξη άμμου και πέτρας. Μετά την εισαγωγή αλυσοπρίονων, φορτηγών και κυρίως την υποστήριξη των προέδρων των δήμων προς τους υλοτόμους, η κατάσταση έχει γίνει ανεξέλεγκτη, ξεπερνώντας την οργάνωση των νόμιμων δικαιούχων.
Από την εποχή της ανακήρυξης της περιοχής Μαλίντσε ως προστατευόμενης φυσικής περιοχής, ο ρόλος του κράτους ήταν να παρεμποδίζει τη φροντίδα και τη διαχείριση του δάσους από τους ιδιοκτήτες γης και τους κατοίκους και να προκαλεί διαμάχες μεταξύ των υπηρεσιών, των υλοτόμων και των πολιτικών προσώπων της κοινότητας για τα κοινά αγαθά, γεγονός που επηρεάζει το τοπικό έδαφος και το οικοσύστημά του, τους υδροφόρους ορίζοντες που τροφοδοτούν αυτό το βουνό και τα πηγάδια νερού των κοντινών πόλεων.
Με λίγα λόγια, τα βουνά και τα δάση της Τλαξκάλα αντιπροσωπεύουν για εμάς, τους κατοίκους της, τον τόπο όπου γεννιούνται οι ρίζες μας, οι οποίες τρέφονται από το νερό της, όπου συνυπάρχουμε με φυτά, ζώα, μύκητες, δέντρα, έναν πολύπλοκο ιστό ζωής, γι’ αυτό και τον υπερασπιζόμαστε από τα αλυσοπρίονα, από τα αυτοκίνητα που μεταφέρουν την πέτρα και το χώμα, από τους κυβερνητικούς τεχνικούς και τους μηχανικούς και τις κακές πρακτικές τους, από τους τοπικά αφεντικά και τσιφλικάδες που συνδέονται με τα πολιτικά κόμματα, από τις εταιρείες ξυλείας και τις κατασκευαστικές εταιρείες, από τις εταιρείες ακινήτων και τις πετρελαϊκές, από τις πολυεθνικές εταιρείες που βλέπουν τα κλαδιά και τις ρίζες μας, τις λίμνες, τις πηγές και τα ποτάμια μας, τη γη και τη ζωή μας ως εμπόρευμα.
Όγδοο: Τα εδάφη στα οποία κατοικούμε αντιστέκονται στη δυναμική της καπιταλιστικής αποστέρησής μας από το σώμα-περιοχή, κατανοώντας ότι το έδαφος στο οποίο κατοικούμε συντηρεί τις ζωές μας — εσωτερικεύουμε έτσι μέσα μας την εκχυδαϊστική βία του κράτους και του ιδιωτικού κεφαλαίου. Τοποθετούμε τους εαυτούς μας ως φυλετικοποιημένες γυναίκες ενάντια στις πατριαρχικές λογικές που εξαρτούν τις αποφάσεις μας για τα σώματά μας και περιορίζουν τη συμμετοχή μας στον συλλογικό αγώνα — ενάντια στις ετεροφυλόφιλες λογικές που λένε ότι η σεξουαλική ποικιλομορφία δεν υπάρχει στις κοινότητες. Αγωνιζόμαστε, υπερασπιζόμαστε και αντιστεκόμαστε από την ίδια μας την ύπαρξη και στηριζόμαστε στη δημιουργία της συλλογικής φροντίδας και στην αναζήτηση της αυτονομίας των σωμάτων-περιοχών μας, υφαίνοντας κοινοτικά δίκτυα για την υπεράσπιση της ζωής.
Ένατο: Το σημερινό Μεξικό δεν είναι πια το ίδιο: πριν και μετά την πανδημία βιώνουμε μια δομική κρίση ως αποτέλεσμα της αναδιάταξης του καπιταλιστικού συστήματος˙ οι οργανώσεις και το κοινωνικό κίνημα μετά την πανδημία αποσυντονίστηκαν˙ η οικονομική κρίση και η ανεργία δεν έχουν ακόμη περιοριστεί˙ η δημόσια ανασφάλεια έχει αυξηθεί σε όλους τους τομείς των από κάτω˙ η ανάπτυξη του οργανωμένου εγκλήματος και η εξάπλωση των παραστρατιωτικών ομάδων έχουν αυξηθεί υπό την προστασία της πολιτικής τάξης και της εκάστοτε κυβέρνησης˙ ο στόχος τους είναι η ανάσχεση της αντίστασης και της οργάνωσης του λαού. Καταμεσής αυτής της παγκόσμιας κρίσης, η κυβέρνηση του Τέταρτου Μετασχηματισμού αποφάσισε να στρατιωτικοποιήσει τη χώρα προκειμένου να επιβάλει τα μεγαλεπήβολα έργα της, όπως το διαβόητο Τρένο Μάγια, τον Διωκεάνιο Διάδρομο, το Διεθνές Αεροδρόμιο Σάντα Λουθία και το Ολοκληρωμένο Σχέδιο Μορέλος, μεταξύ πολλών άλλων. Η στρατιωτικοποίηση, οι παραστρατιωτικές επιθέσεις και ο ρόλος που διαδραματίζει το οργανωμένο έγκλημα για την υπονόμευση της οργάνωσης και της αυτονομίας των ιθαγενών ζαπατιστικών πληθυσμών και κοινοτήτων είναι μέρος του πολέμου κατά της εξέγερσης που έχει κηρύξει η 4η Μεταρρύθμιση κατά του EZLN και των βάσεων υποστήριξής του. Το βλέπουμε αυτό με τα πρόσφατα εγκαίνια του εργοστασίου όπλων που ονομάζεται Στρατιωτικό Βιομηχανικό Συγκρότημα στον δήμο Οριεντάλ της Πουέμπλα, ένα προοίμιο της καταστολής για την επιβολή των προγραμμάτων υφαρπαγής-αναδιοργάνωσης της γης.
Δέκατο: Στις 31 Δεκεμβρίου, 1 και 2 Ιανουαρίου, πήγαμε στα ζαπατιστικά εδάφη για να γιορτάσουμε με τους αδελφούς και τις αδελφές μας του Ζαπατιστικού Στρατού Εθνικής Απελευθέρωσης, EZLN, την 40ή επέτειο από την ίδρυση του EZLN και την 30ή επέτειο από την έναρξη του πολέμου ενάντια στη λήθη˙ εκεί είδαμε, και μας προσκάλεσαν να μελετήσουμε, το νέο στάδιο που αποφάσισαν οι ζαπατιστικές κοινότητες, «τα Κοινά και τη μη ιδιοκτησία». Για να φτάσουν σε αυτή την πρόταση «υπέδειξαν τη συλλογική εργασία ως το γόνιμο έδαφος για αυτή την αλλαγή. Δηλαδή, την οργανωμένη εργασία που δεν έχει στόχο την ατομική ευημερία αλλά εκείνην της ομάδας». Για «τα Κοινά», ο Εξεγερμένος Υποδιοικητής Μοϊσές είπε: «Ίσως κάποιοι από εσάς μπορούν να εκτιμήσουν τη βαθιά επαναστατική και ανατρεπτική έννοια αυτής της ιδέας, στην οποία, ως συνήθως, παίζουμε την ίδια μας την ύπαρξη.» Τέλος, μας ρώτησαν: ΕΙΣΤΕ ΜΕΣΑ Ή ΟΧΙ;
Για όλους τους παραπάνω λόγους, και επειδή από τη γέννησή της η Εθνική Συνέλευση για το Νερό και τη Ζωή έχει δηλώσει ότι είναι αντικαπιταλιστική, αντιπατριαρχική και αντικομματική, αυτόνομη και αυτοδιαχειριζόμενη, όπως επίσης ότι καταδικάζουμε κάθε πράξη βίας, διάκρισης, ρατσισμού ή/και προσηλυτισμού — όσες/οι από εμάς είμαστε μέρος της και συμμετέχουμε σε αυτήν, προσυπογράφουμε αυτές τις αρχές. Ως εκ τούτου, και στο πλαίσιο της αλληλεγγύης μεταξύ των λαών μας για την ήττα του καπιταλιστικού συστήματος, δημοσιοποιούμε το ακόλουθο…
ΚΑΛΕΣΜΑ στην 4η ΠΑΝΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ για το ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ
23 και 24 Μαρτίου 2024, Λα Μαγκνταλένα, Τλαλτελούλκο, πολιτεία Τλαξκάλα
Η ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΩΝ ΛΑΩΝ ΚΑΙ Η ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΓΚΛΗΜΑ!
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Σάββατο 23 Μαρτίου 2024
07:00-09:00: Εγγραφή και πρωινό
09:00-10:00: Τελετή έναρξης
10:00-11:00: Εναρκτήρια Ολομέλεια με συμμετοχή προσκεκλημένων
– Συλλογικότητες για την υπεράσπιση της ταυτότητας και του εδάφους της Τλαξκάλα (Colectivos por la defensa de la identidad y territorio de Tlaxcala – CODITET)
-Εθνική Συνέλευση για το νερό και τη ζωή (Asamblea Nacional por el Agua y la Vida)
-Εθνικό Ιθαγενικό Κογκρέσο – Ιθαγενικό Συμβούλιο Διακυβέρνησης
11:00-11:15: Παρουσίαση των ομάδων εργασίας.
11:15-14:00: Ομάδες εργασίας
- Στρατιωτικοποίηση, οργανωμένο έγκλημα και κρατική-εταιρική βία κατά των υπερασπιστών της επικράτειας
- Συμμετοχή και αντίσταση των γυναικών στην υπεράσπιση του νερού και της ζωής
- Αυτονομία και αυτοδιάθεση των λαών απέναντι στις κυβερνητικές πολιτικές κατά της υφαρπαγής του νερού.
- Τα δάση και τα βουνά ως μορφή ζωής υπό απειλή.
- Ο χωροταξικός σχεδιασμός, τα σχέδια αστικοποίησης και ο τουρισμός ως μηχανισμοί απαλλοτρίωσης.
- Απέναντι στον καπιταλιστικό πόλεμο, ας οικοδομήσουμε “ΤΑ ΚΟΙΝΑ”.
14:00-15:00: Γεύμα
15:00-17:30: Συνέχιση των έξι ομάδων εργασίας
17:30-18:30: Πολιτιστικές δραστηριότητες
18:45-21:00: Δείπνο
21:15: Ανάπαυση
Κυριακή 24 Μαρτίου 2024
07:00-09:00: Πρωινό
09:00-11:00: Παρουσίαση συμπερασμάτων από τις ομάδες εργασίας
11:00-13:30: Γενική συνέλευση:
– Παρουσίαση του έργου των παιδιών
– Συμπεράσματα και συμφωνίες
– Οργανωτικές προτάσεις για την 5η Εθνική Συνέλευση για το νερό και τη ζωή
13:30-14:00: Κλείσιμο των εργασιών της 4ης Εθνικής Συνέλευσης για το Νερό και τη Ζωή
14:00-15:00: Γεύμα
Σημείωση:
Κατά τη διάρκεια της συνέλευσης, θα υπάρχει χώρος για ανταλλαγή προϊόντων, καθώς και δραστηριότητες για τα παιδιά.
Για εγγραφές συμμετοχής: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSel1_HYoyDDQ-CzSCYROJI3a39zWiurGyRIPsKwrXDYe9_Ocw/viewform
Γενικές υποδείξεις: Φέρτε μαζί σας πιάτο, ποτήρι, κουτάλι, υπνόσακο ή/και κουβέρτα, σκηνή, φακό — συνιστάται η χρήση μάσκας.
Με εκτίμηση
Για την Ολοκληρωτική Ανασυγκρότηση των Λαών μας
Για ένα «εμείς» χωρίς κράτος
Σταματήστε τον πόλεμο κατά των ζαπατιστικών λαών
Ο Ζαπάτα ζει, ο αγώνας συνεχίζεται
Ο Σαμίρ ζει, ο αγώνας συνεχίζεται
Μέχρι η αξιοπρέπεια και η δικαιοσύνη να γίνουν συνήθεια
Απελευθέρωση των πολιτικών κρατούμενων
Ζωντανούς τους πήραν, ζωντανούς τους θέλουμε
Όχι στο τρένο Μάγια
Όχι στο Ολοκληρωμένο Σχέδιο Μορέλος
Όχι στον Διωκεάνιο Διάδρομο
Ζήτω ο EZLN
Ζήτω η CNI-CIG
ASAMBLEA NACIONAL POR EL AGUA Y LA VIDA
Congreso Nacional Indígena-Concejo Indígena de Gobierno/ Comité de Defensores de la Identidad y Territorio de Tlaxcala (CODITET)/ Colectivo 16 de Octubre, Calpulalpan / Yoloaltepetl / Colectivo de saneamiento y restauración de la Malintzi Tlalcuapan (CSRM) / Mujeres Colibrí Colectiva LesBica Indígena / Colectivo 4 de Octubre / Colectivo en defensa del territorio de Tlaltelulco / Comunidades en defensa de la Matlalcueyetl / Ollin Teatro/ Brigada “San Pedrito” por la Matlalcueitl / Consejo Autónomo de Santiago Mexquititlán / Pueblos Unidos de la Región Cholulteca y de los volcanes / Unión Popular de Vendedores Ambulantes 28 de octubre / Frente de Pueblos en Defensa de la Tierra y el Agua. Puebla, Morelos y Tlaxcala / Guardianes del Río Metlapanapa / Radio Comunitaria Santa María Zacatepec / Asamblea General Permanente de San Gregorio Atlapulco / Frente por la Defensa de los Derechos de los Pueblos y Barrios del Anáhuac / Coordinación de Pueblos y Barrios Originarios y Colonias de Xochimilco / Resistencia Chinampera / Colectivo Chicuarotes Icnohuan / Radio Chikuarote / YoProtejoElHumedal / OIT-UNITONA de Huehuetla / Consejo Tiyat Tlali / Coordinación Metropolitana Anticapitalista y Antipatriarcal con el CIG: Comunidad Indígena Otomí residente en la Ciudad de México / Café “Zapata Vive” / UPREZ Benito Juárez / SUTIEMS (Sindicato de la Unión de Trabajadores del Instituto de Educación Media Superior de la Ciudad de México) / Laboratorio Popular de Medios Libres / Regeneración Radio / Noticias de Abajo / Brigada de Salud Zapatista Pantitlán / Escuelita Autónoma Otomí / Individu@s: Roxana Bolio, Roberto Rodríguez Contreras “Gato”, John Pablo Almaráz (cantautor), Marcos Ik (Poeta) y 33 / IMDEC / Geo-grafías Comunitarias / Consejo Regional Totonaco / Red de Resistencia y Rebeldía en apoyo al CNI-CIG Puerto de Veracruz / Red en Defensa del Agua y la Vida-REDAVI/ NODHO de Derechos Humanos / Mazatecas por la Libertad / Un salto de Vida, Jalisco / Taller por la defensa de los territorios / Unificación de pueblos y colonias contra la minería en Morelos / Organización Campesina de la Sierra del Sur Tepetixtla O.C.S.S / Unión Popular Apizaquense Democrática e Independiente/ Consejo Nacional Urbano y Campesino (CNUC) Tlaxcala/ Colectivo de L@s Hij@s del Maíz Tlaxcala/ Tejiendo Voces / Mujeres y la Sexta – Abya Yala / Red Universitaria Anticapitalista (RUA) / Red de Apoyo Iztapalapa Sexta / Red Movimiento y Corazón Zapatista