Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.
Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΣΕΩΝ
AI NO KORIDA
Σκηνοθεσία: Ναγκίσα Οσίμα
Πρωταγωνιστούν: Τατσούγια Φούτζι, Έικο Ματσούντα
Γυρισμένη το 1976 η ταινία του μεγάλου ιάπωνα σκηνοθέτη (1933-2013) προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση, όπως ήταν φυσικό, όταν προβλήθηκε στο Φεστιβάλ των Κανών. Το σοκ που προκλήθηκε από την τολμηρότητα της ταινία, η οποία έφτανε στα άκρα, έγινε η αφετηρία ώστε να ανοίξουν μεγάλες συζητήσεις στους κινηματογραφικούς κύκλους για τα όρια μεταξύ καλλιτεχνικής δημιουργίας και πορνογραφίας, για τα όρια μεταξύ πορνογραφίας και ερωτισμού και ιδίως εάν, εν τέλει, υπάρχουν τέτοια όρια. Η συζήτηση επανέρχεται κατά διαστήματα αν και ο κινηματογράφος, αλλά και η λογοτεχνία και οι άλλες τέχνες, έχουν δώσει ήδη απαντήσεις περί της ανυπαρξίας ουσιαστικού ερωτήματος. Ο Όσιμα, ο οποίος έχει αντιμετωπίσει προβλήματα με τη λογοκρισία στην Ιαπωνία, όπου η ταινία χαρακτηρίστηκε ως «άσεμνη», υποστήριξε πως πρόκειται για ένα νομικό όρο. «Ο πορνογραφικός κινηματογράφος πρέπει να αναγνωριστεί αμέσως και απολύτως. Μόνον τότε το ‘άσεμνο’ μπορεί να αποδειχτεί άνευ νοήματος», σημείωνε. Άλλωστε ο ίδιος είχε υποστηρίξει πως η ταινία είναι πορνογραφική: «Θεωρώ ότι η ταινία που απεικονίζει τη σεξουαλική πράξη και δείχνει τα γεννητικά όργανα, είναι πορνογραφική. Η ταινία που σπάει τα ταμπού, είναι επίσης πορνογραφική».
Η «Αυτοκρατορία των αισθήσεων» αναφέρεται σε έναν παθιασμένο έρωτα. Η Σάντα Άμπε, εργάζεται σε ένα ξενοδοχείο το οποίο ανήκει στον Κιτσίσο (Κίτσι) Ίσιντα και τη γυναίκα του, Τόκου. Η Σάντα ερεθίζεται με τις ερωτικές περιπτύξεις των αφεντικών της, όταν η Τόκου την προσβάλει την απειλεί με ένα μαχαίρι, ο Κίτσι την βλέπει κι αποφασίζει να την κατακτήσει. Η πρώτη τους ζωώδης σεξουαλική επαφή θα ξυπνήσει και στους δυο ένα απύθμενο ερωτικό πάθος. Οι δυο εραστές δεν μπορούν να μείνουν ούτε στιγμή χωριστά. Ο Κίτσι εγκαταλείπει τη γυναίκα του, έρχεται αντιμέτωπος με την κοινωνική κατακραυγή αλλά δεν τον ενδιαφέρει. Το μόνο που θέλει είναι να βρίσκεται με τη Σάντα. Κλεισμένοι σε δωμάτια ξενοδοχείων κάνουν διαρκώς έρωτα, ενδιάμεσα συζητούν ή τρώνε. Καμαριέρες και σερβιτόρες γίνονται μάρτυρες των ερωτικών τους περιπτύξεων και κάποιες φορές καλούνται να συμμετάσχουν κι αυτές. Το ακόρεστο πάθος τους οδηγεί στην αναζήτηση νέων και άνευ ορίων ερωτικών απολαύσεων. Η υπέρτατη ερωτική τους πράξη είναι ο εκούσιος στραγγαλισμός του Κιτσίσο Ίσιντα από τη Σάντα Άμπε την ώρα του οργασμού.
Η γυναίκα συνελήφθη τέσσερις μέρες μετά, με βλέμμα εκστασιασμένο, να κρατά στα χέρια της τα ακρωτηριασμένα γεννητικά όργανα του εραστή της. Το πραγματικό αυτό γεγονός συντάραξε την ιαπωνική κοινωνία το 1936 και σε αυτό είναι βασισμένη η ταινία.
«Η αυτοκρατορία των αισθήσεων», διευρύνει τα εκφραστικά όρια της τέχνης. Αναδεικνύει τις δυνατότητές της να απλώνεται και να εξερευνά τις πιο κρυφές διαδρομές του νου, της ψυχής και των αισθήσεων. Σπάζει τα ταμπού και φέρνει στην επιφάνεια αταβιστικά ένστικτα και κοιτάζει κατάματα το κοινό, αναγκάζοντάς το να κοιταχτεί και να τολμήσει να αποδεχτεί αυτό που είναι.
Ο Όσιμα κινηματογραφεί από κάθε δυνατή γωνία. Η κάμερα βρίσκεται πλάι, σχεδόν αγγίζει τους πρωταγωνιστές του. Άλλωστε όλη σχεδόν η δράση εκτυλίσσεται μέσα σε κλειστά δωμάτια. Βλέμματα. αγγίγματα, ψίθυροι, αναστεναγμοί, γυμνά σώματα, σε μια αλληλουχία αισθήσεων η οποία συνθέτει εικόνες απόλυτης ομορφιάς και πλαστικότητας. Κι όλα αυτά βουτηγμένα στο πάθος με τη σεξουαλική πράξη να ανυψώνεται, να αγιοποιείται. Οι δύο εραστές εκστασιασμένοι
συμμετέχουν σε σπονδή, θυσιαστές και θυσιαζόμενοι ταυτοχρόνως, αυτοχειριαζόμενοι επί του βωμού.
Απολύτως ρεαλιστικές σκηνές, αφού οι δύο πρωταγωνιστές κάνουν στ’ αλήθεια έρωτα μπροστά στην κάμερα, ξεπερνώντας ταμπού κι αναστολές. Σημειώνει ο Όσιμα: «το γεγονός ότι ένας διάσημος ηθοποιός, με κανονική οικογενειακή ζωή, τόλμησε να το κάνει, πρέπει να εκτιμηθεί όχι μόνο ως ορόσημο στην ιστορία του κινηματογράφου, αλλά και ως καινούργιο κεφάλαιο στα σεξουαλικά χρονικά της Ιαπωνίας και όλου του κόσμου, επειδή τα ταμπού που περιβάλλουν τη συνουσία και προέρχονται από την ιεροποίηση του συστήματος της μονογαμίας, έσπασαν».
Ο Ναγκίσα Όσιμα κλείνει το μάτι στο μαρκήσιο ντε Σαντ και το Ζορζ Μπατάιγ και προσφέρει ένα ρεαλιστικό κινηματογραφικό αριστούργημα που ο χρόνος δεν κατάφερε να του δημιουργήσει ούτε μία ρυτίδα.
Το 1978 ο Όσιμα γύρισε την «Αυτοκρατορία του πάθους», ταινία η οποία κινείται επάνω στην ίδια θεματική και προβληματισμό, δηλαδή τον έρωτα, το θάνατο, τη μοιχεία, την παραβίαση του νόμου. Περισσότερο ποιητική και χωρίς να είναι τόσο προκλητικά τολμηρή, κέρδισε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ των Κανών.
ΕΪΜΙ: ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΌΝΟΜΑ
AMY
Σκηνοθεσία: Ασίφ Καπάντια
Πρωταγωνιστούν: Έιμι Ουάινχαουζ
Όταν κάποτε την είχαν ρωτήσει «πόσο διάσημη πιστεύει πως θα γίνει», εκείνη είχε απαντήσει: «Δεν ξέρω. Δεν πιστεύω ότι θα γίνω καθόλου διάσημη. Δεν νομίζω ότι θα μπορούσα να το διαχειριστώ, νομίζω θα τρελαινόμουν… Θα τρελαινόμουν!». Δυστυχώς η πραγματικότητα επιβεβαίωσε τους φόβους της. Η Έιμι Γουάινχαουζ δεν άντεξε τη διασημότητα και ακολούθησε μια αυτοκαταστροφική πορεία που την οδήγησε στο θάνατο πριν από τέσσερα χρόνια.
Με μια μοναδική φωνή η μεγάλη αυτή ερμηνεύτρια, η οποία μαγνήτιζε το κοινό, «ζωντανεύει» μέσα από αυτό το ντοκιμαντέρ. Η Γουάινχαουζ εκτοξεύτηκε στην κορυφή της μουσικής βιομηχανίας στην Αγγλία, έχοντας στο ενεργητικό της μόνο δύο άλμπουμ. Όμως δεν κατάφερε να ευχαριστηθεί την επιτυχία της αφού η ίδια δεν μπορούσε να συμβιβαστεί και να ζήσει κάτω από συγκεκριμένες νόρμες. Το αλκοόλ και τα ναρκωτικά στα οποία προσέφυγε, την οδήγησαν σε πρόωρο θάνατο στερώντας από τη μουσική μια από τις πιο σημαντικές φωνές της τελευταίας εικοσαετίας.
ΜΠΕΡΔΕΜΑΤΑ ΣΤΟ ΜΠΡΟΝΤΓΟΥΕΙ
SHE’S FUNNY THAT WAY
Σκηνοθεσία: Πίτερ Μπογκτάνοβιτς
Πρωταγωνιστούν: Τζένιφερ Άνιστον, Λούσι Παντς, Ίμογκεν Πουτς, Κουέντιν Ταραντίνο, Όουεν Γουίλσον, Κάθριν Χαν, Τζένιφερ Εσποζίτο, Ρις Άιφανς
Ένας παντρεμένος σκηνοθέτης του Μπρόντγουεϊ ερωτεύεται μια πρώην πόρνη που έγινε ηθοποιός και δουλεύει για να προωθήσει την καριέρα της. Αρκετά καλή κωμωδία καταστάσεων η οποία έχει στο επίκεντρο τον κόσμο του κινηματογράφου. Η Τζένιφερ Άνιστον στην καλύτερη, ίσως, ερμηνεία της. Χαρείτε μια ευχάριστη και χαλαρή κινηματογραφική έξοδο.
ΛΙΓΟ ΧΑΟΣ
A LITTLE CHAOS
Σκηνοθεσία: Άλαν Ρίκμαν
Πρωταγωνιστούν: Κέιτ Γουίνσλετ, Άλαν Ρίκμαν, Στάνλεϊ Τούτσι, Έλεν Μακ Κόρι, Τζένιφερ Έλε, Ματίας Σένερτς
Βρισκόμαστε στα χρόνια της βασιλείας του Λουδοβίκου του 14ου. Η Σαμπίν ντε Μπάρα αρχιτέκτονας κήπων, αναλαμβάνει μια πολύ σημαντική δουλειά. Να κατασκευάσει τους τεράστιους κήπως στο παλάτι των Βερσαλλιών. Η δουλειά της δυσκολεύει εξαιτίας του Αντρέ Λε Νοτρ, ενός άσπονδου εχθρού της ο οποίος αναλαμβάνει να κάνει τη ζωή της δύσκολη.
Αισθηματική ταινία εποχής, με τον Άλαν Ρίκμαν στο διπλό ρόλο σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή.
MAGIC MIKE XXL
Σκηνοθεσία: Γκρέγκορι Τζέικομπς
Πρωταγωνιστούν: Τσάνινγκ Τέιτουμ, Ματ Μπόμερ, Τζο Μανγκανιέλο, Κέβιν Νας, Άνταμ Ροντρίγκεζ, Γκάμπριελ Ινγκλέσιας, Ελίζαμπεθ Μπανκς, Ντόναλντ Γκλόβερ, Άμπερ Χερντ, Άντι ΜακΝτάουελ, Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ
Στο απόγειο της δόξας του ως στρίπερ, ο Μάικ εγκατέλειψε την καριέρα του. Τώρα και οι υπόλοιποι «βασιλιάδες» αποφάσισαν να αποσυρθούν αλλά θέλουν να το κάνουν με εντυπωσιακό τρόπο. Έτσι προσκαλούν το Μάτζιν Μάικ για μια τελευταία παράσταση. Το παρελθόν τους κυνηγά σε όλο το ταξίδι από το Τζάκσονβιλ στη Σαβάνα αλλά η παρέα δεν πτοείται. Αν και πηγαίνουν για την τελευταία παράστασή τους, μαθαίνουν νέες χορευτικές φιγούρες.
Η ίδια παρέα με το «Magic Mike» συναντιέται στο πολυαναμενόμενο –όπως λένε- σίκουελ. Μόνο που αυτή τη φορά πίσω από την κάμερα δε βρίσκεται ο Στίβεν Σόντεμπεργκ, ο οποίος έχει αναλάβει την παραγωγή.