Το συνεταιριστικό μέσο ενημέρωσης της Θεσσαλονίκης Alterthess επιχειρεί ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών της 8ης Οκτωβρίου να θέσει στη δημόσια συζήτηση ζητήματα που συχνά απουσιάζουν από την ατζέντα των κυρίαρχων ΜΜΕ.
Θέσαμε τις ίδιες ερωτήσεις στους/τις υποψήφιους/ες δημάρχους Θεσσαλονίκης με στόχο την καλύτερη ενημέρωση των πολιτών. Σήμερα δημοσιεύουμε τις απαντήσεις του υποψήφιου δημάρχου με τον συνδυασμό «Όλοι εμείς», Δρόσου Τσαβλή.
-Η κοινωνία της Θεσσαλονίκης βιώνει τα τελευταία χρόνια μια νέα φτωχοποίηση, λόγω της ενεργειακής κρίσης και του πληθωρισμού. Έχετε κάποιο σχέδιο υποστήριξης των πιο αδύναμων πολιτών μέσω κάποιων μόνιμων κοινωνικών δομών και προγραμμάτων;
Η κοινωνική πολιτική είναι η σημαία της παράταξης και του προγράμματός μας. Ενδεικτικά θα σας αναφέρω τη λειτουργία κοινωνικών ιατρείων σε κάθε κοινότητα, ακολουθώντας το παράδειγμα της Τριανδρίας, μια πρότασή μου ήδη από το 2019 αλλά που πλέον αποτελεί δέσμευση.
Ακόμη, ίδρυση σε συνεργασία πάντα με το Θεαγένειο Νοσοκομείο, Κοινωνικού Ιατρείου Καρκινοπαθών, λειτουργία δομής Ημερήσιας Φροντίδας Καρκινοπαθών, ηλικιωμένων, ΑμΕΑ με παράλληλη εφαρμογή ειδικών προγραμμάτων αγωγής εντός των Δημοτικών Ιατρείων και Δομής Φροντίδας Κακοποιημένων Γυναικών με υποστήριξη και των οικογενειών τους.
Επιπρόσθετα αναφέρω την επέκταση της σίτισης σε ευπαθείς ομάδες και του προγράμματος βοήθεια στο σπίτι και την οργάνωση δικτύου μεταφοράς οικονομικά αδυνάτων ΑμΕΑ και νεφροπαθών.
-Η κρίση στον τομέα της κατοικίας έχει χτυπήσει εδώ και καιρό την πόρτα της Θεσσαλονίκης. Τα ενοίκια είναι στα ύψη και δεν μπορούν να καλυφθούν από τον μέσο εργαζόμενο ή φοιτητή, ενώ τα ακίνητα που διατίθενται για βραχυχρόνια μίσθωση αυξάνονται, αντί να μειώνονται. Την ίδια ώρα το κτιριακό απόθεμα που μένει ανενεργό στην πόλη είναι μεγάλο. Τι προτίθεστε να κάνετε ώστε να υπάρξουν προσιτές κατοικίες στην πόλη; Είστε υπέρ της θεσμοθέτησης ορίων στον τομέα της βραχυχρόνιας μίσθωσης;
Ο Δήμος ως ιδιοκτήτης έχει τουλάχιστον 300 ακίνητα εκ των οποίων γύρω στα 120 είναι εντελώς αναξιοποίητα. Μέλημά μας θα είναι η αξιοποίηση των ακινήτων αυτών όπως επίσης και η συνεργασία με τους ειδικούς, όπως είναι η Ένωση Ιδιοκτητών Ακινήτων Θεσσαλονίκης, την οποία επισκεφθήκαμε πρόσφατα στο πλαίσιο των συνομιλιών μας με φορείς και πολίτες.
Η «κοινωνική κατοικία», ο τρόπος δηλαδή, που αδιάθετα ακίνητα με νομοθετική ρύθμιση θα μπορούσαν να περάσουν στον Δήμο και αυτός να τα λειτουργήσει υπέρ των δημοτών είναι μια πρόταση που μπορεί να αυξήσει τα αδιάθετα ακίνητα στην πόλη. Ο έλεγχος και στη βραχυχρόνια μίσθωση, τέλος, αποτελεί ένα «συμμάζεμα και νοικοκύρεμα» μιας ανεξέλεγκτης κατάστασης.
-Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις δηλώνουν ότι η καθαριότητα είναι ένα από τα πιο σημαντικά προβλήματα. Οι εργαζόμενοι του δήμου καταγγέλλουν ότι τα μηχανήματα του δήμου μένουν ανενεργά, ενώ ο ιδιώτης εργολάβος διεκδικεί χρήματα από τον δήμο για να προχωρήσει στην επισκευή τους. Πώς μπορεί η Θεσσαλονίκη να γίνει μια καθαρή πόλη;
Η Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια – ήδη από τη Διοίκηση Μπουτάρη- εφαρμόζει ένα σύστημα καταμερισμού της καθαριότητας σε ζώνες το οποίο λόγω διαφορετικών ταχυτήτων που υπάρχουν και στον τομέα των παραγωγής απορριμμάτων εκ μέρους των πολιτών, αποδείχθηκε παντελώς προβληματικό.
Επιπρόσθετα, η κακοδιαχείριση της τωρινής Διοίκησης όξυνε το πρόβλημα και με την αχρήστευση μέρους του στόλου των απορριμματοφόρων λόγω της μη έγκαιρης πρόβλεψης αγοράς ανταλλακτικών για αυτά, κάτι το οποίο δεν χρειάζεται κόπο αλλά οργάνωση και πρόνοια για ύπαρξη κονδυλίων.
Το πρόγραμμά μας επαναφέρει τον βασικό έλεγχο της αποκομιδής απορριμμάτων σε ένα κεντρικό σύστημα, συνεργάζεται απόλυτα και παίρνει τα μέγιστα από το κατάλληλο και ούτως ή άλλως άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό του Δήμου, το οποίο όμως θα έχουμε φροντίσει να έχει από την πρώτη στιγμή εφοδιαστεί με Μέσα Ατομικής Προστασίας.
Βάζουμε πρόγραμμα στη νυχτερινή αποκομιδή των σκουπιδιών και φροντίζουμε για τη συστηματική πλύση των κάδων. Λειτουργούμε και την καφέ γραμμή των οργανικών σκουπιδιών. Ενημερώνουμε, μέσω της ιστοσελίδας του Δήμου και των δημοτικών μέσων ενημέρωσης, τον πολίτη για την ώρα αποκομιδής των σκουπιδιών
-Η κλιματική κρίση, οι αυξημένες θερμοκρασίες φέτος το καλοκαίρι και τα ακραία καιρικά φαινόμενα θέτουν επιτακτικά την ανάγκη για περισσότερο πράσινο. Το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν έντονες αντιδράσεις για την κοπή εκατοντάδων δέντρων, ενώ παραμένει ενεργή η διεκδίκηση για μετατροπή της ΔΕΘ σε Μητροπολιτικό Πάρκο. Ποια είναι η άποψη σας σε αυτά τα δύο ζητήματα;
Το καλοκαίρι η Θεσσαλονίκη βίωσε μια… δενδροκτονία. Ο Θεσσαλονικιός απέχει έτη φωτός από τα όρια του ΠΟΥ σε πράσινη κάλυψη. Η δε πρόταση που θέλει τον κάθε ένα να έχει τουλάχιστον 3 δέντρα απέναντί του, 30% φυσική σκίαση στους δρόμους της πόλης του και να απέχει 300 μέτρα από ένα πάρκο, αποτελεί όνειρο θερινής νυκτός.
Η θερμοκρασία αυξήθηκε στους κεντρικούς δρόμους κι όλα αυτά γιατί; Διότι βρέθηκε το κονδύλι και ο εργολάβος… Η τωρινή Διοίκηση έκοψε σχεδόν αδιακρίτως- μη συνεργαζόμενη με τους ειδικούς του Πανεπιστημίου μας- δέντρα και φύτευσε άλλα σε εντελώς ακατάλληλη χρονικά περίοδο.
Η πρόταση της παράταξης «Όλοι Εμείς» τείνει σαφώς υπέρ της δημιουργίας ενός μητροπολιτικού πάρκου εντός της ΔΕΘ, ειδικά εφόσον δεν υλοποιείται η ανάπλασή της, προγραμματίζει τον τριπλασιασμό των δέντρων μέσα σε μια 5ετία, επαναφέρει τον θεσμό των πράσινων μπαλκονιών προκειμένου να πρασινίσουν περιοχές όπως της Παρασκευοπούλου που δεν υπάρχει ούτε ένα δέντρο(!), προκρίνει την κατασκευή πάρκων τσέπης όπου είναι εφικτό.
-Είναι κοινή ομολογία ότι οι αστικές συγκοινωνίες του ΟΑΣΘ καταρρέουν, ενώ το Μετρό της Θεσσαλονίκης αργεί ακόμα πολύ να αποδοθεί σε κυκλοφορία. Με ποιόν τρόπο μπορεί η νέα δημοτική αρχή να πιέσει προς την βελτίωση της κατάστασης; Είστε υπέρ της λειτουργίας των συγκοινωνιών από ιδιώτη;
Το κυκλοφοριακό είναι ουσιαστικά το δεύτερο ζήτημα που ταλανίζει τον πολίτη. «Όλοι Εμείς» στοχεύουμε στην ίδρυση ενός Διαρκούς Παρατηρητηρίου Κίνησης Πόλης για την έγκαιρη αντιμετώπιση προγραμματισμένων ή εκτάκτων γεγονότων που επιβαρύνουν την κυκλοφορία με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων του Δήμου, του υπ. Μεταφορών, του ΟΑΣΘ, των Ταξί, του Μετρό όταν έρθει.
Ζητούμε διακοπή όποιων εργασιών για την Υπερταχεία (flyover) αν πρώτα δεν τεθεί σε λειτουργία το Μετρό, επαναφέρουμε τη νομιμότητα στην πόλη τηρώντας νόμους που αφορούν τη φορτοεκφόρτωση των καταστημάτων εκτός των ωρών αιχμής, τα πασαλάκια για βελτίωση της ροής, απομάκρυνση των εγκαταλελειμμένων αυτοκινήτων, παρότρυνση πολιτών για χρήση άλλων μέσων, ενίσχυση του στόλου του ΟΑΣΘ.
-Η κυβέρνηση εκκινεί τις διαδικασίες για την δημιουργία του υπερυψωμένου/ flyover περιφερειακού. Κάτοικοι και φορείς της πόλης αντιδρούν και κάνουν λόγο για ένα έργο χωρίς ώριμες μελέτες, ενώ ο κίνδυνος κυκλοφοριακού εμφράγματος της πόλης είναι έκδηλος. Είστε υπέρ της δημιουργίας του flyover περιφερειακού;
Δέσμευσή μας αποτελεί, όπως προανέφερα, η αναστολή κάθε λειτουργίας για την κατασκευή της Υπερταχείας αν πρώτα δεν αποδοθεί στην κυκλοφορία το Μετρό. Πρόκειται για ένα κυβερνητικό κι όχι δημοτικό έργο που σαφώς θα πρέπει να κινηθεί εντός των αναγκών της κοινωνίας και της προστασίας του περιβάλλοντος.
-Πριν από λίγους μήνες δημοσιεύθηκαν έγγραφα τα οποία αποκάλυψαν σχέδια για τη δημιουργία σταθμού LNG μέσα στον Θερμαϊκό Κόλπο. Επιστήμονες αλλά και πολίτες θεωρούν ότι μια ενδεχόμενη λειτουργία σταθμού LNG σε τόσο μικρή απόσταση από την πόλη θέτει ζητήματα ασφαλείας τόσο για το περιβάλλον, όσο και για την ανθρώπινη ζωή. Πώς τοποθετείστε;
Ο Θερμαϊκός Κόλπος είναι ένα ήδη βεβαρυμμένο θαλάσσιο περιβάλλον και μέλημά μας- ακόμη κι αν δεν ανήκει στην αρμοδιότητα του Δήμου- θα είναι η προστασία του και ο συστηματικός καθαρισμός του. Η ύπαρξη επίσης της Βιομηχανικής Περιοχής της πόλης σε τόσο κοντινό σημείο καθιστά απόλυτα επιβεβλημένο τον έλεγχο κάθε αντίστοιχης πρότασης και αυτής.
Εννοείται, πως οι δημοτικές αρχές δεν θα πρέπει να μαθαίνουν τελευταίες την ύπαρξη τέτοιων σχεδίων. Εκ προοιμίου λοιπόν, δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε κανένα σχέδιο που μπορεί να αποτελεί πιθανό κίνδυνο θαλάσσιας ρύπανσης.
-Οι γυναικοκτονίες στη χώρα μας έχουν πάρει ανησυχητικές διαστάσεις. Χιλιάδες γυναίκες ζουν σε ένα κακοποιητικό περιβάλλον και φοβούνται να μιλήσουν γιατί τις περισσότερες φορές νιώθουν απροστάτευτες και μόνες τους. Πώς μπορεί ο δήμος να δημιουργήσει ένα πλέγμα προστασίας των γυναικών που βρίσκονται σε έναν τέτοιο κίνδυνο;
«Όλοι Εμείς» είμαστε ένας συνδυασμός που βάζουμε σε πρώτη μοίρα τον άνθρωπο και το σεβασμό σε κάθε πολίτη. Κι όπως προαναφέραμε στόχος μας είναι να συμπεριλάβουμε δομές προστασίας των γυναικών εντός των Δημοτικών Ιατρείων μας.
Ωστόσο θα πρέπει από μικρά τα παιδιά να μαθαίνουν τον σεβασμό απέναντι σε όλους και να μειωθούν οι κακοποιητικές συμπεριφορές έναντι όλων. Γι αυτό θα συμβάλουμε ώστε η δημιουργία μιας κοινωνίας με ίσα δικαιώματα και ευκαιρίες για τις γυναίκες να αρχίζει μέσα από την εκπαίδευση.