Μπροστά στις επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές και με τον αναμενόμενο διάλογο να μην έχει ανοίξει επί της ουσίας, θα θέλαμε να συμβάλλουμε με την κατάθεση κάποιων απόψεων για τα ζητήματα περιβάλλοντος και ενέργειας της περιοχής , ως πολίτες που έχουμε ασχοληθεί και ασχολούμαστε μ’ αυτά επιστημονικά, κοινωνικά, πολιτικά.
Ρυθμιστικό Θεσσαλονίκης: Το θεσμικό «έγκλημα» με τις τεράστιες συνέπειες
Η πραξικοπηματική απόσυρση του Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης (ΡΣΘ) τον Ιούλιο του 2014 με Υπουργό Περιβάλλοντος Μανιάτη (ΠΑΣΟΚ), κατόπιν πιέσεων βουλευτών της ΝΔ και επιχειρηματικών παραγόντων και η προηγηθείσα (Μάρτιος 2014) κατάργηση του φορέα εφαρμογής του Οργανισμού Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης(ΟΡΘΕ) από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, τότε υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης, απομείωσαν δραστικά και καθοριστικά τον Μητροπολιτικό Ρόλο της Θεσσαλονίκης, διότι της αφαίρεσαν το διακριτό και καθοριστικό επίπεδο στρατηγικού σχεδιασμού που μπορούσε να αποτρέψει τις ευκαιριακές, αποσπασματικές και ιδιοτελείς ρυθμίσεις, όπως η «ανάπλαση» της ΔΕΘ, το “Flyover” κ.ά. Ο αποσπασματικός σχεδιασμός μέσα από τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια/Τοπικά Χωρικά Σχέδια και κυρίως με τα τουλάχιστον 10!!! Ειδικά Χωρικά Σχέδια για τα έργα μεγάλης κλίμακας που έκτοτε εφαρμόζεται, είναι αντιεπιστημονικός και αναποτελεσματικός για την επίλυση των χρονιζόντων προβλημάτων και την χάραξη των αναπτυξιακών κατευθύνσεων μιας Μητροπολιτικής Περιοχής, όπως το Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης(ΠΣΘ) και η Ευρύτερη Περιοχή επιρροής του. Η άναρχη κατάσταση (χωροταξικά, πολεοδομικά, περιβαλλοντικά, συγκοινωνιακά, αναπτυξιακά) που επικράτησε και συνεχίζεται, χωρίς ενιαίο συνολικό σχεδιασμό, καθιστά αδύνατη την διασφάλιση του Δημοσίου συμφέροντος με μόνες ωφελημένες τις ποικιλώνυμες επιμέρους ιδιοτελείς επιδιώξεις στα πλαίσια της οικονομίας της αγοράς.
Απαιτείται, λοιπόν η επαναφορά του Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης και η επανασύσταση του φορέα εφαρμογής του(ΟΡΘΕ), για την δρομολόγηση ενός μοντέλου Μητροπολιτικής διακυβέρνησης του ΠΣΘ και της ΕΠΘ με αποκέντρωση, κοινωνική συμμετοχή και αποτελεσματικό συντονισμό των φορέων της πόλης.
Εγκαταστάσεις-μονάδες SEVESO στη δυτική Θεσσαλονίκη
Η Δυτική Θεσσαλονίκη (Καλοχώρι, Μενεμένη, Κορδελιό ,Διαβατά, Εύοσμος) αποτελεί σε εθνικό επίπεδο τον μεγαλύτερο πόλο συγκέντρωσης εγκαταστάσεων και μονάδων που υπάγονται στην Οδηγία SEVESO, δηλαδή εγκαταστάσεων που μπορεί να προκαλέσουν Βιομηχανικά Ατυχήματα Μεγάλης Έκτασης (ΒΑΜΕ).Για τη μείωση του κινδύνου από ασύμβατες χρήσεις της περιοχής (χώροι συνάθροισης κοινού ,κατοικία, μεταφορές), απαιτείται:
Απαγόρευση οποιασδήποτε νέας εγκατάστασης SEVESO στην περιοχή
Οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις SEVESO μπορούν να εκσυγχρονίζονται μόνον όταν μειώνονται σημαντικά οι ζώνες επικινδυνότητας (κατά 1/3 σύμφωνα με τη μελέτη ΕΜΠ-ΟΡΘΕ).
Να εκπονήσει η Περιφέρεια ως αρμόδια, των ειδικών ΣΑΤΑΜΕ (Σχέδια Αντιμετώπισης Τεχνολογικών Ατυχημάτων Μεγάλης Έκτασης),να τα επικαιροποιεί κάθε 3 χρόνια, να ενημερώνει τους Δήμους και τους πολίτες, να διενεργεί ελέγχους και ασκήσεις ετοιμότητας και γενικά να κάνει κάθε ενέργεια που θα μειώνει τις επιπτώσεις ενός τέτοιου περιστατικού.
Ενέργεια
Η ασύδοτη και χωρίς κανένα κριτήριο (οικονομικό, περιβαλλοντικό), θετική γνωμοδότηση της διοίκησης της ΠΚΜ για:
Εγκαταστάσεις ΑΠΕ(φωτοβολταικά, ανεμογεννήτριες) σε γη υψηλής παραγωγικότητας, βοσκοτόπους, απάτητα βουνά (Βέρμιο).
Νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της ELPEDISON ισχύος 826 MW, δίπλα στην υφιστάμενη 400 MW στο Κορδελιό.
Μονάδα καύσης νοσοκομειακών–μολυσματικών αποβλήτων στη ΒΙΠΕΘ.
Ταυτόχρονα η διοίκηση της ΠΚΜ έχει πάθει αφωνία και αδιαφορεί για τη σχεδιαζόμενη εγκατάσταση LNG στο Θερμαικό κόλπο, παρά τις αρμοδιότητες της για τις εγκαταστάσεις SEVESO και την Πολιτική Προστασία. Καμία πρωτοβουλία δημιουργίας Ενεργειακών Κοινοτήτων και προώθησης ευρέων προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας, για την άμβλυνση της ενεργειακής φτώχειας.
Ενεργειακή μετάβαση χωρίς προστασία των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος και χωρίς προστασία των ευάλωτων πολιτών, είναι ενεργειακή μετάβαση αντιπεριβαλλοντική και αντικοινωνική.
Ατμοσφαιρική ρύπανση
Η Θεσσαλονίκη συγκαταλέγεται στις Ευρωπαϊκές πόλεις με τα υψηλότερα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Ιδιαίτερα βεβαρημένη είναι η κατάσταση στη Δυτική Θεσσαλονίκη, όπου συχνά ο αέρας μυρίζει ιδιαίτερα άσχημα. Σε αυτά συμβάλλουν:
Η χωροθέτηση στις παρυφές του ΠΣΘ, εργοστασίων ηλεκτροπαραγωγής (υφιστάμενο 400MW και νέο 826MW)
Η καύση για θέρμανση από τους πολίτες , λόγω ενεργειακής φτώχειας, αμφίβολης ποιότητας βιομάζας και πέλετς
ο εξαναγκασμός στην αυτοκίνηση, λόγω χαμηλής εξυπηρέτησης από το μοναδικό Μέσο Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ), τον ΟΑΣΘ
Το ελάχιστο υψηλό πράσινο μεταξύ των βιομηχανικών εγκαταστάσεων και της πόλης αλλά και εντός του αστικού ιστού.
Παρά την κατάσταση αυτή:
Η Θεσσαλονίκη δεν έχει ενιαίο, πλήρες δίκτυο παρακολούθησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αλλά ξεχωριστά δίκτυα (Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Δήμος Θεσσαλονίκης, Δήμος Εχεδώρου, ΟΛΘ) χωρίς ενιαία βαθμονόμηση.
Απουσιάζουν συστηματικές μετρήσεις εκπομπών ρύπων στην πηγή.
Δεν διενεργούνται επιδημιολογικές μελέτες για τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην ανθρώπινη υγεία.
Και βέβαια, όπως και στην υπόλοιπη χώρα, η υποβάθμιση μέχρι ανυπαρξίας των ελεγκτών περιβάλλοντος, ως πολιτική επιλογή όλων των κυβερνήσεων. Επιπρόσθετα τα αποτελέσματα των ελέγχων δεν δημοσιοποιούνται
Η κατάσταση αυτή αναμένεται να επιδεινωθεί περισσότερο από την κλιματική κρίση. Είναι άμεση και επιτακτική ανάγκη για την προστασία της ανθρώπινης ζωής και την αξιοπρεπή διαβίωση να αρθούν τα παραπάνω.
Διαχείριση απορριμμάτων
Η απεμπόληση των Ευρωπαικών κατευθύνσεων για την αποκεντρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων με πρόληψη, ανακύκλωση-διαλογή στην πηγή, κομποστοποίηση ,διάθεση, υπέρ των πανάκριβων ΜΕΑ που αναλαμβάνουν να κατασκευάσουν με λεόντειες ΣΔΙΤ οι γνωστοί μεγαλοκατασκευαστές, οι οποίοι θα αναλάβουν και τις μονάδες καύσης των δευτερογενών καυσίμων που παράγονται, είναι διαχρονικά, διακομματική επιλογή (ΝΔ,ΠΑΣΟΚ,ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ-ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ) με την συναίνεση του πολιτικού προσωπικού της αυτοδιοίκησης Α! και Β! βαθμού. Το κόστος οικονομικό, ενεργειακό, περιβαλλοντικό θα το επωμισθεί πάλι η κοινωνία. Αυτή είναι η ψευδεπίγραφη «κυκλική οικονομία» που ετοιμάζουν, με μόνους ωφελούμενους τους μεγαλοεργολάβους και το λόμπυ της καύσης, σε βάρος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος.
Κυκλοφοριακό
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης είναι η καθημερινά βιωμένη επίπτωση της ανυπαρξίας του ενιαίου σχεδιασμού για όλο το ΠΣΘ που θα υπήρχε με το Ρυθμιστικό Σχέδιο. Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) των Δήμων δεν μπορεί να λύσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα γιατί το αντιμετωπίζουν τοπικά και αποσπασματικά.
Μόνο ο ενιαίος και ολοκληρωμένος συγκοινωνιακός σχεδιασμός για όλο το ΠΣΘ, συναρθρωμένος με τον πολεοδομικό σχεδιασμό που διασφαλίζει το Ρυθμιστικό, μπορεί να δώσει τις απαραίτητες κατευθύνσεις στα ΣΒΑΚ των Δήμων, ώστε να επιλύονται αποτελεσματικά τα τοπικά κυκλοφοριακά προβλήματα. Απαραίτητη προϋπόθεση, βέβαια, είναι η άμεση και κατά προτεραιότητα, δραστική προώθηση των ΜΜΜ (ΜΕΤΡΟ σε όλο το Πολεοδομικό Συγκρότημα, Προαστιακός, ηλεκτροκινούμενος ΟΑΣΘ)για να εκτρέπεται το μεγαλύτερο ποσοστό των μετακινήσεων σ’αυτά. Να σημειώσουμε ότι η επέκταση του ΜΕΤΡΟ, παρά τις εξαγγελίες ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ, δεν έχει διασφαλισμένη καμία χρηματοδότηση, διότι δεν εντάχθηκε ούτε στο ΕΣΠΑ ούτε στο Ταμείο Ανάκαμψης. Ούτε οι πανάκριβες, περιβαλλοντικά επιζήμιες και μη τεκμηριωμένες επιστημονικά «λύσεις» τύπου «Fly Over» και Εξωτερική Περιφερειακή αποτελούν λύσεις χωρίς την κατά απόλυτη προτεραιότητα ουσιαστική αναβάθμιση των ΜΜΜ στο Πολεοδομικό Συγκρότημα. Το Τραμ ως μέσο σταθερής τροχιάς και επειδή , ως εκ τούτου, καταλαμβάνει πολύτιμο δημόσιο χώρο , μπορεί να υποκατασταθεί από τα ευέλικτα, ηλεκτροκινούμενα λεωφορεία. Δίκτυο ποδηλατόδρομων ,όπου είναι εφικτό, με σύνδεση και συνδυασμό τους με τις στάσεις του ΜΕΤΡΟ.
ΔΕΘ-πρώην στρατόπεδα–Πράσινο
Η ακύρωση της μετεγκατάστασης της ΔΕΘ στη Σίνδο και η δημιουργία Μητροπολιτικού πάρκου πρασίνου και πολιτισμού που είχε αποφασιστεί μετά από ειδική μελέτη και με ευρεία διαβούλευση και συμφωνία, αποφασίσθηκε το2013 από τη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, προωθήθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ-Οικολόγων και συνεχίζεται από τη ΝΔ. Αντί της ευκαιρίας αναβάθμισης του κέντρου της πόλης που χάνεται ανεπίστρεπτα, θα υπάρξει περαιτέρω υποβάθμιση από τη λειτουργία του ξενοδοχείου ύψους 34μ., του πάρκινγκ2100-2600 θέσεων και των άλλων μόνιμων εμπορικών δραστηριοτήτων. Οι κίνδυνοι υφαρπαγής των τελευταίων εναπομεινάντων ελεύθερων χώρων που είναι κυρίως τα πρώην στρατόπεδα, είναι προ των πυλών. Πρόσφατο, χαρακτηριστικό παράδειγμα το πρώην στρατόπεδο Ζιάκα στο Κορδελιό, που η κυβέρνηση της ΝΔ παραδίδει στο real estate. Μόνο αν όλοι οι ελεύθεροι χώροι αποδοθούν σε πράσινο, η κάλυψή του θα διπλασιασθεί , αλλά και πάλι θα είναι η μισή (5 τμ/κατ.) του αποδεκτού (10 τμ/κατ) που ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Είναι επομένως απαραίτητο:
Η ΔΕΘ να μεταφερθεί στη Σίνδο όπου υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ενός βιώσιμου εκθεσιακού οργανισμού, υπάρχουν υποδομές μεταφορών και θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της Δυτικής πλευράς της πόλης. Στον χώρο της ΔΕΘ να αναπτυχθεί Μητροπολιτικό πάρκο και να αναδειχθούν τα κτήρια που έχουν κριθεί αξιόλογα αρχιτεκτονικά και ιστορικά. Κανένα νέο κτήριο να μην προστεθεί.
Όλοι οι δημόσιοι ελεύθεροι χώροι και ιδίως τα πρώην στρατόπεδα να αποδοθούν ως δημόσιοι κοινόχρηστοι χώροι με υψηλό πράσινο. Να πάψει η χωροθέτηση νεών κτηριακών υποδομών σε αυτά, εφόσον στην περιοχή υπάρχει σχολάζον κτηριακό απόθεμα. Για την εύρεση χώρων εγκατάστασης κοινωνικού εξοπλισμού, να εφαρμοσθεί η μεταφορά συντελεστή δόμησης σε Τράπεζα γης που θα δημιουργηθεί.
Να αυξηθεί με κάθε τρόπο το υψηλό πράσινο εντός του αστικού ιστού, ιδιαίτερα κατά μήκος των κεντρικών οδικών αρτηριών για τη μείωση των θερμοκρασιών του θέρους, την ελάττωση του διαχεόμενου θορύβου και την αισθητική βελτίωση.
Να διατηρηθεί το υψηλό πράσινο κατά μήκος όσων ρεμάτων δεν έχουν εγκιβωτιστεί και να μην υπάρξουν άλλες περιπτώσεις κάλυψης ρεμάτων. Να επιδιωχθεί η διασύνδεση του αστικού με το περιαστικό πράσινο για την περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας ζωής.
Θερμαϊκός-Παράκτιο μέτωπο
Η κατάσταση του Θερμαϊκού κόλπου είναι ανησυχητική. Το θαλάσσιο περιβάλλον συνεχίζει να επιβαρύνεται από αστικά και βιομηχανικά απόβλητα και άστοχα τεχνικά έργα, ενώ κατά καιρούς εμφανίζονται σχέδια με ιδιαίτερα σοβαρές επιπτώσεις όπως η δημιουργία θαλάσσιου αποθηκευτικού χώρου LNG. Το παράκτιο μέτωπο παρά την κεφαλαιώδη του σημασία για το τη Θεσσαλονίκη παραδίδεται σταδιακά σε κερδοσκόπους γης και νέα αύξηση του δομημένου χώρου, αντί να διασφαλιστεί ως ελεύθερος κοινόχρηστος χώρος με όσο το δυνατό περισσότερο πράσινο.
Για το θαλάσσιο περιβάλλον:
Να ανατεθεί σε δημόσιο φορέα ο συντονισμός και η συνολική ευθύνη της διαχείρισης του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Να διασφαλιστεί η ταχύτερη δυνατή και πλήρης λειτουργία υποδομών διαχείρισης των αστικών αποβλήτων όλων των οικισμών γύρω από τον Θερμαϊκό. Όλες οι υποδομές να βρίσκονται υπό τον έλεγχο της ΕΥΑΘ (για το ΠΣΘ) και των ΟΤΑ για τις υπόλοιπες περιοχές και να διασφαλίζεται η διαφάνεια στη λειτουργία τους.
Να δημιουργηθεί μόνιμος μηχανισμός καθαρισμού των επιπλεόντων ρύπων ή συσσωρεύσεων θαλάσσιων οργανισμών και να εξετασθεί η απομάκρυνση των απορριμμάτων που βρίσκονται στον βυθό.
Συστηματική παρακολούθηση της ποιότητας και της ποσότητας των νερών των ποταμών της Κεντρικής Μακεδονίας(Αξιός και Στρυμώνας από τα σύνορα) και της Τάφρου 66.
Για την παράκτια ζώνη:
Είναι απολύτως κρίσιμο να διασφαλιστεί με κάθε θεσμικό και τεχνικό μέσο ο δημόσιος, κοινόχρηστος και ελεύθερος χαρακτήρας του παράκτιου μετώπου ελεύθερο από δόμηση. Να τροποποιηθούν άμεσα όσες θεσμικές ρυθμίσεις υποθηκεύουν το μέλλον της πόλης όπως τα ΓΠΣ των Δήμων Πυλαίας-Χορτιάτη και Μενεμένης. Να διασφαλισθεί η πρόσβαση των πολιτών της Δυτικής Θεσσαλονίκης στο παράκτιο μέτωπό της.
Να διασφαλιστεί ο αδόμητος χαρακτήρας του Αγροκτήματος του ΑΠΘ. Να ακυρωθούν τα σχέδια δόμησης στον υγρότοπο και τις γειτονικές αδόμητες εκτάσεις στα Τσαΐρια.
Να δρομολογηθεί η αποκατάσταση όλων των υγροτόπων της παράκτιας ζώνης, δράση που θα ενισχύσει και την ανθεκτικότητα της πόλης στις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.
Ενσωμάτωση των προβλέψεων της σύμβασης της Βαρκελώνης για τον Ολοκληρωμένο Σχεδιασμό και Διαχείριση της παράκτιας ζώνης
Παραλία Καλαμαριάς (από το Ποσειδώνιο ως την περιφερειακή τάφρο): Πρόγραμμα ανάπλασης για όλο το μήκος της παραλιακής ζώνης (απαγόρευση επιπλέον δόμησης, επαναχρήσεις κλπ.), με ανάδειξη της φυσικής ακτογραμμής, απόδοση συμβατών ήπιων χρήσεων και διαμορφώσεων, και ένταξη των ενδιαφερόντων κτισμάτων (ανάδειξη μεσοπολεμικών επαύλεων Αρετσούς, παλιάς πλαζ του ΕΟΤ του 1960). Παράλληλα θα πρέπει να συνοδευτεί με μέτρα έλεγχου και ρύθμισης των εντονότατων χρήσεων αναψυχής κατά μήκος της οδού Πλαστήρα. Στη μελέτη πρέπει να ενταχθεί και η εκκρεμούσα ένταξη του παλιού στρατοπέδου Κόδρα στον ιστό της πόλης, με αξιοποίηση των ιστορικών κτιρίων, την ανασκαφή του προϊστορικού οικισμού.
Περιοχή Δήμου Πυλαίας ως το αεροδρόμιο και περιοχή αεροδρομίου: Εφαρμογή περιορισμών και ελέγχων στις χρήσεις και τη δόμηση, και προστασία των φυσικών στοιχείων (ακτή και καλλιέργειες, αδόμητοι χώροι κλπ.). Πρέπει να συνδυαστεί με τη μελέτη για τον έλεγχο της άναρχης επέκτασης των κεντρικών αστικών λειτουργιών, και των εκτός σχεδίου εγκαταστάσεων, και την περιβαλλοντική εξυγίανση της ακτής
Περιοχή Δέλτα ως εκβολές Γαλλικού ποταμού, περιοχή Καλοχωρίου: Μελέτη και υλοποίηση έργων προστασίας και ανάδειξης του ως τοπίου της φύσης με ελεγχόμενη χρήση αναψυχής και πολιτιστικών δραστηριοτήτων. Μελέτη και έναρξη υλοποίησης της ανάπλασης της υποβαθμισμένης ακτής Καλοχωρίου δυτικά του λιμανιού, που αποτελεί τη μόνη διέξοδο της δυτικής πόλης προς τη θάλασσα.
Περιβαλλοντική αναβάθμιση και διαμόρφωση χώρου του θαλασσίου μετώπου από το Καλοχώρι μέχρι τον ΣΤ΄ προβλήτα, μέσω ρυθμίσεων θεσμικής προστασίας και χαρακτηρισμού της ζώνης ως ζώνης περιβαλλοντικής εξυγίανσης – χώρου πρασίνου, εκπόνησης μελετών διαχείρισης, οικολογικής αναβάθμισης, πολεοδομικής ανάπλασης και τοπιακής οργάνωσης και υλοποίησης παρεμβάσεων περιβαλλοντικής εξυγίανσης/αναβάθμισης και διαμόρφωσης χώρου δραστηριοτήτων ελεύθερου χρόνου και αναψυχής.
Περιβαλλοντική αποκατάσταση των εκβολών του Δενδροπόταμου.
Επανεξέταση με τεχνικοοικονομική και περιβαλλοντική τεκμηρίωση των οκτώ σχεδιαζόμενων ή ήδη αδειοδοτημένων τουριστικών λιμένων (μαρίνες) και των χερσαίων επιχειρηματικών ζωνών τους.
Περιαστική φύση – δάση – αντιπλημμυρική προστασία
Το χαμηλό ποσοστό υψηλού πρασίνου και ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων εντός του ΠΣΘ, κάνει επιτακτική την με κάθε τρόπο διατήρηση και αύξηση του περιαστικού πρασίνου, ιδιαίτερα δε των δασών που βρίσκονται κοντά στην πόλη, με κυριότερα του Σέιχ-Σου και αυτών από Φίλυρο έως Ωραιόκαστρο. Ταυτόχρονα χρειάζεται προσαρμογή της διαχείρισης των δασών αυτών στην κλιματική αλλαγή με έμφαση στις προστασία από πυρκαγιές, στη διατήρηση της βιοποικιλότητας και στη κατάλληλη διαχείριση για αντιπλημμυρική προστασία, η οποία όπως έχει δείξει η εμπειρία του Σέιχ-Σου είναι ιδιαίτερα κρίσιμη.
Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι το μεγαλύτερο τμήμα της Θεσσαλονίκης, που περιλαμβάνεται σε ζώνη υψηλού κινδύνου πλημμυρών, έχει στα μεγαλύτερα υψομετρα τόσο στα δυτικά, όσο και στα ανατολικά μεγάλες ζώνες με μικρή δασοκάλυψη και μορφές κάλυψης (αστικές, βιομηχανικές, γεωργικές) που ευνοούν τη δημιουργία πλημμυρικών φαινομένων. Ως αποτέλεσμα να μην εξαιρούνται από τους κινδύνους πλημμύρας όλη σχεδόν η δυτική βιομηχανική περιοχή και το αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ. Είναι επομένως απολύτως απαραίτητο, πέρα των όποιων απαραίτητων τεχνικών έργων να υποστηριχτούν δράσεις που αυξάνουν τον χρόνο που το νερό χρειάζεται για να φτάσεις στα ρέματα.
Ειδικότερα:
Καμία νέα απώλεια δάσους. Να πάψει κάθε σχέδιο οικιστικής ή άλλη ανάπτυξης μεταξύ Εξοχής και Χορτιάτη. Οι εκτάσεις που δεν χρησιμοποιούνται από τις Ένοπλες Δυνάμεις ή θα πάψουν να χρησιμοποιούνται στο μέλλον, να αποδοθούν στη Δασική Υπηρεσία ως δημόσια δάση για την αποκατάσταση της διασύνδεσης των δασών Σέιχ-Σου και Χορτιάτη και την αντιπλημμυρική προστασία της Ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Να δρομολογηθεί η αύξηση της δασοκάλυψης στη ζώνη Φιλύρου-Ωραιοκάστρου και να υλοποιηθούν κατάλληλα δασοτεχνικά έργα στους χειμάρους της περιοχής για την αντιπλημμυρική προστασία της Δυτικής Θεσσαλονίκης.
Σταθερή χρηματοδότηση της Δασικής Υπηρεσίας για τη διαχείριση των περιαστικών δασών ώστε να μειωθούν οι κίνδυνοι μεγάλων πυρκαγιών και για την μείωση των κινδύνων μετάδοσης πυρκαγιών στις κατοικημένες περιοχές.
Ολοκληρωμένος σχεδιασμός για την αύξηση του πράσινου στις λοφώδεις περιοχές με γεωργικές και αστικές χρήσεις, ώστε το νερό να μην εισέρχεται γρήγορα στα ρέματα.
Κορώνεια
Δεκαετίες επιπολαιότητας και ληστρικής αντίληψης, μικροκομματικές σκοπιμότητες και σκόπιμη αγνόηση της επιστήμης οδήγησαν τη λίμνη σε μια κατάσταση που απαιτεί άμεσες και δραστικές ενέργειες:
Έκδοση του προεδρικού διατάγματος κατά απόλυτη προτεραιότητα και τη συνακόλουθη διαμόρφωση ενός συνεκτικού και τοπικού μηχανισμού διαχείρισης όλων των κρίσιμων παραμέτρων για τη διατήρηση και την ανόρθωση του οικοσυστήματος.
Διαχείριση των υδατικών πόρων για την εξάλειψη κάθε σπατάλης, την παύση των υδροβόρων καλλιεργειών, τη στήριξη της ορθολογικής χρήσης του νερού και την κατάλληλη διαχείριση των δασών και δασικών εκτάσεων.
Εκπόνηση ολοκληρωμένου σχεδίου αγροτικής ανάπτυξης για όλες τις πτυχές της παραγωγικής διαδικασίας και για την ελάτtωση χρήσης αγροχημικών.
Διοικητική αναδιάρθρωση, ώστε να μην υπάρχουν τμήματα της λεκάνης απορροής που ανήκουν σε δήμους εκτός αυτής όπως είναι η περίπτωση του Δήμου Ωραιοκάστρου.
Συστήματα διαχείρισης αστικών λυμάτων για όλους τους οικισμούς, διαρκής παρακολούθηση λειτουργίας ΧΥΤΑ Μαυρορράχης και δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων.