Μεγαλώνει η κοινωνική υποστήριξη στον αγώνα των εργαζομένων της οινοποιίας «Μαλαματίνα» που πραγματοποίησαν και σήμερα το πρωί συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από την πύλη του εργοστασίου στο Καλοχώρι.
Το σωματείο εργαζομένων, μετά το μπαράζ απολύσεων (15 στο σύνολο) αλλά και των πρακτικών τρομοκρατίας που ασκήθηκαν από την εργοδοσία, συνεχίζει τις απεργιακές κινητοποιήσεις του δηλώνοντας ότι «δεν θα φύγει μπουκάλι έξω από το εργοστάσιο» μέχρι τη δικαίωση των αιτημάτων τους.
Να υπενθυμίσουμε πως την περασμένη Πέμπτη οι απεργοί ήρθαν αντιμέτωποι με αστυνομικές δυνάμεις, οι οποίες προχώρησαν στη σύλληψη τριών απεργών μεταξύ των οποίων του προέδρου του σωματείου εργαζομένων και του σωματείου οδηγών- πωλητών, οι οποίοι οδηγήθηκαν στο αστυνομικό τμήμα του δήμου Δέλτα και στη συνέχεια, με εντολή εισαγγελέα, αφέθηκαν ελεύθεροι. Σε βάρος τους σχηματίστηκε δικογραφία για παράνομη βία, εξύβριση και απειλή, όμως ύστερα από αντιμήνυση των εργαζομένων συνελήφθη και ο 54χρονος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας για ψευδή καταμήνυση, ο οποίος επίσης αφέθηκε στη συνέχεια ελεύθερος ενώ αναμένεται να οριστεί τακτική δικάσιμος.
Βασικό αίτημα των εργαζομένων είναι η επαναπρόσληψη των συναδέλφων τους ενώ παράλληλα αντιτίθενται στη μεθόδευση δημιουργίας απεργοσπαστικού μηχανισμού και στις πιέσεις που ασκούνται για υπογραφή ατομικών συμβάσεων.
Από την πλευρά της η διοίκηση της «Μαλαματίνα» μέσω διαρροών στον Τύπο χαρακτηρίζει τους απεργούς «μειοψηφία βολεμένων συνδικαλιστών που προσπαθεί να διατηρήσει προκλητικά προνόμια του παρελθόντος» κάνοντας λόγο για υψηλό εργατικό κόστος με μισθούς που φτάνουν τα 3.000 ευρώ.
Απαντήσεις στις διαρροές της εταιρείας
Στις διαρροές αυτές οι εργαζόμενοι απαντούν πως πρόκειται για τεράστια ψέματα δίνοντας αναλυτικά στοιχεία για το ιστορικό της οινοποιίας, η οποία λειτουργεί πάνω από 125 χρόνια. Σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε από το σωματείο έξω από το εργοστάσιο ο Γ. Φραγκίδης, πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων Μαλαματίνα και πρόεδρος της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Εργαζομένων στα Εμφιαλωμένα Ποτά (ΠΟΕΕΠ), υπενθύμισε πως το σωματείο εδώ και 30 χρόνια υπερασπίζεται τα εργασιακά δικαιώματα διασφαλίζοντας την υπογραφή επιχειρησιακών συλλογικών συμβάσεων εργασίας ενώ οι περισσότεροι εργαζόμενοι εργάζονται για πάνω από 20 χρόνια στην επιχείρηση. Σύμφωνα με τον Γ. Φραγκίδη η εταιρεία είναι κερδοφόρα «και σήμερα μπορεί να έχει έναν κύκλο εργασιών 11 εκατ. ευρώ, ενώ τα έξοδά της όλα μαζί δεν υπερβαίνουν τα 10 εκατ. Ευρώ». Να σημειωθεί ότι η εταιρεία έχει εξαγοραστεί στο πλαίσιο σχεδίου εξυγίανσης από τον Όμιλο Μάντη, ιδιοκτησίας των αδερφών Κρομμύδα, ένα σχέδιο εξυγίανσης που, όπως ειπώθηκε, προβλέπει τη διατήρηση των θέσεων εργασίας στο ακέραιο.
Ο πρόεδρος του σωματείου κατηγόρησε και την προηγούμενη διοίκηση για κακοδιαχείριση των δανείων που έλαβε τονίζοντας ότι «τα χρήματα αυτά δεν χρησιμοποιήθηκαν για επενδύσεις και για εκσυγχρονισμό του εργοστασίου αλλά κλάπηκαν». Ο ίδιος αναφέρθηκε σε υπερτιμολογήσεις που έχουν διαπιστωθεί από τους ορκωτούς λογιστές ενώ παράλληλα έκανε λόγο για κατασπατάληση χρημάτων σε υπερπολυτελή ζωή και μεταφορά χρημάτων στο εξωτερικό.
Ωστόσο, όπως είπε, το σωματείο σε όλες τις νόμιμες διαδικασίες που ακολουθήθηκαν για την εξυγίανση της εταιρείας «έβαλε πλάτη» κάνοντας παράσταση στο σχετικό δικαστήριο υπέρ της πρότασης για επιλογή του συγκεκριμένου επενδυτή με την προϋπόθεση όμως ότι δεν θα θιγούν οι θέσεις εργασίας και τα κεκτημένα δικαιώματα όλων των εργαζομένων. Η προϋπόθεση αυτή αναφέρεται και στην απόφαση του δικαστηρίου για την εξυγίανση της εταιρείας. Μάλιστα, συνέχισε ο κ. Φραγκίδης, «οι νέοι ιδιοκτήτες γνώριζαν τι κοστολόγιο έχουμε και ποιοι είμαστε. Δεν μπορούν τώρα να επικαλούνται ότι κοστίζουμε ακριβά».
Δεν είναι όμως μόνο μέσω της υποστήριξης του σχεδίου εξυγίανσης που το σωματείο προσπάθησε να βοηθήσει την εταιρεία να συνεχίσει τη λειτουργία της αλλά και μέσω της υπογραφής για δύο συν ένα χρόνια επιχειρησιακής σύμβασης που προέβλεπε μειώσεις 20% στους μισθούς.
«Η συλλογική σύμβαση έληγε 28 Φεβρουαρίου του φετινού χρόνου, έχει λήξει και η τρίμηνη μετενέργειά της και κατά τη διάρκειά της ξεκίνησαν συναντήσεις για την υπογραφή νέας σύμβασης» τόνισε ακόμη ο πρόεδρος του σωματείου αναφέροντας ότι η νέα διοίκηση προχώρησε στην εφαρμογή ενός οργανωμένου σχεδίου έτσι ώστε να μην υπάρξει σημείο συμφωνίας μεταξύ σωματείου και διοίκησης.
«Το σχέδιο ξεκίνησε με την πρόταση ενός προγράμματος οικειοθελούς αποχώρησης δήθεν πριμοδοτώντας εργαζομένους που θα κάνουν αίτηση. Ωστόσο επρόκειτο για μια αίτηση που θα εξεταζόταν από την εταιρεία σχετικά με το αν θα γινόταν δεκτή, και σε ποιον χρόνο, ανάλογα με τις ανάγκες της εταιρείας» δήλωσε ο Γ.Φραγκίδης. Επρόκειτο για ένα σχέδιο που στόχο είχε οι εργαζόμενοι να υπογράψουν την οικειοθελή αποχώρησή τους έτσι ώστε να μην μπορούν να βγουν ούτε στο ταμείο ανεργίας, κάτι που φυσικά το σωματείο δεν δέχτηκε. «Κάποιοι ελάχιστοι συνάδελφοι υπογράψανε και μετά από αυτό η εταιρεία προχώρησε στο σχέδιο Χατζηδάκη πιέζοντας για υπογραφή ατομικών συμβάσεων εργασίας» πρόσθεσε ενώ αναφερόμενος σε δημοσιεύματα και διαρροές της εταιρείας ότι 52 από τους 86 εργαζόμενους μέλη του σωματείου έχουν δεχτεί την υπογραφή ατομικών συμβάσεων, κατηγόρησε την εργοδοσία για ψέματα που στόχο έχουν να πλήξουν το ηθικό των εργαζομένων. «Από το σωματείο έχουν υπογράψει έντεκα άτομα και όχι 52 όπως ισχυρίζεται η εταιρεία» ξεκαθάρισε.
Η εταιρεία δεν έχει απ’ ότι φαίνεται καμία διάθεση για διαπραγματεύσεις για υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας καθώς όχι μόνο προχώρησε σε παράνομες και καταχρηστικές απολύσεις και έφερε την αστυνομία στο εργοστάσιο αλλά όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι προχώρησε σε πρόσληψη ατόμων στις θέσεις των απολυμένων.
Ένα ακόμη στοιχείο που καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι είναι ότι ενώ το σωματείο έχει καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση για το πως πρέπει να λειτουργούν τα τμήματα οδηγών-πωλητών και χειριστών κλαρκ, η εταιρεία προφασίζεται ότι τα τμήματα αυτά κοστίζουν πολύ και ουσιαστικά θέλει να τα καταργήσει. Ωστόσο τα στοιχεία που επικαλείται προέρχονται, σύμφωνα με το σωματείο από συγκεκριμένη περίοδο της πανδημίας και όχι πιο πρόσφατα. Επιπλέον η εταιρεία εδώ και δύο μήνες και ενώ ισχυρίζεται ότι υπάρχουν εργαζόμενοι που λαμβάνουν υψηλούς μισθούς και επιδόματα, δεν έχει παραδώσει τα σχετικά εκκαθαριστικά προκειμένου να αποδειχθεί ότι τα επιδόματα αυτά έχουν κοπεί μονομερώς.
Προσφυγή στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας
«Που βρίσκονται οι ισολογισμοί που επιτάσσουν μείωση των μισθών μας; Μας πετούσαν τον εκβιασμό “ή μειώσεις ή απολύσεις” και τελικά έχουμε και μειώσεις και απολύσεις. Η απεργία μας έχει κριθεί νόμιμη από το Μονομελές Πρωτοδικείο» σημείωσε από την πλευρά του ο δικηγόρος του σωματείου Τάσος Παπαγγέλλου, αναφέροντας ότι το σωματείο έχει προσφύγει στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας επειδή δεν τηρήθηκε η διαδικασία διαβουλεύσεων και δεν έχουν δοθεί τα νόμιμα στοιχεία της εταιρείας (ισολογισμοί, προϋπολογισμοί, αποτελέσματα χρήσεως), στοιχεία που επιτάσσεται να δοθούν στους εργαζόμενους κατά τη διαδικασία διαβούλευση. Παράλληλα, όπως αναφέρεται στη προσφυγή, η εταιρεία προχώρησε «σε μονομερή απόλυση αρχικά πέντε και στη συνέχεια δέκα εργαζόμενων, καταργώντας το τμήμα Διακίνησης, στοχοποιώντας τους οδηγούς – πωλητές, βοηθούς και πλέον απειλώντας χειριστές ανυψωτικών μηχανημάτων και εργαζομένους στο Τμήμα Παραγωγής (!) με εκτιμώμενες 35 θέσεις εργασίας εν κινδύνω!»
Στην προσφυγή στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας τονίζεται ακόμη ότι «η εργοδότρια επιχείρηση τελεί υπό καθεστώς εξυγίανσης, βασικό στοιχείο της οποίας ήταν και είναι η διατήρηση των θέσεων εργασίας (86 κατά δήλωση του εργοδότη) και ατομικώς των θέσεων εργασίας των υπαρχόντων εργαζομένων κατά την εκδίκασιν της αιτήσεως και την διαδοχή εργοδότου μόλις προ ολίγων μηνών. Βάσει και του ιδίου του διατακτικού της Αποφάσεως 15870/2021 του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης, επί της Αιτήσεως της επιχειρήσεως, υπ’ αριθμόν 20147/16457/30-12-2020 και επί της ημετέρας Παρεμβάσεως της 14/6/2021 που έγινε δεκτή, οι θέσεις εργασίας θα έπρεπε να διατηρηθούν και, κατά δήλωσιν του εργοδότου που έγινε δεκτή εκ της εν λόγω αποφάσεως, θα αναπτύσσονταν έτι περισσότερο».
Λανθασμένοι χειρισμοί της εταιρείας ανεβάζουν το κόστος
Τέλος, όσον αφορά τον υπολογισμό του κόστους των τμημάτων που η εργοδοσία στοχεύει να καταργήσει, το σωματείο αντικρούει τους ισχυρισμούς της εταιρείας αναφέροντας τα εξής: «Σύμφωνα με πίνακες που μας δόθηκαν από τις 17-7-2022 προκύπτει ότι, αξιοποιήθηκαν φορτηγά και πωλητές οδηγοί όχι πλήρους απασχόλησης, δηλαδή εργαζόμενοι με 220 έως 250 ημέρες εργασίας ετησίως άρα παρέχοντες και τα αντίστοιχα δρομολόγια, αλλά πωλητές οδηγοί και βοηθοί μερικής ή περιστασιακής απασχόλησης με μόλις 100 έως 110 μέρες απασχόλησης. Συνέπεια αυτής της δικής σας αποκλειστικώς, εσφαλμένης επιλογής, ήταν να ανεβαίνει το ημερήσιο και κατ’ επέκτασιν το ετήσιο, κοστολόγιο του κάθε εργαζόμενου αλλά και του μεταφερόμενου κιβωτίου κατακόρυφα, μιας και εμείς ως εργαζόμενοι πληρωνόμασταν επί δεκαετίες για όλο το έτος ενώ εσείς “φροντίζατε” να μην απασχολούμαστε όλο το έτος, ανεβάζοντας το κόστος του τμήματος και ζημιώνοντας παράλληλα και την ίδια την επιχείρηση!».
Ακόμη οι εργαζόμενοι τονίζουν ότι παρατηρήθηκε σε πολλά δρομολόγια να φεύγουν τα φορτηγά με όχι πλήρη φορτία προς μια πόλη και την επομένη ημέρα ξανά προς την ίδια κατεύθυνση ή/και διαδρομή, πάλι με όχι πλήρες φορτίο, λόγω της εσφαλμένης επιλογής και ελλιπούς οργάνωσης του τμήματος διανομής, με αποτέλεσμα την αύξηση του Μ.Ο. των μεταφερόμενων κιβωτίων αλλά και του εκάστοτε πωλητή – οδηγού και βοηθού. «Σχετικώς, σας αναφέραμε πολλά τέτοια παραδείγματα, τα οποία μάλιστα αναγνωρίσατε λέγοντας συγκεκριμένα ότι “ ναι έχετε δίκαιο”, ότι “θα γίνουν προσπάθειες για να βελτιώσετε την διαδικασία” κ.λπ. (δικές σας εκφράσεις), πράγμα που μέχρι και σήμερα δεν έχουμε δει, μιας και πριν λίγες ημέρες φορτηγό έμφορτο με 4 παλέτες (18 χωρητικότητα) πήγε για παράδοση στην Καστοριά και αμέσως την επόμενη με 5 παλέτες (18 χωρητικότητα) πήγε στην Φλώρινα (!) ενώ θα μπορούσε με καλύτερο προγραμματισμό να πραγματοποιηθεί το δρομολόγιο με ένα, μόλις, φορτηγό, άρα μισά έξοδα! Αυτός είναι ο λόγος, όπως σας τονίσαμε, να χάνεται όλο το κέρδος και να προκαλείται ζημία».
Σταυρούλα Πουλημένη