Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας

Ο κριτικός κινηματογράφου Στράτος Κερσανίδης γράφει κάθε εβδομάδα για το alterthess τις νέες ταινίες που κάνουν  πρεμιέρα στις κινηματογραφίκές αίθουσες.

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΕΜΦΥΛΙΟΥ 
FILS DE GRECE

Σκηνοθεσία: Διονύση Γρηγοράτου
Πρωταγωνιστούν: Τζένη Σταυροπούλου, Πέτρος Γιασεμής

Υπήρχε κάποτε (μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960), μία ραδιοφωνική εκπομπή με τίτλο «Στον ιστό της Αράχνης». Ήταν μια ψυχροπολεμική, αντικομμουνιστική εκπομπή με την οποία καθημερινά η κρατική προπαγάνδα «δηλητηρίαζε» τον πληθυσμό της χώρας. Ένα από τα αγαπημένα θέματα των εμπνευστών αυτού του ακροδεξιού τερατουργήματος ήταν το παιδομάζωμα! Έτσι είχαν ονομάζει η προπαγάνδα της δεξιάς, του παλατιού και των αμερικανών τη μεταφορά χιλιάδων παιδιών από περιοχές όπου εμαίνετο ο Εμφύλιος, με προορισμο τις ανατολικές χώρες., το 1948.

Εκείνα τα χρόνια εκτός από σκοτεινά είναι και σκεπασμένα από μία σιωπή. Σύμφωνα με την κυρίαρχη ιδεολογία οι «κομμουνιστο – συμμορίτες» ήταν εκείνοι που άρπαζαν τα παιδιά χωρίς τη θέληση των γονιών τους. Μάλιστα ο «έγκυρος» (λέμε τώρα!), Νίκος Μαραντζίδης, υποστηρίζει σε άρθρο του στην Καθημερινή (12 Αυγ. 2012) πως επειδή στο Δημοκρατικό Στρατό δεν προσέρχονταν μαχητές να καταταγούν, αφού η προσέλευση στις τάξεις του ήταν μόνο 10%, προσέφυγαν στη βίαιη επιστράτευση. Βέβαια ο Διονύσης Γρηγοράτος μετά από έρευνα πολλών ετών καταρρίπτει το εν λόγω επιχείρημα, χρησιμοποιώντας ένα έγγραφο του βρετανού συνταγματάρχη, Σέπαρντ, επικεφαλής της Βρετανικής Αποστολής στη Βόρεια Ελλάδα, σύμφωνα με το οποίο, «στις περιοχές που ελέγχονταν από το Δ.Σ., το 95% των περιπτώσεων απομακρύνθηκαν με συγκατάθεση των γονέων τους…».

Βέβαια την ίδια εποχή γινόταν και ένα άλλο παιδομάζωμα, από την πλευρά της Βασίλισσα Φρειδερίκης, η οποία ίδρυσε τις περίφημε Παιδοπόλεις όπου τα μετέφερε η κυβέρνηση. 

Τα σιωπηλά αυτά γεγονότα αναφέρονται σε πάνω από 60.000 μετακινήσεις παιδιών,  30.000 από το Δημοκρατικό Στρατό και 30.000 από το κυβερνητικό στρατό.     

Το 1948, λοιπόν, απομακρύνθηκαν από τις εστίες τους, στις περιοχές όπου μαινόταν ο Εμφύλιος, παιδιά και προς τις δύο κατευθύνσεις. Εκτός Ελλάδος σε ιδρύματα των πρώην «σοσιαλιστικών» χωρών από το Δ.Σ. και  εντός της χώρας από τον κυβερνητικό στρατό στις 52 Παιδοπόλεις που δημιουργήθηκαν αιφνιδιαστικά με την αμερικανική βοήθεια.

Ο Διονύσης Γρηγοράτος, με την ανεξάρτητη αυτή παραγωγή, τα γυρίσματα της οποίας κράτησαν 6 χρόνια και πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα, το Γράμμο και την Τασκένδη, επιχειρεί να σπάσει τη σιωπή. Με «Τα παιδιά του Εμφυλίου» κάνει μία σύνθεση μυθοπλασίας και αρχειακού υλικού, θέλοντας να φωτίσει την Ιστορία αλλά και να δει τα αποτελέσματα αυτού του παραλογισμού επάνω στους ίδιους τους ανθρώπους που βίωσαν τα γεγονότα.

Έτσι οι δύο κεντρικοί χαρακτήρες της ταινίας είναι δυο ηλικιωμένοι άνθρωποι, η Ολυμπία και ο Γιώργος. Η μεν πρώτη είχε μεταφερθεί εκτός Ελλάδας και έγινε χορεύτρια στα Μπολσόι, ο δε δεύτερος, είχε μεταφερθεί σε Παιδόπολη και έγινε εναερίτης στη ΔΕΗ.

Και εδώ τίθεται το ερώτημα: Τι γίνεται με τα χαμένα παιδικά χρόνια αυτών των ανθρώπων; Και με τα τραγικά οδοιπορικά που δεν τέλειωσαν με το τέλος του Εμφυλίου αλλά συνεχίστηκαν εκτός και εντός της Ελλάδος με εξορίες, απαγορεύσεις επανόδου στις εστίες τους, διακρίσεις;

Στην ταινία, η βάση της οποίας είναι μυθοπλαστική, εμφανίζονται και υπαρκτά πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν στα γεγονότα. Επίσης ενσωματώνεται υλικό αρχείου, που ενισχύει τη δραματουργία, όπως για παράδειγμα η μυθιστορηματική παρουσία του γάλλου κομμουνιστή ποιητή,  Πολ Ελιάρ, στα ελληνικά βουνά το 1949.

Μια σύνθετη κινηματογραφική δημιουργία με την οποία ο Διονύσης Γρηγοράτος προσφέρει σημαντικότατα στοιχεία στην σκοτεινή εκείνη περίοδο της ελληνικής Ιστορίας και δίνει απαντήσεις στην άλλη πλευρά στην οποία συνωστίζονται διάφοροι κομμουνιστοφάγοι, ιστορικοί αναθεωρητές, ακροδεξιοί και χρυσαυγίτες.

 

STILL ALICE: ΚΑΘΕ ΣΤΙΓΜΗ ΜΕΤΡΑΕΙ 
STILL ALICE

Σκηνοθεσία: Ρίτσαρντ Γκλέιτζερ, Γουός Γουεστμόρλαντ
Πρωταγωνιστούν: Τζούλιαν Μουρ, Κρίστεν Στιούαρτ, Άλεκ Μπόλντγουιν, Κέιτ Μπόσγουορθ

Καταξιωμένη γλωσσολόγος και ακαδημαϊκός στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια, ευτυισμένη σύζυγος και μητέρα, η δρ. Άλις Χάουλαντ έρχεται αντιμέτωπη με έναν ύπουλο εχθρό. Αρχικά δεν ανησυχεί με τη μνήμη της που την προδίδει αλλά τελικά διαπιστώνει πως βρίσκεται αντιμέτωπη με τη νόσο του Αλτσχάιμερ. Η Άλις ξεκινά έναν μεγάλο και άνισο αγώνα.

Σε σκηνοθετικό σημείωμα διαβάζουμε: «Το βιβλίο μας ρούφηξε. Είναι μια συναρπαστική ιστορία, δοσμένη με ειλικρίνεια από την Λίσα Τζένοβα. Στην πορεία νιώσαμε ότι η ταινία πρέπει να έχει αμεσότητα. Το μυθιστόρημα παρακολουθεί λεπτομερώς την καθημερινή απώλεια μνήμης της Άλις στη δουλειά, στη ρουτίνα της ημέρας, στην κοινωνική ζωή. Υπάρχουν βέβαια και οι δυναμικές της οικογένειας. 

Ερωτευτήκαμε τον κεντρικό χαρακτήρα. Υπάρχει κάτι ανεπιφύλακτα γοητευτικό στην Άλις –στο πείσμα της, τη θέληση της, το ότι δεν το βάζει κάτω. Ό,τι και να σημαίνει αυτή η αρρώστια, είναι αποφασισμένη να το χειριστεί με τον πιο πρακτικό τρόπο».

Μια δυνατή ταινία με μια συγκλονιστική ερμηνεία από την Τζούλια Μουρ, η οποία της χάρισε το Όσκαρ α΄ γυναικείου ρόλου.

 

ΤΕΤΑΡΤΗ 04:45
WEDNESDAY 04:45

Σκηνοθεσία: Αλέξης Αλεξίου 
Πρωταγωνιστούν: Στέλιος Μάινας, Δημήτρης Τζουμάκης, Αδάμ Μπουσδούκος, Γιώργος Συμεωνίδης, Μίμι Μπρανέσκου, Μαρία Ναυπλιώτου

Με την προηγούμενη και πρώτη του ταινία «Ιστορία 52», ο Αλέξης Αλεξίου μας είχε προϊδεάσει θετικά. Τώρα με τη δεύτερη ταινία του, ένα αγωνιώδες ατμοσφαιρικό θρίλερ, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ, έρχεται να το επιβεβαιώσει.

Ο Στέλιος Δημητρακόπουλος έχει 32 ώρες πριν χάσει τα πάντα. Από το τζαζ μπαρ που με πολύ κόπο διατηρεί σε λειτουργία εδώ και χρόνια, μέχρι την ίδια του την οικογένεια. Ο Ρουμάνος γκάνγκστερ που του έχει δανείσει χρήματα, απαιτεί να εξοφληθεί το χρέος τώρα.

 

ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ 
EX MACHINA

Σκηνοθεσία: Άλεξ Γκάρλαντ
Πρωταγωνιστούν: Ντόνολ Γκλίσον, Όσκαρ Άιζακ, Αλίσια Βικάντερ

Ένας δισεκατομμυριούχος φέρνει έναν υπάλληλό του στην πολυτελή κατοικία του. Σκοπός είναι να πάρει μέρος σε ένα πείραμα με ένα εξαιρετικά προηγμένο θηλυκό ρομπότ. Ένα παράδοξο ερωτικό τρίγωνο σε μια ταινία επιστημονικής φαντασίας που εν τέλει είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ.

Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη : «Η ταινία αφορά σε τρεις ανθρώπους που «χτυπιούνται» μεταξύ τους. Έχει να κάνει με τον τρόπο που ο ένας δοκιμάζει τον άλλον, το πώς νικά ο ένας τον άλλον σε διανοητικό επίπεδο και το πώς διαμορφώνονται συμμαχίες. Οι άνθρωποι κάνουν σαν τρελοί για την Τεχνητή Νοημοσύνη και γενικά τρέμουν τις δυνατότητες των υπολογιστών. Εγώ το προσεγγίζω από την πλευρά του ρομπότ περισσότερο. Έχει περισσότερες και καλύτερες πιθανότητες για το μέλλον απ’ ό,τι εμείς, οι άνθρωποι».

 

WILD CARD 

Σκηνοθεσία: Σάιμον Γουέστ
Πρωταγωνιστούν: Τζέισον Στέιθαμ, Μίλο Βεντιμίλια, Σοφία Βεργκάρα, Στάνλεϊ Τούτσι, Αν Χες

Μια θανάσιμξη περιπέτεια στο Λας Βέγκας με πρωταγωνιστή έναν επιδέξιο σωματοφύλακα ο οποίος θα έρθει αντιμέτωπος με τη μαφία. Όταν ένας φίλος του δέχεται μια σαδιστική επίθεση, αναλαμβάνει να πάρει εκδίκηση και ανακαλύπτει πως δράστης είοναι ένα από τα πρωτοπαλίκαρα της εγκληματικής οργάνωσης,

 

ΣΤΑΧΤΟΠΟΥΤΑ 

CINDERELLA

Σκηνοθεσία: Κένεθ Μπράνα
Πρωταγωνιστούν: Κέιτ Μπλάνσετ, Λίλι Τζέιμς, Ρίτσαρντ Μάντεν, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Χόλιντεϊ Γκρέντζερ

Η νέα «Σταχτοπούτα» παραμένει πιστή στο κλασικό, πασίγνωστο ομώνυμο παραμύθι και δίνει σάρκα και οστά στη διαχρονική ταινία κινουμένων σχεδίων του 1950.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Η χειραφέτηση του «μνημείου». Tης Κατέ Καζάντη

Μετά τις εκλογές: Η Αριστερά στην κυβέρνηση και τα κοινωνικά κινήματα