Χωρίς κανένα μέσο μαζικής μεταφοράς μένει σήμερα, Τρίτη, όλη η Θεσσαλονίκη από τις 11.00 μέχρι και τις 16.00 λόγω της στάσης εργασίας που κήρυξε το Σωματείο Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ.
Για ακόμη μία φορά η ….διοίκηση του Οργανισμού, βάζοντας μπροστά τους εργαζόμενους, αναδεικνύει στο δημόσιο λόγο τα αιτήματα της προς την κυβέρνηση. Ειδικότερα την υπογραφή των προτεινόμενων κανονισμών, την έκδοση ΚΥΑ τιμολογιακής πολιτικής, την υλοποίηση των υποχρεώσεων του Ελληνικού Δημοσίου έναντι του Οργανισμού και την έναρξη διαλόγου για το μέλλον της συγκοινωνίας εν όψει της προσεχούς ανανέωσης του έργου της συγκοινωνίας.
Πως αλλιώς να ερμηνεύσει κανείς ότι η ανακοίνωση του Σωματείου εργαζομένων έχει σειρά αιτημάτων που ταυτίζονται απόλυτα με αυτά του Οργανισμού. Το Σωματείο Εργαζομένων προχωρά σε στάση εργασίας ζητώντας να υπογραφούν οι κανονισμοί μεταξύ ΟΑΣΘ και δημοσίου(;), να ενσωματωθεί ο ΦΠΑ και να αυξηθεί το εισιτήριο (!), να πληρωθούν οφειλές του δημοσίου στον Οργανισμό (πρόκειται για την επιδότηση του εισιτηρίου για ευπαθείς κοινωνικά ομάδες και μαθητές μέσω των Υπουργείων Παιδείας και Εργασίας) και να ξεκινήσει ο διάλογος για το τι πρόκειται να συμβεί αν ανοίξει το συγκοινωνιακό έργο στην Θεσσαλονίκη σύμφωνα με σχετική ευρωπαϊκή οδηγία και σπάσει το μονοπώλιο του ΟΑΣΘ (!).
Το γεγονός αυτό δεν προκαλεί έκπληξη για όσους γνωρίζουν την ιστορία του Σωματείου, που πολλοί χαρακτηρίζουν “ακραία εργοδοτικό” παράλληλα με το γεγονός ότι πολλοί εργαζόμενοι είναι και μέτοχοι μέσω ενός συνεταιρισμού. Δεν προκαλεί έκπληξη για όσους γνωρίζουν ότι από τα 2.400 μέλη του Σωματείου Εργαζομένων στο συνεταιρισμό είναι λίγο περισσότεροι από 1.400 ενώ από τους υπόλοιπους οι 400 κατέχουν επίσης με τον ένα ή άλλο τρόπο μετοχές.
Ο ΟΑΣΘ ήταν και είναι η πιο σίγουρη μπίζνα και ιδιαίτερα στους καιρούς της κρίσης. Ο Οργανισμός όχι μόνο διαχειρίζεται επί σχεδόν 60 χρόνια μονοπωλιακά ένα δημόσιο αγαθό αλλά ταυτόχρονα είναι και το μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς σε όλη τη Θεσσαλονίκη, από την απόσυρση των τραμ, κίνηση που έγινε την ίδια χρονιά της δημιουργίας του. Ταυτόχρονα επιδοτείται με δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από το δημόσιο ενώ οι μέτοχοι του λαμβάνουν κάθε χρόνο μερίσματα ύψους 16,5 εκατ. Ευρώ. Ο Οργανισμός δεν έχει απορροφήσει καμία αύξηση και κανένα επιπλέον κόστος στα χρόνια της κρίσης. Αντίθετα αυτά τα χρήματα είναι κέρδη, σίγουρα και εξασφαλισμένα από το δημόσιο ανεξαρτήτως της πορείας και των εσόδων του. Πρόκειται δηλαδή για μία επιχείρηση με μηδενικό ρίσκο.
Η συζήτηση στην Θεσσαλονίκη για τον ΟΑΣΘ έχει ξεκινήσει εδώ και πολλά χρόνια με τις προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες των αρμόδιων υπουργείων να επιδοτούν την υφιστάμενη κατάσταση. Μάλιστα η κυβέρνηση Καραμανλή το 2008 με μια πρωτόγνωρη κίνηση υπέγραψε την παράταση της σύμβασης μεταξύ Οργανισμού και Δημοσίου, ένα χρόνο νωρίτερα από τη λήξη της, και η οποία προβλέπει πως η σύμβαση λήγει δύο χρόνια μετά την ολοκλήρωση των έργων του Μετρό της Θεσσαλονίκης και των επεκτάσεων του. Για πρώτη φορά στα χρονικά αυτής της ιδιόμορφης σχέσης δεν προσδιορίζεται ακριβές έτος λήξης της σύμβασης.
Την ίδια ώρα βέβαια τα τελευταία χρόνια τα βάρη της κρίσης κλήθηκαν να πληρώσουν οι πολίτες με τα εισιτήρια μέσα σε τέσσερα χρόνια και ειδικότερα από το 2009 μέχρι και το 2014 να έχουν αυξηθεί κατά 100% από 0.50 σε 1 ευρώ. Οι πολίτες κλήθηκαν να πληρώσουν και τα πλήγματα στην ποιότητα των μετακινήσεων τους με την μείωση των δρομολογίων και την αύξηση στα χρόνια απόσυρσης των λεωφορείων.
Το ερώτημα όμως παραμένει. Γιατί δεν έχει λεωφορεία σήμερα η Θεσσαλονίκη;
Η απάντηση ίσως να έρχεται από τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρ. Σπίρτζη ο οποίος μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή της ΕΡΤ υπογράμμισε πως “είναι πολύ μεγάλη αμαρτία η Θεσσαλονίκη με τον ΟΑΣΘ. Πολύ μεγάλη αμαρτία. Δίνονται εκατομμύρια από τον κόπο του ελληνικού λαού στη Θεσσαλονίκη με αμφίβολες, αν θέλετε, αμοιβές για τον ΟΑΣΘ. Αμφίβολες και θα τα δούμε σε λίγες ημέρες”.
Ο κ. Σπίρτζης έβαλε στο τραπέζι το θέμα “ΟΑΣΘ” ήδη από τα τέλη του Δεκέμβρη όταν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του στην Θεσσαλονίκη δήλωνε πως “το πάρτι έχει τελειώσει” και πως μπαίνουν θέματα για την τήρηση από την πλευρά του ΟΑΣΘ της σύμβασης που υπάρχει”, θέματα που αν δεν επιλυθούν θα δημιουργήσουν πρόβλημα στην επιδότηση του. Ειδικότερα ότι ο ΟΑΣΘ δεν δίνει στοιχεία που του ζητούνται όπως και δεν έχει εγκαταστήσει ηλεκτρονικό σύστημα για να υπάρχει μια επίβλεψη στο συγκοινωνιακό έργο, στα εισιτήρια και γενικότερα σε όλα αυτά που οφείλουν το ΣΑΣΘ και οι δημόσιες υπηρεσίες να ελέγχουν τον ΟΑΣΘ.
Σε αυτό το κλίμα η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας για το άνοιγμα του συγκοινωνιακού έργου, μία κίνηση που είναι υποχρεωμένη να κάνει η χώρα καθώς δεσμεύεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία έχει σύμφωνα με πληροφορίες “ταράξει” τα νερά καθώς ο Οργανισμός βλέπει το μονοπώλιο με …τα χρυσά αυγά να εξανεμίζεται ενώ μπορεί ταυτόχρονα να είναι μία ευκαιρία για την κυβέρνηση να “στριμώξει” τον κρατικοδίαιτο ΟΑΣΘ.
Πηγή: stokokkino.gr
