Μετά τις διαχύσεις και τα περιπαθή αγκαλιάσματα με τον έλληνα πρωθυπουργό, ο Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, μας δώρισε αναμνήσεις τις οποίες και ο ίδιος χρησιμοποιεί ως αντερίσματα για το παρών, με επιμήκυνση αντοχής ως απώτατα βάθη του μέλλοντος. «Ο Πλάτωνας δεν μπορεί να παίζει στη Β Εθνική» είπε κι όλοι αγαλλίασαν με το ευκόλως αντιληπτό περικλειόμενο, στη ρήση, υποννούμενο. Επιπλέον, για να μην υπάρξουν απορίες σχετικά με τον στοχασμό, διευκρίνιστηκε στην συνέχεια ότι η ρήση ανήκει στον Βαλερί Ζισκάρ Ντ’ Εστέν και, ο Ζαν Κλοντ, απλώς τον ανέσυρε από την σκόνη του παρελθόντος καθότι, η σκέψη αυτή είναι αειθαλής, περικλείουσα όλα τα ζουμάκια και τις νοστιμάδες της.
Πριν έρθει στην Ελλάδα ο Ζαν Κλοντ, προφανώς, οι συνεργάτες του θα ξεσκόνισαν πολλούς τόμους ρήσεων που έμειναν στην ιστορία μέχρι να καταλήξουν ποιά θα ταίριαζε καλύτερα στις περιστάσεις. Εκτός και κοιμήθηκε αγκαλιά με την Πολιτεία ο Ζαν Κλοντ, πριν έρθει στήθος με στήθος με τον Αντώνη. Θα κάνανε και μια καμμιά δοκιμή στα ερασμιακά αλλά δεν του πηγαίνανε στη γλώσσα του Ζαν. Όπως κι αν έχει, η επιλογή του Πλάτωνα έχει την σημασία της. Δεν επικαλέστηκε τον Ηράκλειτο διότι εκείνο «τα πάντα ρει» έχει κάτι από κίνδυνο, ο Σωκράτης συμφυρόταν πολύ με το λούμπεν προλεταριάτο, αλλά ούτε τον Αριστοτέλη σκέφτηκε ο Ζαν και, εννοείται ότι δεν θα σκεφτόταν καν εκείνον τον αντάρτη, τον Επίκουρο, που ταλαιπώρησε για πεντακόσια χρόνια ως και την Ρωμαική αυτοκρατορία. Όσο να πεις, έχει και μια επικαιρότητα ύστερα από χιλιάδες χρόνια ο Πλάτωνας. Μπορεί όσο ζούσε να μην βρήκε ούτε έναν τύρρανο της προκοπής, έστω στη Σικελία, να εφαρμόσει τις προτροπές του αλλά ωρίμασαν επιτέλους οι συνθήκες για να εφαρμοστούν τα πιστεύω του πρώτα στα χώματα που τον γέννησαν και τον σκέπασαν.
Εξάλλου, σήμερα, όπως στην ιδανική του Πολιτεία στήνονται κυβερνήσεις Σοφών, κάνουνε κουμάντο οι Φρουροί, οι Δημιουργοί (εργάτες, τεχνίτες, αγρότες,…) δεν παίρνουν μέρος στη διοίκηση, το Δίκαιο δεν είναι απαραίτητο. Η κοινοχτημοσύνη των πλουσίων είναι κάπως παραλλαγμένη αλλά δεν βαριέσαι, όσο για την πολυγαμία, που να μπλέκεις τώρα με τα ιερατεία, αλλά κι ο Πλάτων σάμπως δεν θελγόταν από τα ιερατεία της Αιγύπτου αλλά και των Χαλδαίων; Ο έρμος ο Πλάτωνας! Σαράντα χρόνια πηγαινοερχόταν στην Σικελία να βρει έναν δικτάτορα της προκοπής, δύο Διονύσιους παρακαλούσε στις Συρρακούσες και τον Δίωνα στα ώπα ώπα τον είχε αλλά χαίρι δεν είδε. Δικτάτορες όλοι τους γίνανε, αλλά ήταν και μακελάρηδες, και οι ίδιοι όμως δεν μακροημέρευσαν. Όσο για την Ιδανική Πολιτεία πέρασαν και δεν ακούμπησαν, όπως θα έλεγε το πόπολο στην Αγορά του Δήμου, την οποία δεν είχε περί πολλού ο Πλάτων διότι του φέρνανε αντιρρήσεις οι άξεστοι δημοκράτες.
Εκτός βέβαια και ο Ζαν Κλοντ δεν είχε κατά νου αυτές τις «λεπτομέρειες» από τον βίο του σοφού αλλά, κατευθείαν, ήθελε να θυμίσει στον αόρατο που μας πρωθυπουργεύει, εκείνη την ενοχλητική ιστορία από το πρώτο κιόλας ταξίδι του μεγάλου συγγραφέα -κακά τα ψέματα- στη Σικελία, όταν τόσο προσπάθησε να έρθει σε επαφή με τον Διονύσιο τον Α αλλά φευ, δικατορικά και διόλου Ιδανικά τον φόρτωσε αυτός σε ένα σπαρτιάτικο πλοίο και τον πήγανε στην Αίγινα να τον πουλήσουνε για δούλο. Και δεν ήτανε τότε ούτε σαράντα χρόνων ο σοφός μας θα έβλεπε την Πολιτεία του ανάποδα ή από τα κάτω, κι αυτό το «κάτω» δεν το είχε πολύ σε υπόληψη, επιπλέον, εκείνα τα χρόνια την μια στιγμή την είχες την υποληψή σου την επόμενη την έψαχνες αλλά δεν την έβρισκες, την μία σου σερβίριζαν και την άλλη έπλενες τα πόδια ενός κρεμμυδοκαλλιεργητή στη Θήβα. Τότε όμως βρέθηκε ο Αννίκερις από την Κυρρήνη, άλλο και τούτο, από τη Λιβύη σαν να λέμε και πλήρωσε τα λύτρα και τον λευτέρωσε για να μην παίζει στη Β Εθνική κοτζάμ Πλάτωνας, ο οποίος βέβαια δεν είχε γράψει αράδα ακόμη.
Τι εννοεί λοιπόν ο Ζαν Κλοντ; Αν είμαστε, ως χώρα, ο Πλάτωνας, πρέπει να ξαναβρούμε κάποιον Αννίκερη να μας λευτερώσει, να σκάσει δηλαδή το παραδάκι; Κι αυτή η Λιβύη διαλυμμένη είναι, πολλές ελπίδες δεν έχουμε να βρεθεί κάποιος πρόθυμος να δώσει τα χρυσά του να σωθούμε. Εκτός πάλι και όλα αυτά είναι δικές μου φαντασιοπληξίες και παραλληλισμοί ανίεροι, σιγά μην φαντασιώνεται ιδανικούς δικτάτορες ο Ζαν, μία μικρή εκδίκηση ίσως θέλει να πάρει από τους Μόντυ Πάιθονς που βάλανε αρχαίους έλληνες φιλοσόφους να παίζουν μπάλα με γερμανούς συναδέλφους τους και τον Πλάτωνα τερματοφύλακα με υποννούμενα ότι έστηνε μια ιδανική «παράγκα» για να κουνάει το σεντόνι στο τσάμπιονς λιγκ.
* Ο δημοσιογράφος του ρ/σ “Στο Κόκκινο 93,4” Απόστολος Λυκεσάς αρθρογραφεί καθημερινά στο alterthess.gr. Ακούστε ζωντανά στο “Κόκκινο 93,4” την εκπομπή “Ορθά- Κοφτά” με τον Απόστολο Λυκεσά Δευτέρα- Παρασκευή 11:00- 12:00.
