Τα αποτελέσματά έρευνας από το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ που παρουσιάστηκε στις δομές του CEDEFOP στη Θεσσαλονίκη διαψεύδουν τη κυρίαρχη επιχειρηματολογία που θέτει τη κατάρτιση ως βασικό όπλο στη καταπολέμηση της ανεργίας και αποτελούν “πλήγμα” για τη πολιτική κατεύθυνση της κυβέρνησης ενάντια στην ανεργία και ιδιαίτερα των νέων.
«Τώρα αυτή τη στιγμή (το κίνητρο) είναι η επιδότηση. Αυτή τη στιγμή αν κάποιος μπορεί να μπει σε ένα πρόγραμμα το οποίο θα του δώσει 3000€ σε διάστημα 5 μηνών, αφού δεν μπορεί να έχει τίποτε άλλο.» αναφέρει χαρακτηριστικά συμμετέχων στην έρευνα.
Ας δούμε όμως τα ευρήματα της έρευνας. Όσον αφορά τα ποσοστά των αποφοίτων που δεν βρήκαν εργασία σε 6 μήνες από την ολοκλήρωση του προγράμματος κατάρτισης. Το ποσοστό αγγίζει το 54,8% των συμμετεχόντων των αποφοίτων ΚΕΚ και το 49,8% των αποφοίτων ΙΕΚ.
Το ίδιο αποκαλυπτικά είναι και τα ευρήματα της έρευνας για τη διάρκεια παραμονής στην εργασία. Συγκεκριμένα το 29,3% όσων αποφοίτων ΚΕΚ βρήκαν εργασία δηλώνει πως εργάστηκε έως και 6 μήνες και το ποσοστό είναι 37,7% για τους απόφοιτους ΙΕΚ.
Μάλιστα το 81,5% των αποφοίτων ΚΕΚ δηλώνει πως δεν εργάζεται μέχρι και σήμερα και το 81,2% αντίστοιχα για αυτούς από τα ΙΕΚ.
Όσον αφορά τη συμβολή του προγράμματος κατάρτισης στην εύρεση εργασίας τους επόμενους έξι μήνες μετά το πέρας του, «όχι» δηλώνει το 58% των αποφοίτων ΚΕΚ και το 43,9% των αποφοίτων ΙΕΚ.
Τέλος στην ερώτηση για το ποσοι πιστεύουν ότι είναι οι κυριότεροι λόγοι μη εύρεσης εργασίας το 69,7% των αποφοίτων ΚΕΚ και το 72,9% των αποφοίτων ΙΕΚ απαντούν «η οικονομική κρίση».
Παρουσία Βουλευτών και συνδικαλιστών
Στην εκδήλωση, πέραν της παρουσίασης των κυριότερων ευρημάτων της έρευνας που πραγματοποιήθηκε από τον κ. Χ. Γούλα, Διευθυντή του ΚΑΝΕΠ‐ΓΣΕΕ, και τον κ. Ν. Φωτόπουλο, Επίκουρο Καθηγητή Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας & Επιστημονικό Συνεργάτη ΚΑΝΕΠ‐ΓΣΕΕ, έλαβαν χώρα παρεμβάσεις Βουλευτών και συνδικαλιστικών στελεχών. Τοποθετήθηκαν για το θέμα ο κ. Ν. Κιουτσούκης, Γενικός Γραμματέας ΓΣΕΕ, ο κ. Ζ. Πεπές, Αντιπρόεδρος ΚΑΝΕΠ‐ΓΣΕΕ & Μέλος Εκτελεστικής Επιτροπής ΓΣΕΕ, καθώς και ο κ. Π. Τσαραμπουλίδης, Πρόεδρος Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Επιπλέον στην εκδήλωση παρευρέθηκαν οι κ.κ. Ε. Στυλιανίδη, βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Γ. Αμανατίδης και Δ. Χαραλαμπίδου, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Σ. Ξουλίδου, βουλευτής των ΑΝΕΛ, και Κ. Μάρκου, βουλευτής της ΔΗΜΑΡ.
Ο Ευ. Στυλιανίδης έκανε λόγο για «υπερπληθυσμό ειδικοτήτων» αναφερόμενος στους νέους επιστήμονες και για έλλειψη τεχνικών ειδικοτήτων στην αγορά εργασίας.
«Αλλότριες δυνάμεις –δε το λέω ως κακό- συμπληρώνουν αυτό το κενό» είπε χαρακτηριστικά αναφερόμενους στους εργάτες μετανάστες. Επιπλέον εξέφρασε την πεποίθηση πως «το μόνο εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει τους εργαζόμενους να παραμείνουν εργαζόμενοι και τους ανέργους να βρουν δουλειά είναι η εκπαίδευση και η κατάρτιση». Ταυτόχρονα υποστήριξε τη λογική της δυαδικής εκπαίδευσης όπου «οι επιχειρήσεις θα χρηματοδοτούν την εκπαίδευση των εργαζομένων σύμφωνα με τις δικές τους ανάγκες», όπως είπε.
Από τη πλευρά του ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Γ. Αμανατίδης εξέφρασε την άποψη τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ αναδεικνύουν με γλαφυρό τρόπο την αναποτελεσματικότητας των πολιτικών των τελευταίων ετών. «Η αντιμετώπιση του φαινομένου της νεανικής ανεργίας βασίζεται σήμερα σε δύο πολύ σοβαρά ιδεολογήματα της παρούσας νεοφιλελεύθερης φάσης του ύστερου καπιταλισμού: στην κεκαλυμμένη αποδοχή, εν πολλοίς, ότι η παρούσα κρίση είναι αναπόφευκτη και στο ότι η μετά-την-κρίση ανάπτυξη θα επιλύσει το φαινόμενο της αυξανόμενης ανισότητας, το οποίο και είναι παροδικό» ανέφερε.
«Τρανταχτό παράδειγμα αυτής της πολιτικής είναι η σταδιακή διαμόρφωση μιας συναίνεσης γύρω από την πρακτική άσκηση- μαθητεία» υπογράμμισε και προσέθεσε πως στην Ελλάδα, οι σημερινές σοβαρές δυσκολίες των νέων για είσοδο στην αγορά εργασίας χρησιμοποιούνται μαζί με στατιστικά δεδομένα που αφορούν υψηλότερες πιθανότητες απασχόλησης σε νέους που έχουν ολοκληρώσει πρόγραμμα μαθητείας με σκοπό να μειωθούν οι εισακτέοι στην δωρεάν Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και να δραστηριοποιηθούν μέσω Προγραμματικών Συμβάσεων οι ιδιωτικές επιχειρήσεις στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Απαντώντας στη λογική της δυαδικής εκπαίδευσης έκανε λόγο για μαθητές που θα βρίσκονται μία μέρα την εβδομάδα στην εκπαιδευτική διαδικασία και τις υπόλοιπες στην επιχείρηση. «Αυτό δεν είναι εκπαίδευση αλλά εργασία χωρίς δικαιώματα. Απολύονται εργαζόμενοι και προσλαμβάνονται μαθητευόμενοι» είπε χαρακτηριστικά.
Στην προετοιμασία του ανθρώπινου δυναμικού στις νέες κοινωνικές ανάγκες αναφέρθηκε η βουλευτής των ΑΝΕΛ, Στ. Ξουλίδου. Επιπλέον έκανε αναφορά στον ανταγωνισμό «δίχως προηγούμενο» που προάγει το σχολείο. Αναφερόμενη στην επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση τόνισε πως πρόκειται για «νευραλγικό τομέα και απαραίτητο» και προσέθεσε πως το Υπουργείο επιχειρεί τη συρρίκνωσή της μέσω της κατάργησης ειδικοτήτων. Τέλος παρουσίασε τις προτάσεις των ΑΝΕΛ για το θέμα, όπως η σύνδεση της εκπαίδευσης ενηλίκων με τη τυπική εκπαίδευση, το εθνικό σύστημα πιστοποίησης προσόντων και την αναβάθμιση των ΙΕΚ.
«Η τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση είναι παραμελημένες» είπε η βουλευτής της ΔΗΜΑΡ, Κ. Μάρκου. Επιπλέον η κ. Μάρκου έκανε λόγο για υπερπληθώρα επιστημόνων που δεν μπορεί να απορροφήσει η αγορά και υπογράμμισε: «Δεν είναι δυνατόν να θεωρείται η ενασχόληση με το δευτερογενή τομέα περίπου ως αποτυχία». «Είναι κρίσιμο σήμερα πως οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι άνεργοι και απολυμένοι θα έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν νέες δεξιότητες ή να αναβαθμίσουν αυτές που διαθέτουν» υποστήριξε.
Κ. Μ
Δείτε Επίσης: Παρέμβαση του ΠΑΜΕ σε εκδήλωση του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ
