Ικανή να ρίξει την κυβέρνηση είναι η υπόθεση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, λένε όσοι γνωρίζουν το θέμα και αναφέρουν πως η εμπλοκή Βενιζέλου στην υπόθεση αποτελεί το βασικό γραμμάτιο που ξεπληρώνει ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ στον Αντώνη Σαμαρά. Και ενώ οι εξελίξεις στην υπόθεση φαίνεται ότι είχαν παγώσει και άλλη μία μπίζνα με εξοπλιστικά θα περνούσε στο αρχείο, η μη τήρηση των συμφωνιών που αφορούν τα εργασιακά της εταιρίας, προκαλεί τριγμούς στην κυβέρνηση και φέρνει τον Αντώνη Σαμαρά, απέναντι σε ΔΑΚΙΤΕΣ συνδικαλιστές.
Η απόφαση για παράταση της εκ περιτροπής εργασίας στα ναυπηγεία, έβγαλε την εκεί ΔΑΚΕ στα κεραμύδια, με σαφείς υπαινιγμούς για τον Ευάγγελο Βενιζέλο και πίεση στον Αντώνη Σαμαρά να δώσει άμεσα λύση στο θέμα των 1000 περίπου εργαζομένων. Και ενώ οι εργαζόμενοι είχαν διαβεβαιώσεις από την κυβέρνηση ότι τα προβλήματα τελειώνουν, την περασμένη Τετάρτη ανακοινώθηκε εκ νέου εκ περιτροπής εργασία.
Σε ανακοίνωσή τους οι ΔΑΚΙΤΕΣ υποστηρίζουν ότι “η πρόταση που κάναμε για επίσχεση εργασίας ήταν και είναι η μοναδική αξιόπιστη και νόμιμη λύση στο αδιέξοδο. Με τον τρόπο αυτό πιέζουμε την υποτιθέμενη ιδιοκτησία και την Κυβέρνηση να δώσουν άμεσα λύση.
Την επίσχεση εργασίας φοβάται και δεν θέλει η ιδιοκτησία, γιατί έτσι της αφαιρούμε τη δυνατότητα να εκμεταλλεύεται τα δικά μας λάθη και να μας εκβιάζει”.
Επίσης, οι «γαλάζιοι» συνδικαλιστές μιλούν ευθέως για τις πολιτικές ευθύνες της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ του 2010: «Ολοι γνωρίζουμε ποιοι έφεραν τον Σάφα στο ναυπηγείο, ποιοι τον υποστήριξαν και ποιοι φταίνε για την κατάντια του ναυπηγείου. Το να έχουν όμως ορισμένοι ως μοναδική τους επιδίωξη να δείξουν καλό κομματικό πρόσωπο, ενώ 1.100 οικογένειες παραμιλούν από τα προβλήματα, είναι εγκληματικό και επικίνδυνο».
Μάλιστα, η ΔΑΚΕ τραβάει ακόμη περισσότερο το σχοινί και καλεί τον πρωθυπουργό να κόψει τον «γόρδιο δεσμό». Δηλαδή, η ΔΑΚΕ ζητά από τον Αντ. Σαμαρά να… αποπέμψει τον Ευ. Βενιζέλο που, ως υπουργός Αμυνας, με την υπογραφή του το 2010 έφερε τον Σάφα στον Σκαραμαγκά;
Οι συνδικαλιστές της ΔΑΚΕ είναι αποφασισμένοι να φτάσουν στα άκρα, ενώ κατηγορούν τους συναδέλφους τους της ΠΑΣΚΕ ως εργοδοτικούς, που κάνουν πλάτες προκειμένου να μην ανοίξει το θέμα της συμφωνίας. Μάλιστα στην επίσημη σελίδα τους στο διαδίκτυο, οι γαλάζιοι συνδικαλιστές, πέρα από ένα πλήρες αρχείο των εξελίξεων, έχουν αναρτήσει και ένα ρολόι που καταγράφει τις μέρες, τις ώρες και τα λεπτά που παραμένουν απλήρωτοι.
Δικαστική απόφαση κόλαφος για τον Σάφα
Το θέμα της εκ περιτροπής εργασίας στα ναυπηγεία είχε απασχολήσει και τα δικαστήρια, δικαιώνοντας τους εργαζόμενους.Το Δεκέμβρη του 2012 το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών έκρινε καταχρηστική την εκ περιτροπής εργασία μιας ημέρας στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και ζήτησε από την ιδιοκτησία να καταβάλει τα οφειλόμενα από τον Αύγουστο ως τον Οκτώβριο εκείνου του έτους. Η ΓΣΕΕ τότε με ανακοίνωσή της υποστήριζε ότι οι δικαστές αναγνώρισαν ότι «η επιβολή της εργασίας μιας ημέρας με τις δυσχερείς συνέπειες για τους εργαζόμενους υπαγορεύτηκε από την επιθυμία της επιχείρησης να μην καταβάλει την αποζημίωση απόλυσης, κρατώντας στην ουσία ομήρους τους εργαζόμενους». Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης η αντίδραση των εργαζομένων να απεργούν τη μοναδική ημέρα εργασίας που επέβαλε το διευθυντικό δικαίωμα, κρίθηκε απόλυτα δικαιολογημένη, ενώ παράλληλα το δικαστήριο υποχρεώνει τον εργοδότη να καταβάλλει σε όλους τους εργαζόμενους τις μισές αποδοχές που αντιστοιχούν σε όλο το διάστημα από την αίτηση των ασφαλιστικών μέτρων (7/8/2012) έως και την έκδοση της απόφασης (17/10/2012).
Ληστρική η σύμβαση εξ’αρχής-Εκβιασμοί στην πλάτη των εργαζομένων
Οι Αραβες ήρθαν στον Σκαραμαγκά τον Νοέμβριο του 2010 αναλαμβάνοντας τη διοίκησή τους χωρίς να καταβάλουν κανένα τίμημα, αλλά παίρνοντας μία «προίκα» ύψους 1,2 δισ. ευρώ για την κατασκευή δύο επιπλέον υποβρυχίων.
Μέσα σε έναν χρόνο, η νέα ιδιοκτησία του Σκαραμαγκά κατάφερε να αποσπάσει 400 εκατομμύρια ευρώ και τώρα απειλεί ότι θα αποχωρήσει από την Ελλάδα εάν το Δημόσιο δεν της δώσει «εδώ και τώρα» επιπλέον 100 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς ωστόσο να υπάρχει το ανάλογο κατασκευαστικό έργο στα προγράμματα των υποβρυχίων.
Κύριος μέτοχος του Σκαραμαγκά είναι μία γερμανική ΕΠΕ, η Horn Beteiligungs GmbH, που ανήκει σε εταιρεία της λιβανέζικης οικογένειας Safa με έδρα τη Βηρυτό και με μετοχικό κεφάλαιο μόλις 25.000 ευρώ!
Μέτοχος του Σκαραμαγκά δεν είναι η Abu Dhabi Mar (ADM) της πριγκιπικής οικογένειας του Εμιράτου, όπως αναφέρεται κατά κόρον στην Αιτιολογική Εκθεση του Νόμου και τον Ν. 3885/2010. Αρα με απόφαση του κ.Βενιζέλου, οι βουλευτές εξαπατήθηκαν ως προς την ταυτότητα και επιφάνεια του αγοραστή.Η υπόθεση όμως γίνεται ακόμη χειρότερη αν αναλογιστεί κανείς ότι το Ελληνικό Δημόσιο πλήρωσε άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ στην εταιρεία συμβούλων LAZARD για την εκτίμηση της φερεγγυότητας και επιφάνειας εταιρείας της πριγκιπικής οικογένειας του Abu Dhabi!!! Σε κανένα κείμενο ή ανακοίνωση δεν αναφέρεται εκτίμηση της Privinvest ή της Horn.
Η Κομισιόν πιέζει για λύση-Ακόμη πληρώνει πρόστιμα το δημόσιο
Στο παιχνίδι έχει μπει και η ΕΕ, με αποφάσεις που αποκλείουν τα ναυπηγεία από σειρά διαγωνισμών και πρόστιμα που πέφτουν βροχή στην ελληνική πλευρά.
Μάλιστα, ο αρμόδιος Eυρωπαίος Επίτροπος σημειώνει ότι «η παύση των δραστηριοτήτων της εταιρείας και η πώληση των περιουσιακών της στοιχείων θα επέτρεπε σε άλλους δυνητικά ενδιαφερόμενους επενδυτές να αποκτήσουν αυτά τα περιουσιακά στοιχεία, και, χωρίς τα βάρη του παρελθόντος, να κάνουν την καλύτερη δυνατή χρήση τους».
Ερώτημα είναι το πως θα εξελιχθεί το θέμα της διαιτησίας στην οποία έχει καταφύγει ο Ι.Σάφα, ο οποίος αναμφίβολα έχει ισχυρά νομικά χαρτιά χάρη στο νόμο Βενιζέλου
Υπενθυμίζουμε, ότι το ελληνικό Δημόσιο έχει καταβάλει πάνω από 2 δισ. ευρώ για την ναυπηγήσει 4 νέων και τον εκσυγχρονισμό 3 παλαιότερων υποβρυχίων, για το Πολεμικό Ναυτικό. Η σχετική σύμβαση προέβλεπε τέλος του 2006 να έχει ολοκληρωθεί η παραγγελία.
Για το θέμα στις αρχές Μαρτίου έγινε διευρυμένη διυπουργική σύσκεψη με συμμετοχή του Αντώνη Σαμαρά, παρουσία του επιχειρηματία, μετά το τέλος της οποίας ανακοινώθηκε ότι έχει βρεθεί λύση και όλα θα “στρώσουν” μέχρι το τέλος του μήνα. Τρεις μήνες μετά η κατάσταση παραμένει θολή.
Τότε αποφασίστηκε η σύσταση τριών επιτροπών οι οποίες θα εξετάσουν τους όρους βιωσιμότητας των ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Κατά τη διάρκεια της συνάντησής τους στην Αθήνα, ο κύριος μέτοχος των ναυπηγείων, Λιβανέζος επιχειρηματίας Ισκαντάρ Σάφα, και οι υπουργοί Άμυνας, Πάνος Παναγιωτόπουλος και Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης συμφώνησαν πως οι συγκεκριμένες επιτροπές “πρέπει να έχουν βγάλει συμπεράσματα μέχρι τα τέλη του τρέχοντος μήνα”. Επίσης, εξετάζεται και η πιθανότητα τροποποίησης της σύμβασης μεταξύ κυβέρνησης και επιχειρηματία, ή αλλιώς το ελληνικό Δημόσιο να παραλαμβάνει τα πέντε υποβρύχια, τα οποία έχουν ήδη κατασκευαστεί, ωστόσο να ακυρώνει την παραγγελία των άλλων δύο.
Βέβαια η νέα εταιρία του κ.Σάφα είναι απόλυτα εντάξει στις υποχρεώσεις της, καθώς η συμφωνία που έκλεισε με ευθύνη του Ε.Βενιζέλου δεν αφήνει περιθώρεια ευθυνών. Στις διαπραγματεύσεις πήρε μέρος εξ’αρχής και η Λούκα Κατσέλη, καθώς και οι Χάρης Παμπούκης και Γιώργος Παπακωνσταντίνου.
Στην πορεία επικύρωσης του νόμου με τη σύμβαση των υποβρυχίων εξαφανίστηκε η παράγραφος που συνδέει τις πληρωμές με το κατασκευαστικό έργο. Ενώ στην Αιτιολογική Εκθεση του Ν.3885 αναφέρεται στις σελίδες 13 και 14 ότι οι πληρωμές του Δημοσίου για τα υποβρύχια (Υ/Β) «…συνδέονται με την επίτευξη οροσήμων στην πορεία ολοκλήρωσης των Υ/Βμ», η συγκεκριμένη παράγραφος δεν υπάρχει στο κείμενο της κυρωθείσας διά νόμου σύμβασης!
Από το πρόγραμμα για τη ναυπήγηση 4 υποβρυχίων τύπου 214, έχει παραδοθεί μόνο ένα, το «Παπανικολής», με σημαντικές αποκλίσεις από τις συμβατικές προδιαγραφές. Από το δεύτερο πρόγραμμα «Ποσειδών», που αφορά τον εκσυγχρονισμό των 3 υποβρυχίων τύπου 209, δεν έχει παραδοθεί κανένα!
Οι δικαστικές περιπέτειες του Σάφα
Το 2001 εξεδόθη εναντίον του Σάφα ένταλμα στη Γαλλία (το υπ’ αριθμόν 0102395004 αρ ΙΝΤΕΡΠΟΛ), επειδή σύμφωνα με έκθεση της μυστικής υπηρεσίας DST (Directiode la Surveillance du Territoire) είχε καταχρασθεί χρήματα που είχαν δοθεί για την απελευθέρωση ομήρων από τη Χεζμπολάχ το 1988, περίπου 3 εκατομμύρια δολάρια. Τα χρήματα, σύμφωνα με τις αρχικές υποψίες των γαλλικών αρχών, είχαν δοθεί στον πρώην υπουργό Εσωτερικών Σαρλ Πασκουά και τον Ζαν Σαρλ Μαρσιανί, μυστικό πράκτορα και Γάλλο πολιτικό στη συνέχεια, που έχει εκτίσει ποινή φυλάκισης για δύο άλλες υποθέσεις δωροδοκίας. Ο Μαρσιανί με ένα εισόδημα 8.000 ευρώ το μήνα από το κράτος, βρέθηκε να έχει 9.386.000 εκατομμύρια ευρώ σε έξι ελβετικές τράπεζες. Ο Σάφα κατέφυγε τότε στο αριστοκρατικό προάστιο Μπρουμάνα του Λιβάνου απ’ όπου παρακολουθούσε τις εξελίξεις. Όσες φορές όμως ο επιχειρηματίας έχει απασχολήσει τις ευρωπαικές δικαστικές αρχές, η υπόθεση μπαίνει στο αρχείο.
Και η λίστα Λαγκάρντ στο προσκήνιο
Η υπόθεση της λίστας Λαγκάρντ και κυρίως των ονομάτων που “σβήστηκαν” απ΄ αυτή έφερε στο προσκήνιο και το όνομα του Ανδρέα Ροσσόνη ,προμηθευτή του ΠΝ και σύζυγο μιας από τις εξαδέλφες του Γιώργου Παπακωνσταντίνου.
Οι πληροφορίες που θέλουν τον επιχειρηματία να έχει δραστηριοποιηθεί και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά δημιουργούν βέβαια και πολλά άλλα ερωτήματα σε σχέση μ΄ αυτά. Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου ήταν υπουργός Οικονομικών την εποχή που έγινε η διαπραγμάτευση και η πώληση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά στον Ισκαντάρ Σάφα. Είχε σχέση ο Α.Ροσσόνης με τον Λιβανέζο επιχειρηματία. Κι αν ναι ,έπαιξε κάποιο ρόλο η σχέση του με τον τότε υπουργό Οικονομικών;
