Μεγάλο είναι το κύμα συμπαράστασης στον Θόδωρο Αζούδη, εκπαιδευτικό που υπηρετεί με απόσπαση στο Ελληνικό Λύκειο και Γυμνάσιο της Νυρεμβέργης και διώκεται πειθαρχικά μετά από ανώνυμη καταγγελία σε βάρος του. Μάλιστα καλείται σε απολογία με ΕΔΕ που εντέλλεται το Υπουργείο Παιδείας και θα διεξαχθεί από το Γραφείο εκπαίδευσης Μονάχου στις 29 Ιουνίου.
Η πειθαρχική του δίωξη έρχεται σε συνέχεια της προκαταρκτικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε ύστερα από ανώνυμη καταγγελία σε βάρος του και από την οποία δεν προέκυψε τίποτα ενοχοποιητικό εναντίον του και αφορά την ίδρυση και λειτουργία βιβλιοθήκης στο σχολείο του, συναντήσεις φιλαναγνωσίας, καθώς και οργάνωση συναυλίας αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη…
Και αν όλα αυτά φαίνονται παράλογα είναι γιατί πραγματικά είναι αν συνυπολογίσει κανείς ότι η ανώνυμη καταγγελία χαρακτήρισε το περιεχόμενο των βιβλίων που διαβάζει με τους μαθητές του, όπως το βραβευμένο με κρατικό βραβείο «Κοσμοδρόμιο» της Eleni Katsama, «ανώμαλο και γεμάτο βρισιές».
Η ανώνυμη καταγγελία υπογράφεται ως “οι γονείς μαθητών γυμνασίου – λυκείου Νυρεμβέργης” και ο φιλόλογος κατηγορείται μεταξύ άλλων ότι υποχρεώνει μαθητές να αγοράζουν βιβλία διαφόρων συγγραφέων από την αγορά των οποίων επωφελείται οικονομικά, ότι υποχρέωσε τους μαθητές μιας συγκεκριμένης τάξης να αγοράσουν το βιβλίο “Κοσμοδρόμιο” το οποίο, όπως λένε, “είναι γεμάτο βρισιές και ανωμαλίες” κ.ά
Έπειτα από αυτήν την ανώνυμη καταγγελία, η οποία δεν συνοδεύτηκε από κανένα αποδεικτικό στοιχείο, διατάχθηκε ΕΔΕ. Στο πλευρό του στέκονται ήδη με ανακοινώσεις υποστήριξης ΕΛΜΕ της Βαυαρίας και της Ελλάδας που καταδικάζουν τη λογική των ανώνυμων καταγγελιών και οδηγούν σε διώξεις εναντίον συναδέλφων.
«Δημιουργούν ένα κλίμα ανασφάλειας και καχυποψίας μεταξύ των εκπαιδευτικών και δηλητηριάζουν την ατμόσφαιρα στη σχολική κοινότητα». Όπως σημειώνει η ΕΛΜΕ Βαυαρίας ο φιλόλογος Θεόδωρος Αζούδης«έχει έμπρακτα αποδείξει ότι προσφέρει σημαντικό έργο με τη μέχρι τώρα δράση του και συμβάλει στην προώθηση της φιλαναγνωσίας και της γνωριμίας των μαθητών με σημαντικούς εκπροσώπους της Λογοτεχνίας μας» τονίζει σε ανακοίνωσή της η ΕΛΜΕ Βαυαρίας.
Στήριξη από λογοτέχνες
Η πολυβραβευμένη συγγραφέας Ελένη Κατσαμά, της οποίας το βιβλίο «Κοσμοδρόμιο» διαβάστηκε από τους μαθητές και με την οποία είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν διαδικτυακά μαζί της, σε επιστολή υποστήριξής της σημειώνει μεταξύ άλλων:(…) Δεν έχω στο περιβάλλον μου κανέναν εκπαιδευτικό, δεν γνωρίζω προσωπικά κανέναν από τους καθηγητές που με καλούν κάθε χρόνο να συνομιλήσω με τους μαθητές τους. Όπως δεν γνώριζα τον κύριο Αζούδη. Απευθύνθηκε στον εκδοτικό οίκο που εκδίδει τα εφηβικά μου βιβλία. Με μεσολάβηση του εκδοτικού οίκου κλείστηκε ένα διαδικτυακό ραντεβού με την τάξη του. Μιλήσαμε μία φορά στο τηλέφωνο για να επιβεβαιώσουμε το ραντεβού. Γνώρισα σε αυτή τη διαδικτυακή συνάντηση πρόθυμα, αξιόλογα, δραστήρια παιδιά για τα οποία είμαι υπερήφανη.(…) Θα ήθελα κλείνοντας να εκφράσω τον θαυμασμό μου προς όλους τους εκπαιδευτικούς που τιμούν τη θέση τους κι έχουν επίγνωση της σημαντικότητάς της. Που με το έργο τους φέρνουν κοντά τα παιδιά με τον πλούτο των βιβλίων. Που τις περισσότερες φορές βρίσκονται στη δυσάρεστη θέση να απολογηθούν για το έργο τους.
Θα έχουν πάντα τη συμπαράστασή μου.
Επιστολή συμπαράστασης απέστειλε ο συγγραφέας-κριτικός, Μάνος Κοντολέων, από τους πρώτους συγγραφείς τον οποίο ο Θ. Αζούδης έφερε σε επαφή με τους μαθητές του πριν δεκαπέντε σχεδόν χρόνια, ο οποίος επισημαίνει:
(…) Αυτό που εγώ προσωπικά θεωρώ ως υποχρέωσή μου να καταθέσω με αυτήν την επιστολή μου είναι πως μέσα σε ένα πρόγραμμα φιλαναγνωσίας κορυφαία και πλέον ουσιαστική στιγμή είναι εκείνη όπου οι μαθητές κρατώντας ο καθένας στα χέρια του το βιβλίο που τους έχει προταθεί και το οποίο έχουν διαβάσει και μέσα στην τάξη συζητήσει, έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν (δια ζώσης ή διαδικτυακά) με τον/την συγγραφέα του έργου.
Υπήρξα ένα από τα μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου που συνέταξε ένα πλήρες πρόγραμμα φιλαναγνωσίας κι έτσι μπορώ να επιβεβαιώσω πως αυτή η μεθοδολογία ήταν η βάση του όλου προγράμματος.
Το συγκεκριμένο βιβλίο μπορεί κανείς να το αγοράσει, σύμφωνα με τον τιμοκατάλογο του εκδότη του, με 6,90 ευρώ (https://www.vivliopoleiopataki.gr/product/499324/vivlia-paidika–efhvika-logotexnia-cross-over/Kosmodromio/?query=%CE%9A%CE%BF%CF%83%CE%BC%CE%BF%CE%B4%CF%81%CF%8C%CE%BC%CE%B9%CE%BF)
Νομίζω πως δεν χρειάζεται να είναι κανείς ιδιαίτερος γνώστης των αριθμητικών υπολογισμών, για να συμπεράνει πόσο μπορεί να ήταν το υποτιθέμενο κέρδος του προτείνοντος το βιβλίο εκπαιδευτικού (σε 40 μαθητές) αν αφαιρεθούν τα νόμιμα ποσοστά κέρδους εκδότη και συγγραφέα.
Αλλά πέρα από αυτό, θα πρέπει να σταθώ στην απαράδεχτη κρίση της ανώνυμης καταγγελίας πως πρόκειται για έργο «γεμάτο βρισιές και ανωμαλίες».
Ειλικρινά το συγκεκριμένο κείμενο είναι ένα σπουδαίο λογοτεχνικό έργο, απολύτως κατάλληλο για μαθητές – αναγνώστες. Και πέρα από τα Βραβεία, με τα οποία το συγκεκριμένο έργο έχει τιμηθεί, αξίζει κανείς να σημειώσει και τις θετικές κρίσεις εκ μέρους της κριτικής.
Για όλους αυτούς του παραπάνω λόγους, επαναλαμβάνω πως έχω μείνει έκπληκτος με το πως είναι δυνατόν ένα εκπαιδευτικός του επιπέδου και του ήθους του κ. Αζούδη να εγκαλείται για να απολογηθεί επειδή βοήθησε τους μαθητές του να διαβάσουν ένα σημαντικό λογοτεχνικό κείμενο και να γνωρίσουν μια από τις πλέον σημαντικές φωνές της σύγχρονης ελληνικής εφηβικής λογοτεχνίας.
Κλείνοντας, θέλω να τονίσω το γεγονός, πως κατά τη διάρκεια των 45 χρόνων της συγγραφικής μου παρουσίας ποτέ δεν άκουσα πως έγινε μια τέτοια επαίσχυντη και -τολμώ να υποθέσω- ύποπτη καταγγελία.