Ο Ζάουμε Καμπρέ επέλεξε η ελληνική έκδοση του βιβλίου του, που στην πρωτότυπη ισπανική έκδοσή του τιτλοφορείται “Jo confesso”,να κυκλοφορήσει με το τίτλο Confiteor.
Γράφει η Άννα Ιακωβίδου
Η λατινική λέξη Confiteor σημαίνει ομολογούμαι, σημαίνει αναγνωρίζω τις λάθος πράξεις μου και συνειδητά αποδέχομαι την ενοχή μου. Επαγωγικά, δηλώνει τη στιγμιαία νίκη του Κακού, που οδηγεί σε μία κατακριτέα πράξη η οποία με τη σειρά της καταλήγει στην παραδοχή της αμαρτίας από τον δράστη. Στο συγκεκριμένο έργο η πολυπρισματική ιδιότητα του Κακού αποδεικνύεται μέσα στα χρόνια, άλλοτε με χρονική αλληλουχία κι άλλοτε με αλματώδη κενά.
Το Κακό απασχολεί τον βασικό πρωταγωνιστή αφενός ως φιλοσοφικό ζήτημα κι αφετέρου ως προσωπική ανάγκη. Μέσα από ένα ντόμινο εξελίξεων που αναδύεται μέσα από ένα ντόμινο ιστοριών και αφηγήσεων, υφαίνεται η διηνεκής νίκη του Κακού όχι απαραίτητα σε αντιπαραβολή με το καλό, αλλά και με την απραξία και την ουδετερότητα.
Ο Άντρια βρίσκεται άκων επιφορτισμένος με τη βαριά κληρονομιά και τις ενοχές που του άφησε ο πατέρας του. Στρέφεται στη Φιλοσοφία και στις Τέχνες προσπαθώντας να αποποιηθεί τη μοίρα του αλλά αυτό που καταφέρνει είναι να μπλεχτεί περισσότερο στα δίχτυα της και να καταλήξει εκούσια στην παραδοχή των προσωπικών του λαθών. Σ’αυτό τον κυκεώνα προσωπικών αναζητήσεων, επίρριψης ευθυνών και αυτοτιμωρίας ο Άντρια δεν είναι μόνος του. Συντροφια στον Άντρια κρατούν διάφορα πρόσωπα που μέσα στο δικό τουςχωροχρόνο βιώνουν παρόμοια πάθη σε διαφορετική ένταση.
Μολονότι θα μπορούσε κάποιος να βρει κοινότυπο και χιλιοειπωμένο το κεντρικό θέμα του βιβλίου, ο Ζάουμε Καμπρέ ακολουθώντας μία πρωτότυπη προσέγγιση καταφέρνει να προσελκύσει εκ νέου το ενδιαφέρον των αναγνωστών. Μέσα από μία αποδεδειγμένα ενδελεχή έρευνα δίνει ιστορικές πληροφορίες και αποκαλύπτει καλά κρυμένα μυστικά.
Το Confiteor, κόντρα στη μόδα της σύγχρονης λογοτεχνίας που προσφέρει μασημένη τροφή σε τετριμμένα θέματα εν είδη κινηματογραφικού σεναρίου, απαιτεί και καταφέρνει να προσελκύσει και να μαγνητίσει την προσοχή του αναγνώστη. Οι απότομες διαφοροποιήσεις του αφηγούμενου προσώπου αλλά και των ιστοριών κρατάει τεταμμένο το ενδιαφέρον και δημιουργεί μία ρεαλιστική σύγχυση αποσκοπώντας στην ταύτιση του αναγνώστη με τον πρωταγωνιστή.
Κατάλληλο για όσους αρέσκονται να χάνονται σε λαβυρίνθους
Ακατάλληλο για όσους ψάχνουν την εφήμερη κάθαρση.
Δωράκι για τους αναγνώστες ο πίνακας “SantaMariadeGerri “ του Modesto Urgell
Συγγραφέας : Ζάουμε Καμπρέ (JaumeCabre)
Τίτλος : Confiteor
Εκδόσεις : Πόλις
Σελίδες : 736
Έτος : 2016