του Γ. Αγγελόπουλου
Η οργάνωση του πολιτικού και πολιτειακού συστήματος των αστικών δημοκρατιών βασίζεται σε αρχές που προκύπτουν από κοινωνικές συγκρούσεις και συναινέσεις. Στις περισσότερες αστικές δημοκρατίες η εξουσία κατανέμεται σε θεσμούς των οποίων η λειτουργία καλείται να υπηρετήσει συγκεκριμένες αξίες. Υπάρχει, για παράδειγμα, ένα δικαστικό σώμα που υπηρετεί τη δικαιοσύνη, ένα υπουργείο που υπηρετεί το αγαθό της υγείας των πολιτών, ένα υπουργείο που υπηρετεί προνομιακά τις αξίες της παιδείας και του Ορθού λόγου.
Η παρούσα κατάσταση στην Παιδεία υπερβαίνει τα όρια του σουρεαλισμού και κινείται προς την κατεδάφιση όλων όσα κατάφεραν με κόπο να χτίσουν οι κυβερνήσεις και οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων από το 1974 και μετά. Το Υπουργείο απλά αντικαθιστά ό,τι καταργεί με την λέξη «διαβούλευση». Το χειρότερο όμως είναι ότι υιοθετεί πρακτικές που κατάφωρα αναιρούν ακόμα και τις ελάχιστα εναπομένουσες δικλείδες ασφαλείας ενός θεσμού που καλείται να υπηρετήσει τον Ορθό λόγο. Τα παραδείγματα είναι, δυστυχώς, πάμπολλα. Επιλέγω τρία πολύ πρόσφατα: την κατάργηση των αθλητικών σχολείων, την απάντηση του Υπουργείου για την καθυστέρηση ενίσχυσης της έρευνας και το κείμενο των «32 απαντήσεων» του Υπουργείου στην πρόσφατη ομόφωνη απόφαση της συνόδου των Πρυτάνεων. Συγκεκριμένα:
(α) Το ποσοστό των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν για το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς στον τομέα Έρευνας και Καινοτομίας ανέρχεται στο 0, 4% των διαθέσιμων πόρων. Από τα 1.548 δισ. ευρώ, που προβλέπονται για έρευνα και καινοτομία, έχουν απορροφηθεί λίγο περισσότερα από 6 εκατομμύρια ευρώ! Τα στοιχεία προέκυψαν με αφορμή ερώτηση που κατέθεσαν
Ευρωβουλευτές της ΝΔ σχετικά με τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των ερευνητικών προγραμμάτων «Θαλής» και «Αρχιμήδης». Το Υπουργείο επικαλέστηκε, αφενός, τεχνικά προβλήματα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα (πόσοι μήνες χρειάστηκαν για την επιδιόρθωσή της;) και, αφετέρου, την αντικατάσταση των μελών των επιτροπών αξιολόγησης με ελληνόφωνους επιστήμονες του εξωτερικού. Αν όμως οι καθυστερήσεις προέκυψαν λόγω της αντικατάστασης των μη ελληνόφωνων κριτών, γιατί το Υπουργείο ζήτησε κατακαλόκαιρα την ολοκληρωτική συγγραφή των προτάσεων «Θαλής» στα αγγλικά;
(β) Η πρόσφατη ομόφωνη απόφαση της συνόδου των Πρυτάνεων που ξεκάθαρα απορρίπτει το κείμενο διαβούλευσης του Υπουργείου αποτελεί σταθμό για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Πολλά είναι τα σημεία που χρειάζονται διευκρινήσεις, με πολλά μπορεί κανείς να συμφωνήσει ή να διαφωνήσει. Το βασικό όμως είναι ότι σε εντυπωσιακά σύντομο χρονικό διάστημα η ακαδημαϊκή κοινότητα παράγει θετικές, συγκεκριμένες και συναινετικές προτάσεις για το μέλλον των πανεπιστημίων. Το Υπουργείο απάντησε στην απόφαση της συνόδου με ένα βιαστικά γραμμένο κείμενο «32 θέσεων» που διατυπώνονται σε μορφή ερωταπαντήσεων. Το κείμενο βρίθει από συντακτικά και εκφραστικά λάθη, δογματικούς βερμπαλισμούς και ιδεοληπτική συνθηματολογία: «οι νέες δυνάμεις αριστείας», «ο ακαδημαϊκός ηγέτης», «τα καταξιωμένα πρόσωπα», «οι αδιάβλητες διαδικασίες αξιολόγησης» κ.λπ. Το Υπουργείο απευθύνεται στην ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα ως ο Ισπανός εξερευνητής με τα καθρεφτάκια μπροστά στους υποτιθέμενα απολίτιστους ιθαγενείς.
(γ) Τα αθλητικά σχολεία καταργούνται ύστερα από 3 δεκαετίες λειτουργίας με συνοπτικές διαδικασίες –ακολουθούν και τα μουσικά σχολεία. Το Υπουργείο έκρινε, χωρίς ουσιαστική τεκμηρίωση, ότι είναι «αντιπαραγωγικά για τον αθλητισμό και αντιπαιδαγωγικά για την εκπαίδευση». Παράλληλα εξήγγειλε την έναρξη διαβούλευσης για να βρεθούν, όπως λέει, νέοι τρόποι στήριξης του θεσμού!
H κατάσταση έχει πλέον φτάσει σε τέτοιο σημείο που κανένας γονέας, κανένας μαθητής και φοιτητής, κανένας εκπαιδευτικός οποιασδήποτε βαθμίδας δεν πιστεύει στις καλές προθέσεις του Υπουργείου Καταστροφής της Παιδείας και Απαξίωσης της Αλήθειας. Αν η πολιτική του ηγεσία υπολογίζει στις αγαθές προθέσεις της κοινωνίας, απλά αυταπατάται όντας δέσμια της δικής της οργουελιανής προσέγγισης της αλήθειας.
Από την Αυγή, 23.12.2010