in , ,

Το Flyover στο ΣτΕ: Υπουργείο και εταιρεία επιχειρούν να διορθώσουν εκ των υστέρων τους λόγους ακύρωσης του έργου

Εκδικάστηκαν χθες οι προσφυγές για την ακύρωση του φαραωνικού έργου Fly Over στο ΣτΕ. Υπενθυμίζεται ότι κάτοικοι και φορείς της πόλης, όπως ο Σύνδεσμος Κωνσταντινοπολιτών, η επιτροπή προστασίας του Σέιχ-Σου και ο Σύλλογος Δρομέων για την Υγεία Θεσσαλονίκης, προσέφυγαν κατά της Μελέτης Περιβάλλοντος και της ΑΕΠΟ του έργου χαρακτηρίζοντας ανεπαρκείς τις μελέτες ως προς την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την κατασκευή του ενώ παράλληλα στην προσφυγή αναφέρονται παραβιάσεις τις περιβαλλοντικής νομοθεσίας τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και εθνικό επίπεδο.

Στην χθεσινή εκδίκαση στο Συμβούλιο της Επικρατείας αναπτύχθηκαν οι ισχυρισμοί των φορέων για τους λόγους ακύρωσης των αποφάσεων για το fly over από τους πληρεξούσιους δικηγόρους , με έμφαση την παράτυπη διαδικασία της διαβούλευσης, η οποία έλαβε χώρα μετά την έκδοση της προσβαλλόμενης απόφασης, ενώ έπρεπε να προηγηθεί. Επιπλέον, σύμφωνα με τις πληροφορίες,  το Υπουργείο και η εργολάβος εταιρεία, περιορίστηκαν στην περιγραφή του έργου και ισχυρίστηκαν ότι δεν αποτελεί ουσιώδη μεταβολή η αύξηση της υλοτόμησης της δασικής έκτασης από τα 45 αρχικά στρέμματα στα 187, δίχως να αιτιολογήσουν τις προβαλλόμενες ακυρότητες.

Μάλιστα, η εκπρόσωπος του Υπουργού δήλωσε ότι πρόκειται να εκδοθεί νέα απόφαση για τη «ρύθμιση κάποιων θεμάτων» εννοώντας φυσικά την προσπάθεια θεραπείας των ακυροτήτων που προβλήθηκαν από τους δικηγόρους των κατοίκων και των φορέων, με το πρόσχημα της ενσωμάτωσης των όρων που τέθηκαν στην πρόσφατη γνωμοδότηση της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης.

Οι κάτοικοι και οι φορείς διερωτώνται αν η αύξηση της υλοτόμηση της δασικής έκτασης δεν αποτελεί ουσιώδη μεταβολή ποια μεταβολή θα θεωρούνταν ουσιώδης ενώ αναφέρουν ακόμη ότι το Υπουργείο πάντα εκ των υστέρων προσπαθεί να θεραπεύσει παρατυπίες και αμέλειες ως προς την νόμιμη διαδικασία που θα έπρεπε να ακολουθηθεί σχετικά με τις μελέτες και τις άδειες έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. Να σημειωθεί ότι από το δικαστήριο δόθηκε προθεσμία για την κατάθεση υπομνήματος μέχρι 30 Οκτωβρίου.

Υπενθυμίζεται ακόμη ότι η αίτηση ακύρωσης ήταν να εκδικαστεί στις 22 Μαΐου, συνεδρίαση που εν τέλει αναβλήθηκε μετά από αίτημα του δημοσίου, με την αιτιολογία ότι βρίσκεται σε εξέλιξη στην ιστοσελίδα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η δημόσια διαβούλευση για την τροποποιητική Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου ως προς την αύξηση της προς υλοτόμηση έκτασης.

Σύμφωνα με τους φορείς και τους κατοίκους που προσέφυγαν στο ΣτΕ οι λόγοι ακύρωσης συνοψίζονται στα παρακάτω:

   1.Ανεπαρκής εκτίμηση των επιπτώσεων στο κατασκευαστικό στάδιο:

Η μελέτη αγνοεί τις επιπτώσεις από τις δονήσεις σε κατοικίες που βρίσκονται πολύ κοντά στο έργο (σε απόσταση μικρότερη των 20 μέτρων), με κίνδυνο πρόκλησης σοβαρών δομικών ζημιών. Το έργο εφάπτεται με τον οικισμό Κωνσταντινουπολιτών και παραβιάζει τις ελάχιστες αποστάσεις που προβλέπει η νομοθεσία, με σοβαρές συνέπειες στην ποιότητα ζωής και την ασφάλεια των κατοίκων.

Κατά την κατασκευή του έργου δεν ελήφθησαν μέτρα όπως κατασκευή υπόγειου αυτοκινητόδρομου, εγκατάσταση φίλτρων HEPA και μείωση της όχλησης στις περιοχές κοντά σε σχολεία.

  1. Μη εξέταση εναλλακτικών λύσεων:

Δεν παρουσιάστηκαν επαρκώς βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις, όπως απαιτεί η νομοθεσία. Απουσιάζει η ανάλυση της “μηδενικής λύσης”, η οποία προβλέπει τη μη κατασκευή του έργου εάν δεν πληρούνται οι περιβαλλοντικοί όροι.

  1. Ακατάλληλη διαχείριση αντιπλημμυρικών έργων:

Τα προτεινόμενα μέτρα κρίνονται ανεπαρκή για την αντιμετώπιση των κινδύνων πλημμύρας στην περιοχή, προκαλώντας δυνητική υποβάθμιση του περιβάλλοντος.

  1. Παραβίαση περιβαλλοντικής νομοθεσίας:

Το έργο δεν συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις των ευρωπαϊκών οδηγιών και της εθνικής νομοθεσίας για την προστασία της ποιότητας αέρα και περιβάλλοντος.

Το έργο της αναβάθμισης της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης παραβιάζει θεμελιώδεις διατάξεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) στην οποία βασίστηκε η έκδοση των αποφάσεων, παρουσιάζει σοβαρές ελλείψεις, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη τις Οδηγίες 2008/50/ΕΚ και 2011/92/ΕΕ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες θέτουν τα όρια και τις κατευθυντήριες γραμμές για την ποιότητα του αέρα και τις περιβαλλοντικές εκτιμήσεις. Στο πλαίσιο της Οδηγίας 2008/50/ΕΚ, κάθε έργο υποχρεούται να εξασφαλίζει ότι οι συγκεντρώσεις ρύπων, όπως τα μικροσωματίδια PM10 και PM2.5, θα παραμένουν κάτω από τα επιτρεπόμενα όρια, προκειμένου να διασφαλίζεται η δημόσια υγεία.

Να αναφερθεί, τέλος, ότι τον περασμένο Ιούλιου  η Επιτροπή Προστασίας του Σέιχ Σου και ο Σύλλογος Δρομέων Υγείας Θεσσαλονίκης έκαναν νέα προσφυγή στο ΣτΕ καταθέτοντας νέα Αίτηση Αναστολής κατά της Μελέτης Περιβάλλοντος και της ΑΕΠΟ 2024, που, όπως δηλώνεται στην ανακοίνωσή τους, «επιδεινώνουν τις περιβαλλοντικές συνέπειες από την κατασκευή του αμφιλεγόμενου Υπερυψωμένου Αυτοκινητόδρομου, για το μοναδικό πνεύμονα πρασίνου της πόλης».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΚΚΕ: Η κυβέρνηση να αφήσει τις φιέστες και να απαντήσει στα ερωτήματα για την ασφάλεια του Μετρό