in

Το εφιαλτικό αριστούργημα «Ο άνθρωπος με το χρυσό χέρι» απο τους εργαζόμενους της ΕΡΤ-3

Το εφιαλτικό αριστούργημα «Ο άνθρωπος με το χρυσό χέρι» απο τους εργαζόμενους της ΕΡΤ-3

Σε λαϊκό πανεπιστήμιο για τον κινηματογράφο μετατρέπεται βαθμιαία η κινηματογραφική λέσχη του αυτοδιαχειριζόμενου σινεμά των τριών ραδιοφώνων της ΕΡΤ-3. Μετά το τέλος της ταινίας τουλάχιστο 100 άτομα μένουν για συζήτηση πάνω στην αισθητική και τα κρυμμένα μηνύματα της ταινίας, ερωτήσεις και τοποθετήσεις. Παράλληλα, οι συγκεντρώσεις στην αίθουσα φθάνουν τον πρωτοφανή αριθμό των 300 ατόμων, ρεκόρ που έγινε στο Τελευταίο ατού.

Με ένα πολύκροτο νουάρ, που εντυπωσίασε  στην εποχή του και γνώρισε απαγορεύσεις για την τόλμη του θέματός του, συνεχίζει τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου στις 21:00 στον Αλέξανδρο (Εθνικής Αμύνης 1) η κινηματογραφική λέσχη του αυτοδιαχειριζόμενου σινεμά των εργαζομένων στα τρία ραδιόφωνα της ΕΡΤ-3. Προβάλλει πάντα με ελεύθερη είσοδο, σε πρώτη προβολή για τη Θεσσαλονίκη, τη συμπαράσταση του ΚΕΜΕΣ και την ευγενική παραχώρηση της αίθουσας από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας- Κέντρο Πολιτισμού, το πολύκροτο, μελοδραματικό νουάρ του Ότο Πρέμινγκερ Ο άνθρωπος με το χρυσό χέρι (ΗΠΑ, 1955, ασπρόμαυρο), ενταγμένο στο αφιέρωμα Στις ομίχλες του νουάρ).

Πρωταγωνιστούν οι Φρανκ Σινάτρα (πρόταση για Όσκαρ α’  ανδρικού ρόλου), Κιμ Νόβακ, Έλινορ Πάρκερ. Η μουσική είναι του Έλμερ Μπέρνστάιν (πρόταση για Όσκαρ), η έξοχη φωτογραφία του Σαμ Λίβιτ και τα μοναδικής αξίας ζενερίκ του Σολ Μπελ, ενώ εντυπωσιάζει η καλλιτεχνική διεύθυνση που προτάθηκε για Όσκαρ.
Είναι η πρώτη αμερικανική ταινία που με τόλμη και ειλικρίνεια αναφέρθηκε άκρως ρεαλιστικά στα ναρκωτικά και την εξάρτησή τους, χάρις στη δύναμη του ευρωπαϊκής καταγωγής Πρέμινγκερ.

Ένας εθισμένος στα ναρκωτικά άνδρας, πρώην μουσικός , αποφυλακίζεται, αντιμετωπίζει  το πρόβλημα με την ανάπηρη γυναίκα του και έχει τη συμπαράσταση μιας γειτόνισσας. Υπάρχει ένα καλά κρυμμένο μυστικό.

Την ταινία θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, του οποίου θα διανεμηθεί έντυπη ανάλυση, η οποία είναι η ακόλουθη:

«Πού να πρωτομείνω σ’ αυτό το εκ παρεκκλίσεων νουάρ; Στις βελόνες που τρυπάνε τα χέρια του Σινάτρα, στην εκπληκτική τζαζ μουσική που μετατρέπει την ταινία σε μουσικότροπο ή στο παραισθητικό στιλ που είναι γυρισμένη, παραπέμποντας αισθητικά σ’ ένα μαστούρωμα; Τέτοια υπέροχη κολλώδη φωτογραφία και τέτοια καλλιτεχνικά ζενερίκ αρχής επιτρέπουν στον Πρέμινγκερ για μια ακόμη φορά να περάσει σ’ ένα (κρυφό) νεκροφιλικό σχόλιο.
Σ’ αυτό το βασίλειο των ζωντανών νεκρών και των εκπεσόντων αγγέλων, τι μετράει παραπάνω; Η παραίσθηση, η σκηνοθεσία του βλέμματος ή οι άψογοι ρόλοι σ’ ένα θέατρο εξαρτήσεων και εξαπατήσεων; Ο Πρέμινγκερ αναρωτιέται τι ακριβώς συμβαίνει. Είναι μια επίδειξη μέγιστης υποκριτικής τέχνης, είναι ένας χώρος που αρνούμαστε να διερευνήσουμε ή μήπως το άβατο ενός λεηλατημένου τοπίου σχέσεων;  
Κι ακόμα, τι σημαίνει η ακινησία; Ποιο ψυχαναλυτικό σύνδρομο εδρεύει εδώ; Τι θα έλεγε ο Μπουνιουέλ για τον Άνθρωπο με το χρυσό χέρι;
Και ξαφνικά το θαύμα, ο μέγας ρόλος, δηλαδή η αποκάλυψη του ομφάλιου λώρου. Και ξαφνικά ο άνδρας πετάει, απογειώνεται. Το φιλμ έχει τη δομή και την ατμόσφαιρα του νουάρ, διαθέτει και ένα ισχυρό μυστικό, αλλά, πάνω απ’ όλα, τον Πρέμινγκερ, που σκηνοθετεί απόκοσμα, οριοθετώντας τη μαγική υπερβολή ως τα όριά της, το ανέφικτο ως το προσδοκώμενο, το απίθανο ως εφικτό, την (πολλαπλή) εξάρτηση ως το αναγκαίο για να αλλάξει η ματιά στον κόσμο.
Εκεί που είναι μπλεγμένος ο άνδρας, μέσα από την υπόδυση της αναπηρίας της άλλης, η εμφάνιση της μπρεσονικού τύπου Θείας Χάριτος (Κιμ Νόβακ) τον λυτρώνει οριστικά… ή άραγε μελλοντικά θα τον στείλει σε μια άλλη εξάρτηση; Έξοχος στοχασμός, αμφίσημος και  εξωφιλμικός».

Μετά το τέλος του φιλμ θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Λελογισμένες μεταρρυθμίσεις ή θέατρο της ωμότητας;Του Γιάννη Σταυρακάκη

Εκδήλωση-συζήτηση “Μετανάστες, Νεολαία, Μαύρη Εργασία….Πόσες Μανωλάδες χωράει η χώρα; Όσες επιτρέψουμε”