Διαμαρτυρία έξω από τον περιφραγμένο χώρο στη συμβολή των οδών Αλ. Σταύρου και Αλκμήνης στην περιοχή Χαριλάου (δίπλα στην Αλυσίδα) πραγματοποίησαν μέλη της δημοτικού σχήματος «Η Πόλη ανάποδα- Δύναμη Ανατροπής» ζητώντας από τις δημοτικές αρχές να άρουν τον αποχαρακτηρισμό του οικόπεδο που προοριζόταν για την οικοδόμηση νηπιαγωγείου και να μη στερήσουν δια παντώς από τη γειτονιά να αποκτήσει αυτό που τόσο έχει ανάγκη.
«Θέλουμε νηπιαγωγείο στη γειτονιά μας, όχι άλλη μια πολυκατοικία» αναγραφόταν στο πανό της δημοτικής παράταξης που σε ενημερωτικές της παρεμβάσεις καλεί όλους τους κατοίκους της περιοχής «να μην αφήσουν αυτή την απόφαση να περάσει στα ψιλά γράμματα και να διεκδικήσουμε από κοινού την δημιουργία Νηπιαγωγείου, όπως ήταν ο αρχικός σχεδιασμός». «Ως «Πόλη Ανάποδα» – «Δύναμη Ανατροπής» ξεκινάμε άμεσα καμπάνια ενημέρωσης και αγώνα προκειμένου να ικανοποιηθεί το αίτημα για νέα σχολική στέγη» σημειώνουν μεταξύ άλλων στην ανακοίνωσή τους.
Η ανακοίνωση του δημοτικού σχήματος:
Το οικόπεδο δίπλα στην «Αλυσίδα» να γίνει νηπιαγωγείο!
Πιθανόν να γνωρίζετε πως ο παρατημένος και περιφραγμένος χώρος στην συμβολή των οδών Αλ. Σταύρου και Αλκμήνης στην περιοχή Χαριλάου (απέναντι από το κτίριο του παλιού εργοστασίου της «Aλυσίδας») προοριζόταν για την οικοδόμηση νηπιαγωγείου, καθώς από το 1996 είχε δεσμευτεί και χαρακτηριστεί για χρήση εκπαίδευσης. Το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης όμως σας έχει άσχημα νέα. Το οικόπεδο θα αποχαρακτηριστεί και δυστυχώς θα επιστραφεί στους ιδιοκτήτες προς αξιοποίηση, γιατί ο Δήμος και η Κυβέρνηση ισχυρίζονται ότι δεν έχουν επαρκείς πόρους για να τους αποζημιώσουν. Η απόφαση για την άρση ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης (αποχαρακτηρισμός του οικοπέδου), πάρθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης (24 υπέρ, 22 κατά, στις 23/03/21) έπειτα από έννομο αίτημα των ιδιοκτητών.
Δεν είναι μια τυχαία εξέλιξη καθώς:
1.Ο νέος Νόμος 4759/2020 (Χατζηδάκη) «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας» προβλέπει τον αποχαρακτηρισμό κάθε δεσμευμένης για κοινωφελή χρήση ιδιοκτησίας όταν έχουν παρέλθει 15 χρόνια από τον χαρακτηρισμό αυτής. Δηλαδή η συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων. Η επανεπιβολή του χαρακτηρισμού σύμφωνα με τον νόμο αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο αν υπάρχει πολεοδομική αναγκαιότητα διατήρησης του χαρακτηρισμού, αλλά και με την ταυτόχρονη αποζημίωση μέσα σε 6 μήνες των/του ιδιοκτητών/τη.
2.Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έσπευσε τάχιστα να αποφασίσει τον αποχαρακτηρισμό καθώς δεν εξάντλησε το χρονικό διάστημα 6 μηνών για να απαντήσει αρνητικά ή θετικά στο αίτημα των ιδιοκτητών. Αντιθέτως χρειάστηκε μόλις 2 περίπου μήνες από την αίτηση των ενδιαφερόμενων (το 1/3 του χρόνου που του δίνει ο νόμος) για να αποφανθεί θετικά. Χωρίς να εξαντλήσει τις εναλλακτικές που του δίνει ακόμα και αυτός ο νόμος, όπως μερική επανεπιβολή του χαρακτηρισμού και χωρίς να εξαντλήσει τα χρονικά περιθώρια που είχε για την εξεύρεση του ποσού του 1 εκ. € για την εμπρόθεσμη αποζημίωση των ιδιοκτητών.
3.Καμιά κυβέρνηση και καμία Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης από το 1996 (πολύ πριν τη μνημονιακή συνθήκη) δεν μερίμνησε ώστε να προχωρήσει το έργο απόλυτης ανάγκης για την περιοχή.
4. Με δεδομένη τη μειωμένη χρηματοδότηση των Δήμων και το πλαίσιο λειτουργίας τους, με χρηματοδότηση ως επί το πλείστον έργων βιτρίνας και κερδοφορίας και όχι κάλυψης κοινωνικών αναγκών, ο νομός Χατζηδάκη πολύ συνειδητά παραδίδει τη χαρακτηρισμένη για κοινωφελή σκοπό γη στα γνωστά συμφέροντα που γεμίζουν τις τσέπες τους από την τσιμεντοποίηση των πόλεων.
5. Ακόμα κι έτσι όμως, η διοίκηση Ζέρβα, δεν είναι άμοιρη ευθυνών· αντί να διαμαρτύρεται και να διεκδικεί πόρους για την κάλυψη των απαραίτητων αναγκών των κατοίκων, επιδίδεται σε προβολή των έργων βιτρίνας και των χρημάτων που σπαταλούνται σε αυτά, αποτελώντας έτσι ένα κυβερνητικό συνεχές στον Δήμο όπως φροντίζει να αποδεικνύει με κάθε ευκαιρία.
Σε σχέση με το πόσο αναγκαία πολεοδομικά είναι η διατήρηση του χαρακτηρισμού δεν έχουμε να προσθέσουμε κάτι παραπάνω στην επιχειρηματολογία της ίδιας της εισήγησης της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου Θεσσαλονίκης. Παραθέτουμε τα σημαντικότερα σημεία της:
α) «Ως προς τη κάλυψη των αναγκών σε σχολική στέγη, ο ∆ήμος Θεσσαλονίκης εξακολουθεί να παρουσιάζει σημαντικά ελλείμματα…»
β) «Μισθώνονται 9 κτίρια / καταστήματα για τη στέγαση 17 σχολικών μονάδων, με συνέπεια την καταβολή χρηματικού ποσού της τάξης των 600.000€ ετησίως για μισθώματα, ενώ τα περισσότερα από τα παραπάνω ακίνητα δεν πληρούν τις προδιαγραφές … και δεν διαθέτουν αύλειο χώρο.»
γ) «…Οι ελλείψεις στους αναγκαίους χώρους οδηγούν στην επιλογή συστέγασης διαφόρων εκπαιδευτικών βαθμίδων στο ίδιο κτιριακό συγκρότημα, με πολλούς συμβιβασμούς ως προς τις προδιαγραφές άρτιας και ασφαλούς λειτουργίας των διακεκριμένων βαθμίδων…»
δ) «Πρόκειται για χώρο εκπαίδευσης … για την κάλυψη των σημαντικών ελλειμμάτων της τάξης των 9.290 τ.μ. …»
ε) «… το ακίνητο του θέματος εμπίπτει πλέον στη Συνοικία Σ19 (Χαριλάου)… και οι ανάγκες για Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση παρουσιάζουν έλλειμμα της τάξης των 1.771 τ.μ. …»
στ) «Πρόσφατα, διαπιστώθηκε επιπλέον έλλειμμα για 30 νέες αίθουσες νηπιαγωγείων στο Δήμο Θεσσαλονίκης …»
ζ) «Υπάρχει υποχρέωση για τη μεταστέγαση σε μόνιμες εγκαταστάσεις που θα πληρούν τις προδιαγραφές του Υπουργείου Παιδείας …»
η) «Η εξεύρεση κατάλληλων χώρων (σημείωση δικη μας 1400τ.μ.) προς αξιοποίηση για σχολική στέγη … είναι ιδιαίτερα δύσκολη για ένα πυκνοδομημένο ∆ήμο …»
…και άλλα τόσα επιχειρήματα που ενισχύουν την πολεοδομική αναγκαιότητα διατήρησης του χαρακτηρισμού οικοπέδου.
Είναι απαράδεκτο οι δημοτικές αρχές και οι κυβερνήσεις των τελευταίων τριών δεκαετιών να μην έχουν βρει τους κατάλληλους πόρους για να προχωρήσουν στην οικοδόμηση ενός Νηπιαγωγείου που τόσο ανάγκη έχει η περιοχή, ιδιαίτερα σε μια εποχή που είναι εξαιρετικά σημαντική η αποσυμφόρηση των σχολικών αιθουσών.
Ακόμα πιο απαράδεκτη είναι η διοίκηση Ζέρβα που ολοκληρώνει το έγκλημα, εγκρίνοντας στα γρήγορα τον αποχαρακτηρισμό του οικοπέδου, στερώντας δια πάντως από τη γειτονιά να αποκτήσει αυτό που τόσο έχει ανάγκη και παράλληλα επιβαρύνοντας την με νέες πολυώροφες κατασκευές. Δεν μας καλύπτει η επιχειρηματολογία της δημοτικής αρχής ότι δεν μπορούν να βρεθούν χρήματα από την «Κτιριακές Υποδομές» (ΚΤΥΠ) Α.Ε, για τις ανάγκες της περιοχής, ενώ παράλληλα η κυβέρνηση βρίσκει χρήματα για την ίδρυση και εξοπλισμό νέων σωμάτων αστυνομίας για κάθε πιθανό και απίθανο λόγο, για αγορά μεταχειρισμένων λεωφορείων για τον ΟΑΣΘ, για την λίστα Πέτσα, τα σκοιλ ελικικού, τα Rafale και πολυτελή δείπνα σε επίτιμους καλεσμένους, για έργα βιτρίνας -ο κατάλογος της σπατάλης είναι μακρύς. Όταν όμως πρόκειται για κοινωνικές ανάγκες αρκεί μια απόφαση στα γρήγορα με μοναδικό επιχείρημα «δεν υπάρχουν οικονομικές δυνατότητες».
Καλούμε όλους τους κατοίκους της περιοχής να μην αφήσουν αυτή την απόφαση να περάσει στα ψιλά γράμματα και να διεκδικήσουμε από κοινού την δημιουργία Νηπιαγωγείου, όπως ήταν ο αρχικός σχεδιασμός. Ως «Πόλη Ανάποδα» – «Δύναμη Ανατροπής» ξεκινάμε άμεσα καμπάνια ενημέρωσης και αγώνα προκειμένου να ικανοποιηθεί το αίτημα για νέα σχολική στέγη.
Διεκδικούμε χρήματα για την παιδεία, βάζουμε τις κοινωνικές ανάγκες στο επίκεντρο της δράσης μας.
Πόλη Ανάποδα – Δύναμη Ανατροπής στον Δήμο Θεσσαλονίκης