Αίτημα προς τον κ. Τζιτζικώστα για άμεση σύγκλιση ειδικής συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου, προκειμένου να συζητηθεί το φλέγον ζήτημα της εγκατάστασης πλωτού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μέσα στο Θερμαϊκό κόλπο και να παρθεί αρνητική απόφαση, κατέθεσε σήμερα η περιφερειακή σύμβουλος Δέσποινα Χαραλαμπίδου, επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης «Ανυπότακτη Δημοκρατική Μακεδονία».
Στη συνεδρίαση αυτή ζητά να κληθούν πρωτίστως οι Δήμαρχοι στους οποίους απηύθυνε η ΡΑΑΕΥ το αίτημα της τροποποίησης της εγκατάστασης, δεδομένου ότι αν δεν απαντήσουν εντός 15 ημερών από τη λήψη του εγγράφου θα θεωρηθεί ότι συναινούν. Από τη συνεδρίαση όμως δεν πρέπει να λείψουν και να τοποθετηθούν και οι Δήμαρχοι όλης της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, γιατί η εγκατάσταση και η λειτουργία της πλωτής δεξαμενής του υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι εξαιρετικά επικίνδυνη για όλη την περιοχή.
Διαβάστε το ρεπορτάζ του alterthess για το θέμα εδώ: LNG στον Θερμαϊκό Kόλπο; Εκκωφαντική σιωπή στην πόλη
Δείτε ολόκληρο το έγγραφο του αιτήματος της κ. Χαραλαμπίδου:
“Κύριε Περιφερειάρχη,
Μόλις 2 ημέρες μετά τις βουλευτικές εκλογές της 21ης Μαΐου 2023, η ΡΑΑΕΥ (Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων) απέστειλε αίτημα γνωμοδότησης στους Δήμους Δέλτα, Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Πυλαίας, Καλαμαριάς, Θέρμης και Θερμαϊκού, σχετικά με την τροποποίηση της άδειας της Elpedison για τη χωροθέτηση νέας Πλωτής Μονάδας Αποθήκευσης και Αεροποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου ( FSRU ) στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με όσα η αναφέρει εταιρεία στο αίτημά της, ζητά τη μετακίνηση της θέσης του Πλωτού Σταθμού, μέσα στο Θερμαϊκό κόλπο, σε απόσταση μόλις 3,4 χιλιομέτρων νότια και νοτιοδυτικά της 6ης προβλήτας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και σε απόσταση μόλις 3,1 χιλιομέτρων από την πλησιέστερη ακτή στα δυτικά.
Επίσης, ζητά την αλλαγή όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού και την επέκταση της πλωτής πλατφόρμας στα 80 και πλέον στρέμματα, με την προσθήκη και δευτέρου πλοίου μεταφοράς και αποθήκευσης LNG-Floating Storage Unit.
H Elpedison, θυγατρική των ΕΛΠΕ και της Ιταλικής Edison, είχε καταθέσει αίτημα τον Απρίλιο του 2022 για τη χορήγηση άδειας ανεξάρτητου συστήματος Φυσικού Αερίου και είχε προαναγγείλει ότι το έργο Thessaloniki FSRU με πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου θα τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2025.
Επειδή,
η εγκατάσταση του Πλωτού Σταθμού στο Θερμαϊκό κόλπο, η αλλαγή της όδευσης του υποθαλάσσιου αγωγού και η προσθήκη δευτέρου πλοίου FSU στον Πλωτό Τερματικό Σταθμό μέσω της αύξησης του εμβαδού του εγκυμονούν σοβαρότατους κινδύνους για την ασφάλεια των κατοίκων όλης της Θεσσαλονίκης, δεδομένου ότι μια ανάφλεξη στην πηγή μπορεί να μετατρέψει τους ατμούς LNG σε φλεγόμενη πύρινη λίμνη, η οποία δεν κατασβήνεται και μπορεί να προκαλέσει μεγάλες καταστροφές σε ακτίνα μέχρι και 5 χλ.,
το LNG είναι ορυκτό αέριο και το αέριο σε όλες τις μορφές του αποτελείται από μεθάνιο, το οποίο όχι μόνον διαρρέει κατά την γόμωση της πλατφόρμας, αλλά οι διαρροές του κατά την καύση επιδεινώνουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και επίσης απελευθερώνει διοξείδιο του άνθρακα όταν καίγεται συμβάλλοντας μακροπρόθεσμα στη ρύπανση,
Επειδή,
όπως η Σύγκλητος της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας αναφέρει σε σχετική της απόφαση, η ύπαρξη ενός σταθμού LNG ενέχει σοβαρούς κινδύνους ασφάλειας, όπως η ταχεία-ανεξέλεγκτη μεταβολή φάσης, η κρυογονική έκρηξη και η πυρκαγιά. Σε περίπτωση τέτοιου ατυχήματος και επακόλουθης έκρηξης, το ωστικό κύμα, η θερμική ακτινοβολία και η εκτόξευση θραυσμάτων σε μεγάλη ακτίνα θα είναι ιδιαίτερα καταστροφικές για τη γύρω κατοικημένη περιοχή, γιαυτό και η Διεθνής πρακτική αποκλείει την εγκατάσταση τέτοιων πλωτών σταθμών πλησίον οικισμών, εντός κόλπων ή σε σεισμογενείς περιοχές. Επίσης, επισημαίνει ότι η ύπαρξη ενός τέτοιου σταθμού σε μια περίκλειστη θάλασσα ενέχει σοβαρές περιβαλλοντικές συνέπειες και κινδύνους, μεταξύ των οποίων η μεταβολή της θερμοκρασίας του θαλάσσιου νερού λόγω των τεραστίων θερμικών αναγκών για την επαναεριοποίηση του LNG, η συγκέντρωση χλωρίου στο τοπικό θαλάσσιο περιβάλλον και η δημιουργία ιζημάτων που εμπεριέχουν βαρέα μέταλλα, στοιχεία που θα επηρεάσουν αρνητικά και το μικροκλίμα της περιοχής, αναγκάζοντας πουλιά και θαλάσσιους οργανισμούς να εγκαταλείψουν το οικοσύστημα.
Επειδή
ο κυβερνητικός σχεδιασμός είναι η μετατροπή της χώρας μας σε κόμβο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και εντάσσεται σε έναν γενικότερο σχεδιασμό του λεγόμενου Κάθετου Ενεργειακού Διαδρόμου με στόχο τη μείωση των εισαγωγών ρωσικού αερίου, προσφέροντας εναλλακτικές διαδρομές που υποστηρίζονται από τις ΗΠΑ, εξυπηρετώντας τους γεωπολιτικούς σχεδιασμούς τους και τα συμφέροντα των αμερικάνικων μονοπωλίων αλλά και των Ελλήνων εφοπλιστών που κατέχουν μεγάλο αριθμό πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, διαφοροποιώντας τις πηγές ενέργειας σε όλη την ΝΑ Ευρώπη,
Ζητάμε τη σύγκλιση ΑΜΕΣΑ ειδικής συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου, προκειμένου να ληφθεί απόφαση για τη μη εγκατάσταση σταθμού υγροποιημένου αερίου σε οποιαδήποτε σημείο του Θερμαϊκού κόλπου.
Στη συνεδρίαση αυτή ζητάμε να κληθούν και να τοποθετηθούν οι Δήμαρχοι όχι μόνον των Δήμων που έχουν πρόσβαση στη θάλασσα, οι οποίοι αν δεν απαντήσουν σε 15 ημέρες από την ημερομηνία του εγγράφου της ΡΑΑΕΥ θεωρείται ότι έχουν συναινέσει στο αίτημα, αλλά όλων των Δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης, δεδομένου ότι, όπως προαναφέραμε, το ζήτημα αυτό ενέχει σοβαρότατους κινδύνους για τους κατοίκους όλης της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.
Χαραλαμπίδου Δέσποινα”.