in

Στοπ στην ιδιωτικοποίηση, του Δημήτρη Γκιβίση

Στοπ στην ιδιωτικοποίηση, του Δημήτρη Γκιβίση

Σε μια πραγματική γιορτή της δημοκρατίας, περισσότεροι από 487.000 άνθρωποι έχουν υπογράψει στην εκστρατεία ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των αυτοκινητόδρομων της Κροατίας. Αφορμή είναι το σχέδιο της κεντροαριστερής κροατικής κυβέρνησης να δοθεί σε ιδιωτικές εταιρείες η εκμετάλλευση των 1017 χιλιομέτρων των εθνικών οδών και των διοδίων, με συμβάσεις που θα ξεκινούν από τα 25 και θα φτάνουν ως τα 40 χρόνια.

Όπως έχει ανακοινωθεί, μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου θα υπογραφεί η πρώτη παραχώρηση, και στόχος είναι να εισπραχτούν συνολικά μέχρι το τέλος των συμβάσεων 3 δισεκατομμύρια ευρώ, ένα ποσό που θα φέρει στους ιδιώτες πολλαπλάσια κέρδη, αν αναλογιστούμε ότι με τις σημερινές τιμές τα κρατικά διόδια εισπράττουν ετησίως περίπου 370 εκατομμύρια ευρώ.

Η εκστρατεία ενάντια στην ιδιωτικοποίηση ξεκίνησε τα μεσάνυχτα της 11ης Οκτωβρίου, με τα περίπτερα που στήθηκαν στην πλατεία Μπαν Γέλασιτς στο Ζάγκρεμπ και στην προκυμαία του Σπλιτ, των δύο πόλεων που η εθνική οδός που τις συνδέει αποτελεί το αντικείμενο της πρώτης παραχώρησης, και στην συνέχεια εξαπλώθηκε σε δεκάδες ακόμα πόλεις. Η συλλογή των υπογραφών έγινε από τους ακτιβιστές της πρωτοβουλίας «Ne damo nase autoceste» (δεν θα εγκαταλείψουμε τους αυτοκινητόδρομους), μια πλατιά συμμαχία κινημάτων πόλης, περιβαλλοντικών οργανώσεων και εργαζομένων, που υπερασπιζόμενη το δημόσιο συμφέρον, την οδική ασφάλεια και τις θέσεις εργασίας, κατάφερε να μαζέψει περισσότερες από τις 450.000 υπογραφές που απαιτούνται για να γίνει εθνικό δημοψήφισμα (σημ: βάσει νόμου χρειάζεται το 10% του εκλογικού σώματος).

Ο εκπρόσωπος τύπου της πρωτοβουλίας Τεοντόρ Κελακόσκι είπε ότι τις επόμενες μέρες οι υπογραφές θα κατατεθούν στο κοινοβούλιο, ενώ ο υπουργός μεταφορών Σίνισα Ντόντσιτς θορυβημένος προσπάθησε να υποβαθμίσει το αποτέλεσμα και δήλωσε ότι την λύση θα δώσει το συνταγματικό δικαστήριο, που θα πρέπει να αποφασίσει μέχρι τις 12 Νοεμβρίου. Ο κροάτης πρωθυπουργός Ζόραν Μιλάνοβιτς χαρακτήρισε ως παράλογο το αίτημα για δημοψήφισμα, λέγοντας ότι δεν μπορούν τα οργανωμένα συμφέροντα και οι συντεχνίες να εμποδίσουν τον δρόμο για την ανάπτυξη.

Πολιτικοί αναλυτές θεωρούν ότι το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος θα είναι μια μεγάλη πολιτική ήττα για τον Μιλάνοβιτς, που στο όνομα του κροατικού success story και της δημιουργίας φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος ξεπουλάει στρατηγικούς τομείς της οικονομίας, με τελευταίο θύμα τους αυτοκινητόδρομους, που για την επισκευή μόνο των δύο μεγαλύτερων από αυτών, που συνδέουν το Ζάγκρεμπ με το Σπλιτ και την Ριέκα, έχουν πληρωθεί από τον κροατικό λαό μετά το 2000 περίπου 6 δισεκατομμύρια ευρώ.

Η στήλη του Δημήτρη Γκιβίση «Μια ματιά στον κόσμο» κάθε Κυριακή στο Rednotebook.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Εκρήξεις από αυτοσχέδιους μηχανισμούς σε δύο πολυκατοικίες στη Θεσσαλονίκη

Η ευκολία του θυμού και της απαξίωσης. Του Παντελή Μπουκάλα