in ,

Πρωτοβουλία πανεπιστημιακών ΑΠΘ-ΠΑΜΑΚ: Μάχη για ένα δημόσιο πανεπιστήμιο της μόρφωσης και της χειραφέτησης

Η κυβέρνηση ετοιμάζει την συνταγματική εκτροπή για την παράκαμψη του άρθρου 16, οι επενδυτές περιμένουν να χτυπήσει το κουδούνι για τη μεγάλη έφοδο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ΜΜΕ, παραδοσιακά, αλλά και site και social media αναπαράγουν επιχειρήματα για τα καλά της ιδιωτικοποίησης των ΑΕΙ.

Είναι τα ίδια κι απαράλλαχτα με τα προ εικοσαετίας επιχειρήματα για τα καλά της μεταρρύθμισης του Ε.Σ.Υ., δηλαδή της ενίσχυσης των επιχειρηματιών, που θα θεραπεύσει τον «μεγάλο ασθενή του δημοσίου» μέσω του «υγιούς ανταγωνισμού» κτλ.

Το βράδυ της Τρίτης η Πρωτοβουλία Πανεπιστημιακών ΑΠΘ και ΠΑΜΑΚ διοργάνωσε εκδήλωση στη Νομική Σχολή του ΑΠΘ με τίτλο «Ενάντια στο μεγάλο πλιάτσικο, για ένα δημόσιο και κοινωνικό πανεπιστήμιο».

Όπως αναφέρει η Πρωτοβουλία στο συνοδευτικό κείμενο της εκδήλωσης «η πορεία προς το επιχειρηματικό-αγοραίο πανεπιστήμιο που έχει ξεκινήσει εδώ και δύο τουλάχιστον δεκαετίες μέσω της εμπλοκής εταιριών στην έρευνα, τη διδασκαλία και εσχάτως και τη διοίκηση, επιταχύνεται. Φαίνεται να βιάζονται για το μεγάλο πλιάτσικο οι επιχειρηματικοί κύκλοι που έχουν συνηθίσει να  δρουν ληστρικά εις βάρος των δημόσιων ταμείων και της κρατικής περιουσίας, αυτή τη φορά στη βαριά βιομηχανία της εκπαίδευσης».

»Στο επόμενο διάστημα καλούμαστε να κινητοποιηθούμε με κάθε τρόπο συμμετέχοντας στις διαδικασίες των συλλογικών μας οργάνων, υποστηρίζοντας τις φοιτητικές κινητοποιήσεις και επιδιώκοντας τη μαζικότερη δυνατή συμμετοχή διδακτικού και διοικητικού προσωπικού, ευέλικτων εργαζόμενων και μη, φοιτητών και φοιτητριών, ερευνητών και ερευνητριών».

»Αντιστεκόμαστε στην πλήρη κατεδάφιση του δημόσιου πανεπιστημίου. Θέλουμε ένα πραγματικά δημόσιο πανεπιστήμιο, προσανατολισμένο στις ανάγκες της κοινωνίας και όχι της αγοράς, στην καλλιέργεια της συνεργασίας και της αλληλεγγύης, με αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες και με πραγματική ακαδημαϊκή ελευθερία. Αυτά τα οράματα στηρίζουν τις διεκδικήσεις μας και δυναμώνουν τους αγώνες μας».

Είναι εμπειρικά αποδεδειγμένο για κάθε γνωστή στιγμή της ιστορίας τα τελευταία 500 χρόνια «ότι η γενικευμένη, κοινή, κοσμική μόρφωση αγοριών και κοριτσιών ευνοεί την ικανότητα συναπόφασης, της κριτικής σκέψης, της συλλογικής δημιουργικότητας και της αυτοεκτίμησης», επισήμανε η αναπληρώτρια καθηγήτρια στο τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ Λία Γυόκα. «Η μόρφωση δέχεται παντού επίθεση, για τους ίδιους αυτούς λόγους που τη θεωρούμε σημαντική. Δέχεται επίθεση είτε για να πάψει εντελώς, είτε, όπως εδώ, για να διαστραφεί προς την εμπορική της καθυπόταξη».

Την αναγκαιότητα η αντίσταση στην ιδιωτικοποίηση  των πανεπιστημίων να έχει τα χαρακτηριστικά μετασχηματισμού κι όχι της απλής άμυνας, υπογράμμισε ο αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ Αλέξανδρος Κιουπκιολής.

«Θέλουμε το πανεπιστήμιο να είναι μια κοινότητα ισότητας κι ελευθερίας διδασκόντων, φοιτητών, εργαζομένων χωρίς περιφράξεις και περιορισμούς, που θα αντιμάχεται τις κοινωνικές ανισότητες, χωρίς να ελέγχεται από επιμέρους συμφέροντα, που δεν θα συγκροτεί έναν ‘γυάλινο κόσμο’, αλλά θα σμιλεύει στην πράξη την κοινωνική χειραφέτηση, που θα μπορεί να φαντάζεται και να κατασκευάζει, άλλους, καλύτερους κόσμους».

Στη διαχρονική αξία που έχει το τρίπτυχο της ισότητας, της ελευθερίας, αλλά και της αδελφοσύνης (της αλληλεγγύης θα λέγαμε σήμερα) της Γαλλικής Επανάστασης, αναφέρθηκε ο επίκουρος καθηγητής στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών Σπύρος Μαρκέτος, ώστε «να διατυπωθεί ριζοσπαστικά το αίτημα για ένα ανοιχτό πανεπιστήμιο, χωρίς διαχωρισμούς».

Στην εκδήλωση έγινε λόγος στις «διαφορετικές ταχύτητες» μεταξύ των διδασκόντων, αφού περίπου το 60% των μαθημάτων γίνεται από συμβασιούχους διδάσκοντες μέσω ΕΣΠΑ, που φέτος θα είναι 1.500 λιγότεροι σε όλα τα πανεπιστήμια, όπως είπε ο Γιώργος Χατζηνάκος, συμβασιούχος στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Το μέλος του Σωματείου Εργαζομένων στην Έρευνα και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (ΣΕΡΕΤΕ) Κώστας Σαββόπουλος περιέγραψε τις δυσκολίες των νέων ερευνητών που στην πλειοψηφία τους αυτοχρηματοδοτούν με διάφορους τρόπους το διδακτορικό τους, βιώνουν έντονες ανισότητες στο χώρο της έρευνας, ταξικές και έμφυλες και παρέχουν έργο αμισθί.

«Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο δημόσιο, δωρεάν, κοινωνικό, ελεύθερο και δημοκρατικό, που θα συγκροτεί την κοινή μας γνώση», τόνισε ο ομότιμος καθηγητής της Πολυτεχνικής σχολής του ΑΠΘ Χρίστος Ταξιλτάρης.

Τα περιθώρια διεύρυνσης των επιχειρηματικών ευκαιριών είναι μεγάλα. Σήμερα στην Ελλάδα λειτουργούν 22 κολλέγια με συνολικά 20.000 σπουδαστές και ετήσιο κύκλο εργασιών 45 εκατομμύρια ευρώ. «Τα μεγάλα θύματα της ιδιωτικοποίησης θα είναι τα λαϊκά νοικοκυριά, αφού όσο χαμηλότερα είναι τα εισοδήματα τόσο υψηλότερα είναι τα ποσοστά των εξόδων για την εκπαίδευση των παιδιών τους», υπενθύμισε ο αναπληρωτής καθηγητής της Ιατρικής σχολής του ΑΠΘ Ηλίας Κονδύλης.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Έξωση χαμηλοσυνταξιούχου από την πρώτη του κατοικία στους Αμπελόκηπους καταγγέλλει το ΚΚΕ

«Γιατί μας αφορά όλους/ες η επίθεση στις δομές απεξάρτησης»