Αύξηση των τραυματισμών μεταναστών που βρίσκονται πέριξ του λιμανιού της Πάτρας παρατηρείται το τελευταίο διάστημα, με τους αλληλέγγυους να κάνουν λόγο για «κρούσματα βίας που πρέπει να διερευνηθούν», την ώρα που η επίσημη εκδοχή του Λιμενικού μιλάει για «αυτοτραυματισμούς».
Γράφει ο Δημήτρης Τερζής για την Εφημερίδα των Συντακτών
Ολα αυτά με φόντο την προσπάθεια των μεταναστών να «γλιστρήσουν» στο λιμάνι και να κρυφτούν σε κάποιο από τα φορτηγά αυτοκίνητα που περιμένουν να μπουν στα πλοία με προορισμό την Ιταλία.
Αυτό το «κρυφτό» μεταξύ ανθρώπων που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα και των εκπροσώπων της τάξης δεν είναι καινούργιο στο λιμάνι της Πάτρας. Γίνεται εδώ και χρόνια. Ούτε έχει αλλάξει ο αριθμός των μεταναστών που ζουν στα εγκαταλελειμμένα εργοστάσια (Λαδόπουλου, ΑΒΕΞ) πέριξ του λιμανιού.
Πρόκειται για μερικές εκατοντάδες, κάποιοι από τους οποίους καταφέρνουν να ξεφύγουν από τη μέγκενη των Αρχών -πληρώνοντας κατά κύριο λόγο ακριβό αντίτιμο- και οι οποίοι αντικαθίστανται από άλλους που ζουν με το ίδιο όνειρο της φυγής στη Δύση.
«Αυτή τη στιγμή είναι κάπου 380 άτομα που ζουν στα δύο εργοστάσια και πρέπει να είναι καμιά 35ριά ακόμη, Αλγερινοί, Μαροκινοί και άλλοι που έχουν βρει καταφύγιο στο παλιό τελωνείο», λέει στην «Εφ.Συν.» ο Νίκος Παπαγεωργίου από την «Κίνηση Υπεράσπισης Δικαιωμάτων Προσφύγων και Μεταναστών». «Εχουμε καταφέρει να προσφέρουμε σε αυτά τα άτομα ένα πρωινό κι ένα μεσημεριανό γεύμα καθημερινά»,προσθέτει και τονίζει τη διακριτική, πλην ουσιαστική βοήθεια του δήμου της Πάτρας με τρόφιμα, ιματισμό κ.λπ.
Στη συνέχεια, η κουβέντα μας πάει στους τραυματισμένους μετανάστες.
«Ενώ δεν έχουμε αύξηση του αριθμού των ανθρώπων που βρίσκονται εδώ, παρατηρείται αύξηση των κρουσμάτων βίας εις βάρος τους», μας λέει. «Οι τραυματισμοί αυτοί πιστοποιήθηκαν και στο νοσοκομείο του Ρίου, όπου τους μεταφέραμε με τη βοήθεια της DocMobile – Medical Help e.V. (σ.σ. εθελοντές γιατροί από τη Γερμανία που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα σε μέρη με πρόσφυγες)».
Από τη συγκεκριμένη οργάνωση η γιατρός Sarah Snider μιλά για «12 ανθρώπους που στάλθηκαν στο νοσοκομείο από την 1η Ιανουαρίου και μετά με σπασμένα πόδια και κεφάλια».
Η ίδια αναφέρει πως οι μετανάστες τής κατήγγειλαν ότι οι τραυματισμοί τους προκλήθηκαν από αστυνομικούς και λιμενικούς.
Φωτογραφία από τραυματισμένους μετανάστες που μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο του Ρίου |
Και αν για τους αστυνομικούς και τους λιμενικούς δεν υπάρχουν -ακόμα- αποδείξεις παρά μόνον καταγγελίες, η κυνική παραδοχή του προέδρου των μεταφορέων Δυτικής Ελλάδας, Θανάση Κάκκου, σε τηλεοπτικό σταθμό της Πάτρας πριν από λίγες μέρες, πως συνάδελφοί του φορτηγατζήδες δέρνουν μετανάστες στο λιμάνι, δεν άφησε πολλές αμφιβολίες για το τι γίνεται στην Πάτρα.
«Δικαίως συμπεριφέρονται έτσι και καλά κάνουν», είπε χαρακτηριστικά, αν και στη συνέχεια επιχείρησε να ανασκευάσει τη δήλωσή του, λέγοντας πως οι ξυλοδαρμοί είναι ουσιαστικά αποτέλεσμα συμπλοκών, όταν οι φορτηγατζήδες ανακαλύπτουν μετανάστες που έχουν καταφέρει να κρυφτούν στα φορτηγά τους.
Από την πλευρά του, ο λιμενάρχης της Πάτρας σε συνάντηση που είχε με αλληλέγγυους αρνήθηκε τις κατηγορίες και ανέφερε πως οι μετανάστες αυτοτραυματίζονται, όταν προσπαθούν να καβαλήσουν τον φράχτη που χωρίζει τον παραθαλάσσιο δρόμο της πόλης από το λιμάνι.
Ενας φράχτης που ενισχύθηκε πρόσφατα σε ύψος, ενώ η φύλαξη θα ενισχυθεί περαιτέρω το αμέσως επόμενο διάστημα με έναν δεύτερο φράχτη.
Τα μέτρα φύλαξης ανάμεσα στους δύο φράχτες αναμένεται να είναι ιδιαίτερα αυστηρά, με περιπολίες αστυνομικών και λιμενικών, μαζί με εκπαιδευμένα σκυλιά.
Το θέμα συζητήθηκε εκτενώς το προηγούμενο Σάββατο σε σύσκεψη που έγινε στην Πάτρα, παρόντος του γ.γ. του υπουργείου Εσωτερικών, Τζανέτου Φιλιππάκου, και αποφασίστηκε ότι θα υπάρξει ενίσχυση με προσωπικό αλλά και τεχνικά μέσα, ώστε να αντιμετωπιστεί το αυξημένο πρόβλημα με τους μετανάστες.
Τα μέτρα
Τα μέτρα ενίσχυσης φύλαξης του λιμανιού επιβεβαίωσε στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Πάτρας, Νίκος Κοντοές. Σύμφωνα με όσα μας περιέγραψε, το λιμάνι μάλλον θα γίνει απαγορευμένος τόπος για τους μετανάστες.
Μεταξύ των μέτρων που θα ληφθούν είναι ο δεύτερος φράχτης, η εγκατάσταση σαρωτή ακτινών Χ στον χώρο αποβίβασης-επιβίβασης, η περίφραξη των εγκαταστάσεων αποβίβασης-επιβίβασης κ.ά.
«Από τότε που έκλεισε η Ειδομένη, είχαμε διαβλέψει ότι το λιμάνι της Πάτρας θα γίνει χώρος συγκέντρωσης μεταναστών. Οι άτυποι καταυλισμοί στου Λαδόπουλου και της ΑΒΕΞ είναι τα ορμητήρια αυτών των δυστυχισμένων ανθρώπων. Μάλλον θα πρέπει να υπάρξει κάποια πρόνοια να μείνουν κάπου αλλού, μακριά από το λιμάνι, όπου υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι τραυματισμών», λέει ο κ. Κοντοές.
Τέλος, ο πρόεδρος του ΟΛΠΑ έσπευσε να μας τονίσει πως οι λιμενικοί δεν ασκούν κανενός είδους βία στους μετανάστες που εισέρχονται στο λιμάνι.