Με στόχο την ισχυροποίηση της Προβλήτας Α’ ως πύλης πολιτισμού και σημείου καλλιτεχνικής αναφοράς για τη Θεσσαλονίκη, ο ΟΛΘ σε συνεργασία με τους τρεις πολιτιστικούς φορείς που «φιλοξενούνται» σ’ αυτήν εγκαινιάζουν μία σειρά δράσεων με τίτλο «Λιμάνι: Τόπος και Πύλη Πολιτισμού».
Συγκεκριμένα, το Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα του ΟΛΘ, «ενώνουν τις δυνάμεις τους» σε ένα πλαίσιο δράσεων που ξεκινά με τη Φθινοπωρινή Ισημερία το τριήμερο 23-25 Σεπτεμβρίου και θα συνεχιστεί στη διάρκεια του έτους- συγκεκριμένα, κάθε εποχή θα καλωσορίζεται με κοινές δράσεις.
Κατά την Φθινοπωρινή Ισημερία, θα πραγματοποιηθούν μια σειρά εκπαιδευτικών και όχι μόνο δράσεων, που δίνουν τη δυνατότητα σε μικρούς και μεγάλους να περιεργαστούν, να ανακαλύψουν, να αισθανθούν και εντέλει να συνειδητοποιήσουν, ότι πολιτισμός και λιμάνι είναι έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες. Γονείς και παιδιά, με την καθοδήγηση των μουσειοπαιδαγωγών των τριών μουσείων και τη συνεργασία εκπροσώπων του ΟΛΘ, θα έχουν τη δυνατότητα να δράσουν φωτογραφικά, κινηματογραφικά και εικαστικά, αναμοχλεύοντας το χθες, κατανοώντας το σήμερα αλλά και με φαντασία για το αύριο, με φόντο πάντα και σημείο αναφοράς τον τόπο που τους περιβάλλει: το Λιμάνι Θεσσαλονίκης (δείτε αναλυτικά το πρπογραμμα παρακάτω).
Οι κοινές δράσεις των φορέων της Προβλήτας Α’ υπό τον τίτλο «Λιμάνι: Τόπος και Πύλη Πολιτισμού» παρουσιάστηκε σε σχετική συνέντευξη Τύπου το πρωί της Τετάρτης στο Μουσείο Φωτογραφίας.
Ο πρόεδρος του ΟΛΘ, Γιάννης Παντής επισήμανε πως το λιμάνι είναι εδώ και 20 χρόνια ένας φιλόξενος χώρος για τον πολιτισμό. Ο ΟΛΘ, όπως τόνισε, εκτός από τις βασικές –οικονομικής φύσεως- δραστηριότητες, στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, υλοποιεί και στηρίζει δράσεις κοινωνικού, περιβαλλοντικού, εκπαιδευτικού και πολιτιστικού χαρακτήρα. «Στόχος μας είναι να δώσουμε στην πόλη και στην κοινωνία της Θεσσαλονίκης, ένα κοινωνικό μέρισμα».
Η Α’ Προβλήτα αποτελεί σημείο αναφορά για τις πολιτιστικές δράσεις και αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι για πρώτη φορά «δημιουργούμε όλοι μαζί». Πρόκειται ουσιαστικά για μία συνολική συνέργεια με στόχο «να δώσουμε ένα κοινό στίγμα πολιτισμού» και «να καλέσουμε τον κόσμο της Θεσσαλονίκης αλλά και γενικότερα να έρθουν στην Α’ Προβλήτα, να γνωρίσουν όλες τις δραστηριότητες των πολιτιστικών φορέων και ταυτόχρονα να συμμετέχουν σε αυτές τις κοινές δράσεις».
Όπως εξήγησε ο ΟΛΘ έχει περισσότερο συντονιστικό και ενισχυτικό ρόλο στις κοινές αυτές δράσεις, οι οποίες θα εξελιχθούν στο βάθος του έτους.
Με αφορμή την εγκαινίαση αυτής της νέας συνεργασίας με τα 3 μουσεία, ο Γιάννης Παντής τόνισε πως βασική φιλοδοξία του ΟΛΘ είναι η Α’ Προβλήτα «να είναι η διεπαφή του λιμανιού με την πόλη, να αποτελέσει έναν πολιτιστικό πόλο και να συνδεθεί ακόμη πιο ισχυρά με την πόλη της Θεσσαλονίκης».

Από την πλευρά της, η Αργυρώ Μεσημέρη, υπεύθυνη της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης και Κινηματογραφικής Βιβλιοθήκης Θεσσαλονίκης εκ μέρους του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τόνισε πως «η συμμετοχή όλων σε τέτοιες δράσεις έχει πάψει να είναι στατική, αλλά ο συμμετέχων είναι ευχαριστημένος μόνο όταν η εμπειρία του βασίζεται και στη συμμετοχή του ή και στην συνεισφορά του».
Με αυτήν την έννοια, πρόσθεσε, «τα μουσεία του μέλλοντος δεν οριοθετούνται μέσα σε εμβληματικά κτίρια, όπως ίσως να συνέβαινε στο παρελθόν, αλλά απευθύνονται κατά κύριο λόγο στον κοινωνικό χώρο».
Η πόλη της Θεσσαλονίκης έχει ένα σημαντικό προνόμιο, τόνισε αναφερόμενη στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που διεξάγεται στο κέντρο της πόλης. «Γίνεται μία ενοποίηση του κέντρου της Θεσσαλονίκης», ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως και με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης γίνεται ακριβώς το ίδιο.
«Όταν οι πολιτικές δράσεις βγαίνουν από τα κτήρια και ενοποιούνται οι χώροι, το αποτέλεσμα είναι όλος αυτός ο χώρος οροθετείται πλέον σαν ένα ενιαίο πολιτιστικό σύνολο», υπογράμμισε. Στην προκειμένη περίπτωση, τα μουσεία που βρίσκονται στην Α’ Προβλήτα «ρίχνουμε τους τοίχους μας και ενοποιούμε και όλη η προβλήτα με αυτήν την έννοια γίνεται ένα ενιαίο μουσείο». Σύμμαχος στην προσπάθεια αυτή όπως τόνισε είναι η τοπογεωγραφία αλλά και το κοινό της πόλης, που συμμετέχει στα πολιτιστικά γεγονότα της πόλης.
Καταλήγοντας, επισήμανε πως η συγκεκριμένη συνέργεια δεν είναι «ευκαιριακή» αλλά αποτελεί την αρχή. Χαρακτήρισε δε ευτυχή συγκυρία που η πρωτοβουλία ανήκει στον ΟΛΘ, και «δεν έχουμε έναν πρόεδρο τον οποίο πρέπει να τον πείσουμε για την πολιτιστική σημασία της Προβλήτας Α’», αλλά ο ίδιος «μας κάλεσε, ενστερνίζεται όλα αυτά και θα μας ενισχύσει».
Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε η Συραγώ Τσιάρα εκ μέρους του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης υπογράμμισε επίσης πως «το μουσείο του μέλλοντος δεν έχει καμία σχέση με το εντυπωσιακό περίβλημά του στο οποίο στεκόμασταν τις προηγούμενες δεκαετίες αλλά περισσότερο με τον τρόπο που μπορεί να εμπλέξει το κοινό σε μία δημιουργική σχέση, όπου ο πολιτισμός δεν χωρίζεται σε παραγωγούς και καταναλωτές, αλλά βρισκόμαστε σε μία τελείως διαφορετική σχέση».
Για την πόλη της Θεσσαλονίκης, αυτή η κουλτούρα της συνεργασίας και της εξόδου από τους κλειστούς τοίχους των μουσείων και των πολιτιστικών ιδρυμάτων, έχει ήδη ένα παρελθόν, σημείωσε, υπογραμμίζοντας παράλληλα για τις δράσεις σε δημόσιο χώρο πως «πόλη, πολιτισμός και πολιτική –με την έννοια της διαχείρισης του δημόσιου χώρου- είναι έννοιες αν όχι ταυτόσημες, οπωσδήποτε συμπληρωματικές».
Χαρακτήρισε επίσης «οργανική» την εν λόγω σύμπραξη που εγκαινιάζεται. Τα εκπαιδευτικά τμήματα των 3 πολιτιστικών φορέων δουλέψανε από κοινού και βρέθηκε μία κοινή συνταμένη ανάμεσα στον κινηματογράφο, την φωτογραφία και τις εικαστικές τέχνες. ΟΙ δράσεις αυτές απευθύνονται σε ένα ευρύ κοινό με στόχο η Α’ Προβλήτα να ανοίξει ακόμη περισσότερο στο κοινό.
Ο Βαγγέλης Ιωακειμίδης, διευθυντής Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης υπογράμμισε από την πλευρά του: «Ο ΟΛΘ ήταν πάντα κοντά μας, αλλά τα τελευταία χρόνια με διάφορες πράξεις, όπως τη αναβάθμιση του περιβάλλοντος χώρου της Προβλήτας αλλά και αυτή τη πρωτοβουλία, πιστεύω πως ωρίμασαν τόσο πολύ οι συνθήκες και από τις δικές μας δράσεις αλλά και από το γεγονός ότι ο ΟΛΘ διευρύνει το φάσμα των δράσεων του και έχει καταλάβει τη σημασία αυτής της πολιτιστικής επένδυσης, η οποία έγινε σε τμήματα και σε περιόδους και τα τελευταία χρόνια επεκτείνεται ξεχωριστά από τον καθένα αλλά και τώρα συγκροτημένα από τον ΟΛΘ».
«Κάθε φορέας στον δικό του τομέα αλλά και σε συνέργεια με τους άλλους, θα προσπαθήσουμε να δείξουμε αυτήν την επικοινωνία των τεχνών και του πολιτισμού γενικότερα», πρόσθεσε.
«Με την αναβάθμιση που έγινε από τον ΟΛΘ, πέρα από τον τομέα της εξειδικευμένης πολιτισμικής επίσκεψης, η Προβλήτα εξελίσσεται και σε έναν χώρο ψυχαγωγίας». Όπως επισήμανε, με τέτοιου είδους δράσεις θα επιτευχθεί αυτή «η μη εξειδικευμένη επίσκεψη». «Είναι μία καλή ευκαιρία αυτές οι δράσεις μας «αναγκάζουν» να βγούμε έξω από τα σπίτια μας, να μπορέσουμε να έρθουμε σε επαφή με ένα κοινό το οποίο καμιά φορά «πέφτει» στην «εύκολη» ψυχαγωγία». Εδώ θα προσπαθήσουμε όλοι μαζί να ανεβάσουμε την ποιότητα και να μαζέψουμε ενέργεια την οποία θα τη μεταδώσουμε και στους επισκέπτες, που έρχονται επί τούτου ή σε αυτούς που περνάνε τυχαία», κατέληξε.

Τα Village αποσύρθηκαν
Ερωτηθείς σχετικά, ο πρόεδρος του ΟΛΘ, Γιάννης Παντής ενημέρωσε πως τα Village αποσύρθηκαν. Οι δύο χώροι προβολής στην Αποθήκη Α’ έχουν δοθεί από 1η Οκτωβρίου και για έξι μήνες στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και πρόκειται να ενταχθούν και στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου και στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ.
Οι άλλοι δύο χώροι στην Αποθήκη Δ’ παραμένουν κενοί, «όπως θα έπρεπε να κρατήσουμε κάποιους χώρους και για εκδηλώσεις για να καλύψουμε ανάγκες της πόλης», τόνισε ο ίδιος.
Πόσο επηρεάζει η ιδιωτικοποιήση του λιμανιού τους χώρους της Α’ Προβλήτας;
Κλείνοντας, ο πρόεδρος του ΟΛΘ ρωτήθηκε πόσο επηρεάζει η δρομολογημένη ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ τους χώρους της Α’ Προβλήτας. «Οι διαδικασίες, οι τρόποι, η ταχύτητα αλλά και το τι θα περιλαμβάνει ή δεν θα περιλαμβάνει η παραχώρηση, δεν είναι δεδομένα ακόμη. Είναι όλα στο τραπέζι των συζητήσεων. Θα γνωρίζουμε κάποια πράγματα την επόμενη ή την μεθεπόμενη εβδομάδα», απάντησε.
«Ανεξάρτητα από το τι γίνει, η Α’ Προβλήτα θα είναι και πρέπει να μείνει σε συνεργασία με τους πολιτιστικούς φορείς της πόλης, χώρος διεπαφής με την πόλη και χώρος ανάπτυξης του πολιτισμού», πρόσθεσε ο ίδιος επισημαίνοντας πως αυτή ήταν και η φιλοσοφία της πρωτοβουλίας αυτής, να κατοχυρωθεί δηλαδή ο πολιτιστικός χαρακτήρας της Α’ Προβλήτας.
Πρόγραμμα
Τετάρτη 23/9, Πέμπτη 24/9, Παρασκευή 25/9
17:30 – 19:30
Εικαστικό παιχνίδι για παιδιά κάθε ηλικίας κατά το οποίο θα κατασκευάσουν τις δικές τους καρτ ποστάλ, με κεντρικό θέμα το λιμάνι του χθες και του σήμερα. Αφετηρία γίνεται η έκθεση φωτογραφίας στο παλιό αντλιοστάσιο του ΟΛΘ «Το πορτρέτο του Λιμανιού», που συνδιοργανώνει το Μουσείο Φωτογραφίας με τον ΟΛΘ. Σημεία, τοπία, γωνιές που ενέπνευσαν μεγάλους φωτογράφους και κινηματογραφιστές προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να κατανοήσουν τον ποικιλόμορφο χαρακτήρα του τοπίου αλλά κυρίως να φανταστούν τις διαφορετικές χρήσεις του λιμανιού. Στη συνέχεια, στους πάγκους εργασίας, μέσα από το κολάζ, τη ζωγραφική και τη δημιουργική γραφή τα παιδιά θα δημιουργήσουν τις δικές τους κάρτες. Τα έργα που θα προκύψουν θα αναρτηθούν και θα παραμείνουν εκτεθειμένα ως αποτέλεσμα του εργαστηρίου για όλο το τριήμερο σε χώρο του Λιμανιού.
18:00
Workshop γλυπτικής για παιδιά κάθε ηλικίας. Τα παιδιά, υπό την καθοδήγηση της εικαστικού Δήμητρας Λαμπρέτσα, θα δημιουργήσουν γλυπτά στην άμμο σε μια ειδικά διαμορφωμένη δεξαμενή.
Σημειώνεται επίσης πως οι τρεις χώροι παρατείνουν το ωράριο λειτουργίας τους την Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου -και κάθε Παρασκευή- μέχρι τις 22:00, διευρύνοντας τη δυνατότητα του κοινού να επισκεφθεί τις εκθέσεις:
• «Το πορτρέτο του Λιμανιού», συνδιοργάνωση ΜΦΘ-ΟΛΘ (Παλιό Αντλιοστάσιο του ΟΛΘ)
• «Σχετικές Κινήσεις. Ευαγγελία Κρανιώτη – Julien Prėvieux» στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1)
• «Faces. Το πορτρέτο στην ευρωπαϊκή φωτογραφία μετά το 1990» στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, 1ος όροφος) & στο παράρτημα του ΜΦΘ (κτίριο πρώην Αποθηκών Στρατού, Α’ Προβλήτα)
• Μόνιμη έκθεση στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, ισόγειο)
Ευγενία Χατζηγεωργίου
